Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof (Kuhlmittel prufen)


Recto

Vraag

Ik heb deze week voor een 2e keer een melding gehad in m'n display met "STOP, Kuhlmittel prufen".

Aangezien ik niet ter plekke kon stoppen ben ik gewoon doorgereden en de temp.meter in de gaten gaan houden maar deze liep niet op.

 

De keer erna dat ik ging rijden kreeg ik de melding niet.

Nu 3 dagen later voor de 2e keer deze melding, dus ga ik er vanuit dat het niveau te laag is van de koelvloeistof.

 

Kan ik dat gewoon bijvullen of moet dan alle vloeistof vervangen worden?

En met welk type/merk vloeistof?

 

M'n auto heeft in mei nog een grote beurt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Advies: gewoon bijvullen met G12 of G12+, de rode vloeistof. Altijd iets boven het max afvullen. Mocht je na een maand of 2 weer moeten bijvullen dan lekt het ergens. Iets raak je altijd wel kwijt maar dan heb ik het over een jaar tijd ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb 1 keer een klein lekje gehand in de radiator, ik heb er toen een busje Bars Leaks in gedaan via de bovenste radiatorslang, lekje is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb wel na verloop van tijd het gehele koelsysteem geflushed en er verse G12 ingedaan. Tot dusver geen lekkerij meer (knock on wood).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik had eerst gewoon hoge temp, nagekeken, bijgevuld (met water)

 

tien minuten later weer leeg en toen een hele grote plas eronder. Weer bijgevuld en dat heeft ie gehaald tot bij d'n reparateur.

 

maar die melding dat je koelmiddel moet checken, die lijkt mij alleen zinvol als het spul op/te weinig is toch?

 

Niveau kun je eenvoudig controleren bij het expansievat. plak een stukkie tape op het niveau zodat je nog weet waar ie vorige keer zat. Als het erg langzaam daalt, dan zie je het niet zonder geheugensteuntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je goed hebt gekeken zie je dat er op het expansievat een max en min aanduiding staat. Als je zorgt dat ie bij koude motor op max staat. Dan moet ie daarna weer op max staan bij koude motor. Als ie steeds wat verder daalt lekt ie ergens. Dus dat idee vaan stuk tape op je expansie vat heeft weinig nut.

En het nut van de melding kuhlmittel pruffen bestaat wel degelijk. Je kunt beter te vroeg een melding krijgen dat je het moet controleren om wat voor reden dan ook, dan dat de melding te laat komt en je vrouw lekker is doorgereden zonder koelvloeistof in het systeem en je motor in de soep draait, toch??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg niet dat de melding geen nut heeft, ik vroeg mij alleen af of er meer redenen zouden kunnen zijn dan alleen het niveau. Weet ik veel wat voor chemische rotzooi er in dat lichtgevend gekleurde spul zit en of dat te meten valt door een sensor.

 

Bovendien zeg ik op SLASH ( = OF ) te weinig, wat jij als wel nuttig aanduid slaat op 'te weinig'.

 

 

 

 

 

Stukkie tape heeft wel degelijk nut als je NIET alleen bij koude motor (kunt) controleren. Als je je eenmaal zorgen maakt, dan wil je vaker kijken dan alleen bij koude motor (en hoe koud is koud voor waar het het vloeistofniveau aangaat)

 

'steeds een stukkie verder daalt' is nou precies wat ik bedoel: wat is dat stukkie sinds de vorige keer precies want voor die vorige keer was het nog op het streepje, of was het nou net de onderkant van het streepje. etc etc etc.

 

Oftewel: als ie niet exact op het streepje staat. Bovendien kun je het streepje zelfs mis-interpreteren als je niet exact op dezelfde plaats/hoogte naar je vaatje kijkt.

 

"dan dat de melding te laat komt en je vrouw lekker is doorgereden zonder koelvloeistof in"

wat heeft dat nou met een vrouw te maken? Zou jij het wel gemerkt hebben als de melding te laat kwam toen je de motor in de soep liet lopen?

 

back to topic: in mei een beurt gehad, nu een melding = teruggaan en de garage de laten controleren. Blijkt ie lek, dan wordt het wat: kun je de garage haast niet verwijten. Blijkt ie niet lek dan ben je gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap de reactie van VWGTI60 ook niet helemaal....

Een stukje tape plakken is handig als je wilt controleren of er een lek zit. Doe je dit niet, blijft het altijd gissen of ie weer exact op het zelfde niveau staat of niet! Dus geen nutteloze actie om dat te doen.

Verder begrijp ik ook niet wat de melding te maken heeft met vrouwelijke bestuurders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ook als je wel regelmatig onder de motorkap e.e.a. nakijkt kun je voor gekke dingen komen te staan:

 

een keer na een rechterbocht een enorme plens water vanonder de motorkap opzij: ruimte rond de accu vol water door het bekende afvoertjes vol prut

 

een keer remvloeistofniveaumelder aan na het nemen van een drempel: monteur vergeten bij te vullen na het vervangen van de remmen (sorry chippie: het was een dealer in NL :roll: )

 

Mijn vrouw komt niet alleen met m'n auto heel terug maar ook met een lijst van wat er mis lijkt te zijn of wat kan gaan komen. Vervelend, maar ik doe het precies zo......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vindt het prima. Ieder zn eigen manier van controleren, maar ik zie het verschil niet tussen een stukkie tape en de max streep die sowieso al op het tankje staat. Maar dat zal aan mij liggen. Ik heb dan helaas wel een vrouw die probeert om de auto heel thuis te brengen maar die absoluut niet technisch ie aangelegd. Dus misscien zijn jullie dan wel gezegend met zon vrouw. Verder back on topic

 

Het is toch wel handig om het koelvloeistof niveau altijd op dezelfde manier te controleren (makkelijkst bij koude motor). want bij warme of half warme motor is het niveau toch weer anders door temperatuur en druk in het koelsysteem. En als het systeem lek is merk je dat snel genoeg omdat het niveau niet terugkomt op het oorspronkelijke niveau. hetzij aangeduid met een stukkie tape of de max streep op het tankje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idem olie en bandenspanning. Zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden (bij banden dus ook dezelfde meter want die verschillen per pomp)

 

enneh: ruitensproeierschoonmaakmiddel zelf nakijken en bijvullen met antivries anders krijg je er van de garage goud ingegoten of sta je in de winter met bevroren leidingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Advies: gewoon bijvullen met G12 of G12+, de rode vloeistof. Altijd iets boven het max afvullen. Mocht je na een maand of 2 weer moeten bijvullen dan lekt het ergens. Iets raak je altijd wel kwijt maar dan heb ik het over een jaar tijd ofzo..

 

Is dat gewoon te koop bij Brezan bv? Dat zit vlakbij m'n werk nl.

Wat is het verschil tussen G12 en G12+???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gister 1 liter G12 gekocht bij Brezan.

Kost ongeveer 6 Eur. Ik moest ook precies 1 liter bijvullen.

 

Vond ik wel veel overigens, aangezien ik in mei dus een grote beurt heb gehad. Maar goed, om 6 Eur ga ik niet moeilijk doen en langs de garage.

 

Ik kon geen directe lekkage vinden. Er lag geen plas onder de auto of in het motorcompartiment.

Misschien zijn ze't vergeten bij te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gewoon vergeten kan inderdaad natuurlijk ook, we denken hier al gauw aan het ergste (logisch, met zoveel verschillende ervaringen) maar ik heb het gehad met m'n remvloeistof dat ze die vergeten waren af te toppen na het ontluchten.

 

Algemeen vraagje: is dat groene/rode gifkleurtje soms UV reflecterend? Heb eens gezien dat ze dat bij het zoeken naar airco lekken doen met een UV lampje en dan zie je de vloeistof helder oplichten bij een lek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee is niet uv reflecterend. De rode koelvloeistof is voornamelijk gemaakt voor de aluminium blokken. Voordeel van de rode koelvloeistof is wel dat als je ergens een lek hebt er altijd een soort van roze koek of een roze gloed achterblijft op de plek van de lekkage. Dus dat is wel makkelijk bij het opsporen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm ben nu 7 maand verder.... en moet alweer koelvloeistof bijvullen.

Nou had ik al een afspraak gemaakt voor een kleine beurt a.s. vrijdag. Maar moeten ze de radiator ook maar effe nakijken dan. Lijkt me niet helemaal goed in zo'n korte tijd alweer 1 liter moeten bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hmm ben nu 7 maand verder.... en moet alweer koelvloeistof bijvullen.

Nou had ik al een afspraak gemaakt voor een kleine beurt a.s. vrijdag. Maar moeten ze de radiator ook maar effe nakijken dan. Lijkt me niet helemaal goed in zo'n korte tijd alweer 1 liter moeten bijvullen.

 

 

mm, 7 maanden verder...

 

Normaalgesproken hoeft het niet maar wat is 1 liter nou op 7 maanden?

 

Ik gok op een lekje onderin de radiateur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen week dus een kleine beurt laten doen en bij checken van de radiator bleek dus idd. dat hij lek is. Er lag rooie vloeistof op de bodemplaat.

Hij moet vervangen worden zei men.

 

Moet de airco-pomp er ook voor weg om de radiator te kunnen vervangen?

Begreep dat de airco dan ook opnieuw afgevult moet worden (100 eur hoppa). Dat is vorig jaar met de grote beurt al gebeurd nl.

 

Kale radiator kost rond de 150 Eur ex BTW en dan komt er nog een halve dag aan manuren bij en afvullen airco 100 Eur.

 

Is dit gangbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden