Ga naar inhoud
  • 0

is een 1.6 TDI Bluemotion te chip tunen ?


bweetle

Vraag

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Een vriend van mij heeft het via PON laten doen en die heeft een cerificaat en stempel gekregen met het nieuwe motorvermogen zodat het kenteken bewijs niet hoeft te worden aangepast. (Dit is wat PON zegt)

 

In dit geval geeft de fabrikant (cq. de importeur) een certificaat af dat verklaart dat de wijziging overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring...

 

Normaliter (niet dat iemand dat ooit doet ;)) moet je iedere wijziging aan de motor doorgeven aan de bevoegde instantie (RDW), die dan kan beslissen over eventuele herkeuring etc., zie ook 80/1269/EEG

 

Het schijnt (na wat googlen) dat de RDW een grens hanteert van 40% afwijking van 't motorvermogen, meer dan dat en je mag een (redelijk prijzige) herkeuring tegemoet zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik een beetje begrijp uit het volgende stuk is dat er eigenlijk nog geen duidelijke wet over is. Maar wat wel duidelijk is dat het tunen van auto's aan banden gelegd gaat worden. :cry: Maar voor alsnog alleen omdat ze bang zijn een stukje belastings geld mis te lopen. We betalen nog niet genoeg. :angry:

 

Dit is een stukje wat ik van internet afhaalde. bron... http://www.sanoma-uitgevers.nl/nl-web-N ... effing.php

 

22.09.09

Het ministerie van Financiën maakte onlangs bekend het opvoeren van zuinige leaseauto’s aan te pakken. De plannen blijken nu veel verder te gaan. Iedereen die zijn nieuwe auto laat opvoeren, loopt vanaf volgend jaar het risico een forse bpm-naheffing te krijgen. Dat meldt AutoWeek deze week.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager kondigde enkele weken geleden wetgeving aan die moet voorkomen dat zuinige leaseauto’s - waarvoor een verlaagd bijtellingstarief geldt - na aflevering door een tuningbedrijf worden opgevoerd. De uiteindelijke maatregel gaat veel verder, zo blijkt uit een analyse van het belastingplan door AutoWeek.

 

Redelijk gemakkelijk

Iedere bezitter van een auto jonger dan drie jaar die het motorvermogen wijzigt, loopt het risico een forse naheffing van de bpm te krijgen. De bpm is vanaf 2010 veel meer afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot per kilometer. Relatief zuinig auto’s, zoals een BMW 1-serie met een kleine motor, worden daardoor goedkoper. Maar voor een koper is het redelijk gemakkelijk om na de aanschaf van de auto bij een tuningbedrijf de motorsoftware te laten aanpassen om zo meer vermogen te krijgen. De kans is dan groot dat de CO2-uitstoot per kilometer stijgt.

 

Hoger dan fabrieksopgaaf

Daarom stelt het ministerie van Financiën in het belastingplan dat de overheid een volledige naheffing van de bpm oplegt als, binnen drie jaar nadat een auto op kenteken is gezet, blijkt dat de CO2-uitstoot per kilometer (ofwel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgaaf. Stel: een auto stootte 224 gram CO2 per kilometer uit en na het opvoeren 240 gram, dan scheelt dat een koper 1.920 euro aan bpm. En datzelfde bedrag loopt het ministerie van Financiën dus aan inkomsten mis.

 

Enorm probleem

De RAI Vereniging zet vraagtekens bij de nieuwe wet. “Als iemand dit bewust doet om belasting te ontlopen, valt er natuurlijk weinig tegenin te brengen,” zegt woordvoerder Harald Bresser. “Maar sowieso hoeft het opvoeren van een auto niet te betekenen dat hij bij de officiële meetcyclus daadwerkelijk meer CO2 uitstoot. Los daarvan: hoe zie je of een auto getuned is? De handhaving lijkt ons een enorm probleem."

 

Dure symboolpolitiek

Bovag-woordvoerder Paul de Waal onderschrijft de handhavings-problematiek en vindt het aanpassen van een wet wel een heel zwaar middel om die ‘paar gevallen’ aan te pakken. “Bovendien zou je mensen die hun auto zuiniger laten tunen - ja, dat kan - dan moeten compenseren met bpm-teruggave,” meent hij. “Het heeft veel weg van symboolpolitiek. Dure symboolpolitiek. Laat Financiën eerst maar eens inventariseren hoe groot dit probleem nu eigenlijk is, voordat ze met een kanon op een mug gaan schieten. ”

 

Verplicht herkeuren

Het ministerie laat AutoWeek weten dat het verplicht wordt je auto door de RDW te laten herkeuren als je hem hebt laten opvoeren. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding. Opvallend, omdat het zelfs voor een RDW-keurmeester al lastig is om met een niet getunde auto de fabrieksopgaaf te halen. “Door dit in de wet vast te leggen, zijn de regels nu in ieder geval duidelijk,” aldus een woordvoerder. “We hopen met dit signaal vooral leasemaatschappijen te bewegen het opvoeren van leaseauto’s te verbieden.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het vormen van een nieuwe regering+crisis heeft denk ik meer prioriteit dan het vormen van een speciale wet+naleving hierop regelen...

 

Laat die gasten in Den Haag maar eens echt nuttige dingen doen ;-)

 

Bij Venturatuning hebben ze een oplossing voor de 1.6tdi; ik heb zelf een hightech powerbox van Ventura op m'n 2.0TDI CR, en dat zit er al 130.000km naar volle tevredenheid erin. De 1.6TDI gaat dan naar 130pk/300nm, EN is te verwijderen binnen 2 minuten.... :mrgreen: Geen bewijs, mocht de wetgeving toch doorgaan :wink:

 

(laten we geen discussie starten over wat nu beter is: chiptuning of powerbox. Voor een leaserijder vind IK een box echt ideaal, en voor de 1.6 is dit nu een erg goede oplossing)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij Venturatuning hebben ze een oplossing voor de 1.6tdi; ik heb zelf een hightech powerbox van Ventura op m'n 2.0TDI CR, en dat zit er al 130.000km naar volle tevredenheid erin. De 1.6TDI gaat dan naar 130pk/300nm, EN is te verwijderen binnen 2 minuten.... :mrgreen: Geen bewijs, mocht de wetgeving toch doorgaan :wink:

(laten we geen discussie starten over wat nu beter is: chiptuning of powerbox. Voor een leaserijder vind IK een box echt ideaal, en voor de 1.6 is dit nu een erg goede oplossing)

 

Klinkt goed! :? Iemand ervaring met een getunde Ventura 1.6 TDI Bluemotion motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er loopt een topic op het skodaforum met zon ding.. klant vraagt om meer vermogen, koopt zon box, gaat bij JD meten omdat ie vind dat er weinigg verschil in zit(km stand 1400).. uit de vermogensmeting mét en zonder box blijkt dat er 0,1pk en 3Nm bijkomen.

 

Klant terug, ja meneer, u heeft de eco-box.. krijgt een andere mee de sport versie.. de motor heeft nu een paar km's meer gemaakt doet nu zonder box Standaard 81.4 pk en 204 nm. En met de powerbox, 82.9 pk en 212.6 nm

 

blijft duur 489 euro voor 1,5Pk en 9Nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
er loopt een topic op het skodaforum met zon ding.. klant vraagt om meer vermogen, koopt zon box, gaat bij JD meten omdat ie vind dat er weinigg verschil in zit(km stand 1400).. uit de vermogensmeting mét en zonder box blijkt dat er 0,1pk en 3Nm bijkomen.

 

Klant terug, ja meneer, u heeft de eco-box.. krijgt een andere mee de sport versie.. de motor heeft nu een paar km's meer gemaakt doet nu zonder box Standaard 81.4 pk en 204 nm. En met de powerbox, 82.9 pk en 212.6 nm

 

blijft duur 489 euro voor 1,5Pk en 9Nm

 

Dat is best prijzig zeg maar.....................

Maar betekend het dan dat ze de boel belazeren bij www.venturatuning.nl ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tja.. of ze de boel belazeren daar doe ik geen uiting over.. in het Skoda topic verteld de eigenaar van Ventura dat ze al ruim 2 jaar voor de introductie van die motor al een 1.2 ECU hadden door de enorm goede samenwerking met VW/Audi ofzoiets(kan dat eigenlijk wel met VW?).. door die voorsprong hebben ze naar zeggen 2 jaar studie en testwerk gehad om tot dit opmerkelijke resultaat te komen(volgens hen 30pk meer dan ;) )..

 

In ieder geval maakt de box niet waar wat men beloofd bij de 1.2TDI CommonRail (met siemens ecu)

 

Als je ook ziet waar/hoe ze het pogen te doen vraag je je sowieso af of het wel kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
er loopt een topic op het skodaforum met zon ding.. klant vraagt om meer vermogen, koopt zon box, gaat bij JD meten omdat ie vind dat er weinigg verschil in zit(km stand 1400).. uit de vermogensmeting mét en zonder box blijkt dat er 0,1pk en 3Nm bijkomen.

 

Klant terug, ja meneer, u heeft de eco-box.. krijgt een andere mee de sport versie.. de motor heeft nu een paar km's meer gemaakt doet nu zonder box Standaard 81.4 pk en 204 nm. En met de powerbox, 82.9 pk en 212.6 nm

 

blijft duur 489 euro voor 1,5Pk en 9Nm

 

Dat is best prijzig zeg maar.....................

Maar betekend het dan dat ze de boel belazeren bij http://www.venturatuning.nl ?

 

Dan zou dat bedrijf me al 2 jaar bedonderen, en heeft JD met de rollenbankuitdraai nadien mij ook bedonderd....

 

Laten we het zo stellen: ik ben geen vriend of werknemer van Ventura. Ik ben gewoon een tevreden klant die verteld over zijn product dat hij heeft gekocht, en al meer dan 2 jaar en 130.000km naar tevredenheid gebruikt. Ik merk een duidelijke vermogenstoename, en heb dit ook getest op de rollenbank (ben niet gek). Heb zelf genoeg ervaring met 'echte' tuning middels de chip om verschillen te kunnen aanduiden, en deze box komt verdraaid dicht in de buurt...

Ik wil niet chiptunen met m'n leasebak, dus is dit de beste oplossing. Over 1 jaar een andere wagen, en dan verkoop ik de box weer aan een ander; wie doet me na met z'n software-aanpassing? :mrgreen:

 

Elke keer als ik een powerbox noem als iets positiefs, dan komen direct horrorverhalen om 'aan te tonen' dat dit maar onzin is. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk omdat er alleen de mensen met slechte ervaringen hun verhaal doen,... En tussen de power boxen zullen vast ook een aantal goede fabrikanten zitten.

 

Maar een power box en chip, al dan niet op maat, zijn in mijn idee niet te vergelijken.

 

Op technisch vlak dan, een nept het geschreven programma, de ander is een herschreven programma. Er zijn vast ook mensen die slechten ervaringen hebben met een chip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Absoluut gelijk, en ik vind een chip absoluut beter dan een box qua mogelijkheden. Helemaal een maatwerkchip is onverslaanbaar vind ik persoonlijk.

Alleen in m'n leasewagen wil ik niet chippen, en heb gekozen voor een ECHTE hightech box (incl roetfilterherkenning/aanpassing + turbodrukaanpassing), EN heb me er eerst goed in verdiept, proefgereden en een testbank opgezocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@tinus

Jouw 3C is vast geen 1.6 tdi o.i.d met een nieuwe Siemens/Delphi ECU... voor de 'oudere' niet CR motoren zijn ladingen mogelijkheden te vinden en zal ook de eerste de beste powerbox redelijk/goed werken. Een weerstandje van 10ct boekt bij die motoren al resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb zelf een hightech powerbox van Ventura op m'n 2.0TDI CR, en dat zit er al 130.000km naar volle tevredenheid erin

 

Ik heb een 2.0 commonrail van half 2008; geen 1.6tdi of 'oudere' niet commonrail motor die ik met een elastiek en een paperclip al kan opvoeren tot een raket.... :mrgreen:

 

Een vrij moderne en recente motor waarvoor vanaf het eerste moment al een box beschikbaar was (aug 2008 auto gekregen, eind aug 2008 zat de box erin; exact 2 jaar geleden....), ondanks de nieuwste computer en commonrail; waar is het verschil met de stand van zaken van de 1.6? Waarom kan daar dan geen box voor zijn?

 

Waarom is het onmogelijk dat het gewoon werkt?

 

Jij hebt je motor van voor naar achter moeten aanpassen met van alles en nog wat om 175pk te krijgen in je 'oude niet-cr motor die met een weerstandje van 10 cent al op te voeren is'....

 

Ik slechts een paar honderd euro, en ik had 175pk in 5 minuten... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij zelf met een 1.6 TDi bluemotion van april 2010. Hier heb ik een powerbox van MAL electronics opgezet. De box is direct na levering op de Passat geplaatst en ik dacht in het begin dat deze weinig deed. Maar afgelopen weken heb ik een tijdje zonder box rond gereden en verbaasde me over de teruggang in vermogen. De motor is echt veel levendiger met de box gemonteerd. Wat de preciese pk en NM toename is weet ik niet, zou dit nog wel graag eens willen laten meten.

 

De box die ik van MAL heb is de duurdere digitale versie (200 euro geloof ik). Deze is middels een stelknop in een aantal standen te zetten. Als je de box te hoog zou instellen kan het voorkomen dat de motor in een noodprogramma terecht komt. Echter heb ik dit nog nooit gehad en ik heb de box op de maximale stand ingesteld. Daarom dacht ik eerst ook dat de box tegengehouden werd door de CPU en daarom ook niets deed. Maar nu dat ik een tijdje zonder heb gereden weet ik dat de box wel degelijk wat toevoegd.

 

Verder vraag ik me af wat jullie topsnelheid is?

De mijne is een varriant met 18 inch 235/40 sport contact 3 banden gemonteerd.

Deze zomer ben ik er mee naar italie geweest en ik kwam erachter dat mijn auto is begrenst op 199 km/u. Dit houdt hij ook redelijk goed vast.

Ik kwam erachter bij het naar beneden rijden van een berg in Duitsland waarbij het brandstof verbruik terug liep van 10,9 ltr per 100 km naar 5,3. Normaal zou de auto natuurlijk op 10,9 blijven en steeds harder gaan rijden, maar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb sinds 3 weken mijn Passat Variant 1.6 TDI Bluemotion (lease) gekregen. Op advies en aanraden van een collega welke een Golf variant 1.6 TDI Bluemotion (ook Lease) heb ik een powerbox aangeschaft. Ik zie hier tot mijn verbazing bedragen genoemd van 300 a 400 euro voor een powerbox..

 

Vandaar deze post, ik heb in Duitsland een powerbox gekocht via crd-tuning inclusief verzendkosten voor 89 euro.... Ik heb 2 weken (2300 km) in de passat gereden zonder powerbox. en na een rit op en neer naar Leeuwarden (vanaf het zuiden bij den Bosch) heb ik op de terugreis de powerbox aangesloten. Ik merk wel degelijk verschil. Het wordt geen racemonster dat kan ook niet met een 1.6, maar het koppel is aanzienlijk verbetert. Zonder powerbox kun je de auto niet echt lekker stationair in z'n 3 laten lopen. Met de box geen probleem.. Het koppel is eerder beschikbaar, het geknepen gevoel van de motor is stukken minder.

 

Wat ik een heel groot pluspunt vind van de powerbox van crd-tuning is dat er geen 9 polige sub-d connector wordt gebruikt. dit heb ik bij andere wel gezien :( . Je koopt een powerbox en daarna moet je voor jouw motor een kabelset aanschaffen. Een 9 polige sub-d connector welke normaal bij pc's wordt gebruikt is zeker niet spat/waterdicht te noemen.. De powerbox van crd-tuning bestaat uit één geheel een klein kunststof doosje met een t-stuk kabel eraan :) .

 

Als je naar de site gaat (http://www.crd-tuning.de) en je kiest de passat zul je de 1.6TDI variant niet vinden (Wel de 2.0 TDI's). Aangezien mijn collega een Golf Bluemotion had en dit het zelfde blok is heb ik met de mannen van CRD-tuning gebeld. Geen probleem de 1.6 TDI powerbox van de golf past ook op de passat. Dus ik bestellen, na 5 dagen kwam het pakketje met een keurige handleiding aan. Installatie kan in 5 minuten maar de eerste keer is het even goed kijken :shock: hoe de connector van het motorblok is geborgd. Dit is een klik systeem wat je even moet doorhebben, daarna is het echt plug en play.

 

Tot nu toe erg tevreden met mijn power-box inmiddels al 1000 km met de box gereden, zonder problemen. Wel merk je dat de motor als hij warm is bij lage toerentallen en veel koppel (in z'n 3 een rotonde nemen) dat hij wat gromt. Zonder box kwam dit niet voor want dan sloeg de motor gewoon af.

 

Het optrekken is zeker verbetert, ik maak veel km's waaronder ook veel via de Deutsche Autobahn ;-) wat ik wel merk is dat het doortrekken in z'n 5 veel beter gaat. van 120 naar 140 gaat sneller en soepeler.

 

Al met al moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben, ik heb voor deze passat een skoda octavia gereden (2.0 TDI 140pk gechipt naar 170). Het is wel een stap terug maar het valt me erg mee! Nu met deze power-box en het genot van de 20% bijtelling ben ik erg tevreden!

 

Dus een aanrader http://www.crd-tuning.de kies de powerbox voor de Golf 1.6TDI 105ps met 250nm volgens de mannen van crd-tuning gaat deze naar 132pk en een koppel van 315.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vader overweegt de nieuwe Passat 1.6 tdi 6 versn. te leasen (20% bijtelling).

Bij ons in de buurt zit Tunex, die dit aanbieden: http://tunexcarparts.nl/ws/product_info ... ts_id/2412

 

Ik begrijp dat de 1.6 tdi softwarematig nog niet getuned kan worden, vanwege de extra beveiligingen die erin zitten.

Ik vraag me af wat concreet het verschil is tussen bovenstaande externe module en softwarematig tunen?

Voordeel lijkt mij dat een externe module 'veiliger' is ten aanzien van de leasemaatschappij. Deze kan voor elk garagebezoek gedemonteerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Momenteel is dat de enige manier om een 1.2TSI/TDI en 1.6TDI aan te passen qua vermogen..

 

Het ene kastje levert wel pk's, de andere doet niks.. wil je weten wat het oplevert, doe dan eerst een vermogenstest..

Ik had toen de Yeti net uit was een demo 1.2TSI geregeld voor een meting, de 105pk(ca 3000km) deed 115pk op de bank.. (mooi) meer dan de fabrieksspecs.. ZOU je nu een tuningbox plaatsen en je gaat daarna meten(en niet ervoor) en je krijgt bijv 118pk heb je dus maar 3pk voor 350 euro terwijl je zou denken dat je 13pk meer hebt(gezien fabrieksspecs)....

 

Gewoon proberen dus als je het geld er aan wil/kan uitgeven..(het liefst voor ons natuurlijk ergens anders een vermogenstest laten doen..) er zijn nmw voldoende mensen die zeggen dat ze een positief verschil vernemen na montage(alhoewel de bank soms tegenspreekt)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Ik ben ook voornemens een Passat 1.6 bluemotion te kopen en is via de dealer te chippen, kosten € 1500.- .

 

Wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende; ik zit zelf niet te wachten op een 1.6 motor. Heb met de Skoda Octavia gereden (is dezelfde motor) en dat rijd best leuk, maar als je wilt versnellen van 80 naar 100 of 120 dan duurt dat ff. Dat vind ik niet alleen storend maar ook gevaarlijk als ik de Houtribdijk over moet en ik een vrachtwagen voor me krijg waar ik graag voorbij wil. Biedt tunen in dat geval soelaas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat denk ik wel, je ZOU dan gaan naar 135pk, maar zoals in mn 1e post zou ik, zeker voor 1500 euro!!! OF eerst gaan rollen bijv bij JD, of wachten totdat die wat aanbieden.. het is nl nogal eens de vraag of je er wel beter aan wordt met een ABT chip..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ABT is naar mijn ervaring meer imago en 'legaal' af-fabriek dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Tuurlijk, je krijgt een mooi certificaat, maar dat zegt niets over cijfers...Meten is weten! Als je goedkoop een powerbox kan kopen, waarom dan niet even een rollenbank er achteraan?

 

Ook ik heb in het verleden diverse powerboxen gehad, maar voor mij was het allemaal teleurstellend. Maar goed, techniek staat niet stil.

 

Bij JD kun je geloof ik voor 125,- een complete test krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden