Ga naar inhoud
  • 0

2.3 5V traag bij lage toeren


major

Vraag

Hay,

 

Vorige maand hebben we onze oude Passat 1.8T variant ingeruild voor een nieuwere 2.3L.

Mooi ding uit 2004. We zijn er gelijk maar mee op vakantie geweest en 4.000 km mee gereden.

(dan weten we gelijk waar we aan toe zijn). Wat mij opvalt is dat deze veel minder alert reageerd

dan de 1.8T. onder de 3.000 toeren is hij gewoonweg niet vooruit te branden.

Is dit gebruikelijk ???

 

gr,

 

marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan 'm niet vergelijken met een 1.8T omdat ik daar nooit in gereden heb.

Kan wel zeggen dat de V5 er boven de 3000 tpm een schepje bovenop doet.

Anderszijds komt het niet bij me op om het predikaat "niet vooruit te branden" te gebruiken, ook onder die 3000 tpm.

Daarmee zou ik mijn wagen echt tekort doen.

 

Wellicht is het de moeite waard om 'm eens rijdend uit te (laten) lezen. Wellicht is er sprake van enig vermogenverlies. Er zijn meerdere redenen denkbaar.

Met de zoekfunctie valt vast wel al het een en ander te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, de 1.8T is juist vanwege zijn turbo al direct wakker, terwijl de 5- en 6-cylinders (benzine) echte toerenmachines zijn. Dus dat dit wat anders aanvoelt kan op zich wel kloppen. Maar als je het niet vertrouwt, PM dan eens een forummember bij jou in de buurt die ook een V5 heeft, kun je vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had hiervoor een 1.8 T, was onderin inderdaad ietsje feller.

Maar ik kan niet zeggen dat mijn huidige V5 traag is, maar toevallig afgelopen week grote onderhoudsbeurt laten verrichten, daarbij hebben ze de bougies en inlaatfilter vervangen. Ik moet zeggen dat hij nu toch weer iets beter onderin reageert. Misschien een idee om eens te proberen. Hoeveel kilometers staan erop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had hiervoor een 1.8 T, was onderin inderdaad ietsje feller.

Maar ik kan niet zeggen dat mijn huidige V5 traag is, maar toevallig afgelopen week grote onderhoudsbeurt laten verrichten, daarbij hebben ze de bougies en inlaatfilter vervangen. Ik moet zeggen dat hij nu toch weer iets beter onderin reageert. Misschien een idee om eens te proberen. Hoeveel kilometers staan erop?

 

Inlaatfilter als in luchtfilter?

 

Is misschien wel een optie, hij "duikt" een beetje, je weet wel, je geeft gas vanuit 800 / 1000 toeren en gaat hij eerst inhouden voordat hij langzaam op gang komt. Vanaf +/- 1.700 tot 2.000 toeren komt hij wel een beetje los. Pas bij 2.500 tot 3.000 heb je het gevoel dat er een 2.3L in zit.

 

Momenteel heeft hij er 155.000 km op zitten, maar dat is voor dit soort auto's eigenlijk niet veel.

 

gr.

marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rij zelf ook een 2.3L (zoals me onderschrift zegt)

Maar het klopt dat de v5 onderin "wat" trager is als de 1.8T. Boven de 3000rpm komt die los.

v5 en v6 zijn echte "toeren" motoren. Beetje een soort van sportblok.

 

Denk niet dat je al te veel zorgen hoef te maken, maar uitlezen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inlaatfilter bedoel ik inderdaad luchtfilter.

In sportstand laten zetten? Wist niet dat dit kon. Ik dacht dat de automaat zelf-lerend was en zich aanpast naar rijgedrag en snelheid van indrukken en loslaten gaspedaal.

Is dit met VAGCOM in te stellen of moet ik naar de dealer hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind de V5 in de lagere toeren een vrij luie motor. Je moet inderdaad vrij veel gas geven om snel te kunnen acceleren.

 

Citaatje van Autoweek: ... Die V5-krachtbron zou de VW allesbehalve saai moeten maken. Maar toch heeft het rijgedrag van die Passat ons niet overtuigd. Omdat er geen keuze is gemaakt tussen sportief en comfortabel. Da’s toch juist mooi, zult u zeggen, een beetje van allebei! Ja, maar juist daardoor is de Volkswagen niet uitgesproken in z’n rijden. Vlees noch vis, dus. Wel is ’ie met een top van 228 km/h (240 op de klok!) snel. ...

 

't Is maar een mening, maar ik durf te stellen dat een V5 een blok is met twee "gezichten", bij wijze van spreken. En ik vermoed dat een 1.8T een modernere motor is, maar meer lawaaiïg en zenuwachtig en een stuk minder comfortabel. Maar ik heb (nog) geen ervaring met de 1.8T (wel met de 2.0 5V), wat is jullie mening? V5 of 1.8T...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt bekent...

 

In de 1.8T heb ik nooit hoeven terugschakelen bij lage toeren en het oprijden van een (stevige) heuvel.

Deze 2.3 moet echt op toeren gehouden worden anders zakt hij echt in!!

Ik zal er bij de eerstvolgende beurt bij de dealer wel een opmerking over plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klinkt bekent...

 

In de 1.8T heb ik nooit hoeven terugschakelen bij lage toeren en het oprijden van een (stevige) heuvel.

Deze 2.3 moet echt op toeren gehouden worden anders zakt hij echt in!!

Ik zal er bij de eerstvolgende beurt bij de dealer wel een opmerking over plaatsen.

 

Kan het hier toch nog steeds niet mee eens zijn.

Tuurlijk is die wel wat trager onderin als de 1.8t maar heb er totaal geen moeite om de wat grotere jongens bij het wegtrekken zand te laten happen.

Terugschakelen op een stevige heuvel heb ik tot nu toe ook niet hoeven doen. Sterker nog met de caravan kon ik nog vlot mee komen met het verkeer zonder gekke dingen te hoeven doen.

1.8t is al licht een beetje rapper omdat die het voordeel heeft van een turbo.

Misschien is een vergelijking tegen een andere v5 een goede bron om te kijken of de jouwe echt trager is wat je denkt.

 

Dat die echt traag is zoals er vermeldt wordt hier kan ik echt niet beamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 1.8T is vlot onderin, vanaf 1750rpm begint te turbo al lekker te spinnen, maar met de K03 turbo wordt het na de 4200 rpm al gauw minder. Wil je meer kunnen, dan is de K04 een optie, die gaat lekker door met gelijkmatig doortrekken tot 6000+rpm. Dan wordt het een hele soepele motor ;-)

 

1.8T is fijner te tunen, relatief veel pk voor weinig geld, de V5 moet veel meer aan gebeuren om echt snel te worden.

Met de V5 moet je lekker rustig sturen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja ik herken dat wel een beetje , tussen 1500 en 2500 toeren doet de V5 niet gek veel, genoeg, maar de 170pk van (jouw) motor krijg je pas bij de 6000 toeren en die maak je niet zo snel. Vanaf de 4000 toeren beginnen mensen op te kijken wat er nu weer aankomt :)

 

Ook qua verbruik scheelt 't weinig. Bij de 1.8T heb je al maximaal koppel ergens bij de ~ 1700 toeren, de 2.3 heeft dat pas bij de ~ 3200. Als je meestal schakelt voordat je 3000 doet, heb je praktisch amper 50% van 't vermogen tot je beschikking en niet 't maximale koppel. Dat zal heel anders aanvoelen bij de 1.8T

 

Als je de motor doortrekt naar de 5500 toeren en dan pas lekker doorschakelt (handbak) dan wil ie best vooruit :)

 

Verder zit er een aparte klep bij 't inlaatspruitstuk die onder de 900 en vanaf de 4300 toeren een ander pad kiest voor aanzuiging van lucht. "twin-path intake manifold" van de AGZ motor.

 

1.8T is erg leuk om te tunen, de 2.3V5 heeft van nature een leuke sound. Vrijwel evenveel basis vermogen en koppel kortom voor ieders wat wils.

 

Flinke verschillen zie je bij de grafiek van de motor:

 

http://www.hs-elektronik.com/datenblatt ... 230nm.html

http://www.hs-elektronik.com/datenblatt ... nm-01.html

 

De grafieken zijn erg "golvend" en dus niet helemaal overeenkomstig met de werkelijkheid, maar 't geeft een aardig beeld.

(blauwe lijnen = standaard, rood = de wat optimistische chiptuning van die toko, is niet realistisch iig niet voor de 2.3).

 

Rond de 2000 toeren heb je met de V5 minder koppel en minder vermogen (65pk, 195 Nm) tot je beschikking dan bij de turbo (82pk, 210 Nm) , da's eenvoudig af te lezen dus je constatering klopt.

 

Andere modellen/motoren: http://www.hs-elektronik.com/automarken ... gen-d.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb beide motoren gereden de ene was een 3BG 1.8T Tiptronic 2001 (Gechipped)

en de andere een 3BG V5 170Pk Handgeschakeld.

Ik moet zeggen dat er wel wat waarheid in zit, de 1.8T gaf me vooral het gevoel sneller aan de 100 Km/u. te zitten.

Daarintegen was de tussensprint (b.v.80 naar 160Km/u.) van de V5 zowat niet te evenaren.

Twee verschillende motor karakters zou ik zeggen.

 

Maar dat de V5 terugzakt in toeren zoals je omschrijft heb IK nooit zo ervaren.

Misschien inderdaad wel een idee om de dealert eens goed naar het luchtinlaat traject te laten kijken.

Filter, Lucht Massa Meter etc. eens goed bekijken.

 

Ik vond de V5 juist een bere-sterke brommer die zich JUIST in de bergen bewees.

Meegemaakt in de U.K. Op de M5 en de A38 van Bristol naar Plymouth (heerlijke weg, mooie flauwe bochten, redelijk glooiend tot verrassend stijle klimmetjes) Cruise-Control op 130Km/u. Dan kwamen die 'mannen' met hun Vauxhaul Vectra's en hun 'White-Vans' voorbij stuiteren op de dalzijde om daarna, in de klim, gewoon weer ingehaald te worden door een Inky-Blauwe Hollander op z'n Cruize.. :P

Juist in het klimmen was ik altijd onder de indruk van de trekkracht van de V5.

En dan die roffel, versterkt door mijn Green-Cotton conisch open luchtfilter. Gewoonweg héééééééérlijk !!

 

Maar goed, ik hoop dat ze jouw 5 ook weer gezond krijgen bij de garage, want zo te horen klopt er toch iets niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden