Ga naar inhoud
  • 0

EGR reinigen


Robl

Vraag

Ik heb de afgelopen tijd op internet wat informatie verzameld over het afdichten van de EGR. Op zich niet zo spannend. Plaatjes zijn besteld en geleverd. Morgen wil ik er een plaatje inzetten.

 

Nu heb ik ook gelezen dat de EGR en de buis nogal smerig kunnen zijn en dat ik die schoon kan maken met "diesel verstuiver reiniger".

Ik vanmiddag naar de ASD in Dokkum om dat middeltje te halen. Hadden ze alleen spul wat je door een volle tank dieselolie moet doen.

 

Is er bij jullie ook een adres/merk/naam/bestelnummer bekend van het middeltje wat ik nodig heb?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het plaatsen van het EGR afdichtingsplaatje viel met toch vies tegen. Je kunt er bij mijn auto heeeel erg slecht bij. Tenzij je natuurlijk meer zaken demonteert om ruimte te creeeren.

 

Omdat de moeren aan de motorblokzijde van de EGR-buis wel heel erg vast zaten en ik geen zin had in afgebroken bevestigingsdelen op zaterdagmiddag, heb ik de buis aan de motorblokzijde maar ongemoeid gelaten. Onder de EGR heb ik een pakking en plaatje aangebracht.

 

Ik gok het er maar op dat de buis schoonbrandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik nog een vraag. Ik heb bij mijn 74 kw (110 pk) mei 2002 de egr vooraan afgesloten, niet bij de klep zelf dus omdat daar de boel wel heel slecht bereik baar is. Kan er nu inlaatlucht richting plaatje stromen?

Ik heb de indruk dat na het afsluiten de motor iets minder mooi stationair draait en onder het rijden wat rumoeriger is maar kan ook subjectief zijn.

Is het aan te bevelen de vacuumslang los te koppelen en af te doppen en blijft de klep dan dicht staan zodat alle inlaatlucht de motor ingaat of heeft het open of dicht staan van de egrklep daar geen invloed op?

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vooruit laat ik eens proberen antwoord te geven.

 

Als ik het goed begrijp heb je de EGR-buis laten zitten en het plaatje onderaan de buis aangebracht. Ik heb het net andersom gedaan: het plaatje boven, want daar kon ik beter bij :lol::lol:

 

Nu ben ik geen monteur, en geen ontwerper van motorblokken. Ik kan je dus alleen maar op intuitie antwoorden.

Als je EGR nog gewoon werkt zal in jouw situatie een zekere hoeveelheid lucht in de EGR buis kunnen. Welliswaar een geringe hoeveelheid maar toch. Als je daar last van denkt te hebben kun je altijd eens rijden met afgekoppelde en afgedichte vacuumslang.

 

Het beste is natuurlijk de gehele EGR te laten vervallen, maar weet even zo niet of er elektronica aan vast zit die onmisbaar is. Dacht het niet. Een compleet nieuw tussenstuk in plaats van de EGR zou de luchtinstroom verder kunnen stroomlijnen en verbeteren. Over het "voelbare" effect durf ik geen uitspraken te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Robl

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de egr buis laten zitten want die weghalen is technisch nogal moeilijk omdat hij water gekoeld is. Bij mijn vorige passat wel geheel weggehaald. Ik heb hem trouwens net als jij bovenaan afgesloten. Er zijn trouwens mi 3 plaatsen waar je hem kunt afsluiten, daar waar de buis het watergejoelde gedeelte ingaat (moielijk bereikbaar en wordt erg heet denk ik, dus hoge eisen aan kwaliteit plaatje, de 2e plek is daar waar wij hem hebben afgesloten en de 3e plek is vlakbij de egr klep zelf, Vraaag me nog steeds af wat de beste plek is.

En als je de vacuumleiding loshaalt en afplugt blijft de kep dan open of dicht staan maw woorden gaat alle inlaatlucht naar de cilinders of gaat er nog en klein gedeelte richting plaatje?

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Super S

Ik heb hem dus afgesloten bij de flens rechts (goed zichtbaar op de foto) die dicht bij de buis zit die naar het luchtfilter loopt. Aan de flens zie je dus 2 inbusbouten zitten. Draai die los en pak ze er uit. Er zit een pakking tussen met behulp waarvan je een plaatje kunt maken. Dit is de makkelijkst bereikbare plaats hoewel er mi nog 2 andere plaatsen zijn waar je de boel kunt afsluiten maar die zijn moeilijk bereikbaar.

Ik weet nog steeds niet of ik de vacuumleiding moet verwijderen maar ik zal de proef op de som nemen. Ik het begin vond ik de auto wat onregelmatiger lopen en wat rumoeriger maar kan ook verbeelding zijn. Ben benieuwd of het je lukt en wat je ervaringen zijn.

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@SuperS: gek is dat! Volgens jouw profiel zouden wij hetzelfde motorblok moeten hebben. Ik heb een AVB motorblok.

Maar de richting van de EGR-buis op jouw foto lijkt beslist niet op die van mijn auto. :blink1:

eikeboom heeft gelijk, die glimmende dunne buis moet worden afgesloten. Kom je ook vanzelf achter want met afsluiten van je inlaatspuitstuk zal de auto niet meer willen lopen :lol::lol::lol::lol::lol:

 

@eikeboom: met het afsluiten van de vacuumslang zou er geen uitlaatgassen meer hergebruikt worden. Dat is wat de meeste van ons willen. Als ik diverse topics op internet moet geloven is deze oplossing niet geheel betrouwbaar omdat niet elke klep perfect gangbaar is. :wink:

Om compleet te zijn: bij bepaalde passats schijn je de egr ook softwarematig voor een groot gedeelte dicht te kunnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@dieseltje haeb je een foto geplaatst dan omdat je spreekt over het rood omcirkelde gedeelte.

@robl, ik heb ook een avb motor en de egr buis van super s is exact gelijk aan die van mij. Wat is het verschil met die van jou dan? Welk bouwjaar is je auto? Die van mij is van 2002 (mei). Voor alle volledigheid: ik heb dus een plaatje geplaatst. maar weet nog steeds niet of het daar naast aanbeveling verdient de vacuumslang te verwijderen en af te doppen en wat de egr klep dan doet: open of dicht blijven staan.

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht dat IK een AVB had. Helaas heb ik er geen goede foto van. Dan maar een slechte foto. Die van mij is trouwens van medio 2001.

Het verschil is dat de buis bij jou bijna horizontaal loopt en bij mij met een hoek van ongeveer 45 graden naar beneden gaat.

 

@eikeboom: het plaatsen van een plaatje is voldoende

post-2824-1423822178,0013_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okee, dus de conclusie is: lichtblauwe imbus dingen los maken, pakking tussenuit, plaatje maken, plaatje + pakking terug, schroeven vast, klaar?

 

Kan ik dat plaatje niet ergens kopen? want ik ben niet zo handig in dat soort dingen fabriceren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden