Ga naar inhoud
  • 0

Kabel langer maken ?


VisionRoy

Vraag

Ik heb laatst in mijn wagen een nieuwe pluskabel getrokken en die heb ik precies op maat gemaakt voor de indeling van mijn koffer zoals ik die toen in gedachte had.

 

Voor mijn nieuwe idee is hij echter wat te kort.

 

Bestaat er iets zoals een verlengstuk waarmee ik de kabel zou kunnen verlengen ?

 

Dus :

 

Oude kabel --- Verlengstuk ---- Nieuw stuk kabel

 

Ik zou er natuurlijk een zekering tussen kunnen zetten, maar dat is onnodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Eenvoudigste manier is dmv kroonsteen verbinding

beter is om eerst een stuk krimpkous over de kabel te doen, uiteinde vertinnen. verlengstuk vertinnen en dan aan elkaar solderen.

Krimpkous er overheen en netjes afwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe kabel leggen lijkt me het verstandigst... Als je gaat verlengen krijg je weer overgangsweerstanden waardoor je 20 kwadraat kabeltje, feitelijk als een dunner kabeltje fungeert.

 

Beter dus die paar euro extra neerleggen voor een nieuwe kabel. (om deze reden leg ik dus meestal een lus in de plusdraad ergens, zodat ik er nog een flink stuk bij kan toveren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Beter dus die paar euro extra neerleggen voor een nieuwe kabel

 

Paar euro ? haha ... ik dacht toch dat jij wel zou weten dat zo'n kabel erg duur is Ken.

 

Maar als ik er eens een Zekering tussenzet ? ... dat geeft zover ik weet bijna geen weerstand en lijkt me dus een prima optie. Is ook nog eens extra veilig.

 

Accu --- Zekering --------------Zekering in de koffer--Condensator -- Versterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

of je nu een zekering tussenplaatst of de kabel verlengt dmv een flinke kroonsteen of dmv solderen maakt verder nix uit. Daar heb je amper verlies in. Als je een beetje goed solderen kunt moet dit een klus van 10 minuten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga er maar vanuit dat het een fabeltje is dat een soldering een slechter resultaat geeft dan met een zekering er tussen. Je moet alleen over een zware solderbout beschikken.

 

Maar als je toch toch nog geen zekering tussen hebt, kun je van een nood een deugd maken. Ik zou trouwens bij voorkeur de zekering bij de accu hebben.

 

Draden dus pas afknippen als je zeker weet hoeveel draad je werkelijk nodig hebt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=4081

 

Dat lijkt me inderdaad een erg goede oplossing Antonio ! :)

 

Geeft dat geen/weinig weerstand ?

 

Caliber heeft ze ook zie ik nu in de catalogus, verguld voor 25mm².

maakt het iets uit als je daar een 20mm² kabel indoet ?

 

Maar als je toch toch nog geen zekering tussen hebt, kun je van een nood een deugd maken. Ik zou trouwens bij voorkeur de zekering bij de accu hebben.

 

Ik heb wel een zekering, bij de accu zoals je al aangeeft :) Een glaszekering om precies te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verlies op zulke korte afstanden zul he niet of nouwelijks hebben....

Wat wel zou kunnen is dat er wat meer kans op storing zal zijn.

 

Solderen is op een nieuwe kabel na altijd het beste.

je mag trouwens nooit een kabel vertinnen en hem dan in een schroefklem doen.

(zoals een kroonsteen)

Schroefklemmen zorgen er nl. voor dat de kabel in elkaar gedrukt wordt.

Hierdoor is er een groter oppervlak dat contact maakt.

Op de meeste klemmen staat dan ook of de kabel een massive of soepele kern moet hebben.

 

Maar als je een 20mm2 gaat solderen zou ik een klein gasbrandertje pakken

Mooi blauwe kegel instellen en solderen maar :)

Is best te doen.

Die gasbrandertjes gebruiken ze ook om je waterleidingen te solderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden