Voor de mensen die het wel eens bij de pomp gezien hebben, E85 is een bio-brandstof wat voor 85% uit Ethanol bestaat.
Ik tank met mijn turbo's E85 in de mix van ca 80% Benzine en 20% E85.
Gister de tank nagenoeg leeg, ik terwijl de motor nog liep eerst de E85 erin, toen weer terug naar de pinpaal en voor de 2e lading de boel in gang gezet om de zaak af te vullen met Euro, in die tijd begon de auto al wat onrustiger te lopen, het heeft me ca 10Km planken gekost om de boel weer goed te laten mixen.
ADVIES: eerst benzine tanken, DAN pas de E85 erbij..!!
Wat is het voordeel van E85:
Goedkoper, ca € 1,29 per liter
Meer vermogen door hoger octaan(107) voor zover ontsteking bij regeld.
Nadeel:
Verbruik is iets hoger, ca 0,5 to 1,5L afhankelijk van motor/vermogen
Uitlaatgassen ruiken bio(lees zuur)
Je moet 2x tanken, dwz 1x benzine en afvullen met E85
Je moet alleen niet meer mixen dan 50/50 anders wordt de brandstof te schraal.
Bij 'kou' kan met een te hoge mix de auto wat trager starten.
Voor keringen etc hoef je niet bang te zijn, motor gaat er ook niet stuk van mits je je houd aan de max van 50/50.
Persoonlijk zou ik max 80/20 aan (blijven) houden.
Bij een atmosferische motor(non-turbo) is de winst tussen de 2 en 10pk afhankelijk van hoe slecht de andere brandstof is/hoeveel de onsteking moest bijregelen zonder E85.
In Duitsland schijnt er ook E10 te zijn, dat is 10% Ethanol en 90 Benzine, dat kun je ongezien tanken..
Waar je wel rekening mee moet houden is 'stilstand', de bio kan nl gaan groeien in de vorm van alg en water etc..
Vraag
Vdub
Voor de mensen die het wel eens bij de pomp gezien hebben, E85 is een bio-brandstof wat voor 85% uit Ethanol bestaat.
Ik tank met mijn turbo's E85 in de mix van ca 80% Benzine en 20% E85.
Gister de tank nagenoeg leeg, ik terwijl de motor nog liep eerst de E85 erin, toen weer terug naar de pinpaal en voor de 2e lading de boel in gang gezet om de zaak af te vullen met Euro, in die tijd begon de auto al wat onrustiger te lopen, het heeft me ca 10Km planken gekost om de boel weer goed te laten mixen.
ADVIES: eerst benzine tanken, DAN pas de E85 erbij..!!
Wat is het voordeel van E85:
Goedkoper, ca € 1,29 per liter
Meer vermogen door hoger octaan(107) voor zover ontsteking bij regeld.
Nadeel:
Verbruik is iets hoger, ca 0,5 to 1,5L afhankelijk van motor/vermogen
Uitlaatgassen ruiken bio(lees zuur)
Je moet 2x tanken, dwz 1x benzine en afvullen met E85
Je moet alleen niet meer mixen dan 50/50 anders wordt de brandstof te schraal.
Bij 'kou' kan met een te hoge mix de auto wat trager starten.
Voor keringen etc hoef je niet bang te zijn, motor gaat er ook niet stuk van mits je je houd aan de max van 50/50.
Persoonlijk zou ik max 80/20 aan (blijven) houden.
Bij een atmosferische motor(non-turbo) is de winst tussen de 2 en 10pk afhankelijk van hoe slecht de andere brandstof is/hoeveel de onsteking moest bijregelen zonder E85.
In Duitsland schijnt er ook E10 te zijn, dat is 10% Ethanol en 90 Benzine, dat kun je ongezien tanken..
Waar je wel rekening mee moet houden is 'stilstand', de bio kan nl gaan groeien in de vorm van alg en water etc..
22 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten