Ga naar inhoud
  • 0

Geen remmen


sumarcity

Vraag

Vanochtend toen ik naar het werk zou rijden merkte ik dat ik ineens heel weinig remkracht had. Voor het stoplicht wou ik afremmen maar had bijna geen vertraging. Ik was blij dat het vroeg was en er geen verkeer op de weg was want ik stond bijna op de kruising. Na goed stevig doortrappen gingen de remmen van bijna niet tot ineens alle wielen blokkeren. Na een paar keer pompen en remmen onderweg heb ik het vandaag niet weer gehad.

 

Wie weet waar dit aan kan liggen?? evt lucht in de remleidingen oid???

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Remvloeistof neemt vocht op waardoor het kookpunt verlaagd en eerder warm wordt.

Als het kookpunt berijkt wordt onstaan er bellen door het opgenomen water.

Hierdoor onstaat er lucht en voelt het remmen sponzig aan.

Normaal om de 4J of 90.000km -wat er eerst wordt bereikt - wordt remvloeistof vervangen.

 

Water in remvloeistof komt er zowiezo tussen de 2 a 4%/jaar van de inhoud.

Als je deze zelf vervangt kan je DOT3 of 4 nemen deze zijn onderling mengbaar.

Het is raadzaam om dezelfde remvloeistof te gebruiken als de vorige.

Dus enkel DOT3 met DOT3 enkel in nood mag men DOT4 bijvoegen (daardoor kan het mengen geen kwaad tussen deze 2)

Als je het niet weet kan het geen kwaad om DOT4 te nemen, het enige verschil is de viscositeit.

DOT 5.1 mag in geen geval gemengdworden met anderen. Deze wordt gebruit voor sportwagens.

 

Voordat je remvloeistof vervangt kijk eerst naar je remmen of deze nog voldoende zijn(blokken en schijven), zoniet eerst vervangen dan de rest.

Ook het morsen opletten is agresief spul (op lak is het bijna onmogelijk om te herspuiten)

Ontluchten doe je het gemakkelijkst met 2 - één aan de remmen en bij vullen en de andere duwt steeds het rempedaal in. In de garage gebruiken ze hiervoor een ontluchtingsapparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vanochtend toen ik naar het werk zou rijden merkte ik dat ik ineens heel weinig remkracht had. Voor het stoplicht wou ik afremmen maar had bijna geen vertraging. Ik was blij dat het vroeg was en er geen verkeer op de weg was want ik stond bijna op de kruising. Na goed stevig doortrappen gingen de remmen van bijna niet tot ineens alle wielen blokkeren. Na een paar keer pompen en remmen onderweg heb ik het vandaag niet weer gehad.

 

Wie weet waar dit aan kan liggen?? evt lucht in de remleidingen oid???

Ik had gisteren 's middag precies hetzelfde! :shock:

Later onderweg ook nergens meer last van en vandaag ook niet. Zal eens nakijken wanneer de remvloeistof weer vervangen zou moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoeft niet met remvloeistof te maken te hebben. Ik heb het regelmatig met mijn passat ook na het vervangen van de remvloeistof, met name bij natte omstandigheden, dat de eerste keer remmen weinig vertraging geeft. Na eenmaal goed remmen is het over. Ik heb de remblokken vervangen en een ander merk, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Ik denk zelf dat het ligt aan de combinatie remschijf en remblok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik had vorige week ongeveer hetzelfde.

op de autosnelweg beginnen ze te remmen, gelukkig remde ik van ver op voorhand, want t was alsof de rem niet "pakte"

nadien nog 2x gehad op de afrit. Daarna eens stevig op de pedaal geduwd en sindsdien nooit meer gehad.

Er is overigens niets aan de remmen gebeurd afgelopen jaar.

Zitten sinds vorig jaar nieuwe schijven en blokken op.

O ja, het regende op dat moment enorm hard en de snelweg lag vol water :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan allemaal diverse oorzaken hebben.

Als de remmen inderdaad sponzig aanvoelen zit er lucht in de leidingen, zoals PassatMotion aangaf.

Als je remmen op zich normaal aanvoelen maar simpelweg niet vertragen kan dat meerdere oorzaken hebben. Inderdaad, zoals m@rcel al aangaf kan zich een waterfilm op de remschijven ontwikkelen wanneer er heel veel water op de weg ligt. Het ene type remblokken is daar gevoeliger voor al het andere, maar volgens mij komt het bij alle soorten wel eens voor.

Maar het kan ook zijn dat je rembekrachtiger zijn werk niet doet. Dat kan komen door een vacuumlek, maar bij de 3B en 3BG kan het ook een gevolg zijn van het bekende accubakprobleem. (Ik ken dit probleem noet van de 3C, maar dat zegt natuurlijk niet alles). Soms zitten de afvoerrubbertjes een beetje verstopt. het water lijkt dan gewoon weg te lopen maar bij hevige regenval gaat dat niet snel genoeg, er blijft dan even water in de accubak staan, dat loopt je remservo in en als het dan 's nachts vriest wordt dat ijs en blokkeert je remservo. Dus 3B/3BG-rijders kunnen in dat geval beter nog eens naar die accubak kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De eerste keer dat ik het voelde was juist op een ochtend dat het weer 7 graden boven nul was. Tijdens de vorst periode heb ik nooit wat gevoeld. Moet maar een op onderzoek uit. Het vreemde vind ik wel dat ik het 'ochtends 1x heb en daarna de hele dag niet, ook al staat de auto 8 uur stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dun ijslaagje op de schijven ?

was er niet eens een topic over slecht remmen bij de 3C, en is dit niet een typisch iets (staat dit niet in de lijst van de gebreken bij een 3C) ? Was dat dan niet eens soort schraapsysteem op de schijven dat niet goed meer functioneert bij nat of regenweer, of sla ik de bal volledig mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden