- Veelkant doppenset (heb een setje van Proxxon voor € 48,-)
- Goede krik
- 2 assteunen om de wagen veilig aan de voorzijde vrij van de grond te zetten
- Potje met slangetje voor ontluchten druklager
- Goed humeur en motivatie
Daarnaast heb je brug of smeerkelder nodig, zou niet weten hoe je dit arbo technisch veilig op de oprit zou kunnen doen.
Heb van te voren alle relevante informatie uit Elsawin geprint en goed gelezen.
Had op problemcar achterhaald dat de bak er ook zonder uitbouwen subframe onderuit kan, je moet dan wel met zijn tweeën zijn en voldoende werkruimte hebben om de bak flink te kunnen draaien, kan eigenlijk alleen maar op een 1 of 2 kolomsbrug. Daarnaast heb je mensen nodig die veel spinazie eten want de bak weegt toch wel meer dan 20 kg. Heb de bak gedemonteerd met subframe aanwezig, en heb het subframe verwijderd voor ik de bak weer monteerde, heb je toch wel meer werkruimte en voorkom je dat de prise as de drukgroep beschadigt.
Voor het sleutelen kun je het beste de volgorde van Elsawin aanhouden, klopt redelijk. Wat niet klopt is bijv de voorste uitlaatpijp, hoeft niet los van de turbo, alleen de 4 moeren van de steun loshalen, het verbindingspijpje naar de 2e uitlaatpijp opschuiven en hij kan gewoon blijven hangen. Alle lastige moeren van de uitlaat, stabilisatorstang en stuurkogels dag van te voren in de WD 40 zetten.
Het demonteren van het subframe was voor mij vrij gemakkelijk, heb recent de rubbers en stuurkogels vervangen dus er zat niks meer vastgeroest. Het laten zakken is wel een beetje vreemde ervaring wanneer je het nooit gedaan hebt, het stuurhuis zakt een stukje mee en bleef bij mij hangen in 1 van de paspennen, heb ‘m er met een grote schroevendraaier uitgedrukt en er later kopervet op gedaan. Hele stuurhuis blijft gewoon hangen, heb een assteun onder de spoorstangen geplaatst om e.e.a. te ontlasten. Hele subframe met stabilisatorstang kun je gewoon aan de kant schuiven en daarna de bak monteren heb hier geen foto’s van, vermoeidheid sloeg toe….
Ga hier niet het hele montage proces beschrijven want iemand die het nog nooit gedaan heeft raad ik af eraan te beginnen, heb je wel vaker een koppeling vervangen dan moet je rekening houden met:
- Nieuwe druklager inknijpen, leiding in flesje remolie hangen en volzuigen, koppelings pedaal blokkeren zodat ie in bovenste stand blijft staan. heb na montage slangetje met potje remolie op nippel geplaatst, nippel ¼ slag open. Keer of 20 gepompt, nippel dicht en klaar. Elsawin maakt er een hele wetenschap van.
- Vliegwiel demonteren: heb 1 onderste versnellingsbak bout met volledige draad erin gedraaid en met bandenlichter ertussen vliegwiel geblokkeerd voor vast en losdraaien boutjes vliegwiel en drukgroep.
- Drukgroep en vliegwiel voor montage ontvetten met remmenreiniger, ik kon bij Brezan de Luk montagekoffer lenen maar die heb je voor deze drukgroep niet nodig, heb alles gekruist met halve slagen aangedraaid.
- Wat ik niet wist is dat het vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden, de 6 bouten zijn excentrisch geboord, heeft waarschijnlijk met de toerental sensor te maken die erachter zit. Had het oude vliegwiel al gemerkt omdat er 2 uitsparingen aan de achterzijde zitten, was dus niet nodig. Boutjes vliegwiel met 60Nm aantrekken en nog 90 graden draaien, is behoorlijk veel kracht maar het heeft ook wel wat te verduren, zijn waarschijnlijk de prijs van 15 euro wel waard…..
- Subframe, de rubbermetaallagers en steunpunten aan carrosserie merken met een kraspen, kun je hem met een rubberhamer, voor je hem helemaal vastzet precies op de oude plek tikken.
- Prise – as heeft geen toplager maar steunt wel het secundaire deel van het 2M vliegwiel, is daarom belangrijk dat de plaat goed gecentreerd wordt om beschadigingen te voorkomen, heb hiervoor een passende dop gebruikt, het afgeronde boveneinde past precies in de boring van de krukas, heel klein beetje kopervet op de prise - as gewreven en kon de bak er zo tegen aan duwen.
- Verder is het een kwestie van rustig en met gezond verstand sleutelen. Organiseer alle bouten, zijn er meer dan 100, in plastic zakjes of wegwerpbakjes. Verzamel per sleuteldeel, versnellingsbak, wielophanging, kabels etc. Ben je zeker dat je niks overhoudt, daarna de tijd nemen om alle bouten goed te controleren op vastzitten.
- Moet zeggen dat je bij deze auto voldoende sleutelruimte hebt en wanneer je de motor laat zakken dat hij nergens tegen aankomt, heb ik wel anders meegemaakt.
Moet zeggen dat het nog steeds een kick geeft wanneer je na 12 uur sleutelen de contactsleutel indrukt en het dieseltje start zonder bijgeluiden en je hem zonder gekraak meteen in de versnelling kunt zetten.
Het heeft denk ik geen zin om een discussie te starten over wat beter is, Sachs, Luk of Valeo?
Vind persoonlijk dat de Luk drukgroep een prettiger drukpunt heeft, nieuw vliegwiel geeft rust, schokt niet meer bij het in zijn 3 over drempels rijden en op mini rotondes. Het is voor een leek denk ik niet te horen, maar stationair loopt de motor nu rustiger.
Hoop dat iemand die het zelf wil gaan doen hier nog iets aan heeft!
Vraag
Willem nunspeet
Zoals beloofd een stukje met foto’s over het vervangen 2 Massa Vliegwiel Sachs 2.0 Tdi (BKP) na 227.000 km
Onderdelen van Luk betrokken bij Brezan
- Vliegwiel € 454,72 (€ 20,-- statiegeld is eraf)
- Druklager € 76,63
- Koppelingsplaat + drukgroep € 258,12
- 6 rekboutjes (dealer) € 15,85
- -----------------------------------------------------------------------
Totaal € 805,32
Naast voldoende normaal gereedschap heb je nodig:
- Motor draagbalk
- Veelkant doppenset (heb een setje van Proxxon voor € 48,-)
- Goede krik
- 2 assteunen om de wagen veilig aan de voorzijde vrij van de grond te zetten
- Potje met slangetje voor ontluchten druklager
- Goed humeur en motivatie
Daarnaast heb je brug of smeerkelder nodig, zou niet weten hoe je dit arbo technisch veilig op de oprit zou kunnen doen.
Heb van te voren alle relevante informatie uit Elsawin geprint en goed gelezen.
Had op problemcar achterhaald dat de bak er ook zonder uitbouwen subframe onderuit kan, je moet dan wel met zijn tweeën zijn en voldoende werkruimte hebben om de bak flink te kunnen draaien, kan eigenlijk alleen maar op een 1 of 2 kolomsbrug. Daarnaast heb je mensen nodig die veel spinazie eten want de bak weegt toch wel meer dan 20 kg. Heb de bak gedemonteerd met subframe aanwezig, en heb het subframe verwijderd voor ik de bak weer monteerde, heb je toch wel meer werkruimte en voorkom je dat de prise as de drukgroep beschadigt.
Voor het sleutelen kun je het beste de volgorde van Elsawin aanhouden, klopt redelijk. Wat niet klopt is bijv de voorste uitlaatpijp, hoeft niet los van de turbo, alleen de 4 moeren van de steun loshalen, het verbindingspijpje naar de 2e uitlaatpijp opschuiven en hij kan gewoon blijven hangen. Alle lastige moeren van de uitlaat, stabilisatorstang en stuurkogels dag van te voren in de WD 40 zetten.
Het demonteren van het subframe was voor mij vrij gemakkelijk, heb recent de rubbers en stuurkogels vervangen dus er zat niks meer vastgeroest. Het laten zakken is wel een beetje vreemde ervaring wanneer je het nooit gedaan hebt, het stuurhuis zakt een stukje mee en bleef bij mij hangen in 1 van de paspennen, heb ‘m er met een grote schroevendraaier uitgedrukt en er later kopervet op gedaan. Hele stuurhuis blijft gewoon hangen, heb een assteun onder de spoorstangen geplaatst om e.e.a. te ontlasten. Hele subframe met stabilisatorstang kun je gewoon aan de kant schuiven en daarna de bak monteren heb hier geen foto’s van, vermoeidheid sloeg toe….
Ga hier niet het hele montage proces beschrijven want iemand die het nog nooit gedaan heeft raad ik af eraan te beginnen, heb je wel vaker een koppeling vervangen dan moet je rekening houden met:
- Nieuwe druklager inknijpen, leiding in flesje remolie hangen en volzuigen, koppelings pedaal blokkeren zodat ie in bovenste stand blijft staan. heb na montage slangetje met potje remolie op nippel geplaatst, nippel ¼ slag open. Keer of 20 gepompt, nippel dicht en klaar. Elsawin maakt er een hele wetenschap van.
- Vliegwiel demonteren: heb 1 onderste versnellingsbak bout met volledige draad erin gedraaid en met bandenlichter ertussen vliegwiel geblokkeerd voor vast en losdraaien boutjes vliegwiel en drukgroep.
- Drukgroep en vliegwiel voor montage ontvetten met remmenreiniger, ik kon bij Brezan de Luk montagekoffer lenen maar die heb je voor deze drukgroep niet nodig, heb alles gekruist met halve slagen aangedraaid.
- Wat ik niet wist is dat het vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden, de 6 bouten zijn excentrisch geboord, heeft waarschijnlijk met de toerental sensor te maken die erachter zit. Had het oude vliegwiel al gemerkt omdat er 2 uitsparingen aan de achterzijde zitten, was dus niet nodig. Boutjes vliegwiel met 60Nm aantrekken en nog 90 graden draaien, is behoorlijk veel kracht maar het heeft ook wel wat te verduren, zijn waarschijnlijk de prijs van 15 euro wel waard…..
- Subframe, de rubbermetaallagers en steunpunten aan carrosserie merken met een kraspen, kun je hem met een rubberhamer, voor je hem helemaal vastzet precies op de oude plek tikken.
- Prise – as heeft geen toplager maar steunt wel het secundaire deel van het 2M vliegwiel, is daarom belangrijk dat de plaat goed gecentreerd wordt om beschadigingen te voorkomen, heb hiervoor een passende dop gebruikt, het afgeronde boveneinde past precies in de boring van de krukas, heel klein beetje kopervet op de prise - as gewreven en kon de bak er zo tegen aan duwen.
- Verder is het een kwestie van rustig en met gezond verstand sleutelen. Organiseer alle bouten, zijn er meer dan 100, in plastic zakjes of wegwerpbakjes. Verzamel per sleuteldeel, versnellingsbak, wielophanging, kabels etc. Ben je zeker dat je niks overhoudt, daarna de tijd nemen om alle bouten goed te controleren op vastzitten.
- Moet zeggen dat je bij deze auto voldoende sleutelruimte hebt en wanneer je de motor laat zakken dat hij nergens tegen aankomt, heb ik wel anders meegemaakt.
Moet zeggen dat het nog steeds een kick geeft wanneer je na 12 uur sleutelen de contactsleutel indrukt en het dieseltje start zonder bijgeluiden en je hem zonder gekraak meteen in de versnelling kunt zetten.
Het heeft denk ik geen zin om een discussie te starten over wat beter is, Sachs, Luk of Valeo?
Vind persoonlijk dat de Luk drukgroep een prettiger drukpunt heeft, nieuw vliegwiel geeft rust, schokt niet meer bij het in zijn 3 over drempels rijden en op mini rotondes. Het is voor een leek denk ik niet te horen, maar stationair loopt de motor nu rustiger.
Hoop dat iemand die het zelf wil gaan doen hier nog iets aan heeft!
Link naar reactie
Delen op andere sites
9 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten