Ik ben van plan om mijn egr af te doppen. Ik heb hier al veel over gelezen maar heb toch nog vraagtekens in mijn hoofd.
Ik lees nu dat als je hem afdopt dat je storing krijgt, als je hem via de vacuumslang ( ) afdopt geen storing krijgt maar toch afgedopt is en ik lees dat je hem softwarematig kunt afdoppen tot 85%.
Ook heb ik opgezocht wat zowel de voor- als de nadelen zijn.
- Voordelen: soepeler, 'schoner', zuiniger (niet noemenswaardig) en geen roet.
- De nadelen heb ik gelezen dat dit ervoor kan zorgen dat de auto niet door de apk komt en dat de motortemperatuur langzamer oploopt. Ik zou juist denken dat als de functie van de egr wegvalt de verbrandingstemperatuur hoger zal zijn waardoor die juist sneller op temperatuur zou komen. Of heb ik het helemaal mis.
Wat ik heb begrepen is dat de egr enkel bij volbelast (volgas) geheel dicht is, en bij een regelmatige snelheid bijv. cruisecontrole op 120-130, de egr open is. Nu ga ik over enkele maanden een lange rit (lees: ongeveer 13.000km) maken waarbij ik grotendeels regelmatige snelheden op de cruisecontrol zal rijden.
Na allerlei dingen over de egr te hebben gelezen ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen en meningen hierover.
Kunnen jullie mij een opheldering hierover geven en eventueel het afdoppen aan/afraden?
Vraag
Alex0405
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om mijn egr af te doppen. Ik heb hier al veel over gelezen maar heb toch nog vraagtekens in mijn hoofd.
Ik lees nu dat als je hem afdopt dat je storing krijgt, als je hem via de vacuumslang ( ) afdopt geen storing krijgt maar toch afgedopt is en ik lees dat je hem softwarematig kunt afdoppen tot 85%.
Ook heb ik opgezocht wat zowel de voor- als de nadelen zijn.
- Voordelen: soepeler, 'schoner', zuiniger (niet noemenswaardig) en geen roet.
- De nadelen heb ik gelezen dat dit ervoor kan zorgen dat de auto niet door de apk komt en dat de motortemperatuur langzamer oploopt. Ik zou juist denken dat als de functie van de egr wegvalt de verbrandingstemperatuur hoger zal zijn waardoor die juist sneller op temperatuur zou komen. Of heb ik het helemaal mis.
Wat ik heb begrepen is dat de egr enkel bij volbelast (volgas) geheel dicht is, en bij een regelmatige snelheid bijv. cruisecontrole op 120-130, de egr open is. Nu ga ik over enkele maanden een lange rit (lees: ongeveer 13.000km) maken waarbij ik grotendeels regelmatige snelheden op de cruisecontrol zal rijden.
Na allerlei dingen over de egr te hebben gelezen ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen en meningen hierover.
Kunnen jullie mij een opheldering hierover geven en eventueel het afdoppen aan/afraden?
Alvast bedankt!!
Wat eventueel belangrijk kan zijn:
Passat 3BG 2003
1.9td(i) 74kw
Motorcode: AVB
KM.stand: 213.000km
Link naar reactie
Delen op andere sites
27 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten