Ga naar inhoud
  • 0

Eibach Pro Street op 3BG


BlackPassat

Vraag

In augustus zette DannyDude1.8T zijn verlagingsset op dit forum. Na wat PM-etjes heen en weer hebben we een deal gemaakt en ben ik naar Tilburg gereden om de set op te halen. Het is een Eibach Pro Street S schroefset.

Daarna natuurlijk snel een mailtje gestuurd naar de monteur om een afspraak te maken. Dat duurde even want Dennis was nog op vakantie. Even later konden we een handige datum voor beiden afspreken; dat was dus vandaag.

Na een eerste inspectie van het materiaal zijn twee kundige monteurs aan de slag gegaan, Maurice de achterkant en Dennis de voorkant, ik sprong daar een beetje tussendoor om op handige momenten gereedschap aan te geven en op onhandige momenten voortdurend in de weg te staan. Het demonteren ging niet helemaal voorspoedig. Vooral aan de voorkant kwam niet alles los zoals we graag gezien hadden. Er moet een brander aan te pas komen om de bout te laten doen wat wij wilden.

Het leverde in ieder geval een spectaculair plaatje op:

DSCF0177.JPG

Achter kwam alles goed los en kon als snel de veer gemonteerd worden. De stofkappen van de originele schokbrekers zijn gebruikt omdat de hoezen die bij de set hoorden al ver verteerd waren.

DSCF0182.JPG

Ombouwen van de voorste veerpoten kon ook de voorkant weer opgebouwd worden.

DSCF0189.JPG

Op de brug was al te zien dat we de voorkant iets omhoog moesten laten komen omdat de voorkant veel lager stond dan de achterkant. Na voor en achter precies dezelfde hoogte te hebben ingesteld zag het er al beter uit. (nu lukte het ook wat beter om van de hefbrug af te rijden :wink: )

De proefrit wees uit dat de wegligging met sprongen vooruit was gegaan, het comfort is natuurlijk wat minder maar ik heb begrepen dat je dat zo niet moet zeggen. Beter is te zeggen "dat de auto een stuk communicatiever aanvoelt"

Optisch ben ik er ook erg tevreden mee. Was even bang dat de 16" velgen te klein zouden ogen maar dat valt nogal mee; ik kan er prima mee leven. De achterwielen mogen voor het zicht wat verder naar buiten dus misschien dat spacers het overwegen waard zijn al wist de monteur te vertellen dat dat niet best is voor de wiellagers.

Nog een prentje van het eindresultaat:

DSCF0198.JPG

DSCF0194.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
tja... weer de beruchte bout eruit gehaald.. had iet gehoeven..

En dan te bedenken dat ik een instructie van jouw hand thuis uitgeprint heb laten liggen. Ik kon het als leek ook niet goed genoeg uitgelegd krijgen wat ik gelezen had. Maar goed alles is nu uit elkaar geweest en weer lekker gangbaar voor de volgende keer (in het kader van ieder nadeel.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Stukken beter Johan

 

Heeft dennis set gelijk gecalibreerd ?

Mijn auto stond ook in de buurt :wink:

Callibreren? weet niet :roll: Rondom staat hij wel op de millimeter nauwkeurig. Uitlijnen moet nog gebeuren.

Ja ik heb de jouwe gezien, hij heeft zowat de hele dag in de regen gestaan omdat de mijne binnenstond :D Je hebt wel geweldige beading op je dak zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Veel rijplezier!

 

Hoeveel is de auto nu verlaagd?

 

Op de tweede foto lijkt het of de voorzijde hoger staat als de achterzijde, maar dat kan gezichtbedrog zijn (op de eerste foto lijkt de auto gelijk te staan). Hoe is de auto aan de voor- en achterzijde gelijk afgesteld (welke referentie is gebruikt, hoe is het gemeten)?

 

Het monteren van spacers doet niet veel met de lagers, zolang je geen extreme waarden neemt. Als je spacers wilt monteren, dan kun je dat het beste rondom doen: het nadeel van alleen de achterzijde breder maken is dat de voorzijde smaller wordt in verhouding en dit zorgt voor nog meer onderstuur (rechtdoor gaan van de auto in bochten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Marcel:

Allereerst bedankt voor je tips mbt spacers. Er is gemeten van de stalen hefbrug tot aan de onderkant van de spatbordrand, en vanaf de onderkant velgrand tot aan de onderkant spatbordrand, vervolgens tot op de millimeter nauwkeurig afgesteld.

 

Ik weet het niet precies want ik heb de hoogte vooraf niet erg nauwkeurig gemeten. De set verlaagt tussen de 1 en 7 cm maximaal. Ik schat dat ik ten opzichte van de beginsituatie 45 mm gezakt ben. De originele set was een Comfortline en ik heb altijd gevonden dat de mijne heel hoog op zijn poten stond.

Ik kan wel even het verschil tussen before en after laten zien:

DSCF2076.JPG

DSCF0198.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er is gemeten van de stalen hefbrug tot aan de onderkant van de spatbordrand, en vanaf de onderkant velgrand tot aan de onderkant spatbordrand, vervolgens tot op de millimeter nauwkeurig afgesteld.

 

Dat is een goede meting geweest. Als je alleen vanaf de velgrand meet, dan kan er al onderling verschil zijn als het achterste wiel dieper in de wielkast zit als het voorste wiel en dat verschil neem je dan mee in je meting.

 

Ik denk dat je inschatting van 45mm wel aardig goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ vdub, Ik weet wel dat die bout er niet percee uit hoeft. Ik vindt het prettig om die bout meteen grondig aan te pakken. Eruit stoken en goed in het vet terug. Dan zijn reparaties aan de voortrein in de toekomst beter in te plannen en uiteindelijk goedkoper voor Johan omdat je nu en in de toekomst geen last meer hebt van de bout.

 

@ Johan, het is dat ik je luchtfilter er niet uit heb gehad, dan kon ik ook zien waar je vorig jaar naar toe bent geweest op vakantie.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ziet er een stuk beter uit johan

Lijkt nu niet meer op een suv :lol:

Maar antonio had toch wel gelijk op de meeting in budel of niet ?

En wat vindt je nu van het comfort ?

Hoeveel is ie nu lager dan de met de orginele poten .

Bij welk bedrijf ga je hem uitlaten lijnen , was bij van oers geweest maar daar was het iets van 100 ,-

Ben na pierre de banden expert geweest in oud gastel was ik volgens mij 70 of 80 kwijt

 

 

Greetz Denny

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden