Ga naar inhoud

  • 0

Bieg Mod 3C


Mocca CB

Vraag

Hoi....

 

In diverse topics heb ik al verschillende 3C's voorbij zien komen met de supergave Bieg Mod.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat, en of dit eenvoudig zelf te doen is? :?:

 

Ik heb natuurlijk al aparte zwart geglazuurde US achterlichten met rode knippers en rode zijmarkering, maar een Bieg Mod erbij zou de set wel helemaal af maken.... 8-)

 

IMG_5348.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 812
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben het ook even kwijt welke draden of nummers je moet hebben maar je kan wel nameten. Je kan de kofferklepschakelaar gaan opzoeken door middel van je meter op pieptest te zetten (die kan je dan al elimeneren). Dan zijn er maar 2 draden meer over en daar moet je de + van vinden. Je kan dan een lamp van het kenteken eruit halen en dan je lichten aanzetten en dan weet je waar de + zit. (als je meetpennen goed in je meettoestel zitten (rood-signaal en zwart-com) en je meet dan 12Volt dan is + waar de rode meetpen op zit. meet je -12Volt dan is de + waar de zwarte meetpen op zit.

Dan een stukje isolatie van een draadje afhalen die zorgen voor de kentekenverlichting. Daarna meet je naar de aansluitpolen waar het kentekenlamp word ingeplugd (daar heb je al in de voorgaande stap gemeten waar de + pool zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet of ik in het juiste topic zit, het betreft de guykemod :lol: Heb m vandaag binnengekregen en heb de lampen er meteen ingezet. Alleen het aansluiten van de draden kan ik niet wijs uit worden. Ik meen dat het de bedoeling is om de draden naar het midden van de klep te leiden en aan te sluiten op de kentekenplaatverlichting. Echter voordat ik ga strippen, wil ik er zeker van zijn dat ik de juiste draden heb te pakken. Volgens mij moet ik draad 1 en 2 hebben. De andere 2 dienen voor het slot.

 

Heb de lampdraden in de stekker gestoken en de lampen gaan niet branden (heb natuurlijk contact en verlichting even aangezet). Ze gaan wel heel zwak branden als ik ze tegen de polen van de slotschakelaar druk. Het slot hoor je dan ook open gaan :P

 

Nouja, mijn redenering was vervolgens dat de kentekenplaatverlichting moet branden anders loopt er geen stroom door de dragen. Met de stekker vast en de klep dicht brand de verlichting inderdaad niet. Of de lampjes zijn beiden stuk, of ze zijn uitgeschakeld. Heb overigens geen multimeter :D

 

Is deze gedachtegang juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 = plus , 1= Massa , de andere 2 zijn schakelaar handvat om kofferklep te openen.

Als beide nummerplaatlampjes defect zijn gaat de sturing in fout door lampdefectcontrole.

Als er maar 1 lampje kapot is dan werkt het normaal gezien nog, ze moeten allebei kapot zijn om uitgeschakeld te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet er een potmeter tussenplaatsen, waarde van 220ohm tot 4k7 is goed. Dan kan he de sterkte met de potmeter regelen tot ze mooi gelijk met de achterlichten branden...

 

Of je moet ze aansluiten op de draad van de mistlamp, en je mistamp ook als achterlicht coderen. Dan moet je op je boornet wel een weerstand plaatsen om de tweede mistlamp te simuleren. - Nu heb je twee achterlichten en twee mistlichten.

 

Je kan ook een tweede draad van je boornet naar de rechter bieg leggen : dan kan je hem ook nog eens als remlicht coderen....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb er nu een 4k7 potmeter ertussen gezet. Afstellen is nog wel lastig, je kan m afstellen van heel zwak naar zwak en de laatste halve milimeter gaat de lamp van zwak naar voluit. Wiebelen zorgt er al voor dat de lichtsterkte veranderd.... Nouja heb een lichtsterke ingesteld waar ik redelijk blij mee ben en straks als het donker is zal ik nog een keer kijken of het inderdaad juist is en misschien nog een rondje rijden en hopen dat de boel niet rammelt :)

 

Als het straks allemaal goed werkt is het nog meer genieten dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Guy boort een gaatje naast de bevestiging van de lamp om de potmeter vast te schoeven... geen gerammel dus.

En een 220 ohm potmeter is dus makkelijk af te stellen, dieheeft een veel minder groot bereik, of tenminste een veel beter te gebruiken bereik.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de potmeter aan beide lampen tegelijk gezet, dus hij hangt in het midden. Heb m aan de kabelboom vast gemaakt en beweegt dus vrijwel niet. Mocht de lichtsterkte na elke drempel veranderen dan kan ik alsnog wel 2 potmeters van 220 ohm ertussen hangen, zal ze dan wel aan de klep vastmaken zoals jij voorstelt. Een 4k7 weerstand is overduidelijk overkill. Zal zo de foto's uit mn topic hier ook wel even posten, handig voor de volgende klusser :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Korte how-to om je auto te biegen/guyken :lol:

 

Een setje guymod lampen :)

9U2kY.jpg

 

Om de lampen te monteren, dien je eerst je achterklep open te doen en het afdekpaneel te verwijderen.

 

Achter de sleepkabel zitten 2 torx en in de deurhandvatten nog eens 2:

 

7gLZd.jpg

RVgqT.jpg

 

Het paneel zit nu alleen nog vast met klemmetjes, dus met enige kracht kan je het paneel lostrekken. Alleen bovenin bij het raam moet je het paneel met een schoevendraaier losklikken:

 

kVjTp.jpg

 

Hier zie je wel dat je de boel niet zomaar los kan trekken :roll:

2gEVk.jpg

 

Nu is de achterkant van de lampen goed zichtbaar en kan je ze eenvoudig losmaken door 2 moertjes los te draaien en het stekkertje los te koppelen:

 

XmFJw.jpg

 

94lAV.jpg

 

rjmzI.jpg

 

Oud en nieuw:

 

v4qTI.jpg

 

Niet vergeten het lampje met stekker over te zetten in de nieuwe lamp:

 

EIsZ7.jpg

 

En de lampen in de klep zetten, zo is meteen te zien dat de nieuwe lampen extra draden hebben:

 

5p2YF.jpg

 

De stekker die naar de klepbediening en kentekenplaatverlichting gaat heeft 4 draden. Nr 1 en 2 (nummering staat op de stekker) zijn van de plaatverlichting en hier kan je de lampen op aan sluiten. Van het strippen en solderen heb k geen foto's gemaakt, ik had hierbij twee handen nodig :angel:

 

Had geen krimpkous meer dus dan maar met isolatietape netjes afwerken:

 

iOy7j.jpg

 

De rest van de bekabeling netjes vast binden en het paneel terug plaatsen, als het goed is heb je dan een achterklep die er zo uitziet:

 

B0dsi.jpg

 

De lampen in dit geval te fel en om de juiste lichtsterkte te krijgen kan je een potmeter van 220 ohm gebruiken om ze iets zachter te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan na het instellen van de potmeter ook eens nameten wat zijn ohmse waarde is. Aan de hand daarvan kan je eventueel een vaste weerstand ertussen zetten. Dan heb je geen gerammel of per ongeluk verdraaien van de potmeter meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je kan na het instellen van de potmeter ook eens nameten wat zijn ohmse waarde is. Aan de hand daarvan kan je eventueel een vaste weerstand ertussen zetten. Dan heb je geen gerammel of per ongeluk verdraaien van de potmeter meer.

 

Dan mag je wel je lamp eerst lossolderen anders krijg je een andere weerstand te zien 8-) Maargoed, heb geen multimeter. Zal m voor mn verjaardag vragen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na alle 50 :o pagina's gelezen te hebben zou ik graag een Full Bieg mod maken op mijn golf V. Jammergenoeg heb ik niet kunnen vinden hoe nu precies de binnenste achterlichten aangesloten dienen te worden op de buitenste. Iemand die een deftige uitleg kan geven? Excuses als ik er toch over gelezen zou hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn twee mogelijkheden :

 

1 : je neemt spanning op je plaatverlichting, de lichtsterkte van je extra lampen is in te stellen via een potmeter.

 

2 : je legt een draad van je boordnetmodule naar je rechtse lamp. de middenstip wordt niet meer gebruikt als mistlicht, hier kan je dus een witte stip inbouwen en twee achteruitrijlichten maken.

je kan nu met vagcom instellen :

- 1 of 2 mistlichten

- mistlamp ook als achterlicht gebruiken (% lichtsterkte is hier in te stellen, gewoonlijk 15%)

- eventueel (afhankelijk van de versie boordnet die je hebt) mistlamp gebruiken als remlicht

- je kan bij parkeerlicht de extra lamp laten uitschakelen (energiesaving)

 

3 : Je neemt spanning van je msitlicht.

- je hebt nu 2 mistlichten

- je kan de lichtsterkte instellen via vagcom

- je dient een weerstand te plaatsen op de aansluiting voor het rechtse mistlicht.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom dient er een draad getrokken te worden vanuit de boordnet module? Zover ik begrepen had kon ik draad 1 en 4 aftappen van het linker achterlicht en zo naar het kofferdeksel gaan?

 

De situatie zoals ik het graag zou bouwen: beide kofferklep ringen hebben als functie dimverlichting en mistlampfunctie. De binnenste bol van beide kofferklep lichten krijgen dan als functie achteruitrijverlichting.

 

Klopt het ook dat dit op geen enkele manier te maken is zonder een foutmelding te krijgen? Je dient dus altijd de cold diagnosis uit te schakelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn reactie boven aangepast. (3 de mogelijkheid)

 

Je hebt inderdaad nog de mogelijkheid om gewoon van het mistlicht af te takken.

 

Cold diagnose uitzetten helpt niet. Op het moment dat je de lichten aansteekt krijg je toch een foutmelding.

Je moet dan aan je boordnet een weerstand aansluiten om een fout te voorkomen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry voor de vele vragen, maar deze mod is toch echt wel iets uniek!

Heb je toevallig een schema van de module welke connector voor welke functie is? Of misschien een link waar ik dit terug kan vinden?

 

Denk dat ik een echte draad ga trekken tot achter voor het tweede achteruitlicht. Misschien kan zo'n schema ook wel meerder mods aanbieden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is zeker. Maar het is hels moeilijk om door de rubber van de achterklep te komen. Je kan om dat te doen beter de hele kabelboom demonteren uit de klep om te zorgen dat je een mooi rechte doorvoer kan maken....

 

boordnetapp. T12k.pdf

 

Draad voor rechter mistlicht komt op pin 3 van de bruine 12p stekker

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden