Ga naar inhoud
  • 0

Pompverstuiver kapot?


Rad0x

Vraag

Goedendag mensen,

 

Van de week zat ik lekker te tuffen op de snelweg toen mijn Passat 2.0 TDI (170pk) er opeens mee ophield. Eenmaal bij de dealer aangekomen bleek er een storing te zitten in een van de pompverstuivers. Nou heb ik het een en ander gelezen over dit euvel en ik ben nog niet helemaal zeker of het nou de pompverstuivers zijn of de kabelboom.

 

De auto staat nu bij een bevriende garage (geen VW dealer) en die heeft geconstateerd dat een van de pompverstuivers daadwerkelijk kapot is. Nu heb ik een aantal vragen, die ik voor het gemak even opsom:

- Kan de conclusie getrokken worden dat een van de pompverstuivers kapot is door een voor een de stekkertjes los te trekken of kan het dan ook de kabelboom zijn?

- Kan de kabelboom doorgemeten worden, want ik las op een ander forum dat dit niet kon, maar dat was slechts een enkele post die dat stelde.

- Is het verstandig om nu meteen de kabelboom te vervangen?

 

Ik heb ook een aantal topics gelezen over een defecte tandempomp, maar als ik het goed begrepen heb is dit te controleren door het benzinefilter te checken. Dit hebben we gedaan en deze is schoon. Kan iemand bevestigen of deze methode van controleren juist is?

 

Mijn laatste vraag: wat zijn de beste stappen om nu te ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

defecte PD's komen wel eens voor, er zijn er hier wel een paar die dat aan de hand gehad hebben. Je moet dan wel even goed na laten kijken of er geen nevenschade is onstaan aan kleppen/zuigers oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja oliepeil.

 

Als de tandempomp defect is zal er allereerst diesel bij de olie terechtkomen.

Het is zaak daarom je oliepeil goed te controleren. Zie je dat hij hoger wordt in plaats van lager dan is dat het moment om er naar te laten kijken.

 

Pompverstuivers gaan sporadisch wel eens defect. De kosten om dit te achterhalen zijn misschien nog hoger dan een nieuwe (lees ruil) pompverstuiver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Inmiddels is er een tweede pompverstuiver kapot gegaan (na 5000 KM).. Ik heb het oliepeil telkens gecontroleerd en tevens is bij het vervangen van de eerste pompverstuiver het brandstoffilter gecontroleerd op olie.

 

Enig idee wat verstandig is om te doen? Is het normaal dat verstuivers bij zo'n 220.000 KM achter elkaar kapot gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De piezo pompverstuivers in jouw auto gaan idd wel vaker kapot. Ze maken dan inwendig kortsluiting. Het regelapparaat meet de weerstand en als de weerstand een te lage waarde bereikt schakelt hi ze allemaal uit. Waarschijnlijk als je garage goed had gemeten, dan hadden ze geconstateerd dat die tweede pompverstuiver ook al een te lage weerstand had, maar nofg niet laag genoeg voor een storingsmelding. En dat die binnekort ook een storing zou veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De piezo pompverstuivers in jouw auto gaan idd wel vaker kapot. Ze maken dan inwendig kortsluiting. Het regelapparaat meet de weerstand en als de weerstand een te lage waarde bereikt schakelt hi ze allemaal uit. Waarschijnlijk als je garage goed had gemeten, dan hadden ze geconstateerd dat die tweede pompverstuiver ook al een te lage weerstand had, maar nofg niet laag genoeg voor een storingsmelding. En dat die binnekort ook een storing zou veroorzaken.

 

Ja klopt, Ik heb inmiddels er ook al 4 nieuwe in.

Het is niet de pompverstuiver zelf die stuk gaat maar het elektronische gedeelte ervan.

Als 1 kapot gaan de anderen ook en dat is gewoon een kwestie van tijd.

Bij mij ging er 1 stuk, een half jaar later weer een, doen een week later nog een (de laatste toen gelijk ook vervangen).

 

Ik heb de pech dat het geen lease auto is dus de kosten zijn voor eigen rekening. Waardeloos trouwens dat VW geen coulose heeft op deze onderdelen. Want ze weten dat van alle 2.0 TDI motors van 2005-2006 de pompverstuivers stuk gaan.

Ik had een troost dat een goede vriend bij de VW werkt en ik daardoor veel korting had en heb ze zelf gemonteerd.

 

TIP: je oude pompverstuiver is een ruildeel, daar krijg je geld voor terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De piezo pompverstuivers in jouw auto gaan idd wel vaker kapot. Ze maken dan inwendig kortsluiting. Het regelapparaat meet de weerstand en als de weerstand een te lage waarde bereikt schakelt hi ze allemaal uit. Waarschijnlijk als je garage goed had gemeten, dan hadden ze geconstateerd dat die tweede pompverstuiver ook al een te lage weerstand had, maar nofg niet laag genoeg voor een storingsmelding. En dat die binnekort ook een storing zou veroorzaken.

 

Ja klopt, Ik heb inmiddels er ook al 4 nieuwe in.

Het is niet de pompverstuiver zelf die stuk gaat maar het elektronische gedeelte ervan.

Als 1 kapot gaan de anderen ook en dat is gewoon een kwestie van tijd.

Bij mij ging er 1 stuk, een half jaar later weer een, doen een week later nog een (de laatste toen gelijk ook vervangen).

 

Ik heb de pech dat het geen lease auto is dus de kosten zijn voor eigen rekening. Waardeloos trouwens dat VW geen coulose heeft op deze onderdelen. Want ze weten dat van alle 2.0 TDI motors van 2005-2006 de pompverstuivers stuk gaan.

Ik had een troost dat een goede vriend bij de VW werkt en ik daardoor veel korting had en heb ze zelf gemonteerd.

 

TIP: je oude pompverstuiver is een ruildeel, daar krijg je geld voor terug.

 

 

Idd, maar je kunt het elecotronische gedeelte niet los kopen helaas, maar goed. Ik zou wel altijd blijven zeuren om een coulance regeling. Ik merk bij ons op het werk altijd dat de mensen die het meeste zeuren het minst zelf hoeven te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van de 3C gaan vaker kapot, 3BG bijna nooit. (Ter info omdat je naar 3BG aan het kijken bent.)

Verschilt beetje per merk, maar ik zag vorige week een prijs voorbij komen van €416,- ex btw. voor de 3BG diesel, dus die €500 kan aardig kloppen.

Volgens mij zit er echt belachelijk marge op die onderdelen, maar je doet er weinig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Pompverstuiver is inmiddels vervangen en hij loopt weer. Nou vraag ik me af hoe dat ding kapot heeft kunnen gaan, aangezien het brandstoffilter schoon was.

 

Is er nog iets wat ik kan controleren?

mr privé :wink:...

 

Je schrijft dat je brandstoffilter schoon was... bij hoeveel km's was dat? Mijn filter is na 20.000km vies, maar vind dat helemaal niet vreemd omdat ook de overtollige diesel e.d. weer terug komt in het filter (toch???)..

 

Bij mij is hij niet zwart, maar wel grijs/grauw. Auto loopt goed, oliepeil is nmw stabiel en gaat iig niet omhoog. Motor hapert soms wel bij stationair toerental maar wil beginnen met de kabelboom. Mijn auto heeft nu 115.000km gereden en is uit 2008 (BMP)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden