passat w8 ie Geplaatst 14 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 14 mei, 2014 Ik betaalde € 125,- per stuk,ik denk niet originele vw maar wel met chrome rand Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BARRY_TDI Geplaatst 14 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 14 mei, 2014 Ik heb 'm zelf nog niet bekeken maar ga even op het advies van de spuiter af. Je bedoeld de zwarte foam pakking tussen het achterlicht en carroserie? Ik heb wel deze al gevonden. Serieuze trekstof; http://www.bks-tuning.com/oem-euro-vw-p ... ights.html Ja de foam. Wat kost een set dacht tientje ofzo. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Upseel Geplaatst 16 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2014 Vanavond carter gedemonteerd, kwam helaas een hoop metaalgruis tegen. Dus direct maar bovendeel carter en oliepomp uitgebouwd. Zit nu even vast op het onderste stuk van het onderblok, krukaspoelie moet los en nog meer, maar moet even rustig kijken hoe het zit. Tips zijn welkom. Wil in ieder geval de krukas bekijken, vrees het ergste.... Ben bang voor lagerschade.... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bm-er Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 Erg mooi om zo'n W8 van binnen te zien. Jammer van het gruis, maar graag meer pics. En als ik het goed zie, heeft dit blok geen losse houders voor de krukaslagers. Dat heb ik nog nooit zo gezien! Het blijft een indrukwekkend stuk techniek, maar als ik alles over de W8 goed heb gelezen is het compact, complex maar toch ook erg kwetsbaar allemaal. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 En gezien de kleuren liegen er ook niet om. Het is allemaal lekker donker op het eerste gezicht. Dat zou toch wel kunnen duiden op wat achterstallig onderhoud..... Ik heb gisteren toch maar de BC racing coil over set besteld. Dus binnenkort als ie klaar is bij de spuiter en ik weer thuis ben, gaat ie rondom op blokken en er niet meer af voordat alles is gedaan. Klauwen en brackets rondom stralen en rood maken, remleidingen vernieuwen, voorste remzuigers vlak draaien en rechtsvoor het remklauwbracket vervangen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ad Driessen Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 Das jammer , tel maar op lager schade. Het ligt eraan of je het blok helemaal los wilt halen, als je verder wilt kun de cilinderkoppen er helemaal vanaf halen, dus ook de kettingen op de achterkant van het blok, daarna begin je pas weer aan de onderkant. Je kijkt nu tegen het middelste carterdeel, hierin zitten de lagerschaaltjes. Nu kan je iedere bout iets losdraaien zodat de krachtenverdeling over het carter overal gelijk blijft, dus ook de kleine boutjes rondom de 2 dubbele rijen dikke bouten. Als dan het carterdeel los hebt zit je bij de krukas. Het is jammer dat er geen lagerschalen verkrijgbaar zijn, het betekent een andere krukas en lager schaaltjes zoeken, Het beste zou zijn om een blok te zoeken waar de lagers nog goed van zijn, dit ivm ingelopen lagerschalen op dezelfde krukas. Als je dit niet doet zul erg veel pas en meetwerk toe moeten passen om de zaak weer soepel aan het lopen te krijgen. Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent, er zijn wel ouderwetse methodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. We kunnen nu wel van 2 blokken 1 maken, ik heb er een liggen met cilinderschade Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Upseel Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 Oke, dus eerst kettingen eraf, dan koppen eraf, en daarna onderaan verder. Moet de krukaspoelie en balansas er dan ook allemaal af? Wil het hele blok nu uit elkaar halen, en alles inspecteren. Zit dus even met de demontage volgorde. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bm-er Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 " Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent, er zijn wel ouderwetsemethodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait? Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen. Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ad Driessen Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 " Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent' date=' er zijn wel ouderwetsemethodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. [/quote'] Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait? Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen. Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen. Dit werkt niet nauwkeurig genoeg. In de meeste gevallen is het met een bepaalt aanhaal koppel + 1 of 2 maal nog een aantal graden, het kan zelfs omgevings temperatuur afhankelijk zijn, vooral bij high performance blokken komt dit veel voor. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ad Driessen Geplaatst 17 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2014 Verder met het blok Even een tip, markeer alles hoe en waar alles zit, ik doe dit altijd met centers of graveren, nooit met een watervaste vilstift, natuurlijk staan er een aantal merkpunten al vanaf fabriek in het blok. De tandwielen op de nokkenassen kun je tegenhouden met sleutel 32, deze zitten vrij vast, je kan de steeksleutel laten aanlopen om de nokkenas te blokkeren, deze tandwielen goed markeren want er zit verschil tussen de tandwielen. De krukas poelie moet met een speciale sleutel tegen gehouden worden, ik heb daar zelf een dop voor afgeslepen en aan een oude steeksleutel gelast, dan kan je weer met een dop door de grote dop de kleine bout loshalen. Als de poelie er vanaf is kun je bij de kleine tandriem voor de ballans assen, de tandwielen moeten er ook af. De ballansassen komen aan de achterkant uit het blok, let wel goed op de merktekens! Daarna kun je aan de onderkant verder, als het midden carter los komt zit je bij de krukas. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Upseel Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 Kijk, dit is nuttige informatie. Bedankt Ad. Zal dan eens op zoek gaan naar een dop 46, en die speciale sleutel in elkaar bouwen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 " Over het aantrekkoppel van de dikke bouten is bijna niets van bekent' date=' er zijn wel ouderwetsemethodes om dit na te lopen welke koppels er toegepast moeten bv met Plastigauge maar dit kost uren tijd. [/quote'] Ben ik nu te simpel als ik denk dat je gewoon je momentsleutel pakt, en hem telkens een standje hoger draait totdat de bout meedraait? Dan heb je nog genoeg andere bouten om de waarde op te testen, of nog fijner af te stellen. Evt ook nog verschil tussen binnenste en buitenste bouten vaststellen. Helaas werkt het niet zo. Alle bouten hebben een bepaald soort draad. Over het algemeen Metrisch, normaal of fijn. De bouten waar we het over hebben zijn ook hoogstwaarschijnlij rekbouten. En die moeten over het algemeen met een uitgerekende manier vastgezet worden. Eerst op een bepaald aantal Newton Meteres, en dan erachteraan ook nog een hokverdraaiing. Soms ook nog met tussenstappen en zelfs één voor één loshalen, opnieuw op moment en dan pas hoekverdraaiing. Daar zijn al wel wat boeken over gevuld. Wat mij trouwens heel vreemd in de oren klinkt is dat er geen lagerschalen te leveren zouden zijn Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bm-er Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 Nog een vraag dan. Wat is het verschil tussen een aandraaikoppel en een hoekverdraaing? Beide zorgen er toch voor dat de bout met een bepaalde hoeveelheid kracht aangedraaid wordt? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Upseel Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 Normaal gesproken draai je een bout aan op moment, denk maar aan een wielbout. Bij rekbouten, zoals kopbouten in de cilinderkop, draai je eerst de bout aan op moment, daarmee is geborgd dat de bout op een bepaalde voorspanning vast zit, en vervolgens draai je bijvoorbeeld 180 graden verder. Door deze extra halve slag, zal de bout oprekken. Doordat de bout terug wil naar z'n oorspronkelijke lengte, krijg je een extra starre verbinding tussen de delen. De hoekverdraaiing is extra belangrijk, te weinig en het effect is te klein, te veel en de bout breekt. Even kort gezegd, correct me if I'm wrong. Oja, rekbouten zijn slechts eenmalig te gebruiken, door de eerste oprekking wordt de bout al blijvend opgerekt, een 2e keer monteren geeft niet de gewenste sterkte/kracht, als de bout de 2e keer aandraaien al overleefd. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 Nog een vraag dan. Wat is het verschil tussen een aandraaikoppel en een hoekverdraaing? Beide zorgen er toch voor dat de bout met een bepaalde hoeveelheid kracht aangedraaid wordt? Een standaard bout, Metrisch of niet, heeft een zoghete aanhaalmoment. Oftewel, een aantal Newton Meters. Dat word gedaan met een momentsleutel. Een hoekverdraaiing word gedaan met een gradenboog. Da's iets heel anders. Een rekbout krijgt eerst een moment (Nm) om een startpunt te hebben. Je moet nou éénmaal ergens beginnen. Vervolgens krijgt ie nog eens een hoekverdraaiing (in Graden) om de juiste rek te bereiken. Hoop dat dit je duidelijkheid geeft. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ad Driessen Geplaatst 18 mei, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2014 Dit is de keiharde waarheid Leo, in Duitsland zijn er verschillende mensen die via goede conecties bij de motoren fabriek van VW bezig zijn geweest om lagerschaaltjes te krijgen, vergeet het maar, overmaat al helemaal niet. De enige mogelijkheid is ze op maat laten maken Dit geldt hetzelfde voor zuigers en zuigerveren, cilinders honen kan al teveel zijn, verglazing eruit halen kan wel, dit moet wel met speciaal hoongereedschap gebeuren vanwege de alusil cilinder wanden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 2 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 2 juni, 2014 Mannen, ik heb nog achteruitrij sensoren liggen. Mocht er iemand interresse hebben? Ze zijn gebruikt en heb geen idee of ze werken. Weet misschien iemand hoe ze door te meten? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dieseltje Geplaatst 3 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 3 juni, 2014 Heb je in je huidige 3BG sensoren? anders ff uitwisselen. kun je t meteen testen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 3 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 3 juni, 2014 Dat was nou te simpel om zelf te verzinnen..... thanks. Ik heb net m'n BC-Racing coil over set opgehaald. Mooi spul! Ik heb alleen geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dieseltje Geplaatst 3 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 3 juni, 2014 zijn die sensoren incl. kabelboom? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 3 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 3 juni, 2014 De kabel die in de bumper loopt heb ik er ook bij ja. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BARRY_TDI Geplaatst 3 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 3 juni, 2014 Ik heb alleen geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen.. Heb je hier wat aan?http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=143&t=25378&view=unread#unread Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dieseltje Geplaatst 4 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 4 juni, 2014 De kabel die in de bumper loopt heb ik er ook bij ja. dan sluit je de sensoren daar op aan en plugt die kabel in de unit in je wagen. hoef je niets om te bouwen. heb je de kabel ook getest Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Redeemer1972 Geplaatst 4 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 4 juni, 2014 You must be an Engineer..... Als ik de tijd er ooit voor kan vinden zal ik het proberen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dieseltje Geplaatst 4 juni, 2014 Rapporteer Share Geplaatst 4 juni, 2014 You must be an Engineer..... Service engineer om precies te zijn Doe vooral wat dingetjes met schakelaars en automaten tot 6300A Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten