Ga naar inhoud

Dashboardkraakje elimineren? Zo!


Passat20V

Aanbevolen berichten

Als er nog iemand is met een 3B/3BG waarvan zijn dashboard nog kraakt doordat hij waarschijnlijk de voorruit raakt o.i.d; er is een eenvoudige oplossing voor! Er is niks van te zien is, i.t.t. de laminaatwigjes die sommigen ertussen hebben zitten. Bij mij werkt het tot op heden goed en is het helemaal stil, dat irritante gekraak bij bochten/drempels is vooralsnog weg. Je doet het als volgt, het volgende geldt voor beide kanten van het dashboard:

 

- Je haalt de kap eraf aan de zijkant (bij de deuren, die geklikt zit)

- Ten eerste draai je dan de grote moer (groen omcirkeld) vaster die je zo ziet zitten,

- Daarna draai je de 2 zwarte torxjes (rood omcirkeld) los waarmee de bovenzijde van het dashboard daar bevestigd zit,

- Dan probeer je de bovenzijde v/h dashboard als het ware van de voorruit af te trekken (oranje pijl), moet behoorlijk wat kracht zetten.

- Daarna steek je iets tussen voorruit en dashboard (bijvoorbeeld een plastic parkeerschijf), als het maar heel strak komt te zitten. Hou het dashboard in positie, laat het niet terugschuiven

- Draai de 2 torxjes weer (muur)vast, past de kracht van het dashboard af halen als beide torxjes weer echt vast zitten

- Haal hetgeen wat tussen de voorruit en dashboard zat weer weg

- Herhaal dit aan de andere kant.

 

Afbeelding:

 

naamloosno.jpg

 

 

Je trekt dan als het ware de bovenzijde iets van de ruit af, waardoor deze niet meer langs elkaar schuren wat het gekraak veroorzaakte. Het zal een beetje onhandig zijn, je komt eigenlijk net geen hand tekort om de kracht erop te houden, maar sinds ik dit geprobeerd heb, heb ik het niet meer horen kraken. Suc6!

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat haal je weer weg, heb het gelijk aangepast. Het is de bedoeling dat je de bovenzijde van de voorruit af trekt, en dat ding ertussen zorgt er dan een beetje voor dat het niet zo makkelijk terugschuift. Wel moet je in die richting kracht blijven zetten, om te zorgen dat het echt zo min mogelijk terug kan schuiven en het op die positie weer vastgeschroefd kan worden. Je zal bij het vastschroeven merken dat de gaatjes in het dashboard iets verschoven zijn t.o.v. de gaatjes in het frame. Pas de kracht van het dashboard loslaten als beide schroefjes weer helemaal vast zitten. Al met al gaat het maar om een paar millimeter, maar dat is genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit al een paar keer gedaan (meestal van winter naar zomer) en het is best zelf te doen met van die laminaat leg spiedjes.

 

Als het gekraak blijft kun je kijken of er ergens in de hoeken een draad doorheen komt voor bijv. een handsfree set.

Deze willen ook nog wel eens gekraak veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3C weet ik niet, die heeft een ander dash he. Heeft je 3C er dan ook al last van? Er zijn wel veel vw's met krakende dashboards; mijn toenmalige lesauto (golf4) had het, een golf4 waar ik een paar jaar geleden mee reed kraakte als de ziekte en ik ken een beetle die er ook lichtjes last van heeft.

Het zou bij de 3B's en 3BG's moeten werken; bij mij is het kraakje sindsdien weg dus doe er je voordeel mee.

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3C dashboard kraakt ook, achter de meters zit een rare tik en achter het handschoenenkastje rammelt ook iets, ik wordt er gek van :bash: . Het handschoenenvak heb ik er al uitgehaald en alles vastgezet en met stoftape omwikkeld maar het is nog niet weg :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3bg had dit rammelen/ratelen ook bij stilstand voor een verkeerslicht.

Ik heb ook zo ongeveer alles eruit gehad totdat ik mijn hoofd stootte toen ik onder het dashbord aan het speuren was en merkte dat het kleine plastic "gootje" van de airbag de veroorzaker was.

 

Das echt 1 van die dingen die je zo over het hoofd zou zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3C dashboard kraakt ook, achter de meters zit een rare tik en achter het handschoenenkastje rammelt ook iets, ik wordt er gek van :bash: . Het handschoenenvak heb ik er al uitgehaald en alles vastgezet en met stoftape omwikkeld maar het is nog niet weg :x

 

 

 

ja, bij mij rammelt ook iets achter handschoenkastje :bash::bash:

 

bij mij rammelt ook achter ventilatie rosters net als je van die klepjes open en dicht gaan en dan hele tijd door :bash: woord er gek van

en als ik ventilatie uit doe dan hoor ik niks meer

ik dacht nu koop ik mooie jonge auto met weinig KM en toch niet wat ik dacht JAMMER heel iritant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kraakt het dashboard rechts onder de voorruit. Vooral als ik een rotonde neem, dan kraakt het. Het geluid is te reproduceren door op het kunstof onder het raam te drukken. Waarom zijn we eigenlijk nog steeds allemaal Passat fan en nemen we zoveel ongerief voor lief? :lol:

Als wij met zijn allen eens met de ontwerp/kwaliteits afdeling van VW in Duitsland zouden praten dan zouden ze veel van ons kunnen leren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip. Ik erger me gek aan dat gekraak in mijn BG. Ga dit zeker proberen en hoop dat het wat oplevert. Deze week had ik het idee dat het gekraak uit de luchtroosters in het midden van het dashboard kwam, maar het kan inderdaad best door de voorruit komen. Als ik dit geweten had, dan had ik het geregeld bij de ruitenboer toen ik een week of vier geleden een nieuwe ruit kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kraakt het dashboard rechts onder de voorruit. Vooral als ik een rotonde neem, dan kraakt het. Het geluid is te reproduceren door op het kunstof onder het raam te drukken. Waarom zijn we eigenlijk nog steeds allemaal Passat fan en nemen we zoveel ongerief voor lief? :lol:

Als wij met zijn allen eens met de ontwerp/kwaliteits afdeling van VW in Duitsland zouden praten dan zouden ze veel van ons kunnen leren!

 

wat voor stukje kunstof heb je onder gedrukt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het kraakje: ik heb me ook heel erg geërgerd aan een kraakje.

 

Bij mij was het steeds in de buurt van het dashboardkastje. Soms kwam het ook weer bij de middenconsole vandaan, daar waar het kunststof onder de radio gaat zeg maar. Nu was ik het zo zat dat ik het dashboardkastje gedemonteerd heb en tegen de rand, waar de torxbouten ingedraaid zitten, glasband (3mm) geplakt heb. Ook heb ik het voorste kapje van de middenconsole (zie foto) weggehaald. Hierachter zit een 'schuifverbinding' met een bout, waarmee het middengedeelte van je dashboard, zeg maar je radio etc., op z'n plek mee wordt gehouden. Als je deze bout oplost (dop 8) kun je het dashboard zo ver mogelijk naar voren duwen en onder spanning de bout weer vast zetten. Herhaal dit aan de bestuurderskant en het gekraak bij mij is helemaal over!! De bout zat overigens al niet helemaal strak meer.

 

hsf_ul.jpg

 

Niet de gele pijl, maar het meest linkse kapje. Daarachter zit de bout!

 

hsf.jpg

 

Achter de rand bij de gele pijlen heb ik de glasband geplakt. Zorg dat je niet over de gaten heel plakt, want dan gaan je torxboutjes en de pennen van bekleding niet meer passen.

 

 

Misschien dat het bij anderen ook helpt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden