Recto Geplaatst 15 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 15 september, 2006 Ik heb deze week voor een 2e keer een melding gehad in m'n display met "STOP, Kuhlmittel prufen". Aangezien ik niet ter plekke kon stoppen ben ik gewoon doorgereden en de temp.meter in de gaten gaan houden maar deze liep niet op. De keer erna dat ik ging rijden kreeg ik de melding niet. Nu 3 dagen later voor de 2e keer deze melding, dus ga ik er vanuit dat het niveau te laag is van de koelvloeistof. Kan ik dat gewoon bijvullen of moet dan alle vloeistof vervangen worden? En met welk type/merk vloeistof? M'n auto heeft in mei nog een grote beurt gehad. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ReneR Geplaatst 15 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 15 september, 2006 Is deze beurt bij een erkende VW dealer/service punt gadaan...? Als dat het geval is en hij heeft in mei een grote beurt gehad en je zit nog niet aan de KM-ers voor een volgende kleine beurt dan zou ik terug gaan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 15 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 15 september, 2006 Advies: gewoon bijvullen met G12 of G12+, de rode vloeistof. Altijd iets boven het max afvullen. Mocht je na een maand of 2 weer moeten bijvullen dan lekt het ergens. Iets raak je altijd wel kwijt maar dan heb ik het over een jaar tijd ofzo.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 15 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 15 september, 2006 Waarschijnlijk is je radiateur lek. Dat is een veel voorkomend probleem bij de 3BG passat. Even langs je gagarge gaan en de radiateur laten checken. Je ziet snel genoeg de roze koek rond de plek waar hij lek is. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 antonio Geplaatst 15 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 15 september, 2006 Idd ik heb mijn radiator laten vervangen. Ik zag hem niet lekken maar de dealer zei van wel. Dus goed na laten kijken. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 Idd meestal lekken ze niet echt veel. Maar met dit warme weer zweten ze meer en dat verdampt meteen waardoor je niet echt lekkage ziet maar je wel koelvloeistof verliest. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 Ik heb 1 keer een klein lekje gehand in de radiator, ik heb er toen een busje Bars Leaks in gedaan via de bovenste radiatorslang, lekje is daarna niet meer teruggekomen. Ik heb wel na verloop van tijd het gehele koelsysteem geflushed en er verse G12 ingedaan. Tot dusver geen lekkerij meer (knock on wood). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 18T Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 ik had eerst gewoon hoge temp, nagekeken, bijgevuld (met water) tien minuten later weer leeg en toen een hele grote plas eronder. Weer bijgevuld en dat heeft ie gehaald tot bij d'n reparateur. maar die melding dat je koelmiddel moet checken, die lijkt mij alleen zinvol als het spul op/te weinig is toch? Niveau kun je eenvoudig controleren bij het expansievat. plak een stukkie tape op het niveau zodat je nog weet waar ie vorige keer zat. Als het erg langzaam daalt, dan zie je het niet zonder geheugensteuntje. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 Als je goed hebt gekeken zie je dat er op het expansievat een max en min aanduiding staat. Als je zorgt dat ie bij koude motor op max staat. Dan moet ie daarna weer op max staan bij koude motor. Als ie steeds wat verder daalt lekt ie ergens. Dus dat idee vaan stuk tape op je expansie vat heeft weinig nut. En het nut van de melding kuhlmittel pruffen bestaat wel degelijk. Je kunt beter te vroeg een melding krijgen dat je het moet controleren om wat voor reden dan ook, dan dat de melding te laat komt en je vrouw lekker is doorgereden zonder koelvloeistof in het systeem en je motor in de soep draait, toch?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 18T Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 Ik zeg niet dat de melding geen nut heeft, ik vroeg mij alleen af of er meer redenen zouden kunnen zijn dan alleen het niveau. Weet ik veel wat voor chemische rotzooi er in dat lichtgevend gekleurde spul zit en of dat te meten valt door een sensor. Bovendien zeg ik op SLASH ( = OF ) te weinig, wat jij als wel nuttig aanduid slaat op 'te weinig'. Stukkie tape heeft wel degelijk nut als je NIET alleen bij koude motor (kunt) controleren. Als je je eenmaal zorgen maakt, dan wil je vaker kijken dan alleen bij koude motor (en hoe koud is koud voor waar het het vloeistofniveau aangaat) 'steeds een stukkie verder daalt' is nou precies wat ik bedoel: wat is dat stukkie sinds de vorige keer precies want voor die vorige keer was het nog op het streepje, of was het nou net de onderkant van het streepje. etc etc etc. Oftewel: als ie niet exact op het streepje staat. Bovendien kun je het streepje zelfs mis-interpreteren als je niet exact op dezelfde plaats/hoogte naar je vaatje kijkt. "dan dat de melding te laat komt en je vrouw lekker is doorgereden zonder koelvloeistof in" wat heeft dat nou met een vrouw te maken? Zou jij het wel gemerkt hebben als de melding te laat kwam toen je de motor in de soep liet lopen? back to topic: in mei een beurt gehad, nu een melding = teruggaan en de garage de laten controleren. Blijkt ie lek, dan wordt het wat: kun je de garage haast niet verwijten. Blijkt ie niet lek dan ben je gerust. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jeteka Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 Ik snap de reactie van VWGTI60 ook niet helemaal.... Een stukje tape plakken is handig als je wilt controleren of er een lek zit. Doe je dit niet, blijft het altijd gissen of ie weer exact op het zelfde niveau staat of niet! Dus geen nutteloze actie om dat te doen. Verder begrijp ik ook niet wat de melding te maken heeft met vrouwelijke bestuurders... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 18T Geplaatst 16 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 16 september, 2006 ook als je wel regelmatig onder de motorkap e.e.a. nakijkt kun je voor gekke dingen komen te staan: een keer na een rechterbocht een enorme plens water vanonder de motorkap opzij: ruimte rond de accu vol water door het bekende afvoertjes vol prut een keer remvloeistofniveaumelder aan na het nemen van een drempel: monteur vergeten bij te vullen na het vervangen van de remmen (sorry chippie: het was een dealer in NL ) Mijn vrouw komt niet alleen met m'n auto heel terug maar ook met een lijst van wat er mis lijkt te zijn of wat kan gaan komen. Vervelend, maar ik doe het precies zo...... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 17 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 17 september, 2006 Ik vindt het prima. Ieder zn eigen manier van controleren, maar ik zie het verschil niet tussen een stukkie tape en de max streep die sowieso al op het tankje staat. Maar dat zal aan mij liggen. Ik heb dan helaas wel een vrouw die probeert om de auto heel thuis te brengen maar die absoluut niet technisch ie aangelegd. Dus misscien zijn jullie dan wel gezegend met zon vrouw. Verder back on topic Het is toch wel handig om het koelvloeistof niveau altijd op dezelfde manier te controleren (makkelijkst bij koude motor). want bij warme of half warme motor is het niveau toch weer anders door temperatuur en druk in het koelsysteem. En als het systeem lek is merk je dat snel genoeg omdat het niveau niet terugkomt op het oorspronkelijke niveau. hetzij aangeduid met een stukkie tape of de max streep op het tankje. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 18T Geplaatst 18 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 september, 2006 Idem olie en bandenspanning. Zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden (bij banden dus ook dezelfde meter want die verschillen per pomp) enneh: ruitensproeierschoonmaakmiddel zelf nakijken en bijvullen met antivries anders krijg je er van de garage goud ingegoten of sta je in de winter met bevroren leidingen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 SilverBullet Geplaatst 18 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 september, 2006 Ik doe het ook altijd gewoon met het min en max streepje met koude motor.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Recto Geplaatst 18 september, 2006 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 september, 2006 Advies: gewoon bijvullen met G12 of G12+, de rode vloeistof. Altijd iets boven het max afvullen. Mocht je na een maand of 2 weer moeten bijvullen dan lekt het ergens. Iets raak je altijd wel kwijt maar dan heb ik het over een jaar tijd ofzo.. Is dat gewoon te koop bij Brezan bv? Dat zit vlakbij m'n werk nl. Wat is het verschil tussen G12 en G12+??? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Recto Geplaatst 19 september, 2006 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 september, 2006 Ik heb gister 1 liter G12 gekocht bij Brezan. Kost ongeveer 6 Eur. Ik moest ook precies 1 liter bijvullen. Vond ik wel veel overigens, aangezien ik in mei dus een grote beurt heb gehad. Maar goed, om 6 Eur ga ik niet moeilijk doen en langs de garage. Ik kon geen directe lekkage vinden. Er lag geen plas onder de auto of in het motorcompartiment. Misschien zijn ze't vergeten bij te vullen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 19 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 19 september, 2006 Laat anders de auto maar 15-30 minuten stationair draaien, wellicht dat je het dan ziet. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 19 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 19 september, 2006 G12 is niet mengbaar met G11 (groene) G12 + is wel mengbaar met G11 Maar ik raad aan altijd rood bij rood te doen en groen bij groen en niet te mixen. Blijft je koelvloetsif mooi helder en schoon. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 18T Geplaatst 20 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 20 september, 2006 gewoon vergeten kan inderdaad natuurlijk ook, we denken hier al gauw aan het ergste (logisch, met zoveel verschillende ervaringen) maar ik heb het gehad met m'n remvloeistof dat ze die vergeten waren af te toppen na het ontluchten. Algemeen vraagje: is dat groene/rode gifkleurtje soms UV reflecterend? Heb eens gezien dat ze dat bij het zoeken naar airco lekken doen met een UV lampje en dan zie je de vloeistof helder oplichten bij een lek. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 VWGTIG60 Geplaatst 20 september, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 20 september, 2006 Nee is niet uv reflecterend. De rode koelvloeistof is voornamelijk gemaakt voor de aluminium blokken. Voordeel van de rode koelvloeistof is wel dat als je ergens een lek hebt er altijd een soort van roze koek of een roze gloed achterblijft op de plek van de lekkage. Dus dat is wel makkelijk bij het opsporen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Recto Geplaatst 18 maart, 2007 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 maart, 2007 Hmm ben nu 7 maand verder.... en moet alweer koelvloeistof bijvullen. Nou had ik al een afspraak gemaakt voor een kleine beurt a.s. vrijdag. Maar moeten ze de radiator ook maar effe nakijken dan. Lijkt me niet helemaal goed in zo'n korte tijd alweer 1 liter moeten bijvullen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Volkswagen Geplaatst 19 maart, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 19 maart, 2007 Hmm ben nu 7 maand verder.... en moet alweer koelvloeistof bijvullen.Nou had ik al een afspraak gemaakt voor een kleine beurt a.s. vrijdag. Maar moeten ze de radiator ook maar effe nakijken dan. Lijkt me niet helemaal goed in zo'n korte tijd alweer 1 liter moeten bijvullen. mm, 7 maanden verder... Normaalgesproken hoeft het niet maar wat is 1 liter nou op 7 maanden? Ik gok op een lekje onderin de radiateur. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Thijs Geplaatst 21 maart, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 21 maart, 2007 die gekke duitsers ook, he...je gaat toch niet je koelvloeistof proeven, joh...weet je trouwens wel hoe heet dat spul kan zijn? Brand je zo je bekkie aan... gelukkig displayt mijn auto in het engels..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Recto Geplaatst 26 maart, 2007 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 maart, 2007 Afgelopen week dus een kleine beurt laten doen en bij checken van de radiator bleek dus idd. dat hij lek is. Er lag rooie vloeistof op de bodemplaat. Hij moet vervangen worden zei men. Moet de airco-pomp er ook voor weg om de radiator te kunnen vervangen? Begreep dat de airco dan ook opnieuw afgevult moet worden (100 eur hoppa). Dat is vorig jaar met de grote beurt al gebeurd nl. Kale radiator kost rond de 150 Eur ex BTW en dan komt er nog een halve dag aan manuren bij en afvullen airco 100 Eur. Is dit gangbaar? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 SilverBullet Geplaatst 26 maart, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 26 maart, 2007 Als het niet keihard lekt dan hoeft het niet perse meteen vervangen te worden. Alleen de kans dat hij een keer opeens leeg is, is er dan wel natuurlijk. Ik rijd ook al een tijd rond met zo'n "lekkage" maar wordt binnenkort vervangen. Prijs radiateur klopt iig. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Recto
Ik heb deze week voor een 2e keer een melding gehad in m'n display met "STOP, Kuhlmittel prufen".
Aangezien ik niet ter plekke kon stoppen ben ik gewoon doorgereden en de temp.meter in de gaten gaan houden maar deze liep niet op.
De keer erna dat ik ging rijden kreeg ik de melding niet.
Nu 3 dagen later voor de 2e keer deze melding, dus ga ik er vanuit dat het niveau te laag is van de koelvloeistof.
Kan ik dat gewoon bijvullen of moet dan alle vloeistof vervangen worden?
En met welk type/merk vloeistof?
M'n auto heeft in mei nog een grote beurt gehad.
Link naar reactie
Delen op andere sites
25 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten