Ga naar inhoud

TSI motoren kettingproblemen?


Ozzy

Aanbevolen berichten

Wij weten van die kettingproblemen, maar de overgrote meerderheid van de autokopers niet. Daardoor maakt het ook vrijwel niets uit voor de restwaarde van een 1.2/1.4 TSI exemplaar. Bij VAG zijn ze momenteel hard aan het snijden in de kosten en dit is onderdeel van die strategie (lijkt mij althans). Ze stoppen gewoon domweg weer exact dezelfde kettingspanners in zo'n blok dat kapot is gelopen (of Matthijs moet nu mijn ongelijk gaan bewijzen, maar ik denk dat hij ook nog nooit een 1.2/1.4TSI op de werkbank heeft gehad). Zo'n 1.2/1.4TSI is een klein blokkie en die lepel je er zo uit dus wat betreft arbeid is VAG ook niet zo veel kwijt aan de reparatie. Bovendien zul je zien dat heel veel 1.2/1.4TSI wel gewoon netjes hun garantie of leasetermijn zonder problemen uitrijden. Dan is er geen vuiltje aan de lucht en gaat gewoon lekker de kassa rinkelen zodra de 2e eigenaar problemen krijgt. Zo werkt het wereldje. Het is een smerig spelletje, maar wel de realiteit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt de 1.2TSI een erg fijne en soepele motor. Ik heb em natuurlijk niet in een Passat gereden maar in de Yeti en daar komt ie erg goed tot zn recht en heb je niet het idee dat je tekort komt.

 

Wat ik wel weet is dat ze wel degelijk een andere ketting monteren. Zie het artikel hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het net ook over die nieuwe ketting. Tja het is nog maar de vraag of daarmee het probleem opgelost is. Bij mijn V5 hebben ze echt alles wat met de distributie te maken heeft vervangen. Misschien dat die kettingspanners tegenwoordig van betere kwaliteit zijn maar ik betwijfel dat.

 

Mijn vader heeft een Golf 1.4TSI en een oom van mij ook een Yeti, maar dan ook een 1.4TSI. Ik benieuwd hoe die het gaan uithouden (zijn beide ook nog eens DSG).

 

Wat mij betreft nooit meer een VAG met ketting, ik heb m'n les wel geleerd. Ik vraag me ook af waarom ze toen der tijd in de Passat 3B/3BG nooit die 2.4 V6 van Audi met normale riem hebben geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke les heb je geleerd dan? Dat distributies aan slijtage onderhevig zijn?

Hoe oud en hoeveel km's was jouw auto toen dat vervangen is ? Wellicht heb je precies een auto gekocht die de vorige eigenaar weg deed omdat hij de ketting begon te horen, oftewel 1 die net aan de beurt was :-)

 

Of het nou riemen of kettingen zijn, slijten doen ze heus wel. Kan ook eigenlijk niet anders. Kettingen gaan bij normaal gebruik alleen gewoon wel langer mee dan riemen. Een distributieketting + geleiders moeten het toch wel 150-200 dkm volhouden.

Distributiekettingen zijn net zo 'onderhoudsvrij' als airco's, die moeten af en toe ook gewoon opnieuw gevuld worden terwijl de boekjes daar niets over melden. Alleen over de termijn valt vaak niet zoveel zinnigs te zeggen. De meeste airco's doen het gewoon 10 jaar lang prima zonder eraan te zitten, net zoals de meeste kettingen+geleiders. En sommigen gaan veel langer, en sommigen veel korter.

 

Mijn '95-er Corrado VR6 heeft ook een distributieketting. Die auto is 100% origineel en gewoon nog de 1e ketting. Inmiddels 17 jaar oud. Als het een riem was geweest met vervangingstermijn 90.000km of 5 jaar, zou die nu al met zijn 4e riem bezig zijn (met alle vervangingskosten van dien).

Ook mijn '94-er Corrado VR6 heeft nu zo'n 135.000km gereden sinds in 2000 de revisiemotor erin is gehangen. Ook sindsdien niets aan de ketting gedaan en die hoor je ook absoluut niet. Totale km-stand van dat ding is nu 389.xxx km en heeft nog nooit een andere ketting/geleiders gehad. Toen het originele blok in 2000 met 250.000km kapotliep (drooggelopen wegens geknapte koelslang op snelweg) zat daar de eerste ketting ook nog op. Ik weet dat 100% zeker want ik heb uitgebreid contact gehad met de 1e eigenaar die 'm tot 2002 heeft gehad en mij alle onderhoudsfacturen heeft doen toekomen ( o.a. de revisiemotor enzo).

 

Met een distributieketting kan je natuurlijk pech hebben, net zoals in sommige gevallen een distributieriem ook kan knappen. En dat vervanging dan duurder is dan een riem vernieuwen, tja dat moge duidelijk zijn.

 

Dit geval met die TSI motoren is natuurlijk gewoon een fabrieksfout. En er komt niet voor niks een modificatie op. Nu op de langere termijn maar hopen dat die gemodificeerde versie wel goed is en blijft.

 

Autoweek Nederland zou deze week met een uitgebreid artikel komen hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TFSI heeft hier ook geen last van.. omdat die een riem heeft en geen ketting, dus nergens om zorgen over te maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen riem is veranderd in ketting voor de rest is het voor zover ik weet hetzelfde..

 

Was nog net wakker.. sorry :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen met VW TSI-motoren

 

AMSTERDAM - Importeur Pon in Leusden bevestigt dat er met bepaalde types van de TSI-motoren zich problemen met de distributieketting kunnen voordoen. In het ergste geval kan de schade aan de motor in de duizenden euro's lopen.

 

 

ONDERZOEK

 

In Duitsland wordt Volkswagen al enige tijd overstelpt met klachten over onder meer de 1,4 liter TSI-motoren, die onder meer in de Golf, Touran en Tiguan liggen. Bij het Duitse autoblad Autobild hebben zich al tientallen gedupeerden gemeld met problemen die door een te slappe distributieketting zouden zijn veroorzaakt. Het ging daarbij vooral om de 1,4 liter TSI motoren (140 pk) die in 2006 en 2007 zijn gebouwd. De problemen blijken tussen de 40.000 en 70.000 kilometer aan het licht te komen. Bij het starten van de koude motor klinkt er een ratelend geluid en kan er tevens een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er sprake is van een opgerekte distributieketting. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Volgens VW moet een distributieketting een motorleven lang meegaan. Ook in ons land hebben zich al de nodige gedupeerden gemeld.

 

 

BESLOTEN

 

Volgens een woordvoerder van Pon gaat het niet alleen om de 1.4-versie maar ook om de 1.2 TSI-motor. Van deze laatste motor gaat het om zo'n 900 exemplaren waarvan inmiddels 85% van een nieuwe distributieketting is voorzien. Bij de 1.4 gaat het om ruim 50.000 motoren en de importeur heeft inmiddels besloten dat er een coulanceregeling geldt voor auto's vanaf 2006.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Van deze laatste motor gaat het om zo'n 900 exemplaren waarvan inmiddels 85% van een nieuwe distributieketting is voorzien"

 

Ja, waarschijnlijk betaald door de eigenaren zelf dan, omdat die ondertussen inmiddels aan die 40-70d km zaten en problemen kregen.. ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Golf 6 (GTI) TSI motor is de motor met de distributieketting, veelal 210-211pk, de Golf 5 GTI motor, dus ook de de Octavia 2 RS en de Golf Ed. 30 en Audi S3 zijn d-riem motoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden