Ga naar inhoud
  • 0

Vandaag OEM Xenon lampen vernieuwd


gurby

Vraag

Vandaag ben ik bezig geweest met het vervangen van mijn OEM Xenon lampen.

 

Allereerst wat details: Passat 3BG, 1e toelating 13-07-2004, KM stand bij vervangen lampen: 178.279

De auto is sinds 161.000km in mijn bezit en ik schakel de verlichting pas in als het begint te schemeren, dus overdag heb ik eigenlijk nooit licht aan. Wat de vorige berijder heeft gedaan weet ik niet.

 

De lampen die eruit kwamen waren de af-fabriek gemonteerde lampen, dit weet ik 100% zeker omdat de (volledige) onderhoudshistorie die ik erbij heb geen woord rept over vervangen van de xenon lampen. Er staat hooguit ergens een keer een gloeilampje van een paar centen op de facturen. Overigens gaf de lichtopbrengst die ik had er ook wel blijk van dat het bij lange na geen nieuwe lampen waren :)

 

Af fabriek worden de Philips D2S 85122 lampen (4300K) geplaatst, deze had ik ook besteld via Ebay Duitsland (voor EUR 74,90 incl verzendkosten) maar ik heb de 85122+ lampen (4800K - 5000K) geleverd gekregen. Foutje van de verkoper denk ik, de prijzen verschilden iig niet tussen beiden types, dus het zij zo.

 

Zie hier een foto van een nieuwe lamp (links) en een oude lamp (rechts):

post-2484-1423823998,5527_thumb.jpg

 

Tijdens de wissel stond de auto er zo bij:

post-2484-1423823999,662_thumb.jpg

 

Eerst even een paar foto's van de lichtopbrengst van een nieuwe lamp links (bestuurderskant - links) en een oude lamp (bijrijderskant - rechts)

post-2484-1423823999,3807_thumb.jpg

post-2484-1423823999,537_thumb.jpg

 

En met beide lampen vernieuwd (en beide lenzen gepoetst) is dit het nieuwe lichtbeeld:

post-2484-1423823999,8182_thumb.jpg

post-2484-1423823999,9588_thumb.jpg

 

Na het vervangen van de lampen ben ik nog even met de laptop (VAGCOM) naar de APK garage gegaan waar ik klant ben en hebben we even kostenloos de lampen ingesteld op 1%, nadat ik m middels VAGCOM in de inleer-modus had gezet.

 

Net nog even een klein rondje gemaakt nu het donker is, het verschil is gigantisch! Maar dit geven bovenstaande foto's natuurlijk ook al wel aan.

Eindelijk weer zicht 's nachts en kan ik eindelijk gaan ervaren hoe mooi het is om Xenon verlichting te hebben (OEM nog wel :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Geven weer mooi licht inderdaad! Ik zelf heb ongeveer 2 weken terug mijn koplamp units vervangen en ook nieuwe Philips lampen geplaats maar dan de 85122UB (ultra blue) zijn namelijk 6000K

 

Heb toen de verschillen uitgezocht en kwam tot de volgende conclusie:

 

85122 = 4300K normaal

85122+ = 5000K (maar zou werkelijk 4800K zijn)

85122CM = 5000K ColorMatch

85122UB = 6000K UltraBlue

 

Wel mazzel inderdaad dat je de 85122+ heb gekregen i.p.v. de 85122 net even mooier wit licht dan de standaard 4300K

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geven weer mooi licht inderdaad! Ik zelf heb ongeveer 2 weken terug mijn koplamp units vervangen en ook nieuwe Philips lampen geplaats maar dan de 85122UB (ultra blue) zijn namelijk 6000K

 

Heb toen de verschillen uitgezocht en kwam tot de volgende conclusie:

 

85122 = 4300K normaal

85122+ = 5000K (maar zou werkelijk 4800K zijn)

85122CM = 5000K ColorMatch

85122UB = 6000K UltraBlue

 

Wel mazzel inderdaad dat je de 85122+ heb gekregen i.p.v. de 85122 net even mooier wit licht dan de standaard 4300K

 

Ik wil ook andere lampen bestellen voor mijn koplampen en wil graag 5000K hebben.

Wat is nou het verschil tussen de 85122+ en de 85122CM, maw waar staat dat Colormatch voor???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
waarom haal je daarvoor de bumper eraf?

omdat je anders de koplamp niet kunt uitbouwen.

Lampje vervangen betekend alles uitbouwen.

 

wil dat dan ook zeggen dat je dan de lichten terug moet laten afstellen ivm hoogteregling ? of is dit niet het geval bij xenon ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wil dat dan ook zeggen dat je dan de lichten terug moet laten afstellen ivm hoogteregling ? of is dit niet het geval bij xenon ?

 

 

Als je ze er exact hetzelfde in terugschroeft misschien niet..

Maar ik heb dat toen wel even gedaan. Met vag-com laptop even langs mijn APK station en was na 10 minuten klaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
waarom haal je daarvoor de bumper eraf?

=3BG matthijs, kan niet zonder unit eruit te halen

 

(goed lezen :P )

 

Waarom kan je je lampjes niet vervangen? zonder de bumper los te halen?? Ikke niet snappe.. Heb mijn lampen ook al vervnagen zo en ook Xenon ingebouwd zonder bumper los te halen...

 

Of ben ik nu heel dom? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De OEM (af fabriek dus) xenon lampen hebben D2S fitting. Achteraf inbouw is dus wel H7 vorm, omdat die de originele H7 halogeen moet vervangen.

De lampunits zijn ook anders. Kijk maar eens goed op de foto's van Gurby.

Xenon units: buitenste lamp is dimlicht, middelste is richting aangever, binnenste is groot licht.

Bij de halogeen units is de buitenste de richting aangever, middelste dimlicht, binnenste groot licht.

 

Nou heb ik zelf geen OEM xenon lampen, maar vraag me toch het volgende af.

De xenonlamp zit hier op de plaats van je richting aangever. Bij de halogeenlamp kun je via de wielkast (kapje verwijderen) de richtingaangever verwisselen. Kun je zo ook niet bij je D2S lamp komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

weet niet of er genoeg ruimte is om aan weerskanten van de afdek kap te komen.

Die afdek kap van de lamp zit met een aantal torks schroeven vast. Het is dan eenvoudiger om de bumper te demonteren en de unit los te halen.

met zo'n heel klusje ben ik in totaal een uurtje bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden