Ga naar inhoud

  • 0

[3BG] Achterbanden slijten sneller als voorbanden


m@rcel

Vraag

Auto: Passat 3BG TDI, AVF, 130pk met JD chip, station, 2002, 45mm verlaagd (KW schroefset), 18 inch wielen: 225/40/18 Dunlop sportmax TT.

Aantal kilometers gereden: 15dkm met 4 nieuwe banden, waarvan ongeveer de helft snelwegkilometers zijn met lichte belading van ongeveer 150kg.

Bandenspanning: achterbanden 2.5 bar, voorbanden 2.7 bar

 

Na aanschaf zijn binnen een paar weken de wielen gemonteerd en is de auto verlaagd, dus heb geen ervaring met slijtagepatroon van 15 inch wielen en origineel onderstel.

Auto is uitgelijnd incl. achteras (voorafgaand aan de montage van de banden) en trekt niet naar rechts of links tijdens het rijden, ook niet bij het remmen en optrekken.

 

Profieldiepte voorbanden: 5 mm

Profieldiepte achterbanden: 4 mm bestuurderszijde, 3 mm passagierszijde

Slijtagepatroon is gelijkmatig; profieldiepte buitenzijden en in het midden is gelijk bij alle 4 banden.

 

Mijn rijstijl is redelijk sportief: ik vindt het af en toe leuk om een rotonde/bochten snel te nemen, hard te remmen (312mm) en vlot op te trekken. De verwachting van mij is dan ook dat de voorbanden duidelijk sneller zouden slijten als de achterbanden, mede omdat bij elke auto de voorbanden sneller slijten (bij voorwielaandrijving) en het motor- en remvermogen beter is als mijn ander auto, een Golf 4 tdi. Overigens, bij de Golf 4 slijten de voorste banden wel sneller als de achterzijde.

 

Kortom, band zelf slijt gelijkmatig, maar bandenslijtage onderling op de achteras en tussen voor- en achterzijde is verschillend.

 

Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de achterbanden sneller slijten als de voorbanden? Is daar een verklaring voor en is het opgelost?

Zijn er leden die ook het euvel hebben dat de slijtage van de achterbanden onderling verschillen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Even brainstormen v.w.b. de vraag waarom:

Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat je een variant hebt i.c.m. een sportieve rijstijl in bochten. Je verwachting dat je voorbanden harder zouden slijten omdat het een voorwielaandrijver is is namelijk iets te kort door de bocht, dat geldt alleen bij een rustige rijstijl met veel tractieslijtage en weinig bochtenslijtage :wink:

Ik kan het niet helemaal vergelijken omdat ik een 4Motion heb, maar volgens mij heeft een Variant (meer dan een sedan) nog wel eens de neiging om zijn kont om te gooien (zeker bij bochten die je niet uitaccellereert) en dat zou dan de grotere slijtage kunnen verklaren.

Het verschil in links en rechts wordt misschien verklaard door de bochten die je meestal op je route tegenkomt en de snelheid waarmee je ze neemt. Misschien neem je linkse bochten onbewust iets sneller dan rechtse? Slijtage in bochten gaat heel snel, dus het hoeven er maar een paar te zijn :P

 

Maar zoals gezegd is dit brainstormen: kein Wahrung :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn rijstijl is redelijk sportief: ik vindt het af en toe leuk om een rotonde/bochten snel te nemen

 

Het verschil in links en rechts wordt misschien verklaard door de bochten die je meestal op je route tegenkomt en de snelheid waarmee je ze neemt. Misschien neem je linkse bochten onbewust iets sneller dan rechtse? Slijtage in bochten gaat heel snel, dus het hoeven er maar een paar te zijn :P

 

Veel rotondes in je route ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gezien de reacties zou het dus een normale slijtage zijn, veroorzaakt door het snel nemen van bochten en rotondes. De verklaring heb ik eerder gehoord, maar slijt een band dan zoveel sneller door het nemen van bochten als hard acceleren en remmen?

 

En de reden dat het niet bij mijn Golf 4 gebeurd heeft te maken met de carroserrie? Want de rijstijl is niet anders en bij de G4 slijten de voorwielen wel sneller als de achterwielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je de vergelijking tussen Golf en Passat Variant het beste zelf kunt maken. Let met name bij snelle bochten eens op wat de achterkant van de auto wil doen, ik denk dat er dan toch een behoorlijk verschil zit tussen Golf en Passat Variant, waarbij ik zelf inschat dat een Passat Sedan toch qua gedrag dichter bij de Golf zal zitten. Ervaar je zelf verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helft van de kilometers rij ik alleen in de auto, in de weekenden met de kleine kinderen en wat handbagage naar onze caravan (300km snelweg retour) en de vriendin rijdt er ook wel eens in. Ik heb een tijdje met 2.7 rondom gereden en heb de bandendruk aan de achterzijde verminderd om minder stuiterend effect te krijgen tijdens het nemen van bochten (anders gezegd, meer grip) naar aanleiding dat de kont mij op een rotonde bijna een keer uit wou breken (overstuur).

 

ja, ik ervaar inderdaad het verschil dat de kont wat sneller naar buiten wil als bij de G4, maar er groot verschil is er niet. Maar dat ik het niet duidelijk merk wil niet zeggen dat het er niet is. Wellicht kan ik zo langzamerhand ook harder door een bocht met de Passat als met de Golf en is door de verlaging, bredere spoorbreedte, stabi stangen en bredere banden de passat geschikter om makkelijker harder te rijden.

 

In elk geval blijft het verschil aanwezig (bij 5000km zat er ook verschil tussen de voorste banden en passagierzijde) en dan zou de verklaring van de sportieve rijstijl in combinatie met carroserrie auto best de juiste kunnen zijn. Vandaar ook de vraag of er meer leden zijn met het euvel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Profieldiepte voorbanden: 5 mm

Profieldiepte achterbanden: 4 mm bestuurderszijde, 3 mm passagierszijde

Slijtagepatroon is gelijkmatig; profieldiepte buitenzijden en in het midden is gelijk bij alle 4 banden.

Ik heb exact het zelfde slijtingspatroon.

Dus rechtsachter het meest, dan linksachter en daarna de beide voorbanden.

 

Het betreft hier een rustige rijstijl met voornamelijk snelweg kilometers.

 

Een 4motion wordt 4-punts uitgelijnd en er wordt altijd een hele lichte toespoor op de achterwielen toegepast vanwege een dan betere wegligging.

Bovendien vindt 50% van de aandrijving op de achterwielen plaats, hetgeen bij mij de snellere slijtage verklaart.

 

Waarom bij een voorwielaandrijver de achterbanden sneller slijten weet ik niet. Misschien hebben ze standaard ook een lichte toespoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bovendien vindt 50% van de aandrijving op de achterwielen plaats, hetgeen bij mij de snellere slijtage verklaart.

 

die andere 50% dus op de voorwielen en zal dus net zo snel slijten.. toch? Als er nu 80% achter had gestaan dan had je gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij zijn de voorwielen op de tolerantiegrens naar binnen gezet (toespoor) om de rechtuitstabiliteit te verhogen. Door deze aanpassing had ik verwacht dat de voorbanden iets sneller zouden slijten als normaal.

 

Dus door de toespoor, af en toe hard optrekken en remmen had ik verwacht dat voorbanden snel zouden slijten ten opzichte van mijn andere auto, de G4. De G4 heeft nu eenmaal minder motor en remvermogen en is minder zwaar. Relatief gezien valt de slijtage aan de voorbanden mij dus mee, maar valt het mij zeer tegen hoe snel de achterbanden slijten.

 

Eerste stap is denk ik toch de auto weer eens uit te gaan lijnen en te controleren hoe alles staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jos vertelde mij eens dat de achteras er vaak een tikje scheef onderstaat en dat dat bij uitlijnen niet opvalt. Tenzij je op zo'n 3d uitlijnunit staat. Mss dat dit je verder helpt?

 

succes, Sabo

 

Dat is bij de laatste keer uitlijnen juist bij mij gewijzigd (zie ook mijn opening), omdat ik de auto na twee maal uitlijnen aan de voorzijde niet lekker vond sturen. Een bocht naar links ging anders als naar rechts. Nadat de achteras goed gezet is (gebruik makend van de speling op de montage gaten) stuurt de auto zoals het moet, dus ik denk dat de achteras goed zit. Als de achteras scheef gemonteerd zou zijn, dan is mijn verwachting dat het bandenprofiel ook niet gelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bovendien vindt 50% van de aandrijving op de achterwielen plaats, hetgeen bij mij de snellere slijtage verklaart

 

die andere 50% dus op de voorwielen en zal dus net zo snel slijten.. toch? Als er nu 80% achter had gestaan dan had je gelijk.

Misschien niet duidelijk uitgelegd maar bedoelde de snellere slijtage t.o.v. een voorwielaangedreven auto, zoals van de topic starter en dus niet t.o.v. mijn eigen voorbanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij slijten de achterbanden ook harder als voor :? Als je eens goed kijkt naar je stand van de achterwielen ten opzichte van de de auto zul je zien dat ze nog al wat toespoor hebben, vooral als je de auto goed verlaagd. Ik denk dat daar de snellere slijtage van komt ten opzichte van voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je dan ook meer slijtage aan de buitenkant dan aan de binnenkant? Best kans trouwens dat dit met dat andere verhaal van hierboven te maken heeft, dat ze 'm flink wat toespoor hebben gegeven bij inveren om de kont nog enigszins in het spoor te houden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Door het verlagen krijg je meer toe-spoor(een beetje als een ploeg ).Bij het uitlijnen kan je alleen links en rechts zo gelijk mogenlijk zetten om de rijeigenschappen het besten te krijgen.Het zou op te lossen zijn met sims(vulplaatjes tussen de astappen).

 

 

Groet Stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de voorwielen hebben bij mij ook de maximale toespoor (binnen de opgegeven tolerantie) om de rechtuitstabiliteit te verhogen, dat zou inhouden dat de achterwielen extreem toespoor hebben gezien de hogere slijtage. En heeft de achteras van een passat dan meer toespoor dan een Golf 4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij komt de slijtage alleen van je bochtenwerk en niet van het snelweggebruik.

Je hebt hier te maken ....denk ik ... met overstuur, dus de achterbanden breken uit in de bochten.

Zaak is dan de grip van de achterbanden te verhogen, en dat gebeurt volgens mij alleen door de druk van de achterbanden zo laag als verantwoord is te nemen.

Bij je golf lagen mogelijk de gewichtsverhoudingen anders tussen voor en achter-as, of je gebruikte daar andere bandendrukken ( weet je die nog).

Die minimale bandendruk kun je met mijn excell-formulier bepalen , waar ik een topic onder onderstel pas gezet heb.

Dus mogelijk moet je zelfs omlaag met de bandendruk achter, maar reken dat eers even uit.

Als dan alles klopt, dan ga je niet meer zo lekker glijdend door de bocht, maar je banden slijten minder achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb beide auto's nog in mijn bezit en die heeft een bandendruk van 2.4 bar rondom. De passat heeft sinds 6 weken 2.5 bar achter en 2.7 bar voor (was 2.7 rondom).

 

Een voorwielaandrijver heeft bijna altijd onderstuur, dus dat de auto over de voorwielen wil wegglijden. Sinds de aanpassingen aan het onderstel komt dit niet meer voor, maar ik heb absoluut niet het gevoel dat de achterkant weg wil breken of dat het licht begint te stuiteren aan de achterzijde. En ja, ik rij graag zo af en toe stevig door een bocht, maar dan zou dit weer redelijk gelijk liggen met het acceleren en remmen wat ik doe: dus de voorbanden zouden ook aardig versleten moeten zijn en dat is niet zo vindt ik: 15dkm en dan nog 5mm houdt in dat ik 30dkm kan rijden met een set voorbanden.

 

Ik heb nog gedacht aan de remverdeling op de achteras; dus dat de achterremmen te veel meewerken, maar de remkracht wordt automatisch geregeld naar ik begrijp bij de passat (de remverdeling kun je niet meer handmatig instellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan is de slijtage van de achterbanden nog van het gebruik met 2,7 bar , blijft narekenen belangrijk.

Mogelijk kan die 2,5 bar nog lager , als de auto nu ook nog geen onderstuur vertoont.

Je kunt daarvoor, omdat je op de normale weg rijdt ,voor de gewichtsbepaling voor normaal gebruik, de adviesdrukken op de stikker gebruiken, maar wegen op een weegbrug per as of wiel blijft het ideaal.

In mijn Excell-formuier is een mogelijkheid om deze asgewichten in te vullen en daar de adviesdrukken voor te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb m'n auto vandaag laten keuren en wat blijkt?.... Rechter achterband bijna glad, nog 2,5 a 2mm profiel. Ik heb er ongeveer 17.000 km mee gereden. Beide achterbanden zijn aan buitenzijde iets meer afgesleten dan binnenzijde. Betreffende garage en later bezochte bandenspecialist vonden dit opmerkelijk. Ze hadden er echter geen verklaring voor, daarom maar eens even op het forum gekeken.

Band: Good Year Eagle F1 Asymatric 225/45/17". Bandendruk achter 2.7 á 2.8 bar. M'n rijstijl is''normaal'. Auto is verlaagd, voor 50mm en achter 30mm. Verenset van Weitec met de originele schokbrekers. Na montage hiervan auto uit laten lijnen. Voorbanden waren niet nieuw bij montage, maar hebben meer profiel dan rechter achterband die er nieuw opgegaan is.

Volgende maand gaan de winterbanden er weer onder, dus ik rij nog maar even zo door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden