Ga naar inhoud

Uitlijnen niet mogelijk? (Hoe stuurkogels vervangen)


JoMe

Aanbevolen berichten

Van het weekend ben ik bij KwikFit geweest voor een paar nieuwe bandjes. Bij een set nieuwe banden laat ik de auto ook meteen even uitlijnen maar deze keer wilde dat niet lukken bij de heren van KwikFit. Reden is dat de stuurkogels vast zitten. Verwarmen durfden ze niet aan aan omdat ze bang zijn dat de rubbers gaan scheuren. Oplossing volgens de heren: stuurkogels vervangen. Hoewel ik niet heel veel van auto's weet leek mij dit wel een heel rigoreuze methode. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of een oplossing voor?

 

Greetz John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas voor iedereen heeft deze kwikfit man het wel bij het rechte eind. Bij de Passat zitten er rubbers IN de stuurkogel. Wanneer je deze gaat verwarmen is dit rubber meteen kapot. Verder kan ik melden dat deze stuurkogels echt vast kunnen zitten en is vervangen de enigste remedie.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar evengoed zul je er met de brander bij moeten om ze te vervangen...

 

Het gaat de topic starter er toch om dat hij vindt dat dit een te rigoreuze oplossing is? Ik geef dit keer de man van Kwilfit gelijk omdat wanneer de brander gebruikt wordt de kogel kapot is en de klant het hier niet mee eens is.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dus niet dat de rubbers in de kogels zelf zitten, want dan vind ik het namelijk wel logisch wanneer je ze verwarmt dat ze dan kapot kunnen gaan.

 

Ik vraag me nu dan af of het vervangen van de stuurkogels een klus is wat je eventueel zelf kan doen. En heeft er iemand eventueel een beschrijving van hoe? Het uitlijnen heb ik nog tegoed bij de KwikFit dus dat laat ik daarna daar gewoon doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gezelfde probleem.

Wilde de auto ook uitlijnen bij Euromaster maar die kreeg ze ook niet los :evil:

Ze zeiden tegen mij dat hij ze wel zou kunnen krijgen maar dan zou ik over het bedrag voor uitlijnen nog even extra uurloon moeten betalen.

Ben toen maar weer weg gegaan, ja dan moet je geen vaste bedragen voor uitlijnen nemen.

 

Hoorde van via via dat VW er een soort loctite tussen doen.

 

Maar heb nu een afspraak zaterdag bij Profile in Heerenveen dus even kijken wat die gaan doen......en of het ze gaat lukken.

 

Hiddem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik hier zelf uitlijn weet ik ook dat je er voorzichtig mee moet zijn om vaste prijzen af te spreken. Wanneer je bijv. een Astra of 3-serie binnen krijgt kan de boel vaak goed vastzitten. Dit geld dus ook voor de passat. Het is dan wel aan de monteur/chef om dit op een duidelijke en begrijpelijke manier op de klant over te brengen.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het los wil is het zeker goed te doen.. als het niet los wil.. zoals bij jou het geval dan hangt het van je monteurskwaliteiten af icm een berg fitness... ;)

 

Gewoon het juiste gereedschap... en hoe was het ook alweer?

 

Kracht=slag x arm ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moment = kracht x arm :P

 

Ik heb ook een vastzittende stuurkogel gehad, verwarmen had geen enkele zin, kwam niet los, uiteindelijk met snijbrander door moeten halen en vervangen door nieuwe.

 

gr Jee

 

edit: had pagina 2 nog niet gelezen toen ik dit net poste,lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een vraag van een leek waarom moeten voor het uitlijnen de stuurkogels los (aannemende dat kwikfit niet op s kurve uitlijnt)? De sporing verstel je toch door de stuurstang te verstellen?

 

Wicher

 

De stuurkogel kan ook in de hoogte gesteld worden èn wordt gebruikt om de sporing (lengte spoorstang) te stellen. S-line betekent alleen dat de auto een beetje ingeveerd wordt om te zorgen dat de spoorstang aan beide zijden evenhoog staat.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wachten tot mijn zwager hier weer in de buurt is en dan zullen we eens kijken of we de boel los kunnen krijgen. Is er misschien ook een goedje waarmee ik de kogels eerst kan inspuiten :| zodat het loskrijgen ervan makkelijker gaat? Je kan volgens mij niet van allerlei smeermiddelen gebruiken omdat niet alles even vriendelijk reageert met de rubbers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden