Ga naar inhoud
  • 0

slecht starten Passat 3c


tommyboy

Vraag

Gisteren een raar probleem gehad. 's Morgens wilde de auto slecht starten; de startmotor draaide goed rond, maar de motor sloeg niet aan. Toen hij aansloeg, ging dat niet echt soepel....het was bijna letterlijk aanSLAAN.

 

Daarna zo'n 25 km gereden, een uurtje stilgestaan en weer gestart maar tevergeefs. Hij startte echt niet. Heb alles geprobeerd tot en met zelfs de accupool loshalen om de boel te resetten, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk maar opgehoudne met starten, omdat de accu werd leegegtrokken. Gek genoeg kon de automaat toen niet vanuit de P in de N gezet worden; hij blokkeerde op eén of andere manier. Dat was alleen dat moment.

 

De pechhulp is erbij gekomen en kon niets constateren....zelfs bij het uitlezen stonden er geen storingen in het geheugen. Alles in orde. We hebben uiteindelijk startkabels gebruikt en toen na even ronddraaien van de startmotor sloeg hij aan gek genoeg. De monteur van pechhulp vertelde dat het zeer waarschijnlijk de accu is, waardoor de auto niet wilde starten. HIj las in het geheugen alleen een melding van 9,7V spanning in de accu. Ik denk dat dit door het doorstarten kwam.

 

Vandaag wilde ik dus een nieuwe accu halen; ik wilde hem eerst door laten meten of hij werkelijk goed was en hij bleek nog in prima staat te zijn. De accu deed het hartstikke goed en het aantal amperes waren meer dan voldoende. geen reden om te vervangen.

 

Maar wat kan het dan wel zijn?

[*]verstuivers?

[*]Injectoren?

[*]een relatie met DSG?

 

Wie kan mij helpen/adviseren, voor ik met een kluitje in het riet terecht kom?

 

Dank alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hoe het precies zit, weet ik niet, maar ik weet dat JD standaard bij chippen van een 2.0tdi (en waarschijnlijk meerdere motoren), bepaalde waardes veranderd die het moeilijk starten oplost. Volgens mij heeft dit iets te maken met de slijtage van de startmotor....

 

PB vDub eens, matthijs heeft mij uitgelegd wat JD aanpast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit probleem van TS heeft waarschijnlijk niks te maken met de (warme)startcorrectie.

 

Misschien heb je wel een probleem met de brandstofaanvoer, pomp in de tank of de hogedruk(tandem)pomp aan de kop.

 

De keuzehendel kan alleen maar verzet worden met de auto op contact en de rem ingetrapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik gok op de pomp in de tank.

Je accu zal nog wel goed zijn aangezien de startmotor zijn werk goed deed.

heb het overlaatst ook nog gehad, gezoem van de pomp was een tijdje gebrom geworden maar ik ondervond geen problemen. Toen dus wel, gelukkig toch gestart gekregen. Nu onlangs is de pomp terug beginnen brommen, zal toch tijd worden voor een nieuwe vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels weer wat verder en niet veel wijzer. De auto heeft ons niet meer laten staan, maar nu ben ik laatst gaan rijden en vond ik het lang duren voor de auto warm was. Na 15 km op de snelweg stond de meter pas op 90 graden. De kachel was ook niet echt warm te noemen; zelfs niet als ik hem op HI zet.

 

Is er een relatie tussen slecht starten en de thermostaat

Of is het de luchtmassemeter?

 

Wat nog steeds blijft bij het starten is dat de motor best lang rond moet draaien. Tijdens dit ronddraaien schudt de motor behoorlijk en slaat uiteindelijk met 'een behoorlijke klap' aan . Het klinkt in elk geval niet soepel.

 

Wie helpt verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De LMM heeft toch niks te maken met de temperatuur?

 

Met dit weer moet ik ook 10km rijden voordat mijn auto "warm" is. De temp. meter staat pas na 10km op 90º.... het interieur wordt wel sneller warm.

Ik rij 's ochtends na 1 km een 100km weg op, doe dit rustig, maar vraag toch wel iets van de auto, dus dat hij met +/- 2 minuten richting de 100 ga... Ik rij dan wel onder de 2200rpm.

 

Vwb de LMM; mijn auto schokte en hield vaak in, na de LMM te vervangen hebben was dit nagenoeg opgelost. Ik had altijd wat last van mijn EGR (terugvoer van uitlaatgas in de motor oid) en deze is bij JD weggeschreven. Nadien nauwelijks inhouden. Mij is verteld dat erg veel sensoren reageren op de informatie die de LMM doorgeeft. Die meet de hoeveelheid lucht die in de motor komt, als deze waarde niet klopt, klopt de waarde van de brandstof e.d. ook niet.... dan begrijp je iig dat dit problemen geeft.

 

K heb het op z'n boerenkools uitgelegd, dus het zou vaktechnisch niet kloppen... maar wel te begrijpen denk ik.

 

Het lijkt mij, logisch nadenkend, niet dat je probleem bij de LMM vandaan komt, misschien wel van een thermostaat?

 

laat je auto eens uitlezen. Er woont een forummember in Amersfoort (is toch redelijk in de buurt) die ook nog eens goed onderlegd is met vagcom e.d. (Martijn VO). Misschien wil hij jouw auto wel uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Contoleer eerst de brandstofpomp in de tank maar eens.

Achterbank omhoog klappen,

Plastic deksel van de brandstofpomp eraf trekken

Auto op contact

Radio uit

Ventilatie uit

Auto van contact

auto op contact

Nu moet je de brandstofpomp horen lopen, het moet een naaimachinemotor zijn, het mag geen gebrom zijn. Waarschijnlijk hoor je niets.

 

Anders kom je inderdaad even langs, dan lezen wij hem uit. (Vandaag niet want dan gaan we sporten, winkelen en een boompie kopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb sinds kort ook een slecht startende Passie. Bij mij is het alleen de eerste keer nadat hij lange tijd (> 3 uur) heeft stil gestaan. Daarna start hij normaal.

 

Ik heb de stappen van martijn (bedankt) uitgevoerd. Bij mijn Passie Variant heb ik echter niets onder de achterbank gevonden. Anyway de stappen verder uitgevoerd en er lijkt een pompje hoorbaar te zijn. Deze klinkt als een naaimachine maar draait hooguit een seconde.

 

Wat ik vreemd vind is dat de motor niet afslaat, je zou toch denken dat een defecte brandstofpomp hiertoe zou leiden?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto heeft twee pompen. Een in de brandstoftank die de diesel naar het brandstoffilter pompt, en een op de kop (de tandempomp).

 

Kijk maar even in het draadje van fahrvernugen die heeft op de deksel een extra aansluiting gemaakt voor zijn standkachel. Zit echt onder je achterbank, bijrijderskant. Bank opmoog klappen, bekleding opzij en daar zit een rubberen dop. Hieronder zit de toegang tot de brandstoftank.

 

Hij draait inderdaad maar even kort. Als je het zeker wil weten dan haal je onder de motorkap de twee slangen van de brandstoffilter af en hou je deze in een bakkie.

Als iemand anders dan even het contact aanzet moet hier een straaltje uitkomen. Van de vier slangen moet je de twee hebben die naar de tank lopen, de andere twee lopen naar de tandempomp.

 

Als je auto slecht start als ie (langer) stil heeft gestaan, denk ik eerder aan de verstuiverafdichtingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben bij Autohaas geweest. Daar konden ze in eerste instantie niets vinden. geen storingen... Nu lees ik hier dat een defect aan de brandstofpompen geen storingen aangeeft.

 

Wat vervelend is, het probleem wordt steeds ernstiger. Vanmorgen starte hij niet alleen slecht, maar sloeg hij ook steeds af. Mijn vriendin durft al niet meer in de auto te rijden, omdat hij steeds afslaat ( en de rem- en stuurbekrachtiging ook uitvalt). Nu lijkt het ook alsof er iets witte rook uit de uitlaat komt....

 

Even resurmeren in de hoop dat iemand een verband kan leggen en de oplossing heeft:

-De auto heeft een nieuwe verstuiver + kabelboom gekregen.

-de auto starte slecht

-de accu was nog goed 3x getest en goed bevonden

-de auto start steeds slechter

-VWgarage kan niets vinden.

-auto start slecht en de motor slaat vaak na en paar seconden uit ( inmiddels loopt hij tijdens het schrijven van dit stukje al enige tijd stationair)

-ik verbeeld me dat er iets witte rook uit de uitlaatkomt.

 

Hij gaat morgen voor een kleine beurt naar de garage.

 

Ik ga in ieder geval vragen:

-of het brandstoffilter vervangen kan worden (als het erg vies is, is mogelijk de tandempomp stuk?!?)

-of de opvoerpomp in de brandstoftank netjes werkt en schoon is

-de olie en oliefilter laten vervangen.

-of er slugs zit in het koelvloeistof.

-verstuiverafdichtingen controleren (@martijn: is dat een beetje te doen?)

 

Vergeet ik dan nog iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ja, vandaag was het bij mij ook zover,

wagen in en starten, enkel de startmotor deed zijn werk maar aanslaan deed hij niet. Na een paar keer proberen nog steeds geen succes.

De laatste keer dan geprobeerd maar dan starten en tegelijkertijd het gas wat kort na elkaar diep indrukken en dan sloeg hij ineens aan. Even laten draaien en erna eens stil gelegd en erna terug feilloos kunnen starten.

Zal tijd worden voor een nieuw tankpompje vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vanmiddag afgesleept naar Autohaas...... Mijn vrouw niet blij...

 

Wat is dat voor een dealer? Dat je de pomp niet kunt uitlezen wil niet zeggen dat je hem niet kunt controleren, zie draadje van Martijn en Guyke. Van een VAG dealer mag je toch verwachten dat ze dit snel kunnen controleren. Bovendien zijn de tankpompen bij veel VW's niet het sterkste punt, ANWB geeft geen cijfers maar wegenwachten willen wel kwijt dat dit in de top 10 van VW storingen zit. Weet natuurlijk niet of jouw tankpomp ook echt kaduuk is maar daar moet de dealer toch zo uitsluitsel over kunnen geven.

Ben bang dat ze anders allemaal onderdelen gaan vervangen waar niks aan mankeert..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn dat het toch door de dealer is opgelost!

Weet je ook welke cilinder, of deugde de reparatie van een maand geleden niet? Zijn meestal pompverstuiver 2e en 3e cilinder bij de BKP. Het is inderdaad vreemd dat je geen motormanagement storing hebt gehad op je dashboard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zal ook weer eens een update geven. Het is niet meer voorgekomen dat de auto niet startte. Het vertrouwen moet nog wel terugkomen en zal nog wel even duren. De LMM en de thermostaat blijken ook allemaal goed te zijn. De brandstofpomp hoor ik ook niets geks aan, dus wat was het dan wel?

 

Ik bleef toch ook nog een beetje hangen op die DSG en wilde alles uitsluiten. Ben inmiddels bij een VW specialist in Aalten/Varsseveld gegaan en een uitgebreide diagnose laten doen, want dat getwijfel is ook niets. Wat een super service daar zeg! Deze check-up kost 149 euro, maar wordt in mindering gebracht als je daar de reparatie uitvoert (dat vind ik erg netjes). Ik was onder de indruk van de kennis en kunde die er is en vooral ook de openheid. Dat alleen gaf een goed gevoel

 

Er is tijdens de uitgebreide diagnose gereden en de auto is helemaal uitgelezen en de DSG is ook gevoeld en getest; alles in orde. De auto is vervolgens de vermogensbank op gegaan om te kijken of de inspuiting in orde zou zijn (als je veel vermogen vraagt en de waarde mbt inspuiting daaklt, dan zou daar een storing kunnen zitten...... ook dat bleek allemaal goed te zijn (al is dat laatste niet te garanderen, maar niets wijst erop dat de inspuiters vervangen moeten worden). Uiteindelijk is de software van de Bosch-computer in de auto bekeken en hebben ze uiteindelijk een update gedaan waarbij de inspuiting bij een koude start meer en beter zal zijn; en daarin merk ik wel iets verschil. Een eventuele optie is nog het vervangen van de bekende kabelboom om echt alles uit te sluiten. Dat overweeg ik nog.

 

Kortom; wel weer iets wijzer, maar dat vertrouwen in de auto...........moet weer groeien

 

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dus ligt t gewoon aan je startmotor? Daarvoor is de koude start aanpassing? Zit bij JD standaard bij een chip...

 

Hopelijk blijft het goed!

 

Het is overigens voor de warme start die correctie bij JD...

 

 

@tommyboy

De startmotor draait een bepaald toerental tijdens de start, bij bepaalde toerentallen horen inspuitwaarden, deze worden aangepast bij de software als bij een warme motor de auto langzamer start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dus ligt t gewoon aan je startmotor? Daarvoor is de koude start aanpassing? Zit bij JD standaard bij een chip...

 

nou dit was bij mij dan niet het geval ,heb zo'n chip en ik geloof dat er ook ultrasoon gereinigt is,

sinds moet nu wel even door douwen voordat ie echt goed loopt.

zouden de gloeispiralen nog wel goed gloeien na 240k??

of worden de verstuivers verwisseld door anderen die al ultrasoongereinigt zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gloei spiralen kun je checken op 5 minuten tijd.

neem de rail van de spiralen af ,draai de gloei kaarsen er uit , je kunt hier ongelooflijk makkelijk aan met die 2.0 tdi's

neem een stukje kabel bind dat vast aan het uiteinde van de gloei kaars ( waar de rail op schuift ).

hou de gloei kaars met zijn behuizing tegen de massa van de batterij en hou die kabel op de + van de batterij

en kijk als ie goed gloeit

je ziet het aan de kop van de gloei kaars die vuur rood word , dan is ie goed , dit moet ook direct gaan en geen minuten duren , op 3 seconden is ie rood gloeiend normaal

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden