Ga naar inhoud
  • 0

draagarmen zelf vervangen(spoed)


ThaMystery

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Controleren kun je zelf ook doen, betreffende wiel opkrikken en handen op 12 en 6 uur op de band en dan boven naar je toe trekken en onder naar binnen duwen en omgekeerd. Voel je speling dan is het bingo. Je kunt ook zo de stuurkogels controleren door hetzelfde te doen maar dan handen op 3 en 9 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, ik ben net nieuw hier maar heb bij toeval wel een ruime maand geleden zelf de rechter bovenste draagarmen van mijn vorige auto (3b TDI) vervangen.

 

Mijn ervaring is dat dit zelf goed te doen is,maar ik ben wel erg veel tijd kwijt geweest met het los krijgen van de stalen bout waar de bovenste draagarmen samen aan de buitenkant mee vast zitten.Ik kreeg hem zelfs niet los gestookt en heb hem uiteindelijk uitgeboord (wat me een aantal boren gekost heeft).

 

Het kostte me een goede middag maar heb daar dus wel honderden euro's mee bespaard.

 

Omdat bij mij de speling alleen in de bovenste draagarmen zat heb ik de onderste laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is wel een bekend verhaal! Ondertussen is Talha bij mij geweest en we wilden zijn draagarmen even los maken aan de buitenkant dmv die bout, die afbrak. Dat was balen, maar we hebben eerst een nieuwe bout gehaald en toen de oude verwijderd met een doorslag. Toen de draagarmen los waren was het duidelijk dat ze vervangen moesten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke dan hebben jullie nog mazzel gehad dat je de bout met een doorslag konden verwijderen.Dat wou bij mij echt niet.Het heeft me om precies te zijn 7 HSS boren gekost (maar dat kan ook door mijn eigen lompigheid komen).Het zure was, dat ik dezelfde dag nog mijn motorblok kapot reed en alles voor niks was geweest.Heb toen de plannen om over een jaartje een nieuwere passat te kopen, maar naar voren gehaald,en de 3b met motorschade ingeruild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
inmiddels sta ik nu op het punt om de boel te gaan vervangen maar krijg de veer niet naar beneden. ik kom er namelijk niet bij, iemand tips? ik heb de 3 schoeven verwijderd van mn veerpoot maar het lijkt onmogelijk om dit te doen zonder veerspanners.

 

Ik heb ze vervangen zonder de veerpoot (de 3 boutjes bovenop)los te halen.ik had alleen geen ruimte om de binnenste-voorste bout eruit te trekken omdat hij met de kop van de bout naar de voorkant van de auto gemonteerd zat.

Ik heb deze bout met een haakse slijper doorgeslepen en bij de nieuwe draagarm andersom gemonteerd.

Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt.er vanuitgaande dat je het over de bovenste draagarmen hebt.

Ik heb de onderste draagarmen,stuurstangeind/kogel en stabilisatorrubbers nog liggen omdat ik alleen de bovenste vervangen heb.ze staan op marktplaats.mischien heeft er iemand interesse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt voor je tip nog, gelukkig heb ik het zonder vernielen van bouten en moeren kunnen doen. vorige week toen ik met Richard ben gaan kijken of de armen aan vervanging toe waren brak de bekende bout af, maargoed met 3 euro was het ook zo weer gedaan.

 

Er moet vast een makkelijkere manier zijn om die dingen te vervangen, wie heeft een stappenplan met foto's eventueel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat je het makkelijkst kan doen, die lange bout is sowieso k*t, is even de bout onder van de schokbrekerpoot loshalen en die 3 onder de motorkap, dan heb je al veel meer ruimte, zet wel ff voor het gemak de auto met beide voorwielen van de grond, je hebt dan minder last van de reactiekrachten van de stabilisatorstang

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik ben ook bezig met het vervangen van de draagarmen. Heb een steje verse van marktplaats.

Maar. ik krijg de oude draagarmen niet los. de beruchte bout was zo los. Alleen de bout van de onderste achterste draagarm die in het subframe vast zit krijg ik nie los. De hele mikmak moet toch los omdat ook de veren vervangen moeten worden.

Als ik het zo bekijk moeten eerst de onderste draagarmen los. Waarvan één scharnierpunt vooraan achterzijde onder remklauw krom is.

Dan de bovenste drie bouten los maken onder de motorkap. Dan kan ik pas de bovenste draagarmen los maken. Teminste zo lijkt het.

Ben al vier uur bezig met de rechterzijde. en alleen wat bouten verwijdert. Nog geen armpje helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier wat pica's van de vervanging van mijn draagarmen, stuurkogels en stabilisator koppelstukken. Wellicht heb je er wat mbt de achterste bouten van de onderste draagarmen en subframe losmaken.

 

Verwijderen van de knijpbout van de bovenste draagarmen

ca_replacement01.jpg

 

Ik had die oude knijpbout al helemaal met kopervet ingesmeerd, kwam er soepeltjes uit

ca_replacement02.jpg

 

Onderste veerpootbout omgekeerd, daardoor veel makkelijker te verwijderen

ca_replacement03.jpg

 

ca_replacement04.jpg

 

De bout wordt geblokkeerd door een remleiding en wielkuip, de achterkant van het subframe moet losgedraaid worden om wat speling te krijgen (driehoekige plaat met centrale bout en 2 kleinere bouten).

ca_replacement05.jpg

 

Kopervet uiteraard

ca_replacement06.jpg

 

De stabilisator koppelstangen

c-link01.jpg

 

c-link02.jpg

 

Spoorstangen vervangen

tre_replacement01.jpg

 

tre_replacement02.jpg

 

tre_replacement03.jpg

 

Standaard en Meyle spoorstang

tre_replacement04.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rechts is klaar. Niet alle draagarmen vervangen. De twee bovenste, de grootste onder en dat onderste U-vormige armpje zijn vervangen.

De veer is vervangen. De rechterkant ging tamelijk makkelijk.

 

Maar links. Dat is een drama.

Heb de bovenste armen doorgeslepen.

De lange klemschroef zit ugh moervast.

Eigenlijk zit alles moervast.

De veerpoot moet voor twaalf uur morgen geperst kunnen worden. Zodoende het slijpen.

 

Nu maar hopen dat de wd-40 werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

^pcies, als het goed is zet je 1 zijde op een bok, sleutelen enz, daarna het wiellager omhoog krikken op de voorafgemeten hoogte van centrale bout vs wielkast en de zaak aandraaien met de spec. momenten. Of iets van die strekking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vergeet niet de bouten van de draagarmen pas aan te draaien als het hele gewicht weer op de ophanging staat, anders kun je binnenkort weer beginnen.

 

 

yep dat is een goede tip van je dat heb ik ook gedaan zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vergeet niet de bouten van de draagarmen pas aan te draaien als het hele gewicht weer op de ophanging staat, anders kun je binnenkort weer beginnen.

Hoe dat zo? Ik heb wel alles aangedraaid nadat het in elkaar zat. Maar niet op een bok ofzo.

Uitlijnen moet nog gebeuren.

Passat staat weer op de wielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vergeet niet de bouten van de draagarmen pas aan te draaien als het hele gewicht weer op de ophanging staat, anders kun je binnenkort weer beginnen.

Hoe dat zo? Ik heb wel alles aangedraaid nadat het in elkaar zat. Maar niet op een bok ofzo.

Uitlijnen moet nog gebeuren.

Passat staat weer op de wielen.

 

Als je ophanging in de lucht bengelt en je draait je bouten vast, staan al je rubber bussen in je draagarmen onder een enorme voorspanning als je het gewicht erop laat zakken.

Die wordt nog hoger als de boel gaat inveren als je gaat rijden, dus gaat het spulletje binnen de korste keren kapot en kun je weer beginnen............. :(

 

Dus inderdaad een paar klossen er onder en laten zakken of een garagekrik eronder en de veerpoot omhoog brengen tot de nul stand die je van te voren even opmeet. (rand wielkast tot hart as bijvoorbeeld) en dan de bouten torquen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus inderdaad een paar klossen er onder en laten zakken of een garagekrik eronder en de veerpoot omhoog brengen tot de nul stand die je van te voren even opmeet. (rand wielkast tot hart as bijvoorbeeld) en dan de bouten torquen.

Moet dat zo heel precies dan? Of is ongeveer ook goed?

De boel veert toch ook onderweg alle kanten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden