Ga naar inhoud
  • 0

E85 Bio-ethanol

Vraag

Geplaatst

Voor de mensen die het wel eens bij de pomp gezien hebben, E85 is een bio-brandstof wat voor 85% uit Ethanol bestaat.

Ik tank met mijn turbo's E85 in de mix van ca 80% Benzine en 20% E85.

Gister de tank nagenoeg leeg, ik terwijl de motor nog liep eerst de E85 erin, toen weer terug naar de pinpaal en voor de 2e lading de boel in gang gezet om de zaak af te vullen met Euro, in die tijd begon de auto al wat onrustiger te lopen, het heeft me ca 10Km planken gekost om de boel weer goed te laten mixen.

ADVIES: eerst benzine tanken, DAN pas de E85 erbij..!!

Wat is het voordeel van E85:

Goedkoper, ca € 1,29 per liter

Meer vermogen door hoger octaan(107) voor zover ontsteking bij regeld.

Nadeel:

Verbruik is iets hoger, ca 0,5 to 1,5L afhankelijk van motor/vermogen

Uitlaatgassen ruiken bio(lees zuur)

Je moet 2x tanken, dwz 1x benzine en afvullen met E85

Je moet alleen niet meer mixen dan 50/50 anders wordt de brandstof te schraal.

Bij 'kou' kan met een te hoge mix de auto wat trager starten.

Voor keringen etc hoef je niet bang te zijn, motor gaat er ook niet stuk van mits je je houd aan de max van 50/50.

Persoonlijk zou ik max 80/20 aan (blijven) houden.

Bij een atmosferische motor(non-turbo) is de winst tussen de 2 en 10pk afhankelijk van hoe slecht de andere brandstof is/hoeveel de onsteking moest bijregelen zonder E85.

In Duitsland schijnt er ook E10 te zijn, dat is 10% Ethanol en 90 Benzine, dat kun je ongezien tanken..

Waar je wel rekening mee moet houden is 'stilstand', de bio kan nl gaan groeien in de vorm van alg en water etc..

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Volgende keer als je wilt mixen, is dit de "beste" manier: kwart gewone brandstof, dan het gehalte dat erbij moet, dan afvullen. Schijnbaar mengt dan alles het best.

• 0
Geplaatst

Ook bij de (T)FSI gaat dit uitstekend, zelf ervaren met een Golf 5 GTI op 100% E85(wel op afgesteld/gechipt).. het enige wat eraan schortte in mijn ogen was het 'moeizamere' starten..

• 0
Geplaatst
Dat is een beetje lastig.. dan moet je 3x in die pinterminal aan de gang..

Ja is wel lastiger ja. Maar als je het goed gemengd wil hebben dan moet je er wat voor over hebben :P

• 0
Geplaatst

als je goedkoper wil tanken dan € 1,30 moet je gewoon diesel tanken

ik heb het ooit wel eens geprobeerd in duitsland een jaar of 2 terug met de Z3 en dan had ik af en toe last met gaslos dat er een plof uit de uitlaat kwam (geen vlam)

• 0
Geplaatst
Ook bij de (T)FSI gaat dit uitstekend, zelf ervaren met een Golf 5 GTI op 100% E85(wel op afgesteld/gechipt).. het enige wat eraan schortte in mijn ogen was het 'moeizamere' starten..

Het zal wel werken, daar twijfel ik niet zo aan, maar hoe houd zich dat op de lange termijn? Wat doen de injectoren na 100 dkm om e85 gelopen te hebben. Wat doe t het met de bovenste zuigerveer en de cilinderwand? Het hoge octaangetal valt wel in het straatje van de (T)FSI motoren.

Dennis

• 0
Geplaatst

Helaas kan ik daar niks zinnigs over zeggen, iig niet wat betreft 100% E85 aangezien die auto er niet zo goed meer uitzag na een koprol.. auto reed op dat moment overigens met 550pk. Motor was trouwens na de rol nog onbeschadigd(na volledige demontage geconstatteerd)

• 0
Geplaatst
In Duitsland schijnt er ook E10 te zijn, dat is 10% Ethanol en 90 Benzine, dat kun je ongezien tanken..

Waar je wel rekening mee moet houden is 'stilstand', de bio kan nl gaan groeien in de vorm van alg en water etc..

anwb geeft aan dat een aantal fsi motoren hier niet mee overweg kunnen, nu heb ik geen kennis van deze motoren, maar zou gaan om modelen tussen 2002-2004.

maar water en algen lijkt me niet echt een medium wat je in je tank wil hebben.. :?:

• 0
Geplaatst

In principe kan elke motor er tegen.. het grootste probleem is de accijns..(die je minder hebt) en als je aan de politiek haar belastinginkomsten zit.. dat kan natuurlijk niet.. ik had in de krant gelezen dat de E10 de Euro95 gaat vervangen in NL, dan gaan we dus meer betalen(voor een neutralere uitstoot) voor minder benzine.

• 0
Geplaatst

Werkt dit ook met een v6 motor in een passat uit 2000 (3B)? Wij hebben een pomp in de buurt die E85 verkoopt en gezien het feit dat de V6 nogal een slokkie lust :P kan het voor de portomonee geen kwaad toch?

• 0
Geplaatst

Ben ik wel benieuwd naar, ik heb ook wel een pomp in de buurt( Supertank ) dus als het in de kosten zou schelen ga ik daar zeker wel gebruik van maken :mrgreen:

Ik heb ook een V6 30 klepper uit 98.

• 0
Geplaatst

V6 loopt er zonder problemen op, ik zou alleen gaan tot max 60/40 benzine/e85.

Ik ken/weet een paar Audi V8(D11) rijders die zelfs op 100% E85 rijden.. waarvan een enkele al 100dkm

• 0
Geplaatst

We gaan het uitproberen , volgens mij regelt de motor het automatisch bij, net als met euro 95 en euro 98 :mrgreen:

Heeft het nog nadelen/voordelen tenbehoeve van het vermogen?

• 0
Geplaatst

Ik heb het bij beide wagens gedaan in de verhouding 75/25 benzine/E85. Beide lopen er prima op. Zag helaas afgelopen week dat de pomp in Lochem het niet meer heeft. :cry:

• 0
Geplaatst

Nee, de exploitatie van die onbemande pomp is overgegaan naar de Shell... er komt daar dus een Shell..

• 0
Geplaatst

nadeel is dat het verbruik fractioneel hoger kan zijn doordat de E85 minder energie bevat.

• 0
Geplaatst

Voor een paar keer E85 (test)rijden kan op zich wel, hou wel rekening met het corrosieve gedrag van E85 na langdurig gebruik. Dat de motor het wel kan hebben betekent niet dat andere onderdelen (oa benzinepomp) er tegen kunnen. Het octaangetal gaat idd omhoog waardoor potentieel meer vermogen, downside is een hoger verbruik. Persoonlijk zou ik niet zomaar E85 bijvullen zonder alle voors en tegens af te wegen.

• 0
Geplaatst

Volgens Audi en VW(VAG groep) kan het geen kwaad om Ethanol bij te mengen, muv van de 1.6FSI's van de eerste bouwjaren.

Het wordt anders als je de auto te lang(meerdere weken tot enkele maanden) stil laat staan met E85(biomassa, dus ook water en algengroei) erin..

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden