Ga naar inhoud
  • 0

Wat is normale lekspanning 3C;-->Accu stuk???


oele

Vraag

Ik heb de laatste tijd dat ie 's ochtends maar net rond draait en start.

Tijdens de wzh laatst is de accu een keer leeg geweest.

Ik heb de accu laten meten, is 100%, maar slechts 40% geladen.

Dynamo is ook oké.

Nadat ik van de week 2.5 :shock: uur in de file had gestaan op de A15 leek het beter te gaan.

Maar vanochtend ging het maar weer net naar mijn idee.

Ik heb de stroom gemeten als de auto op slot staat.

Dat is rond de 3A in het begin, maar na een tijdje terug gelopen tot 200 mA,

Ook na het verwijderen van de zekeringen van de stroomverbruikers die ik laatst geïnstalleerd heb op spanning die buiten het contact om gaan is het verbruik hetzelfde.

Is 0,2A normaal verbruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb even verder gezocht.

Bij een canbus auto zakt het stroom verbruik in stappen verder.

Dit kan wel tot 20 min duren totdat stroom verbruik op minimum is.

Het zal op 0.05 A uit moeten komen.

Maar even een vraag over het meten.

Maakt het nog uit of je de Amperes over de + of - pool meet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tenzij je een serieweerstand hebt waarover je de spanning kan meten dan weet je ook ineens de stroom.

Of je neemt een stroomtang die ook gelijkstroom aankan ( de meest verkrijgbare meten enkel wisselstroom ! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt. U=IxR en dan weet je het inderdaad..... Maar dat is en blijft dan wel een min of meer theoretische waarde....

 

tenzij je een serieweerstand hebt waarover je de spanning kan meten dan weet je ook ineens de stroom.

Of je neemt een stroomtang die ook gelijkstroom aankan ( de meest verkrijgbare meten enkel wisselstroom ! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klopt. U=IxR en dan weet je het inderdaad..... Maar dat is en blijft dan wel een min of meer theoretische waarde....

 

tenzij je een serieweerstand hebt waarover je de spanning kan meten dan weet je ook ineens de stroom.

Of je neemt een stroomtang die ook gelijkstroom aankan ( de meest verkrijgbare meten enkel wisselstroom ! )

 

Het lijkt dan gewoon een theoretische waarde omdat het een berekende waarde is, maar een ampéremeter werkt ook gewoon op dit principe maar dan zit gewoon de serieweerstand intern in het toestel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Amperemeter in serie werkt altijd prima, als die natuurlijk de te meten waarde aankan. Meten tussen plus of min leiding is altijd identiekk. De stroom vloeit van pos. naar neg, dus ofwel meet je vóór de balasting, ofwel erna, maar de stroom zal altijd hetzelfde zijn.

Ik heb ook eens gemeten. Na het afsluiten van de wagen kan de stroom een aantal minuten tot 4A blijven, en zakt daarna inderdaad in stappen af. Bij volledige rust kwam ik uit op zo'n 40 mA.... Bij het openen van de deuren heb je opeens weer zo'n 4A.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag maar even de tijd genomen om rustspanning te meten.

Het wordt een beetje armoedig om telkens met startkabels en laders aan je 3,5 jaar oude auto te staan :evil:

In rust zit het tussen de 40 en 50 mA. edit, later een stabiele 34mA.

Van wat ik hierover kan vinden is dat normaal.

Toch verlies ik in een uur of 14 0.6 Volt op de accu.

Van 12.7V naar 12.1V in een nacht.

Zou dan de accu toch stuk zijn?

Deze is nagemeten en goed bevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

13,8 is wel wat aan de lage kant het zou eerder 14,2 Volt moeten zijn.

Kun je kijken wat hij bijlaad aan stroom bij draaiende motor? Dit moet ongeveer gelijk zijn aan de dynamocapaciteit (zie sticker).

Daarvoor moet je wel de grote gebruikers aanzetten en het toerental iets verhogen.

 

Ik heb het ook een keer gehad en toen was de laadregelaar op de dynamo defect, hij deed het wel maar te weinig.

Je kunt je dan ongans zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke stroom meten Martijn?

Laadstroom is 14,19V en verbruik in rust 34mA.

Accu vervangen is mijn eerste gedachte ook.

Maar mocht dit onnodig zijn is dat wel beetje zonde.

Heb nota bene 8 jaar met accu in vorige auto gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een batterij laadt normaal op bij 13.8 Volt... En het is ook normaal dat na een dag rust de batterijspanning rond de 12 Volt zit - 12.3 of zoiets, maar dan mag ze niet belast zijn. Je zou eigenlijk de batterij moeten losmaken, Volledig opladen met een batterijlader, en dan een dag of wat laten staan... dan zal je zien dat je weinig batterijen hebt die nog meer dan 12.5 Volt hebben. De celspanning is immers 2 Volt X 6 cellen is 12 volt...

 

En dan nog deze bedenking : als mijn passat 4 dagen stilstaat : je raad het, platte batterij (nog geen jaar oud).... - ook met die kleine 40 mA ruststroom...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met het meten van de spanning kun je zien of de batterij aan het laden is. Inderdaad vanaf 13,8 Volt zal deze gaan bijladen.

Normale bijlaadspanning is 14,2 Volt.

 

Om te zien of de batterij VOLDOENDE aan het bijladen is dien je de stroom te meten.

 

Mijn passat staat normaal van maandag tot zaterdag stil en ik heb nog nooit problemen gehad. Het is wel belangrijk dat als je de auto gebruikt deze voldoende lang gebruikt wordt om te kunnen bijladen. Als je alleen maar korte stukjes rijdt, wordt de accu extra belast. Bijladen gebeurd ook bij de wat hogere toerentallen, stationair laadt deze bijna niet bij.

 

Ook belangrijk is de omgevingstemperatuur. Indien het kouder wordt dan 5 graden loopt de capaciteit terug en bij vorst gaat een accu die niet goed opgeladen is kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Batterij was deze week nog plat. Bij 30 graden en na een rit van 1400 km. 4 dagen stilstaan, af en toe een deur of koffer open om iets te nemen... Als je 1400 km rijdt is een laadstroom van 5A meer dan je verbruikt is al genoeg om je batterij te laden. Dus als je als rijdend met airco en licht bv. 25A verbruik hebt, en je alternator laadt max 30A, dan krijg je de batterij nog altijd vol... Ik heb al een batterijlader bij me als ik op vakantie ga...

 

Trouwens met een hogere spanning dan 13.8 volt laden kan en mag alleen bij gesloten batterijen, wat natuurlijk ook geval is, en is speciaal gedaan om dat deze bij korte ritten sneller opgeladen is of sneller kan geladen worden. De volgende stap is dan zoals ze bij vorkheftruck doen nog eens lucht in het zuur gaan pompen zodanig dat het zuur gaat circuleren...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren een rit gehad van 2 uur.

Mooi om een beetje bij te laden.

Benieuwd of het de komende dagen nu beter gaat.

Maar Dre een accu kan/hoort toch niet na 4 dagen leeg zijn!?!

Vorig jaar heeft mijn wagen ruim 2 weken stil gestaan in de vakantie.

Startte toen nog zonder enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wissel eens de accu om met de Eos.

Heb ik ook aan gedacht, maar die is volgens mij kleiner.

maw, weet niet of de startcapaciteit voldoende is.

 

 

Dre ik heb geen RNS510.

En een MFD heeft die perikelen toch niet icm een verkeerde gateway of zo.

Daarbij is 34mA naar mijn weten een normaal verlies in ruststand.

 

Misschien dat iemand anders nog de moeite wil nemen zijn rust verbruik te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet het edwin, maar elke keer dat de deur opengaat dan gaat die rns tot 4Aof meer gebruiken, en dan duurt het weer ongeveer een half uur eer de rust teruggekeerd is... Dus als de wagen stilstaat (op een camping) en je hebt af en toe iets nodig dan gaat het vlug. 's Avonds gaat dan ook nog een de verlichting aan...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wissel eens de accu om met de Eos.

Heb ik ook aan gedacht, maar die is volgens mij kleiner.

maw, weet niet of de startcapaciteit voldoende is.

 

 

 

Misschien dat iemand anders nog de moeite wil nemen zijn rust verbruik te meten.

 

:bash: Hoe suf kan je zijn, hen natuurlijk zelluf een 2e VW voor de deur staan die ik kan meten in ruststand.

Zelfs na de accuwissel tip kwam ik hiet niet op. :embarassed:

Eos staat nu half uurtje op de ampere meter.

Hij lijkt zelfs enkele mA meer te pakken dan de 3C, zo'n 37mA tegenover 34 mA

Nog even wachten want de mijne ging na een langere poos ook minder stroom pakken.

 

Ben net uurtje bezig geweest met de verlichte luchtroosters er in te zetten.

Bijna klaar, maar 1x raden.......accu weer dood :(

Heb vrijdag 2 uur gereden. gisteren een paar korte stukken en vandaag niks.

Zou naar mijn idee nooit leeg mogen zijn dan.

Ga morgen maar op pad voor een accu.

 

R36 stuurtje heb ik er vrijdag ook in gezet, 10 min werk op t gemak.

Was plug en play.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden