Ga naar inhoud
  • 0

Curieuze Bandenslijtage ..


Moehaha

Vraag

Hola,

 

Na de giftige buitjes van vorige week en een naar mijn mening te vaak aanslaande ESP toch maar even naar de banden gekeken. Het gaat om een Variant van september vorig jaar (09/2008) met 35.000 op de teller; zit een Dynamic pakket op (=sportonderstel, 17" velgen, bandenmaat 235/45/17, Bridgetone Potenza RE050A).

Al met al nix aan de hand zou je zeggen, dat moet nog even meekunnen.

 

Echter, als ik van bovenaf naar mijn band kijk (voorbanden), dan zie ik dat de band zeg maar hol loopt; dwz de wangen zijn hoger dan het middenvlak. Echter, het middenvlak vertoont juist overmatige slijtage. Dit lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig.

Is dit fenomeen verklaarbaar ?? Vind het vrij brede banden (235), wellicht dat de band bij warmte dusdanig van vorm veranderd agv centrifugale krachten dat het middenvlak overmatig slijt .. maar klinkt niet echt plausibel.

 

Ik vind het leuk en aardig, maar ik laat er wel 2 nwe voorbanden opzetten, want ik heb met die tropische buien geen zin om te varen op die voorbanden. Zal wat foto's toevoegen voor het idee, hoop dat het helder is wat ik bedoel.

 

100_3678.jpg

 

100_3681.jpg

 

100_3685.jpg

 

100_3686.jpg

 

De slijtage van de achterbanden lijkt normaal, en evenredig over het gehele loopvlak ..

100_3689.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vind het vrij brede banden (235), wellicht dat de band bij warmte dusdanig van vorm veranderd agv centrifugale krachten dat het middenvlak overmatig slijt .. maar klinkt niet echt plausibel.

Goeie foto's, laten het probleem goed zien :thumb:

235 is voor een 3C een vrij gangbare maat, maar het zijn idd brede banden. En de oplossing die je zelf aandraagt klopt inderdaad wel degelijk.

Brede laagprofielbanden (50- ,45-serie en lager) vervormen tijdens het rijden veel meer dan de 'ouderwetse' 80- tot 60-serie. Daardoor is het normaal dat ze in het midden van het loopvlak harder slijten dan op de schouders, vooral als je veel snelwegkilometers maakt. Bij die van jou is het verschil wel vrij groot, je zou eens kunnen proberen de bandenspanning op de vooras met 0,1 of 0,2 bar te verlagen. Doe dit alleen niet te rigoreus want Passats zijn nogal gevoelig voor te lage bandenspanning v.w.b. de wegligging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet de druk momenteel even niet, maar zal dat zsm even checken.

Het feit dat het extra load banden blijkt te betreffen is nieuw voor mij; wellicht is dat gedaan omdat ik er een trekhaak op heb laten zetten. Niet voor caravan of zo, maar altijd handig (al is het alleen maar voor het boem=ho stadsparkeren).

 

Het verhaal van de centrifugaal krachten met effect op middenvlak dat 3V onderschrijft verklaard dan weer niet waarom de slijtage totaal niet op de achterbanden zichtbaar is. Ik ga sowieso maar eens even bij de dealer langs. Vind het wel vreemd dat zij niets gemeld hebben 2 weken geleden bij de 30.000km beurt.

Vind de Bridgetones trouwens vanaf begin af aan al vrij rumoerige banden ..

 

Laat wel even weten wat de dealert er van vind ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk komt dat verschil tussen voor en achter door het verschil in bandendruk. Waarschijnlijk zijn je achterbanden iets te zacht.

Dat het XL-banden zijn kun je zien aan de draagvermogencode. Normaal is die bij 235/45-17 W-banden 94, bij die van jou 97.

 

Overigens hoor ik voor het eerst dat de dealer Bridgestone monteert, normaal gesproken leveren die alleen Continental (en hun submerken) :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een holle band/slijtage komt door een te lage bandenspanning, een bolle band(midden versleten) komt door een te harde band

 

Dat klopt, alleen ik heb met deze banden precies hetzelfde gehad terwijl bandenspanning gelijk was aan wat ik de 6 jaar er voor toepaste bij mijn vorrige auto.

Ik heb met veel plezier 3 a 4 setje bridgestone S03's opgereden voordat deze niet meer leverbaar waren en de RE050A's er op kwamen. Maar na deze band voor mij geen bridgestone meer!

Normaal haalde ik 40.000 met 4 banden, met deze slechts 30.000 en dat was eigenlijk meer dan verstandig, ze waren letterlijk tot op de draad op, wist dat auto weg ging dus nieuwe waren geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier een advies van een bandenman !

Je moet weten dat de aantal liters lucht in de banden het gewicht draagt .

bij een lage sectie band 45/40 serie zit er bij een spanning van 2,4 bar veel te weinig lucht in !

Ik rij zelf onder mijn variant 235/40R18 Goodyear Exellence op de vooras rijd ik met 2,7 bar en op de achteras 2.9 bar.

Het nadeel is wel dat de auto iets stugger is.

Ik heb nu met mijn banden 24.000 km gereden en ze zijn recht afgesleten 5.8 mm en 6.0 mm achter.

Bij een goede bandenspecialist geven ze je hetzelfde advies.

Mijn ervaring is, als mijn auto naar de dealer voor een beurt is geweest, hebben ze de spanning laten zakken.

De dealers werken altijd volgens het stickertje uit de tankklep op waar alleen standaard maten op staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi all,

 

Nou druk voor was 2.5, achter 2.6 .. ik lees hier en daar meer, maar echt idioot lijkt het me niet.

Anyway, nieuwe banden d'r onder, en nou doet ie wel weer normaal in de regen .. en dat kwam goed uit vanmiddag in die buien from hell bij tijd en wijle.

 

Verhaal van de dealert was in elk geval hetzelfde als Vdub aanhaalde ... meer vervorming, vooral bij hogere snelheden (rij bijna alleen maar snelweg kilometers, 130+ of zo), en dat dan midden harder slijt dan de zijden. Ik blijf het een beetje maf vinden, heb nog nooit een band met hetzelfde verschijnsel gehad. Zal wel combi zijn van alle genoemde facoren hier, met als een vd belangrijkste het merk/type (Bridgetone RE050a).

 

Zal in elk geval de spanning opnieuw checken vd week; wat is met 235/45 onbelanden aan te raden ?

Richting Moet ik iets hoger gaan zitten ? 2,6/2,8 of zo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergis je niet, die hoge spanning gaat meestal over de 3B/3BG. Voor jouw 1.4TSI met 235/45-17 adviseert Continental (http://www.conti.nl/luftdrucktabelle_uv.pdf, p. 152) rondom 2,1 bar bij lege auto en 2,3 bar voor en 2,8 bar achter bij volledige belading. Je voorbanden waren dus iets te hard, maar als je op zeker wilt gaan zou ik even contact zoeken met de klantenservice van Bridgestone want zulke zaken verschillen per fabrikant en soms zelfs per type band. Vermeld dan ook even alle gegevens zoals hierboven al genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden