ik zou graag weten hoe het kan wat er is gebeurd met mijn turbo...
(er staat ongeveer het zelfde is het mijn verhaal topic)
k ben vorige week naar Rotterdam geweest met de wagen (180km enkel)
de auto heeft heel de rit perfect gedraaid tot dat ik in Eindhoven de ring wil af rijden richting Valkenswaard (50km van huis)
ik stond fout voor gesorteerd en wou wat sneller vertrekken
meteen hoor ik een luide knal en valt de motor uit
kon de motor wel nog starten maar dan viel hij ook weer meteen uit
leek allemaal erg op een los gekomen intercooler buis...
eenmaal thuis bleek het toch wat erger te zijn
het huis van de inlaat is los gekomen van de turbo...
heb wat foto's getrokken van de turbo in de hoop dat iemand mij kan vertellen wat er fout gelopen is
hier zie je de stukken die er onder uit gekomen zijn ik heb dus niks van de turbo los gedaan
hij is echt in stukken gevlogen...
hier een paar foto's van het inlaat huis
je ziet dat de rand waar de circlips (in het midden van onder op de eerste foto) voor de helft weg is
(rechts op de foto)
hier zie dat er nog een stuk van de rand van de circlips er nog aan hangt en omhoog steekt
dit is wat ik terug heb van het schoepen wiel
hoop dat de rest in de intercooler zit...
als je het dan terug in een puzzelt ziet het er zo uit
aan het uitlaat gedeelte is niks te zien de as en het schoepen wieltje was wat naar buiten gekomen en daar door zat de as vast
als je dit terug op zijn plaats duwde dan draait het asje weer en heeft het relatief weinig speling...
ik heb dus het vermoede dat hij al zeker niet is vast gelopen en het olie circuit in orde is
en omdat toen dat de turbo stuk vloog dit gepaard ging met een luide knal denk ik dat het huis van de turbo af is gevlogen en zo het schoepen wiel in de gruzelementen heeft gedraait...
alleen hoe kan het dat het huis van de turbo af vliegt?
de buizen zaten nog allemaal mooi op hun plaats en vast
en je zou toch denken dat dit zwakker is dan de turbo zelf en het dus bij een terugslag sneller zou begeven...
(is een terug slag eigenlijk mogelijk bij een diesel?)
en als deze redenering niet klopt blijft er nog een over
en dat is dat er iets in de turbo is gevlogen
maar dan is weer de vraag hoe het kan dat het huis er vanaf ligt???
eeuwige dank voor wie mij wat wijzer kan maken...
er zij blijkbaar grotere turbo's te krijgen die zouden passen zonder verdere aanpassingen...
Vraag
stapper
hallo,
ik zou graag weten hoe het kan wat er is gebeurd met mijn turbo...
(er staat ongeveer het zelfde is het mijn verhaal topic)
k ben vorige week naar Rotterdam geweest met de wagen (180km enkel)
de auto heeft heel de rit perfect gedraaid tot dat ik in Eindhoven de ring wil af rijden richting Valkenswaard (50km van huis)
ik stond fout voor gesorteerd en wou wat sneller vertrekken
meteen hoor ik een luide knal en valt de motor uit
kon de motor wel nog starten maar dan viel hij ook weer meteen uit
leek allemaal erg op een los gekomen intercooler buis...
eenmaal thuis bleek het toch wat erger te zijn
het huis van de inlaat is los gekomen van de turbo...
heb wat foto's getrokken van de turbo in de hoop dat iemand mij kan vertellen wat er fout gelopen is
hier zie je de stukken die er onder uit gekomen zijn ik heb dus niks van de turbo los gedaan
hij is echt in stukken gevlogen...
hier een paar foto's van het inlaat huis
je ziet dat de rand waar de circlips (in het midden van onder op de eerste foto) voor de helft weg is
(rechts op de foto)
hier zie dat er nog een stuk van de rand van de circlips er nog aan hangt en omhoog steekt
dit is wat ik terug heb van het schoepen wiel
hoop dat de rest in de intercooler zit...
als je het dan terug in een puzzelt ziet het er zo uit
aan het uitlaat gedeelte is niks te zien de as en het schoepen wieltje was wat naar buiten gekomen en daar door zat de as vast
als je dit terug op zijn plaats duwde dan draait het asje weer en heeft het relatief weinig speling...
ik heb dus het vermoede dat hij al zeker niet is vast gelopen en het olie circuit in orde is
en omdat toen dat de turbo stuk vloog dit gepaard ging met een luide knal denk ik dat het huis van de turbo af is gevlogen en zo het schoepen wiel in de gruzelementen heeft gedraait...
alleen hoe kan het dat het huis van de turbo af vliegt?
de buizen zaten nog allemaal mooi op hun plaats en vast
en je zou toch denken dat dit zwakker is dan de turbo zelf en het dus bij een terugslag sneller zou begeven...
(is een terug slag eigenlijk mogelijk bij een diesel?)
en als deze redenering niet klopt blijft er nog een over
en dat is dat er iets in de turbo is gevlogen
maar dan is weer de vraag hoe het kan dat het huis er vanaf ligt???
eeuwige dank voor wie mij wat wijzer kan maken...
er zij blijkbaar grotere turbo's te krijgen die zouden passen zonder verdere aanpassingen...
als iemand hier meer over weet hoor ik het graag
het gaan dus over een 3c 1.9tdi met bkc motor
en k vond volgens gegevens op de turbo
kkk
groese/kund nr. 038 253 014 g v710
lader nr. ia 50091934 00284
ausf. nr. bv 39a-002
alvast bedankt!
Link naar reactie
Delen op andere sites
8 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten