Ga naar inhoud
  • 0

K04-015 geplaatst.....


Turboman

Vraag

Eindelijk zijn we begonnen met ons project, de K04 heb ik met een goede maat van me erop gezet, en ook de Nieuwe chip van JD zit erin, Tjonge wat gaat dit van kant zeg. We konden nog geen meeting doen i.v.m. een raar verschijnsel, bovenin toeren schiet de druk naar 1.5 bar, wat we denken is dat de wastegate van de nieuwe turbo te strak staat afgesteld (voorspanning), aangezien we al het andere hebben gecheckt. Maar kenners zullen wel weten dat je hier heel lastig bij kan om het stangetje af te stellen (onder het spruitstuk), dus dit doen we als de uitlaat/kat eraf gaat, heb je wat meer bewegingsruimte. De volgende stappen zijn een custom made racekat 200 cell, en een fmic. Dat alles weer om de thermische belasting naar beneden te gooien. De druk wat we max gaan rijden zal tegen de 1.3 Bar zijn, dan kunnen de originele verstuivers het allemaal nog bijhouden, nu loopt ie iets te arm bij 1.5 bar, daarom MOET het naar beneden anders is het zo stuk. Maar ik moet zeggen het rijdt weer super, alleen 1 nadeel die superplus 98 benzine prijzen he !, das het enige nadeel. O ja, de turbo heb ik nieuw kunnen kopen voor nog geen 400 euro in engeland, wel denken we dat het een remake is, maar het compressor huis is K04, kan je zien aan de trimming. Maar de turbo ziet er hagelnieuw uit, en binnen 4 dagen had ik het binnen, met netjes later via de post een factuur, met creditcard machine bonnetje. Dus de story continues!!

 

O ja toen we bij JD waren kwam er een fransman zijn Audi laten rollen, Een getunde V6 biturbo, wat een geweld. 560PK en heel veel Nm tertjes...... :mrgreen:

 

gr,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Gefeliciteerd! Is de auto nog op de bank geweest?

 

De injectors trekken het waarschijnlijk niet, ik heb er nu TT 180pk injectors inzitten met een aangepaste druk zodat het plafond wat hoger komt te liggen, wat is de flow (bij 3 bar) van de huidige?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer was je bij JD dan? Ik heb je niet gezien vandaag.. stond nog wel een Fresco-green V6tdi

 

O ja toen we bij JD waren kwam er een fransman zijn Audi laten rollen, Een getunde V6 biturbo, wat een geweld. 560PK en heel veel Nm tertjes......

 

Die zwarte RS4 die buiten staat/stond moest ook wel redelijk van de plek willen, ook een V6 Biturbo met RS6 turbos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorige week dinsdag was ik er, de zwarte RS heb ik ook zien staan, daar zijn ze nog mee bezig dacht ik.

 

Mijn auto is nog niet op de bank geweest, hij zat behoorlijk vol gepland tot aan 9 september. Maar mijn GTI gevoel zit er zeker in. Deze had 239pk.

Hij wilde eerst rijdend mijn auto fijn afstellen, maar ik had de pech weer dat het chip voetje niet lekker paste.

Dus moest hij verschillende keren software schrijven. En dan rijden.

 

Flow etc. heb ik geen verstand van, alleen dat ie vol in de 3de versnelling van onderuit 1.5 bar gaf, en das veel te veel.

De chip is geschreven tot ongeveer 1.2 Bar.

De lambda waarde was bij 1.5bar 0,76 en das te weinig, hij ziet hem graag op 0.83 staan, dan blijft het heel.

Dus de wastegate moet ik echt verstellen, zodat ie niet boven de 1.3 bar komt, dan kunnen de injectors het bijbenen.

Maar dat doe ik als de Kat onder handen genomen wordt, dan kan ik er bij, nu gewoon echt niet.

In mijn golf ook nooit problemen gehad met de standaard verstuivers, toch 80.000km mee gereden voordat de passat kwam.

 

Ik heb wel ooit eens een vagcom snoer gekocht, en geprobeerd...maar ik heb nog geen log's gemaakt.

Dat wil ik zo meteen wel doen, om te kijken of die lambda waarden gehaald worden. Dan geef ik weer met een gerust hard een beetje gas.

 

Het volgende wordt een downpipe met de sportcat onder de auto, om de hitte zoveel mogelijk achter de turbo weg te krijgen.

En de passat heeft ruimte zat onder de auto. De 63,5mm pijp en bochten heb ik al liggen, dan sluit het meteen op de rest aan.

 

En daarna een FMIC, om ze vermogen weer wat langer vast te kunnen houden. Hier verwacht ik niet echt veel pk's mee te winnen.

De kat verwacht ik wel een pk'tje of 10 mee te pakken.

 

Maar de story continues, en ik zal dan ook wat foto's plaatsen.

 

Bij mij zit er standaard een 4.0bar benzinedruk regelaar in....DM bij jouw niet?

 

Hier de waardes van de lambda bij toeren....moet dus hoger...

 

0,77- 4600rpm

0,765- 4760

0,765- 4960

0,77- 5080

0,765- 5240

0,765- 5320

0,795- 5480

0,73- 5520

 

 

Hieronder vast een link voor de pics, en nog veel meer leuke oude GTI plaatjes.

http://picasaweb.google.com/HMaaswinkel

 

 

 

gr

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aan de foto's op je externe link zie ik dat de turbo iig geen orginele BorgWarner is, het blauw/witte typeplaatje ontbreekt evenals de KKK letters in de driehoek op het compressorhuis. Hoeft niet wat te zeggen over de kwaliteit.

 

Persoonlijk vind ik .83 lambda de ondergrens, de waarden die jij hebt laten meten zijn op het randje. Daarnaast is 98RON het minimum maar dat zei je zelf al.

 

Mijn orginele injectors zijn 242 cc/min bij 3 bar (standaard opgave Bosch). De originele drukregelaar is 4 bar dus bij een 100% injector duty cycle spuit 1 injector 242 x QSRT (4 / 3) = 280,5 cc/min. Mijn K04 chip is geschreven voor 5 bar druk, dit wordt dus een "behoefte" van 242 x SQRT (5 / 3) = 312,5 cc/min.

 

De 180pk TT injectors hebben een inspuithoeveelheid van 297 cc/min (bij 3 bar). De benodigde benzinedruk met deze injectors om de behoefte van 312,5 cc/min te halen wordt dan 3 x (312,5 / 297)^2 = 3,3 bar oftewel 48 PSI. Die laatste waarde stel ik in op de instelbare benzinedrukregelaar mbv een drukmeter in de benzineleiding met de (warme) motor stationair en de vacuumleiding van de regelaar dichtgeknepen of afgedopt.

 

Bijgaand een XLS van een hele zwik Bosch injectoren, kun je adhv het Bosch nummer eea opzoeken, de gevonden waarde nog delen door 0,73, dit is het soortelijke gewicht van benzine in g/cc.

 

http://129.125.253.199/VW/Diversen/Boschdyser.xls

 

Hier nog een logje van een tijd geleden met oa de lambda, de injector DC is niet meer 100% over een groot bereik zoals ik dat eerder had. Een ander voordeel van de lagere basisdruk is dat de benzinepomp ook meer lucht krijgt.

 

image001.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DM, bedankt voor de info.....hij zei wel als de druk naar beneden gaat. dan moet het goed gaan.

Maar goed als ik de VAG COM onder de knie heb, dan zal ik ook wel wat data gaan verzamelen.

Ik had idd. als een vermoeden dat het geen originele KKK zou zijn, kan ook niet voor 385,- euro incl verzending.

 

Je hebt een mooi grafiekje, ben je al een live op de bank geweest, of alleen met vagcom gestoeid?

 

VDUB ik heb idd nu je het zegt weinig foto's van de passat. Maar het is niet een hele speciale hoor.

Het meeste aan de buitenkant is standaard, met de gebruikelijke parkeer deukjes.

De power is leuker dan the looks zeg ik wel eens, en als ie van binnen maar schoon en netjes is.

Dan vindt ik het OK.

 

Mannen ik kom snel terug met het vervolg, alvast bedankt DM voor de info.

 

Ik kom zeker een keer op een meeting voorbij schuiven met de bolide, ben ook erg benieuwd naar jullie race monsters.

 

Ik hou voorlopig even de druk meter onder de 1,2 bar......;-)

 

@VDUB, ik tank BP 98 ultimate....100 helaas rond amsterdam niet te krijgen....

 

gr,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Almere - De Paal

Brummen - Zutphensestraat

Den Haag - Houtwijklaan

Elst - Aamsestraat

Emmen - Rondweg

Harderwijk - Amperestraat 6a

Volendam - Chr. v. Abkoudestraat

Woerden - Duyn Maasdamlaan

 

 

Deze Gulf stations hebben Gulf Challenger Oct. 100

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja de nickname Turboman,

 

Dat komt nog uit de GTI tijd, en hanteer hem al heel lang, aangezien we altijd in het verleden wel ergens mee bezig waren.

Rotrex compressor of een turbo op mijn polo in 1997, we hebben het allemaal gedaan.....good old days!

 

Ik doe eigenlijk al het sleutel werk met een maatje van me, we kennen elkaar al heel lang.

 

Het is elke keer puur nieuwsgierigheid, kunnen we zelf weer tot een leuk vermogen komen, dan heb je het meeste voldoening van je auto.

Er is niks makkelijker om je auto weg te brengen, 3000 op tafel te leggen, en zeggen regel het maar. Dat vindt ik geen sport.

Maar gelukkig kunnen we dan ook veel zelf, anders had ik het misschien ook moeten doen... ;-)

 

ook heb ik de basis website gemaakt voor de seat sport club, na een enige ruzie met een mede moderator, heeft hij me eruit gekickt en zijn eigen naam ondergezet, dan vond ik een rot streek....sindsdien ook geen contact meer met die gasten.

 

Maar nu lekker op het passat forum 'kletsen'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je weer goed voorelkaar Hans. Nu maar zorgen dat die Lambdawaarde wat omlaag gaan en dan kun je weer lekker branden! Kun je eern keertje de grens overschieten als je weer eens naar Doetinchem komt :D

Heb je nog een paar foto's van de inbouw? Altijd leuk om te kijken.

 

Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een AEB (met gaskabel) heeft wel grotere poorten op het inlaatspruitstuk, daarom is deze kop + inlaatspruitstuk wel gewild onder de sleutelaars. De injectors zijn wel wat kleiner, ik meende 210 cc/min bij 3 bar maar deze kunnen makkelijk geupgrade worden, het zijn de Bosch EV1 types. Er kunnen zo de bekende red tops (310 cc/min) of de green tops (44 cc/min) in gezet worden. Een groot nadeel is dat de ECU hard gecodeerd is met een injector DC plafond van 16,32 msec.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Foto Update, morgen als de intercooler binnen is, dan plaats ik nog meer foto's.

Intercooler kost 129,- euro, is niet veel veel vond ik zelf.....misschien een tip voor de heren op het forum.

Op de foto ziet het er netjes uit.....

 

http://picasaweb.google.com/HMaaswinkel ... roject2009

 

Hier de link voor de intercooler

 

http://www.multistrobe.nl/?menu=categor ... yID=195823

 

gr,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Foto Update, morgen als de intercooler binnen is, dan plaats ik nog meer foto's.

Intercooler kost 129,- euro, is niet veel veel vond ik zelf.....misschien een tip voor de heren op het forum.

Op de foto ziet het er netjes uit.....

gr,

Hans

 

Ben altijd in voor tips. Had zulke type IC ook al in Duitsland gezien. Probleem blijft echter dat je toch de zijkant moet aanpassen om het netjes bij mijn diesel weg te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk even bij de pics, dit was de setup op mijn golf, als het bij de passat ook mogelijk is wil ik het op dezelfde manier doen.

Ik weet alleen niet of het net zo'n soort bumper balk is. We zien wel hoe het gaat lopen. Dat is nu juist de uitdaging.

 

http://picasaweb.google.com/HMaaswinkel ... roject2009

 

DM, heb je misschien wat detail foto's van jouw setup, je maakt me wel nieuwsgierig. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden