Ga naar inhoud
  • 0

Distributieriem 2.0 FSI voortijdig geknapt


Anton

Vraag

Tijdens onze vakantie in Frankrijk is de distributieriem van onze Passat 2.0 FSI geknapt. :(

Volgens instructieboekje dient deze bij 180000 km te worden vervangen, huidige stand 172000.

Onze VW service garage is geen dealer meer, en heeft via een bevriende dealer coulance gevraagd bij VW, maar die doen er niets meer mee. Vind ik overigens helemaal niet correct, het jezelf houden aan de serviceintervals biedt dus geen enkele garantie! :cry:

Men adviseert ons een vervangende stripmotor. Een fabrieksnwe kost ca 4200 ex (en ex montage!), maar dan krijg je ook 2 jaar volle garantie. Of een gebruikte stripmotor a 2300 ex. Beide + ca 2,5 dag werk!

Na het doorlezen van een aantal onderwerpen op dit forum vraag ik me af of alleen een revisie cylinderkop zou volstaan? Of is aannemelijk dat ook dusdanige schade aan zuigers en/of krukas is ontstaan dat echt de hele motor vervangen moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, na lang hier dus een update. Ik heb zelf en met (grote) hulp van een zwager (die jaguar-monteur is), de cylinderkop eraf gehaald en het onderblok gecontroleerd. De zuigers leken niets geleden te hebben en het de krukas draait heel soepel. De kop is naar een revisiebedrijf gegaan: 8 uitlaat- en 1 inlaatklep vervangen, de klepstoters, en de nokkenas-versteller (duur ding!) en 1 injector.

Motor weer in elkaar gezet, en 't is echt kikken als-tie dan loopt! :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Er is slechts 1 probleem: het controlelampje voor het uitlaatsysteem brandt en de motor loopt stationair onregelmatig. Voor de rest gewoon weer de vertrouwde 150pk power (al durf ik nog niet voluit te gaan). En 't verbruik lijkt ook normaal.

Ik dacht aan een defecte lambdasonde, Ff laten checken bij de dealer, maar die haalt een kreet uit de computer "krukas en nokkenas communiceren niet goed" o.i.d. :shock: Dus willen het op tijd zetten van distributieriem opnieuw uitvoeren, maar misschien ligt het aan de timing tussen de twee nokkenassen (de kettingaandrijving aan de andere kant van de motor), dat die een tandje verkeerd zou staan. Iemand suggesties? :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou inderdaad eerst even controleren of echt alles goed staat.. desnoods schaf je op ebay een setje aan om alle timingpunten vast te kunnen zetten.

 

Je mag best een keer langskomen, ik wil dan wel even kijken wat vagcom zegt van de foutcode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal idd eerst dan de timing laten checken. Zie op diverse forums dat nokkenas-timing heel precies met apparatuur (die ik niet heb :| ) moet worden uitgelezen en aangepast, misschien dit stukje toch meer iets voor de dealer. Maar bedankt voor de uitnodiging, Als het dealerbezoek niet bevredigend uitpakt kom ik graag even langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We zijn nog niet (veel) wijzer. Het bedrijf welke de cylinderkop heeft gereviseert, denkt in 1e instantie aan een sensorprobleem.

(bij het eraf halen van de stekker van de nokkenassensor was er geen verschil te merken in het slecht stationair lopen).

Toen is de nokkenas-sensor even omgewisseld geweest met die uit een Golf die er toevallig ook stond. Geen verschil.

Vervolgens nieuwe krukas-sensor besteld. Later bleek dat de stekker van de krukas-sensor los hing. (ikzelf vergeten vast te zetten? :shock::embarassed: )

Na het vastzetten van die stekker zijn de storingen ook weer gereset (want men dacht dat als de boordcomputer had geregistreerd dat de sensor niet werkte, dat deze dan ook permanent buiten werking zou zijn gesteld). Helaas geen resultaat. Daarom de krukassensor afgelopen woensdag vervangen, ook weer zonder resultaat. (alleen zijn we vergeten nu weer de storingen te wissen).

Aanstaande woensdag kom ik er weer, dan wordt de nokkenas-sensor weer vervangen, omdat bij de vorige wissel met die donor-auto de stekker van de krukas-sensor eraf lag. En als dan , ná het resetten van de foutkreten, nog geen resultaat is, dan weet men niets anders meer dan de timing van de distributieriem en/of de nokkenas opnieuw af te stellen. Maar zal de resultaten dan ook melden!

Steef ik zou zeker aanraden om niet te wachten tot 180000km zoals voorgeschreven! Ook Matthijs vervangt ze bij de max 120k! Groeten terug, Anton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, er zitten nu een nieuwe nokkenas- én een nieuw krukas-sensor in. Geen verbetering vwb stationair lopen.

In de Vagcom geeft-ie ook storing aan met het stationair lopen, op toeren lopen géén storingen.

Volgende week woensdag wordt de timing van de distributieriem opnieuw ingesteld en meteen ook de stand van de nokkenassen onderling ect.

Dan bouwen ze 'm als het ware overnieuw op, ook om te controleren of alle slangetjes/stekkers goed contact maken.

Ondertussen rijd ik er gewoon mee, normaal verbruik en power, alleen stationair schud de hele wagen! Nog een weekje dus... en dan hopen dat ze het vinden.

 

Stefano succes met het vervangen zaterdag; zo te lezen ga je het zelf doen?

 

Gr Anton

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, na 3 dagen bij het revisiebedrijf hebben ze 'm goed stationair lopen, (een vervroeger bleek tijdens in- of uitbouw beschadigd te zijn), maar blijft er nog een storingscode die duidt op het niet op tijd lopen van de nokkenassen. :( Als ik het goed heb begrepen dan is de éénnalaatste optie, dat het kettinkje die de nokkenassen verbindt, is uitgerekt, de laatste optie zijn getordeerde nokkenassen. :cry::cry: Dat zal dan wel een heeele dure grap worden... Het moment komt dichterbij dat ik achteraf tóch beter afgeweest zou zijn met een ruilmotor... :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ja, op zich denk ik wel, compressieverhouding zal aangepast zijn. Het beste is omiig de staat van de riem even na te gaan..

Thanks..

zal de kap er eens een keer af (proberen te) halen..

Hoewel in het instructieboekje uitdrukkelijk staat dat scheurtjes e.d. GEEN indicatie zijn voor de kwaliteit van de riem... :blink: zal maar gewoon op mijn gevoel vertrouwen in bij twijfel.....

Ik zal toch geen 120,000 met die auto gaan rijden dus of ik hem nu vervang of over 2-3 jaar is op zich ook om het even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden