Ga naar inhoud
  • 0

EGR lawaai bij koude start normaal?


LvR

Vraag

Hallo Passat vrienden.

 

Zoals jullie misschien nog weten, ben ik nu een paar maanden in het bezit van een 2001 Passat Variant 1.8T met 80dkm achter de wielen.

 

Vanaf de aankoop, na een koude start, maakt de motor een "rauw" bijgeluid dat na 1/2-1 minuut spontaan weer verdwijnt of eerder na wat gasgeven. ALLEEN na een koude start te horen en daarna niet meer.

 

Garage dacht dat het de hydrolische kettingspanner van de nokkenas was en heeft die vervangen + ,uit voorzorg, het kettinkje tussen de nokkenassen (garantie) MAARRR, je raad het al, dat was het dus niet :evil: ; vervanging heeft dus niets geholpen en vlg de monteur is het de EGR-klep die de boosdoener is en geen "behandeling" behoeft. :cry:

 

Heeft een Turbo benzinemotor een EGR-klep? Ik dacht alleen een TDI. :embarassed:

 

Ik heb het draadje over een snaterende EGR gelezen, maar heb begrepen dat dat geluid steeds aanwezig is.

 

Herkent iemand dit koudestart fenomeen? Wat kan het zijn? Moet er iets aan gedaan worden OF is het een normaal verschijnsel en hoort het bij een Passat 1.8T?

 

Bij voorbaat bedankt voor jullie reactie.

 

Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Peedeepee, leuke naam trouwens, het geluid dat ik hoor is zeer opvallend te noemen, te meer als na een minuut of zo het weer "stil" wordt bij draaiende motor. Bijgeluiden zijn altijd moeilijk om in woorden weer te geven, vandaar dat ik het maar rauw noem; het is alsof er even een 2e motor bij ingeschakeld is en weer uitgeschakeld wordt; een wat ratelend/grommend geluid, dat luider wordt als je in die periode ook wat gas geeft.

 

Kan je er nog wat bij voorstellen? :lol: Komt het je ook bekend voor? :wink:

 

Weet je, ik ken dat soort (bij)geluiden niet uit mijn vorige wagen(Omega); vandaar dat het mij zo opvalt en ik weten wil wat het is en of het al dan niet kwaad kan. Na een koude start ken ik alleen het verschijnsel dat een motor even een hoger toerental draait ivm een rijker mengsel/choke en tikkende hydrolische klepstoters, maar niet wat ik nu hoor :embarassed:

 

En de opmerking van de monteur dat de EGR-klep de veroorzaker is? :?::?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nmw heeft idd alleen een diesel een egr klep om de 'vervuilde' uitlaatgassen nogmaals te verbranden, is het niet iets van hydraulische klepstoters? Controleer je oliepeil eens, hoe minder olie hoe langer het duurt voor de druk de klepstoters niet meer laat klepperen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwere 1.8T's hebben ook een EGR, net zoals alle (recente) benzinemotoren.

 

Dat rauwe geluid kan wellicht te maken hebben met de secundaire luchtpomp. Die pompt lucht bij de uitlaatgassen dacht ik, om de kat sneller op te laten warmen??

 

Weet dit echter niet zeker, omdat onze 1.8T deze voorziening (gelukkig) niet heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reactie. :thanks:

 

Ik heb net nog even goed gekeken en geluisterd, maar er zit inderdaad iets dat op een EGR(?) lijkt aan de zij/achterkant van de motor, bijna tegen het schutbord (links als je voor de auto staat) en uit deze omgeving komt een niet te missen luid ratelend (snaterend?) geluid dat na een minuut of zo weer spontaan verdwijnt. Het klinkt onder de motorkap heel anders dan binnenin de Passat. De klep ziet er NIET zo uit als op de 2 foto's in http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... snaterende, maar misschien ziet de dieselversie er zo uit. Bij mijn 1.8T mis ik het "hoedje", ook de aansluitingen zien er anders uit; bij mij is het meer een "plat" ijzeren dekseltje op een +/- 5cm rond aluminium huis.

 

Als dit de beroemde/beruchte EGR-klep is, is dit kortdurende ratelende/snaterende geluid dan als normaal te beschouwen OF is het een voorbode van een defect en moet die klep binnen afzienbare tijd vervangen worden?(heb nog garantie)

 

Ik heb gelezen dat men bij een TDI die EGR verwijdert om meer vermogen te krijgen. Kan de 1.8T evt ook zonder EGR en levert dat ook vermogenswinst op of juist problemen in deze motor? (denk aan APK-keuring cq uitlaatgasmeting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hee hallo,

 

Ik heb ook een 1.8 T, weliswaar van 2002 maar dat "snaterende"geluid komt mij ook bekend voor. Het lijkt me meer dat het mengsel te rijk staat in verband met de choke. Na een paar keer gas geven is het weg in ieder geval. Ik denk dat je je er niet teveel druk over moet maken, dat doe ik in ieder geval niet. Als de motor warm is loopt 'ie als een zonnetje. Mijn vorige auto, een golf GTI TDI liep in de eerste slagen ook niet mooi totdat 'ie warm was..

 

Epko

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie geen foto's maar ik heb wel een ratelverhaal (wel eens genoemd op het forum geloof ik, over katalysator of niet enzo) gehad. Dacht dus behoorlijk lang dat het de kat was, en eerst zelfs de distri ketting (achterzijde) maar dat was het allemaal niet.

bleek dat aan de voorzijde vóór de katalysator een buis gescheurd was. Na de lmm/luchtfilterbox dus.

 

in het begin was het een beetje, en een tijdje later weg. maar het werd steeds vaker te horen.

 

Toch twijfel ik nog over wat er nou precies gerammeld heeft, na kat-controle (was goed) en turbo-check (ook goed) en vervanging LMM mis ik nog steeds vermogen door verkeerd mengsel. Volgende week gaan we testen, kijken waar we wat vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reactie/meedenken.

 

Foto's van de EGR bij een TDI: http://i6.tinypic.com/1232s76.jpg en http://i6.tinypic.com/1232vwz.jpg Dat "hoedje" op/van die diesel EGR heb ik niet en de aansluitingen zien er ook anders uit bij een !.8T. Ik zal mijn zoon morgen/maandag een foto van het betreffende onderdeel laten maken en hier posten; dat "praat" ook wat gemakkelijker.

 

Ik ben blij te horen dat het geluid bekend voorkomt. Maar duidt het op een naderend onheil van/in die EGR of is het volledig als normaal te beschouwen voor een 1.8T?

 

Dat ratelende/snaterende geluid is er alleen even bij een KOUDEstart en verder nooit te horen bij een hete/warme of zelfs lauwe motor. De motor moet echt goed afgekoeld zijn, wil het weer even te horen zijn na het starten. Dat maakt het onderzoek ook zo vervelend; het is maar 1-2 minuten te horen als je de motor gewoon stationair laat draaien en daarna, bij het rijden/opnieuw starten niet meer.(of na weer lang wachten)

 

Voor de rest loopt de Passat als een trein cq naaimachine zonder enig vermogensverlies.

 

Ik ga morgen toch even kijken in de buurt van de katalisator zoals 18T schreef.

 

Wat is dit toch een perfect forum............ :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien heb ik wel een speciale uitvoering; heb ik DAT weer???? :lol::lol: Het is trouwens een AWT motor.

 

Wat doet een vacuumklep of een EGR dan op dat moment? :embarassed:

 

Nogmaals: alleen direct na een koude maar 1-2 min. te horen. Wat gebeurt er dan? Waarom heeft niet iedereen met een 1.8T hetzelde fenomeen? Dan is er bij de mijne toch iets niet goed, denk ik maar zo. :embarassed:

 

Het wordt steeds interessanter......... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben afgelopen vrijdag toch maar even naar de officiële VW-dealer gaan vragen. :embarassed: Is inderdaad de secundaire luchtpompklep. De VW monteur heeft het geluid zelf niet kunnen horen, omdat de motor warm was, maar ik moest de Passat een keer laten staan, zodat zij het geluid bij koude motor konden horen/vaststellen.

 

Die luchtpomp/klep, vertelde hij, werkt maar de eerste max. 100 seconden na een koude start. Hij kon mij niet vertellen of zoiets dan vervangen moet worden. Latere typen 1.8T hebben wel een EGR; te herkennen aan de RVS leidingen die er naar toe/vanaf lopen, in tegenstelling tot de sec. luchtpompklep.

 

Waar zit die secundaire luchtpomp zelf dan vraag ik mij af? Onder dat dekseltje? Is luchtpomp en klep EEN geheel? :?:

 

Wil iemand van jullie met een 3BG 1.8T AUB eens bij een koude start gaan luisteren ter hoogte van het dekseltje of het bij jullie daar dan ook kortdurend ratelt/snatert? :wink:

 

Ik hoor het graag van jullie.

 

Groet en dank, Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank voor je reactie. :thumb:

 

Het is jammer dat het een leenauto was en je het vervolg niet kent. Weet je, het is een voor mij erg storend geluid dat je ook IN de auto zo goed (kortdurend weliswaar) kan beluisteren en ik nog steeds niet goed weet of er iets aan gedaan moet worden of niet of dat het min of meer als een normaal 1.8T verschijnsel beschouwd moet worden.

 

 

Ik blijf toch op een oplossing hopen.........! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, helaas is het nog steeds niet opgelost. Het gekke is nu dat het soms dagen niet te horen is. Meestal is dat een slecht voorteken.........!

 

Als ik tijdens het bijgeluid gasgeef, wordt het nu ook erger(ipv minder zoals in het begin) Af en toe denk ik dat het toch een meevibrerende afdekplaat of zoiets is die eea veroorzaakt. Ik wacht nog maar even af hoe eea zich nu gaat ontwikkelen, want na die 1/2-1 minuut aanloopfase is alles weer stil.

 

Het is en blijft een gekke klacht die bij de 2 officiële VW dealers in de buurt ook geen belletje heeft doen rinkelen.

 

Als jij er eerder uit mocht zijn/komen dan hou ik mij aanbevolen.

 

Groet, Leo.

 

 

 

NB smilies werken niet!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het eens eerder gehoort bij een VW, mij is toen verteld dat ie lawaai moest.mocht maken de 1e paar minuten.. het had iets te maken met een luchtklep... ik zal het mn oom ff navragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn dat je het wilt navragen Vdub. Er is wel mee te leven die 1/2-1 minuut dat het nu duurt, maar erg lekker zit het me nog steeds niet. Ik ben dan ook erg benieuwd naar zijn mening.

 

Ik heb mij wel eens afgevraagd of het niet aan de katalisator kan liggen; dat daar iets losligt/trilt als die nog koud is. Of klinkt dat jullie onzinnig in de oren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden