Ga naar inhoud

  • 0

Hoeveel antenne's in 3C, hoe 2e plaatsen nu?


oele

Vraag

Onder aan pagina nieuwe vraag

 

 

 

Ik heb in mijn auto, voor zover ik weet, maar 1 antenne.

Nu heb ik de afgelopen dagen 3 VW's open gehad en allen hadden 2 antenne's, ook bij modellen die een OEM radio met 1 antenne hadden.

Het zou natuurlijk kunnen dat 1 stekker bij mij naar benden lag en dat ik m niet heb gezien.

Hebben 3C's standaard 2 antenne's of zit daar toch verschil in.

En is er achter te komen zonder de radio er uit te halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Nee volgens mij echt 2 voor dezelfde functie

Je kan kiezen om de 2e voor TMC te gebruiken mocht je een zender op hebben staan die dat niet ondersteund.

 

dit doet men radio ook, kan ook zien welke zender hij voor de TMC gebruikt.

Maar dan zitten de antennes ergens anders opgesplitst. Achteraan de radio heb je een witte en blauwe fakra stekker, en Dreke vertelde me dat de ene voor het AM bereik was en de andere voor het FM bereik. Weet niet meer welk bereik bij welke kleur hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er is ook nog een beige stekker.

De blauwe is voor de navi, wit voor radio, beige voor 2e antenne.

Lijkt me stug dat AM een aparte antenne heeft, maar Dre zit er niet vaak naast.

 

Ik heb er enkel wit en blauw in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mmm, misschien hebben dan niet alle 3C's de beige.

 

kan het niet zijn dat de 3C's met standaard OEM navi met TMC deze beige aansluiting heeft. En indien je geen navi hebt (en dus ook geen TMC nodig hebt) dat ze dit achterwege laten.

De RNS510 heeft inderdaad 3 fakra aansluitingen. 1 blauwe en 2 witte naast elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat met standaard een rns 300 (er is nog een passat met maar 1 aansluiting maar die weet ik zo niet uit mn hoofd) hebben maar 1 antenne aansluiting ( de witte). Als daar achteraf een andere radio is ingezet heb je maar 1 aansluiting. Alle andere passats hebben twee antenne aansluitingen (wit en beige). Vaak kan je wel achteraf een tweede antenne kabel leggen. Dan moet je wel eerst controleren of er aan het raam waar nog geen aansluiting zit wel een draad aan de raam antenne zit. Hier kan je dan een originele versterker op aansluiten en dan met een kabel naar voor naar je radio.. Dit hebben wij vaker gedaan bij een ombouw van een rns 300 naar een rns 510.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat heb ik nog meer nodig behalve een antenne draad en voeding naar de 2e versterker?

Ik neem aan dat alles van de originele versterker af te takken is en er geen extra draden naar voor moeten.

Nummer voor antenne draad heb ik gekregen, dat zou 000098658 moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb enkel de blauwe en de witte (origineel een RNS300 erin gezeten) en nu met de ZENEC is ook enkel maar de witte aangesloten. Soms is de ontvangst dan ook maar zwak en gaat de radio over naar een andere frequentie maar snel schakelt deze dan terug over enz. Nu heb ik ook in beide ruiten achteraan de lijnen zitten (een aansluiting weet ik niet) en kan ik een verloopkabel + versterker kopen van zenec.

Misschien dat dan de ontvangst beter is ?

hier een foto van de ZENEC NC-ANT 2-KANAAL DIVERSITY ANTENNENADAPTER

58339.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon een antenneversterker aansluiten op de rechterachterruit, en een kabel leggen. Niks aan, beste resultaat.... Ik heb beide nog liggen... Aansluiting van de antenne zit op de C-stijl. (klein zwart 3 polig stekkertje waarvan maar 1 pin aangesloten is).

 

De witte stekker is voor AM/FM, komt van de linkse ruit

De beige stekker is alleen FM, komt van de rechtse ruit

 

@Wulfke : dat spul op de foto is inderdaad de diversity switch, die in een RNS al ingebouwd zit. De ontvangst met twee antennes is inderdaad veel beter, voordat ik de tweede antenne aangesloten had ook last van uitval en slechte ontvangst, na aansluiting niks last meer...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gewoon een antenneversterker aansluiten op de rechterachterruit, en een kabel leggen. Niks aan, beste resultaat.... Ik heb beide nog liggen... Aansluiting van de antenne zit op de C-stijl. (klein zwart 3 polig stekkertje waarvan maar 1 pin aangesloten is).

 

De witte stekker is voor AM/FM, komt van de linkse ruit

De beige stekker is alleen FM, komt van de rechtse ruit

 

@Wulfke : dat spul op de foto is inderdaad de diversity switch, die in een RNS al ingebouwd zit. De ontvangst met twee antennes is inderdaad veel beter, voordat ik de tweede antenne aangesloten had ook last van uitval en slechte ontvangst, na aansluiting niks last meer...

 

grtz, dre

 

Dan ga ik nog wel een keertje komen shoppen, modden kabelkes trekken enz bij jou om die ontvangst wat beter te krijgen want die is echt niet optimaal, zelfs bij MNM of Q-music of dergelijke zender waarmee je toch geen problemen zou mogen mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan ook bevestigen dat ontvangst met een OEM VW-radio die over twee radioantenne ingangen beschikt werkelijk subliem is. Zelf 'basis'toestellen als de RCD300 en RCD500 hebben werkelijk een fenomenale radioontvangst, en die maken gebruik van de diversity antennes. Je bent dan echt af van gekraak of slechte zenders, dat is echt verleden tijd. Echt een super oplossing voor de radioontvangst die in auto's nooit echt denderend is/was.

 

@Dreke,

Hoeveel zenders kan je nou met DAB ontvangen? Ik zit er met een schuin oog naar te kijken voor mijn opvolger.

Is de geluidskwaliteit echt zoveel beter, zeg maar CD-kwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geluidskwaliteit is zeker beter, het probleem is een beetje dat je bij weinig signaal ineens geen geluid meer hebt... het is ofwel goed, ofwel niets.

Je kan (hier in Belgie) wel een aantal zenders ontvangen die niet analoog uitzenden, zoals bv. NMN de hits, Klara Continuo - alleen muziek, onderbroken voor af een toe een korte commercial, maar geen 'gesproken programma's).

Verder krijg je ook info mee : titel van het programma, song en uitvoerder.... heoveel zenders? ik denk hier slechts een tiental, ik heb juist een nieuwe en versterkte antenne besteld, misschien heb ik er dan meer...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik was namelijk ook aan het twijfelen om een DVB-TV ontvanger te plaatsen zodat ik de radiozenders digitaal kan ontvangen (ook TV zenders) dan en dit zonder kraak, ruis of slechte ontvangst. Maar aangezien het zenderaanbod niet echt massaal is lijkt me het aansluiten van de 2de antenne icm de diversity adapter een betere en goedkopere keuze.

Heb net een update voor de Zenec geinstalleerd en daar beloven ze een betere radio-ontvangst maar dit heb ik nog niet kunnen testen.

Verder zat ik vroeger met een RNS300 en daar was de ontvangst goed tot zeer goed en dit met ook enkel 1 witte fakra aansluiting

 

EDIT :

 

Heb daarnet eens in mijn 3C gekeken en aan de rechtse ruit achteraann zit een draadje met een klein zwart connectortje (3 of 4 pins met een klein brugje tussen 2 pinnen) voor de rest zit er niks op aangesloten. Heb de linkse kant eens bekeken en daar zit het connectortje aangesloten op een zwart moduleke ( 3C9 035 552 ) en daar zit met een Fakra aansluiting een antennekabel aan gekoppeld.

 

Heb met deze info wat verder zitten zoeken en dan kwam ik dit tegen

Installation of antenna

If you don’t have the antenna installed you have install the two antenna amplifiers (3C9 035 552 A = right &

3C9 035 552 D = left) in the C-column and fit the antenna cables (2x 000 098 657) along the sides of the

under the side entry covers

afbeelding ook te zien op http://www.big-partycentral.de/Bilder/Dynaudio_Passa_3C_Build.pdf

 

bij mij zit dus een versterker zonder een letter achter de code, dus als ik de aanpassing doe van 1 naar 2 antennes moet ik 2 nieuwe versterkers aanschaffen 3C9 035 552 A = rechts & 3C9 035 552 D = links ? Wat kosten die dingen bij de dealer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb ondertussen nog wat verder gekeken en er worden versterkers verkocht op ebay en hierbij zetten ze erbij dat de linkse versterker gewoon 3C9 035 552 code heeft (zonder letter erachter) en de rechtse code 3C9 035 552 A heeft.

Klopt dit of moet ik toch op zoek achter een A en een D ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden