Ga naar inhoud
  • 0

Ketting Probleem 1.8T


JeffryVW

Vraag

Hallo,

 

Ben al een beetje aan het zoeken geweest kwam een stel topic's tegen. Waren al wat oudere topic's dus dacht laat ik daar niet meer in reageren.

 

Maar ik heb dus last van het wel bekende ketting probleem bij de 1.8T. Gaat om een Passat 3B van 1999. Waarschijnlijk is het nog niet super erg, want dit is wat ik hoor. Ik hoor de ketting vooral bij koude motor. Maar zodra die ook maar iets warmer word trekt het alweer weg. Ik hoor de ketting dan alleen nog als ik met me hoofd onder de motorkap sta en dan bij gas loslaten. Dus geen eens bij gas geven maar echt loslaten en dan net voor hij op stationair toeren komt.

 

Want nu mijn probleem is ik ga er over 3 weken mee op vakantie na Italie. Met een caravan erachter geen zware max 800kg. Moet ik dit probleem verhelpen voor ik ermee na Italie ga of zou ik er nog mee weg kunnen? Heb iets vernomen namelijk dat als de ketting en of spanner versleten is dat de oliezeef verstopt kan gaan zitten en dan dus je oliedruk weg kan vallen?

 

Mvg Jeffry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is normaal dat je bij een koude motor de ketting even hoort, de oliedruk is dan nog niet op volle druk, duurt hooguit een paar seconden.

 

De spanner wordt (in jou geval) alleen gespannen door oliedruk. Blijft de oliedruk wat aan de lage kant dan heeft dit ook gevolgen voor de spanner. De oorzaak kan zijn een verstopte zeef onderin het carter maar ook de zeef in de spanner kan verstopt zitten. De spanner kan ook versleten zijn. Is er ook olielekkage thv de spanner achter op het blok / afdichting kleppendeksel? Hoeveel km's staat er op de teller?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Bartman 1.8T heeft wel een ketting aan de achterkant namelijk daar drijft de uitlaatnokkenas de inlaat aan.

 

@ DM Oke, maar ik vind persoonlijk dat hij veel kabaal maakt als hij koud is. Olielekkage is niet te zien aan de achter zijde van het blok. Ook niet bij de kleppendeksel. De auto heeft nu 178.000 gelopen. Zo'n verstopte zeef is dit te verhelpen door het blok te spoelen met zo'n goedje wat je door de olie doe voor je hem aftapt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rond de kleppendeksel/spanner moet het in principe kurkdroog zijn, kan dus zijn dat de kleppendeksel en/of spanner afdichting wat zweet, dit is meestal het gevolg van een verstopte carterontluchting, als dit nog nooit is vervangen kan het met jou km stand best wel het geval zijn.

 

Ik zou de zweetplek goed schoonmaken en na een paar dagen rijden weer controleren. Je hebt nog geen oliedruk lampje gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nee geen olielampje gehad. De carterontluchtingspijpje heb ik 2weken geleden vervangen want die lag overmidden. Dus die zit ook niet meer verstopt.

 

Alleen de s-pijp of het hele traject, incl T-stuk/breathervalve? Met name die breathervalve zorgt voor de verstopping.

 

Het zal er wellicht allemaal niet mee te maken hebben en ik weet ook niet of een verstopte ontluchting (tegendruk) de netto oliedruk kan verlagen of dat dit theoretische verschil verwaarloosbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb alleen het stuk vervangen wat zeg maar in het blok word geschoven met die metalen klem en aan het andere einde zit die met een slangeklem in een soort t-stuk. Maar daar leek mij zo ook geen verstopping in te zitten.

 

Maar nou heb ik nog niet echt een antwoord dat is of het verstandig is dat ik er eerst nog mee op vakantie kan? Of dat ik eerst nog moet proberen het spulletje te flushen enzo en dan nog eens aankijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het er wel op wagen maar wetende dat er ergens wat loos is zou ik het toch meteen verhelpen.

 

Wellicht kun je je ook afvragen waarom die s-pijp brak, zou kunnen door die overdruk of was het toeval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ken het principe niet van die ketting tussen de nokkenassen, Maar er zal toch wel bekend zijn hoelang die spanner + ketting meegaan?

Van vroeger ken ik wel distributiekettingen, die maakten heel lang veel herrie, voordat ze kapot gingen.

Bij hoogtoerige motorfietsen was dat veel kritischer, als je ze hoorde en niet meer te spannen waren, gingen ze rap stuk.....

Zelf zou ik niet met een gerust hart op vakantie gaan, met zo'n belangrijk probleem. Als je er zelf niet uit komt, Laat een VAG monteur dan eens luisteren.

Gewoon bij huis is het al niet fijn als je motor in elkaar draait, laat staan met volle bepakking en caravan langs de buitenlandse snelwegen....

 

veel succes en prettige vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, afgelopen zaterdag de motor geflushd. Heeft niks geholpen. Wel weet ik nu dat hij meer geluid is gaan maken in de afgelopen tijd.

Je hoort nu namelijk de ketting heel duidelijk lopen tijdens stationair. Geen geratel maar je hoort duidelijk een ketting lopen achterop het blok. Ga nu ook zeker niet ermee op vakantie, maar weet ook nog niet echt wat ik ga doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet hoe handig je zelf bent, ik zou de kettingspanner + pakkingen + rest carterontluchting (preventief) vervangen. eventueel nieuwe bougies erin. d'r is nog geen olielampje geweest, dus mogelijk is de spanner domweg versleten. Dit is allemaal best zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zit er dan een spanner op de ketting tussen de nokken assen?. Dacht dat het zelfde was als de oude 1800 16v, gewoon een strakke ketting ertussen

Kheb ook nog nooit gehoord dat je die moet veervangen. Heb wel het lager achterde visco fan vervangen dat maakt net zn geluid als een kapotte ketting

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, er zit echt een spanner tussen. Heb hier al wel wat plaatje verbij zien komen ervan. Maar probleem is veel bedrijven zijn druk, dus redden het niet voor mijn vakantie. Ik zelf durf het niet echt aan helemaal niet zo kort voor een vakantie ben nog al stresserig. Dus heeft iemand anders nog ideeen of kan/wil mij helpen ermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou toch maar zelf eraan beginnen. Gaat vanavond de ketting en spanner vervangen. Tenminste bekijken wat er versleten is. Stel dat de ketting goed is laat ik die zitten en doe ik alleen de spanner. Maar nou vraag ik me af, is het dan ook nodig om de oliezeef te vervangen? Of zou ik het ook redden met de motor weer te flushen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde gehad, 181.000 gelopen, heb deze week de motor gespoeld met Wynn reiniger of zoiets, halfuur stationair draaien, geen gas geven.

Daarna is de turbo vervangen door een K04, dit hoef jij natuurlijk niet te doen ;-) , maar ik pak in 1 keer alles mee.

Na de klus nieuw oliefilter (filter wel voor vullen, beter voor je lagers etc.) daarna de olie erin gedaan (5W40 magnetic castrol)

Paar keer rond laten draaien zonder bobine stekkers erop, om de olie rond te pompen. En nu na een paar dagen wordt de motor stiller.

En geen rare 'ratel' geluiden meer, zoals het rouwe ketting geratel bij stationair gas los laten.

 

O ja de olie is niet goedkoop!!!!

 

Ik zal ook eens de olie carter ontluchting eens checken, heb ik nog niet gecheckt...thx!

 

suc6 misschien helpt het bij jouw ook.

gr,

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer of hoe hoor je of de kettingspanner is versleten? Ik vind namelijk dat mijn blok nogal tikt als de auto stationair loopt maar als ik rijd, hoor ik niets raars. Er is al een spanrol vervangen bij de laatste beurt. Het klinkt wel als een draaiend deel dat tikt, dus niet iets dat ergens tegenaan trilt ofzo..

 

Verder merk ik ook niets in het rijden.

 

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kettingspanner spant bij een 3B 1.8t obv oliedruk, bij een 3BG 1.8t ook op oliedruk EN electronisch.

 

Als de ketting niet goed gespannen wordt (hoorbaar bij stationair lopen doordat de ketting tegen de onderkant van de kleppendeksel aanloopt wat resulteert in een schrapend metaal geluid, geen tikken dus) kan dit liggen aan 2 dingen, oliedruk, als dit in orde is de spanner versleten.

 

Verschillende gradaties olie zijn wel van invloed op de spanner, gebruik daarom voor de 1.8t een 0W of een 5W, geen 10W.

 

De oliedruk wordt ook negatief beinvloed door een verstopte carterontluchting, meest voorkomend probleem is echter een verstopte zeef voor de aanzuigbuis agv sludge/troep in het motorblok.

 

Bartman, weet je zeker dat het tikken van de kop komt, er tikt daar in de buurt ook een vacuumpompje voor het afzuigen van benzinedamp uit de tank (EVAP).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is echt een tikkend geluid, niet schrapend. Ik weet ook niet precies waar het vandaan komt. Toen een spanrol vervangen was, was het even minder maar nu is het weer goed hoorbaar.

 

Van sludge e.d. is gelukkig absoluut geen sprake.

 

Dan zal het de kettingspanner dus niet zijn (gelukkig maar denk ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Ik heb dit zelf ook gehad. Bij stationair hoor je een ketting geluid voor aan het blok,

En bij gas geven is het geluid weg. Heb er toen niet veel mee gedaan omdat ik dacht dat het te makrn had

met de olie druk. Ongeveer een twee maanden later stond ik met mijn auto langs de snelweg......

 

het olie lampje was gaan branden. De zeef onder in het blok zat compleet dicht.

 

heb het carter toen gedemonteerd en de zeef en carterpan in een " wasmachine " ( speciaal voor auto onderdelen te reinigen ) gedaan bij ons op het werk.

daarna was het goed. Mijn olie was compleet verkoold en in het zeefje gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden