Ga naar inhoud

Passat kopen, 1.6 16v uit 2000 of 1.8T uit 2002?


Outlawstar

Aanbevolen berichten

Hallo Passat rijders,

 

Mijn naam is Sander en ik ben nieuw op het forum. Graag wil ik jullie om advies vragen.

Op dit moment rij ik een Renault Megane Coupe 2.0 uit 1998. Deze is echter behoorlijk versleten en aan vervanging toe.

Mijn oog daarbij is gevallen op de Passat, via me werk rij ik regelmatig in een 1.9 TDI en dat smaakt (voelt, ik lik niet aan de autos :shock: ) naar meer :)

 

Nu heb ik twee advertenties zien staan:

 

1: Passat 1.6 16v bj2000 met 126.000 NAP op de teller. Volgens mij is het het oude model uit 2000 nog, want hij heeft geen ESP. Staat te koop als comfortline, maar de airco is behoorlijk handmatig... Distributie is op 90k vervangen.

Proefrit mee gemaakt: Auto is nagenoeg schade vrij (klein sleutel krasje). Ik had vooraf mijn twijfels over een 1.6 motor in een 1200kg auto... maar tijdens de proefrit trok hij beter dan me Megane :lol:

Metallic zwart = mooi 8-)

 

2: Passat 1.8T bj2002 met 147.000 NAP op de teller. Dit is een auto in de basic uitvoering, maar heeft dan wel ESP aan boord. Nog geen proefrit gemaakt (binnen kort op de planning).

Blauw, kan ermee door...

 

Beide auto's zijn dezelfde prijs. Wat zouden jullie me aanraden? Hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld de turbo motor? Waar zou ik extra op moeten letten bij deze modellen?

Ik ben behoorlijk afgeknapt op de Megane qua betrouwbaarheid, zoek dus iets waar ik voorlopig mee vooruit kan :)

 

Alvast bedankt voor jullie inbreng :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, ik zou de 1.6 sowieso laten staan, ongeacht kilometers, uitvoering of wat dan ook. De motor is te smal bemeten voor een dergelijke auto. Krijg je spijt van.

 

Ik heb zelf ook een coupe gereden (lease), was een 1.6. Ze zien er leuk uit en daarmee is dan ook alles gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gevoel zegt dat een turbo motor veel gevoeliger is qua onderhoud, of valt dit wel mee?

 

Gevoeliger, je wordt wel gestraft als je de normale onderhoudsintervallen niet in acht neemt, met name de motorolie gezien het relatief kleine carter en de turbo (sludge). Daar zijn op het forum genoeg topics over te vinden. De motor is verder prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de meeste verhalen hier op het forum zo lees, dan moet ik aan de binnenkant van de oliedop kijken of deze motor last heeft van Sludge. Kan ik het ook nog ergens anders aan merken als de auto hiervan last heeft gehad? Zal in ieder geval ook eens goed het gas lostrekken (na opwarmen natuurlijk). Bij sommige mensen gaat er dan een lampje branden :idea: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste die hier een 1.8 T rijden hebben een groter oliefilter , en sludge is vaak een probleem als men maar korte stukjes rijdt ( motor warmt niet op) :mrgreen:

 

Voor de rest een goede auto en ja onderhoud is belangrijk , maar dat geld voor elke auto :D

De sludge die bij de 1.8t de oorzaak is, is black-sludge en is wat anders dan/als de mayonaise-sludge.

 

volgens mij is de 1.6 gewoon een 8v.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

 

De 1.6 is inderdaad een 8v... mooi stom van de advertentie om er 16v in te zetten...

Heb nog zitten kijken naar een 2.0 uit 2001. Dat daar dan maar 115pk uit te halen is, valt me behoorlijk tegen. Zeker ook omdat de auto toch zeker 75 kg zwaarder is en dus in een hogere belasting terecht komt.

 

Waar ik een beetje zenuwachtig van wordt voor die 1.8 turbo is dat de waarde die aangegeven wordt op Zomoto ruim 1250 euro hoger is dan de vraagprijs. Hebben jullie ervaring met zomoto en zojah positief of negatief?

Zal morgen zowel met de 2.0 als de 1.8T een proefrit maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2.0 is ondanks zn 115pk wel een fijne motor hoor, de 2.0 20v(2001>) met 130pk is nog net iets lekkerder, enig nadeel van de 2.0 is dat ze wel iets olie lusten.

 

De 1.8T is een hele fijne motor, zeker gezien dit er 1 is met een electronisch gaskleppenhuis(2001>). Met chiptuning wordt het allemaal nog lekkerder(ca 200PK).

 

Wat wel belangrijk is, is dat de verversingsinterval van de 1.8T naar max 15dkm moet ipv de longlife 30dkm.

Ook is het belangrijk de motor na een rit rustig af te laten koelen, zij het tijdens de laatste km's niet meer te accelereren, of bij aankomst de motor nog even een 30-60sec te laten nadraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Vdub voor de input.

 

Zelf wil ik best prima voor die turbo zorgen hoor, maar hoe weet je dat dat in het verleden ook is gedaan?

Zou een beetje jammer zijn als de turbo een half jaar later eruit springt, om het dan nog maar niet te hebben over de eventuele zwarte drap :)

 

Kan ik nog wat horen,voelen of zien aan de turbo om te kijken of hij nog goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2.0 is ondanks zn 115pk wel een fijne motor hoor, de 2.0 20v(2001>) met 130pk is nog net iets lekkerder, enig nadeel van de 2.0 is dat ze wel iets olie lusten.

 

 

Ik dacht er maar een soort 2.0 in de 3BG ligt, de 130pk versie. Ik liep net nog even te kijken op Autoweek's carbase, maar idd de ouderwetse 2.0 8 klepper ligt ook in de 3BG. Ik zie alleen wel dat de 2.0-20V pas vanaf 2002 leverbaar was. Leermomentje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedeavond allemaal...

 

Vandaag twee test ritten gemaakt, met zowel de 2.0 (die van 115pk ;)) en 1.8T.

Eerst was de 2.0 uit 2001 aan de beurt, deze auto heeft al 180.000 gelopen en dat was te zien. Overal wat beschadigingen en de stoelen zaten niet lekker... Maar wat vooral opviel is dat de motor koud niet lekker liep, zat behoorlijk zenuwachtig heen en weer te dansen (schudden). Tijdens de proefrit was er niet veel gang in te krijgen, ook was de motor behoorlijk aanwezig qua geluid (veel meer dan de 1.6). Al met al werd dit hem dus zeker niet, geen goed gevoel bij.

 

Op naar de 1.8T nabij Meppel. Deze auto zit erg goed in zijn vel, nagenoeg geen beschadigingen en aan de bekleding kan je absoluut niet zien dat er 147.000km mee gereden is. Meteen even onder de motorkap gedoken en de oliedop bekeken. Hier zat wel een klein beetje zwarte meuk op, maar lang lang niet wat hier op het forum is langsgekomen. Onderhoudsboekje zat erbij en de olie is regelmatig ververst met 15.000km tussen de beurten. Tis niet ideaal, maar gelukkig niet de 30.000 zoals wel op de motor sticker staat!!

De test rit met deze auto was fantastisch, motor lag goed stil bij stationair. Trekt goed op, met dat lekkere zoemen van de turbo op de achtergrond.

 

Deze auto is het!!

 

De auto krijgt een nieuwe apk, grote beurt (met olie verversing vol syn) en 6 maanden garantie voor 150 eurie.

 

Maarjah, net wanneer het koopcontract ondertekend is, komt de aap uit de mouw... :evil: Een rekening van een revisie bedrijf uit 11-2010... Klacht was: te lage olie druk. Hierbij is onder andere de zeef van de oliepomp vervangen. Dit is nu 10.000 km geleden voor de auto. :shock:

 

Met die info ben ik natuurlijk niet blij :( Heb afgesproken dat ik morgen dat revisiebedrijf bel om na te gaan wat er precies aan de hand was. Mochten daar nare berichten uit komen, dan mag ik nog kosteloos onder de koop uit komen.

Mocht de turbo eruit vliegen binnen de 6 maanden, dan wordt dat ook gefixed.

 

De auto staat trouwens niet te koop vanwege een motor mankement, maar omdat mevrouw een diesel wilde ivm gewijzigde reisafstanden (verkoper is normaal een diesel dealer).

 

Dus, ben ik nu een semi eigenaar van een gave 1.8T passat uit 2002!!

 

Voor de liefhebber ze hebben sinds kort ook een W8 te koop staan! Autobedrijf Ter Horst in Wanneperveen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch raar dat ze de informatie niet gewoon gegeven hebben alvorens het koopcontract ondertekend werd..... Er is wellicht niets bijzonders aan de hand, maar ik zou er toch niet zo heel goed van slapen... Zorg ervoor dat je alle mondeling gemaakte afspraken hard op papier zet om straks eventuele problemen te vermijden. Op die manier weet je wat je koopt en welke afspraken er ook daadwerkelijk gemaakt zijn zodat je iets hebt om op terug te vallen.

 

Succes; ben benieuwd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je auto! Zo'n basic uitvoering is de ideale uitvoering voor op dit forum :mrgreen: Voorlopig kun je flink aan het modden gaan.

 

Volgens mij kun je de motor van zo'n 1,8T beter eerst flink laten doorspoelen voordat er nieuwe olie in gaat. Op het forum is daar vast wel iets over te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proficiat met je aanwinst Sander. Ik denk dat het niet verkeerd is dat er net een revisie achter de rug is. Alles wat er toen aan vervangen/gereviseerd is hoef jij toch niet meer te doen? En de deal met de turbo lijkt mij ook een acceptabele.

Veel plezier ermee als je hem besluit te houden en anders succes met je verdere zoektocht naar een mooie Passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal :)

 

Ik heb de auto nu echt gekocht. Het revisie bedrijf had geen schokkende dingen te melden :)

Ze hebben nu de remblokken voor vervangen (inbegrepen) en gaan ook op mijn verzoek de olieretourleidingen van de turbo vervangen (bedankt Vdub). Deze waren niet vervangen bij de revisie vorig jaar en ze zagen ook het nut ervan in ivm mogelijke verkooling.

 

Vrijdag de auto ophalen en onze "2ton op de teller, maar 3ton volgens NAP" Megane inleveren waar we het barrel 3/4jaar geleden gekocht hadden.

 

Kunnen ze trouwens checken of je motor in zo'n goede staat is dat je er veilig een chip op kan zetten? Niet dat ik daar al aan denk hoor...;);)

 

Zodra we de auto in bezit hebben zullen er een paar foto's volgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoo hoo zo komen de roddels de wereld in. 8-)

 

Ik denk dat ze nu in Wanneperveen gewoon een auto zonder inruil kopen en de Renault retour gaat naar het garagebedrijf/particulier van herkomst, 2 verschillende kanalen dus.

 

Gefeliciteerd met je Passat het klinkt goed allemaal!! Ik zie hem op de site, mooie prijs voor een Passat met nog geen 150k en een revisie achter de rug toch?

De W8 zie ik niet staan trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden