Ga naar inhoud
  • 0

egr afdoppen


Alex0405

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan om mijn egr af te doppen. Ik heb hier al veel over gelezen maar heb toch nog vraagtekens in mijn hoofd.

 

Ik lees nu dat als je hem afdopt dat je storing krijgt, als je hem via de vacuumslang ( :?: ) afdopt geen storing krijgt maar toch afgedopt is en ik lees dat je hem softwarematig kunt afdoppen tot 85%.

 

Ook heb ik opgezocht wat zowel de voor- als de nadelen zijn.

- Voordelen: soepeler, 'schoner', zuiniger (niet noemenswaardig) en geen roet.

- De nadelen heb ik gelezen dat dit ervoor kan zorgen dat de auto niet door de apk komt en dat de motortemperatuur langzamer oploopt. Ik zou juist denken dat als de functie van de egr wegvalt de verbrandingstemperatuur hoger zal zijn waardoor die juist sneller op temperatuur zou komen. Of heb ik het helemaal mis.

 

Wat ik heb begrepen is dat de egr enkel bij volbelast (volgas) geheel dicht is, en bij een regelmatige snelheid bijv. cruisecontrole op 120-130, de egr open is. Nu ga ik over enkele maanden een lange rit (lees: ongeveer 13.000km) maken waarbij ik grotendeels regelmatige snelheden op de cruisecontrol zal rijden.

 

 

Na allerlei dingen over de egr te hebben gelezen ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen en meningen hierover.

 

Kunnen jullie mij een opheldering hierover geven en eventueel het afdoppen aan/afraden?

 

 

 

Alvast bedankt!! :mrgreen:

 

 

Wat eventueel belangrijk kan zijn:

Passat 3BG 2003

1.9td(i) 74kw

Motorcode: AVB

KM.stand: 213.000km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier ook afgedopt, EGR is toen wel volledig uit de software weggeschreven met het chippen (tegelijk gebeurd).

Geen probleem met APK, auto zal eerder minder roet uitstoten dus roetmeting valt vaak wat gunstiger uit, NOx (stikstofoxide) wordt er wel meer uitgestoten, maar aangezien dat toch niet gemeten wordt is er niets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Egr gewoon afdoppen. Alleen als je can-bus bedrading hebt krijg je een fout melding. En can-bus is pas vanaf bouwjaar 2004.

Wat betreft de APK, daar kom je met glans doorheen omdat je (bijna) geen roet meer zal hebben. Voorbeeld je van mijn auto. egr dicht d.m.v. een plaatje en de cat leeg, die juist roet moet stoppen, 0.3 op de roetmeting terwijl hij max 3 mag zijn.

Dat je auto minder snel warm wordt is volgens mij alleen als je egr gassen nog gekoeld worden door een koeler anders zal je het niet merken.

Wel kwa verbruik en soeplese van de motor zeker als je de cat ook nog verwijderd. Motor krijgt dan alleen maar verse koele lucht waardoor de verbranding gewoon beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Petroman: ik ga in juli trouwen. Ik ben zelf half Italiaans half Turks. Mijn toekomstige vrouw is Turks. Hierdoor zal vanuit Nederland naar Italie moeten rijden en vervolgens 2x van Italie naar Turkije (Ankara) moeten rijden. Als huwelijksreis zijn we met elkaar overeengekomen dat we een route gaan uitstippelen (is bijna klaar) waar we heen gaan rijden (met de Passat!!) en enkele dagen in elke bestemming gaan verblijven. Vandaar dat ik in andere topics dingen vroeg over de onderhoud :)

 

@Scorpiosoft: Heb je hem softwarematisch afgedopt of met een plaatje ertussen? Ik heb namelijk begrepen dat dit de meest gebruikte variant is.

 

@Upseel: Heb je ook verschil gemerkt?

 

 

 

Zouden jullie mij dit dus aanraden? Zoja, is er iemand die mij er eventueel mee kan helpen? Als jullie denken dat het softwarematig moet of dat het met een plaatje moet zou ik er graag willen weten of iemand bereid is om mij er mee te helpen. Ik kan eventueel een stukje rijden. Dit is geen probleem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Egr gewoon afdoppen. Alleen als je can-bus bedrading hebt krijg je een fout melding. En can-bus is pas vanaf bouwjaar 2004.

Wat betreft de APK, daar kom je met glans doorheen omdat je (bijna) geen roet meer zal hebben. Voorbeeld je van mijn auto. egr dicht d.m.v. een plaatje en de cat leeg, die juist roet moet stoppen, 0.3 op de roetmeting terwijl hij max 3 mag zijn.

Dat je auto minder snel warm wordt is volgens mij alleen als je egr gassen nog gekoeld worden door een koeler anders zal je het niet merken.

Wel kwa verbruik en soeplese van de motor zeker als je de cat ook nog verwijderd. Motor krijgt dan alleen maar verse koele lucht waardoor de verbranding gewoon beter is.

 

 

Het is alvast een opluchting dat de canbus vanaf 2004 is en ik geen foutmelding zal krijgen :mrgreen: Ik hou niet zo zeer van lampjes op mijn dashboard namelijk :embarassed:

 

Dat ik door de apk zal komen wat tevens door upseel en scorpiosoft is gezegd is ook een opluchting!

 

Hoe kom ik erachter dat de egr gassen gekoeld worden door een koeler?

 

Katalysator zal ik niet zo snel verwijderen denk ik. Heb hier namelijk een 'niet-pluis' gevoel bij :roll:

 

 

Is het trouwens verstandig en/of rendabel om mijn egr nu met 213.000km op de teller af te doppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Egr koeler zit bij mijn weten alleen op een automaat, dus als je een handgeschakelde hebt zit die koeler er niet op.

 

Kat is bij mij nog origineel, en ja ik heb wel verschil gemerkt. :mrgreen:

 

Maar dat kwam van de chip, verschil qua EGR heb ik niet vernomen.

Afdoppen heeft wel het voordeel, dat hij dan 100% zeker dicht zit. Bij volgas hoort hij dicht te zijn, maar als je ziet wat voor (roet)aanslag er in gaat zitten is het niet moeilijk voor te stellen dat hij bij "dicht" nogal kan lekken. Mijn idee, gewoon afdoppen. Zoveel kost een plaatje met een paar pakkingen ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan je dit onderdeel bij de dealer kopen? Want als je bij de dealer komt en je begint over afdoppen te praten hoor je alleen maar niet doen.

 

Maar als er onderdeelnummers zijn en een uitleg hoe het moet wil ik graag mijn egr afdoppen.

 

 

Een egr afdoppen heeft met een handgeschakelde bak geen enkel effect op de koeling en op temp brengen van de motor toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Alex, ik zie dat je een vergelijkbare auto rijdt als die van mij (ook AVB). Ik heb de EGR al een paar jaar geleden laten afdoppen en heb geen foutcode gekregen en de motor loopt prima (wordt niet te warm). En tot op heden is de auto nog steeds door de APK gekomen ;)

 

 

Heb je dit softwarematig of met een plaatje gedaan? Je geeft aan dat de motortemp niet oploopt, hieruit begrijp ik dat je na het afdoppen geen verschil hebt gemerkt in de motortemp. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Scorpiosoft: Heb je hem softwarematisch afgedopt of met een plaatje ertussen? Ik heb namelijk begrepen dat dit de meest gebruikte variant is.

Kwestie van lezen ;) Heb hem zelf afgedopt met een plaatje. Daarnaast was hij in de software al voor 85% dichtgezet.

 

Het plaatje + pakking heb ik destijds via Marktplaats gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even ter duidelijkheid:

 

Moet ik nu 2 plaatjes en 4 pakkingen hebben?

 

1plaat met aan beide kanten een pakking (dus 2 pakkingen) voor de inlaat en 1plaat met aan beide kanten een pakking voor de uitlaat?

 

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden