Ga naar inhoud

Aanslag chromendakrails verwijderen


reyhyper

Aanbevolen berichten

Ik heb een metaalpoetsmiddel gekocht dat het merendeel van het chroom mooi laat blikken. Echter, de chromendakrails hebben nog steeds een soort aanslag (lichte wat stroevige uitslag). Flink poetsen heeft geen zin gehad. Ik lees dat mogelijk mechanisch poetsen/polijsten zou kunnen werken. Maar om nu een apparaat daarvoor aan te schaffen...?!

 

Iemand nog suggesties om het chroom weer helemaal mooi te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me vergissen, maar heb begrepen dat het enkel een laagje chrome is wat erop zit. Let dus wel op dat je de chrome er niet in zn geheel af haalt.

Kan ook zijn dat ik nu dingen door elkaar haal en dat wat ik bedoel eigenlijk op gaat voor de chrome lijsten ipv dakdragers. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voor wat betreft je vraag over hoe het te verwijderen, ik heb echt geen idee. Ik doe mijn chrome lijsten meestal ff aanraken met mn polijstmachine en daar knappen ze meestal wel wat van op. Bij mij is het vooral een aanslag die lijkt op een witte waas die een beetje lijkt op melk ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 months later...
  • 7 months later...

Ik heb mijn dakrails er voorlopig afgehaald en via marktplaats twee zwarte geplaatst. Een vriend van mij laat de chromen rails ontchroomen, waarna hij ze gaat polijsten. De rails zijn namelijk aluminium en goed te polijsten. Je hebt dan wel iets meer onderhoud (regelmatig poetsen met unipol) maar geen gezeur meer dat het kan oxyderen e.d. Als de handel weer klaar is plaats ik wel foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

' Belgom Alu ' deze is verkrijgbaar bij fietsenhandelaar, motorzaak of automaterialenhandel.

En NIET machinaal doen je beschadigd ze als je te lang op zit omdat de dakrails maar een dun laagje chroom (alu) op heeft.

Is ook zeergoed voor Alu- en Chroomvelgen

 

Belgom Alu wordt zelfs gebruikt bij velgenreparatie zoals bij Chromeren en verdichten.

 

in NL bv http://www.motolife.nl/contents/nl/d8_M ... 3god-1vARA

 

en BE bv http://www.hpmotoren.be/shop/belgom-alu ... inium.html

 

eBay bv http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_nkw=belgom+alu

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat dacht ik wel jee

3b en 3bg zijn dezelfde , maar die van een 3 c hebben voor te beginnen al vaste schroeven , die moeten dus aan de binne kant van de wagen vast geschroeft worden

en ze zijn langer helaas

 

Ik heb al meerdere 3b/bg's en 3C met respectievelijk chrome en alu dakrails gedetaild

 

de alu versie neem ik gewoon mee met de polijstmachine (excenter) en daar knappen ze wel iets van op, maar de aanslag geheel laten verdwijnen is lastig. De rails zijn te poreus waardoor aantasting in de loop der tijd kan plaatsvinden

 

Mijn advies mbt alu rails op 3C, begin vroegtijding met het sealen van de dakrails om hier extra bescherming me te creëeren

 

De chrome dakrails van 3B/BG zijn makkelijk met lichte polijstmiddelen te onderhouden, echter zijn er veel die na aantal jaren pukkels en blazen gaan vertonen, daar doe je neits meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de alu versie neem ik gewoon mee met de polijstmachine (excenter) en daar knappen ze wel iets van op

Ik twijfel zeker niet aan jouw ervaring, in tegenstelling ik ben nog groen achter mijn oren tegen jou vergeleken. :mrgreen:

Uit mijn ervaring:

Bij een 3C toch opletten zit ook namelijk messing onder door de hitte dat vrijkomt kan je het zo opwarmen en foetsjie chroom.

 

kan je een paar keer doen machinaal ( geen grof middel of pad)

maar de aanslag geheel laten verdwijnen is lastig

Producten uit de oude doos doen het heel goed voor dit karwei (Koperpoets, Belgom Alu, ect..)

Dit zijn producten die al ouder zijn dan de straat en iedereen wel ooit ergens gebruikt.

Nieuwe producten kent men niet altijd zo goed (wil niet zeggen dat ze slecht zijn) men koopt deze en zonder je het weet zijn ze misschien te grof en heb je krassen en ben je verder weg van huis.

 

3c hebben 2 types chroomraisl (matte 'deze voelt wat ruwer aan' en hoogglans)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch voorzichtig zijn met het gebruiken van zgn 'oude middeltjes'. Je weet dan zeker dat je de oxidelaag gaat verwijderen.

Hier staat precies uitgelegd hoe het werkt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anodiseren

 

Jee heeft gelijk dat je het beste zo vroeg mogelijk kan beginnen met sealen, dat is gewoon de belangrijkste tegenmaatregel die je kan nemen tegen het verouderen.

 

Is de oxidelaag eenmaal verwijderd, dan blijf je poetsen om het glimmend te houden. Ik zie dat meer als een noodgreep dan als een oplossing. Dit is het wel het laatste wat je wil.

 

Eigenlijk zou je ze opnieuw moeten kunnen laten anodiseren, maar dat is niet zo eenvoudig.

 

Jee, heb je nog een tip voor een goede sealant? Liefst iets wat keihard is en lang blijft zitten. Kan ik bij mijn nieuwe auto proberen om ze netjes te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee, heb je nog een tip voor een goede sealant? Liefst iets wat keihard is en lang blijft zitten. Kan ik bij mijn nieuwe auto proberen om ze netjes te houden.

 

zoiets onverwoestbaar (ervaring bij schoonbroer bij plaatsen bij klant, maar niet op wagen) :wink:

http://aztecbuildingproducts.ie/pages/b ... aning.html

 

Eigenlijk zou je ze opnieuw moeten kunnen laten anodiseren, maar dat is niet zo eenvoudig.

Kan je binnen doen in een Alukleur bedrijf (ramen & deuren profielkleuring)

Heb z'n ca 12j geleden een Alu fiets binnen gedaan en in doorzichtig rood laten doen en die zou nog rond rijden ergen in Zemst BE in ons geburen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let wel op met belgom en koperpoets, deze producten zijn agressiever dan je denkt, pak maar eens een oud deurpaneel hiermee.

 

ik wist eerlijk gezegd niet dat er 2 versies in dakrails waren bij een 3c in alu

 

een heel goede sealer is de EX P van poorboys, voordeel is dat je deze ook gewoon voor koplampen en de lak kan gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

let wel op met belgom en koperpoets, deze producten zijn agressiever dan je denkt, pak maar eens een oud deurpaneel hiermee.

Zou best kunnen, heb de gevarefiche niet geraadpleegt.

een heel goede sealer is de EX P van poorboys, voordeel is dat je deze ook gewoon voor koplampen en de lak kan gebruiken

Weer iets bijgeleerd, wist niet dat het ook voor de koplampen kan dienen.

kan dit ook dienen na een koplamprestoratie of heb je een UV sealer toch nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anodisereer laagje poets je echt niet zomaar, dat is kneiter hard.

Het is in feite het bewust laten oxideren van het alu en het daarna in een bad kokend water te dompelen waardoor de porie-en dichttrekken waardoor het mooi glad wordt en geen vuil op kan nemen. (naverdichten)

Aluoxide wordt ook gebruikt op schuurpapier en in slijpschijven........

Heb jaren bij Fokker Aircraft gewerkt op schiphol waar ze daar een hele badenlijn voor hadden omdat heel veel delen van een vliegtuig geanodiseerd/ gealodineerd (ander chemisch proces van oxydatie bescherming) werden om het tegen corrosie te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anodisereer laagje poets je echt niet zomaar, dat is kneiter hard.

 

Hoe verklaar je dan dat ze na verloop van tijd toch wat vaal worden en er soms vlekken in komen?

De laag mag dan wel hard zijn, maar is ook erg dun, 12 micrometer.

 

Ik ben geen specialist, maar ik zoek een verklaring. Alle info is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens sommige fora zijn auto shampoo's van de wasstraat er schuldig aan. of dat waar is vraag ik me af. wel blijven blank geanodiseerde profielen buiten langer goed dan de dak rails dus de oorzaak is wel aan de auto gerelateerd. Misschien de pekel bende :blink1:

 

 

zelf probeer ik het te voorkomen op de manier die Jee13 schreef, gewoon meenemen met de lak als je een sealant aan brengt. in mijn geval wolfgang deep gloss paint sealant.

 

verder gebruik ik een lage dosering met auto shampoo en gebruik ik geen andere schoonmaak middelen op de rails tenzij het niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden