Aantal kilometers gereden: 15dkm met 4 nieuwe banden, waarvan ongeveer de helft snelwegkilometers zijn met lichte belading van ongeveer 150kg.
Bandenspanning: achterbanden 2.5 bar, voorbanden 2.7 bar
Na aanschaf zijn binnen een paar weken de wielen gemonteerd en is de auto verlaagd, dus heb geen ervaring met slijtagepatroon van 15 inch wielen en origineel onderstel.
Auto is uitgelijnd incl. achteras (voorafgaand aan de montage van de banden) en trekt niet naar rechts of links tijdens het rijden, ook niet bij het remmen en optrekken.
Profieldiepte voorbanden: 5 mm
Profieldiepte achterbanden: 4 mm bestuurderszijde, 3 mm passagierszijde
Slijtagepatroon is gelijkmatig; profieldiepte buitenzijden en in het midden is gelijk bij alle 4 banden.
Mijn rijstijl is redelijk sportief: ik vindt het af en toe leuk om een rotonde/bochten snel te nemen, hard te remmen (312mm) en vlot op te trekken. De verwachting van mij is dan ook dat de voorbanden duidelijk sneller zouden slijten als de achterbanden, mede omdat bij elke auto de voorbanden sneller slijten (bij voorwielaandrijving) en het motor- en remvermogen beter is als mijn ander auto, een Golf 4 tdi. Overigens, bij de Golf 4 slijten de voorste banden wel sneller als de achterzijde.
Kortom, band zelf slijt gelijkmatig, maar bandenslijtage onderling op de achteras en tussen voor- en achterzijde is verschillend.
Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de achterbanden sneller slijten als de voorbanden? Is daar een verklaring voor en is het opgelost?
Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de slijtage van de achterbanden onderling verschillen?
Vraag
m@rcel
Auto: Passat 3BG TDI, AVF, 130pk met JD chip, station, 2002, 45mm verlaagd (KW schroefset), 18 inch wielen: 225/40/18 Dunlop sportmax TT.
Aantal kilometers gereden: 15dkm met 4 nieuwe banden, waarvan ongeveer de helft snelwegkilometers zijn met lichte belading van ongeveer 150kg.
Bandenspanning: achterbanden 2.5 bar, voorbanden 2.7 bar
Na aanschaf zijn binnen een paar weken de wielen gemonteerd en is de auto verlaagd, dus heb geen ervaring met slijtagepatroon van 15 inch wielen en origineel onderstel.
Auto is uitgelijnd incl. achteras (voorafgaand aan de montage van de banden) en trekt niet naar rechts of links tijdens het rijden, ook niet bij het remmen en optrekken.
Profieldiepte voorbanden: 5 mm
Profieldiepte achterbanden: 4 mm bestuurderszijde, 3 mm passagierszijde
Slijtagepatroon is gelijkmatig; profieldiepte buitenzijden en in het midden is gelijk bij alle 4 banden.
Mijn rijstijl is redelijk sportief: ik vindt het af en toe leuk om een rotonde/bochten snel te nemen, hard te remmen (312mm) en vlot op te trekken. De verwachting van mij is dan ook dat de voorbanden duidelijk sneller zouden slijten als de achterbanden, mede omdat bij elke auto de voorbanden sneller slijten (bij voorwielaandrijving) en het motor- en remvermogen beter is als mijn ander auto, een Golf 4 tdi. Overigens, bij de Golf 4 slijten de voorste banden wel sneller als de achterzijde.
Kortom, band zelf slijt gelijkmatig, maar bandenslijtage onderling op de achteras en tussen voor- en achterzijde is verschillend.
Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de achterbanden sneller slijten als de voorbanden? Is daar een verklaring voor en is het opgelost?
Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de slijtage van de achterbanden onderling verschillen?
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
29
12
7
4
Popular Days
31 aug
11
21 nov
9
9 mei
5
6 sep
5
Top Posters For This Question
m@rcel 29 posts
dieseltje 12 posts
3V 7 posts
Vdub 4 posts
Popular Days
31 aug 2009
11 posts
21 nov 2009
9 posts
9 mei 2010
5 posts
6 sep 2009
5 posts
Posted Images
75 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten