Ga naar inhoud

w8 ditjes en datjes.. etc


Ydwer

Aanbevolen berichten

Vanavond carter gedemonteerd, kwam helaas een hoop metaalgruis tegen.

Dus direct maar bovendeel carter en oliepomp uitgebouwd.

Zit nu even vast op het onderste stuk van het onderblok, krukaspoelie moet los en nog meer, maar moet even rustig kijken hoe het zit.

Tips zijn welkom. :wink:

 

Wil in ieder geval de krukas bekijken, vrees het ergste.... Ben bang voor lagerschade....

 

post-9921-1423829380,6958_thumb.jpg

 

post-9921-1423829381,7738_thumb.jpg

 

post-9921-1423829382,6488_thumb.jpg

 

post-9921-1423829383,5237_thumb.jpg

 

post-9921-1423829384,3049_thumb.jpg

 

post-9921-1423829385,133_thumb.jpg

 

post-9921-1423829385,883_thumb.jpg

 

post-9921-1423829386,6485_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg mooi om zo'n W8 van binnen te zien. Jammer van het gruis, maar graag meer pics.

En als ik het goed zie, heeft dit blok geen losse houders voor de krukaslagers. Dat heb ik nog nooit zo gezien!

 

Het blijft een indrukwekkend stuk techniek, maar als ik alles over de W8 goed heb gelezen is het compact, complex maar toch ook erg kwetsbaar allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gezien de kleuren liegen er ook niet om. Het is allemaal lekker donker op het eerste gezicht. Dat zou toch wel kunnen duiden op wat achterstallig onderhoud.....

 

Ik heb gisteren toch maar de BC racing coil over set besteld.

Dus binnenkort als ie klaar is bij de spuiter en ik weer thuis ben, gaat ie rondom op blokken en er niet meer af voordat alles is gedaan. Klauwen en brackets rondom stralen en rood maken, remleidingen vernieuwen, voorste remzuigers vlak draaien en rechtsvoor het remklauwbracket vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das jammer , :( tel maar op lager schade.

Het ligt eraan of je het blok helemaal los wilt halen, als je verder wilt kun de

cilinderkoppen er helemaal vanaf halen, dus ook de kettingen op de achterkant van het blok,

daarna begin je pas weer aan de onderkant.

Je kijkt nu tegen het middelste carterdeel, hierin zitten de lagerschaaltjes.

Nu kan je iedere bout iets losdraaien zodat de krachtenverdeling over het carter overal gelijk blijft, dus ook

de kleine boutjes rondom de 2 dubbele rijen dikke bouten.

Als dan het carterdeel los hebt zit je bij de krukas.

Het is jammer dat er geen lagerschalen verkrijgbaar zijn, het betekent een andere krukas en lager schaaltjes

zoeken, Het beste zou zijn om een blok te zoeken waar de lagers nog goed van zijn, dit ivm ingelopen lagerschalen

op dezelfde krukas. Als je dit niet doet zul erg veel pas en meetwerk toe moeten passen om de zaak weer soepel

aan het lopen te krijgen. Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent, er zijn wel ouderwetse

methodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd.

 

We kunnen nu wel van 2 blokken 1 maken, ik heb er een liggen met cilinderschade :D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dus eerst kettingen eraf, dan koppen eraf, en daarna onderaan verder. Moet de krukaspoelie en balansas er dan ook allemaal af?

 

Wil het hele blok nu uit elkaar halen, en alles inspecteren.

 

Zit dus even met de demontage volgorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"

Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent, er zijn wel ouderwetse

methodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd.

 

Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait?

Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen.

Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"
Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent' date=' er zijn wel ouderwetse

methodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. [/quote']

 

Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait?

Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen.

Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen.

 

Dit werkt niet nauwkeurig genoeg.

In de meeste gevallen is het met een bepaalt aanhaal koppel + 1 of 2 maal nog een aantal graden, het kan zelfs

omgevings temperatuur afhankelijk zijn, vooral bij high performance blokken komt dit veel voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder met het blok :D

 

Even een tip, markeer alles hoe en waar alles zit, ik doe dit altijd met centers of graveren, nooit met een

watervaste vilstift, natuurlijk staan er een aantal merkpunten al vanaf fabriek in het blok.

 

De tandwielen op de nokkenassen kun je tegenhouden met sleutel 32, deze zitten vrij vast, je kan de steeksleutel

laten aanlopen om de nokkenas te blokkeren, deze tandwielen goed markeren want er zit verschil tussen de

tandwielen.

 

De krukas poelie moet met een speciale sleutel tegen gehouden worden, ik heb daar zelf een dop voor afgeslepen

en aan een oude steeksleutel gelast, dan kan je weer met een dop door de grote dop de kleine bout loshalen.

Als de poelie er vanaf is kun je bij de kleine tandriem voor de ballans assen, de tandwielen moeten er ook af.

 

De ballansassen komen aan de achterkant uit het blok, let wel goed op de merktekens!

 

 

Daarna kun je aan de onderkant verder, als het midden carter los komt zit je bij de krukas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"
Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent' date=' er zijn wel ouderwetse

methodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. [/quote']

 

Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait?

Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen.

Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen.

 

 

Helaas werkt het niet zo.

 

Alle bouten hebben een bepaald soort draad. Over het algemeen Metrisch, normaal of fijn. De bouten waar we het over hebben zijn ook hoogstwaarschijnlij rekbouten. En die moeten over het algemeen met een uitgerekende manier vastgezet worden. Eerst op een bepaald aantal Newton Meteres, en dan erachteraan ook nog een hokverdraaiing. Soms ook nog met tussenstappen en zelfs één voor één loshalen, opnieuw op moment en dan pas hoekverdraaiing.

 

Daar zijn al wel wat boeken over gevuld.

 

Wat mij trouwens heel vreemd in de oren klinkt is dat er geen lagerschalen te leveren zouden zijn :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken draai je een bout aan op moment, denk maar aan een wielbout.

 

Bij rekbouten, zoals kopbouten in de cilinderkop, draai je eerst de bout aan op moment, daarmee is geborgd dat de bout op een bepaalde voorspanning vast zit, en vervolgens draai je bijvoorbeeld 180 graden verder.

 

Door deze extra halve slag, zal de bout oprekken. Doordat de bout terug wil naar z'n oorspronkelijke lengte, krijg je een extra starre verbinding tussen de delen.

 

De hoekverdraaiing is extra belangrijk, te weinig en het effect is te klein, te veel en de bout breekt.

 

 

 

Even kort gezegd, correct me if I'm wrong.

 

Oja, rekbouten zijn slechts eenmalig te gebruiken, door de eerste oprekking wordt de bout al blijvend opgerekt, een 2e keer monteren geeft niet de gewenste sterkte/kracht, als de bout de 2e keer aandraaien al overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraag dan. Wat is het verschil tussen een aandraaikoppel en een hoekverdraaing? Beide zorgen er toch voor dat de bout met een bepaalde hoeveelheid kracht aangedraaid wordt?

 

 

Een standaard bout, Metrisch of niet, heeft een zoghete aanhaalmoment. Oftewel, een aantal Newton Meters. Dat word gedaan met een momentsleutel.

Een hoekverdraaiing word gedaan met een gradenboog. Da's iets heel anders.

 

Een rekbout krijgt eerst een moment (Nm) om een startpunt te hebben. Je moet nou éénmaal ergens beginnen. Vervolgens krijgt ie nog eens een hoekverdraaiing (in Graden) om de juiste rek te bereiken.

 

Hoop dat dit je duidelijkheid geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de keiharde waarheid Leo, in Duitsland zijn er verschillende mensen die via goede conecties bij de motoren

fabriek van VW bezig zijn geweest om lagerschaaltjes te krijgen, vergeet het maar, overmaat al helemaal niet.

De enige mogelijkheid is ze op maat laten maken :(

Dit geldt hetzelfde voor zuigers en zuigerveren, cilinders honen kan al teveel zijn, verglazing eruit halen kan wel, dit

moet wel met speciaal hoongereedschap gebeuren vanwege de alusil cilinder wanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden