Ga naar inhoud

twijfel 1.8T/2.3 V5


Igo

Aanbevolen berichten

hey, ik wil dus een van die 2 kopen, 2.8 is allemaal wel heel leuk maar doordeweeks heb ik gewoon een bedrijfsauto.. dus voor alleen in het weekend en vakanties is het een beetje té

 

ik zit zo ongeveer te kijken bij jaar 1997-1999,

 

graag uw mening waarom wel/niet..

ik sta ook open voor suggesties :)

 

de 2.3 waar ik al een beetje verliefd op ben: http://link.marktplaats.nl/238866147

en de 1.8 t wat evt wel iets kan zijn http://link.marktplaats.nl/244247654

 

ik ben benieuwd! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

 

De beide motoren die je opnoemt zijn heel goed, mits ze het goede onderhoud hebben gehad. 1.8T heeft sporadisch olieproblemen, denk hierbij aan het gebruiken van de verkeerde olie voor het blok. 2.3 is volgens mij door een ketting aangedreven, zijn beresterke blokken die makkelijk 3 ton aan kilometers aankan. Persoonlijk zou ik voor de vijfcilinder gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey menno, ja ik denk dat dat wel verstandiger is, hij zal wel iets zwaarder en langzamer zijn maar als een turbo kapot gaat dan is dat een flinke kostenpost

vorige week was ik bij een 1.8T wezen kijken die had 186 gelopen en onderhouds historie hield op bij 66k:O

distributieriem was zeker weten vervangen, volgens de handelaar... maar niets wat hij aan kon tonen.

meestal zit er dan een bon bij van de aankoop distributie riem.. het was zo'n mooie auto, toch maar niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een turbo kapot gaar heb je een kostenpost, ALS je een V5 kettingrevisie moet doen ben je eveneens een sloot geld kwijt..

 

Ik zou persoonlijk voor de 1.8T gaan omdat die motor makkelijk te tunen is met alleen een chip al naar 210pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk voor de 1.8T gaan omdat die motor makkelijk te tunen is met alleen een chip al naar 210pk

 

correctie, die gaat dan naar 190 pk. zo fijn is dat.

 

maarem, 1.8t zijn schaars.. met goede onderhoudshistorie, en een niet uitgeleefde auto...

 

miss dat iemand er nog 1 weet te staan? jaar '97-'99

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk voor de 1.8T gaan omdat die motor makkelijk te tunen is met alleen een chip al naar 210pk

 

correctie, die gaat dan naar 190 pk. zo fijn is dat.

 

maarem, 1.8t zijn schaars.. met goede onderhoudshistorie, en een niet uitgeleefde auto...

 

miss dat iemand er nog 1 weet te staan? jaar '97-'99

 

Bij een goede tuner gaat ie toch echt naar 210.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor de V5 gaan.

Niet enkel om de motor maar dan ook vooral omdat het een automaat is en ik zie ook dat deze een airconditioning heeft. Lederen bankstel is natuurlijk ook nog een mooie extra optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik mijn Passat gekocht had zat ik ook te dubben welke motor erin moest zitten ben voor een 18t gegaan en heb er geen spijt van is een goede motor.

Mijn keuze zou een 18t zijn maar een v5 klinkt ook wel leuk kwa sound

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.8t zijn meer motorische aanpassingen mogelijk, chip gaat al tot over 200pk. de vr5 geen, blijft op 150pk. Beide zijn niet goedkoop in onderhoud maar de vr5 heeft geen turbo, en die turbo kan je veel geld kosten. Feit blijft, afgezien van de mogelijke turbo problematiek, dat beide goed onderhouden moet zijn, anders kom je veel onverwachte dingen tegen.

Van hore zeggen is de 1.8t goedkoper in verbuik, maar de vr5 rijdt naar mijn mening lekkerder. Vr5 klinkt leuker, dat is ook een mening uiteraard.

 

1.8t heeft een d-riem, die moet vervangen worden, kost wat geld maar geen goud. Vr5 heeft ketting. Ketting gaat langer mee dan jij maar de geleiders kunnen, zeker voor '99, slijten. Evenals de kettingspanner. Spul is niet duur maar ketting ligt tussen motor en versnellingsbak. Dus ongeveer waar je radio ook zit. Daar zit heel veel manuren in, soms wel 2 dagen. Hou daar rekening mee.

 

Verder, de vr5 rijdt zonder problemen op lpg, de 1.8t nog niet op lpg gezien. Misschien n idee...

 

Voor alleen t weekend zou ik zeker voor de vr5 gaan. Maar ben bevooroordeeld. Het is een heerlijke tour-auto en rijdt ook geweldig met 5 mensen plus bagage en aanhanger. Om maar ns iets te noemen. Weet niet hoe een 1.8t hiermee omgaat.

 

Kortom, buiten je persoonlijke voorkeur, zijn er wel wat punten waarop je keuze kunt baseren. Is enkel de vraag, wat verwacht je van de auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spul is niet duur maar ketting ligt tussen motor en versnellingsbak. Dus ongeveer waar je radio ook zit. Daar zit heel veel manuren in, soms wel 2 dagen. Hou daar rekening mee.

 

 

haha, prachtige opmerking.

 

wat ik ervan verwacht is zoals iedereen niet al te veel onnodig onderhoud, dus gewoon de onderhoudt dat die moet hebben, en niet dat die om de week in de garage staat.

 

niet dat ik moet werken om de auto nog te kunnen onderhouden :evil:

 

hij moet gewoon heerlijk rijden, brandstofverbruik niet absurd hoog maar dat is bij beide wel gelijk ongeveer, en wat de meeste zeggen, dat ligt aan de rechtervoet :P

 

de V5 is idd heel erg mooi met dat half leder, alleen weet ik niet of de automaat zo verstandig is?

 

bedankt voor al uw reacties tot nu toe :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De automaat is ook afhankelijk van onderhoud. 2-3 ton zonder problemen. Bij goed onderhouden automaten nog langer.

zou als je de V5 koopt zeker de automaat laten spoelen. Dat geeft als resultaat een zijdezacht schakelende auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, vr5 in combinatie met de tiptronic is super. Heb deze combi zelf ook. Maar een automaat is ook weer een risico. Verdiep je er in voordat je gaat proefrijden. Reperaties zijn vaak duur en specialisten vind je niet op iedere straathoek. Dat in tegenstelling tot een handgeschakelde. Zo nu en dan een versleten koppelingsplaat en dat kan iedere knutselaar wel vervangen. Verder gaat er zelden iets kapot in een handgeschakelede bak.

 

PS: ik heb het over de tiptronic(5 gang) en niet over de normale automaat(4 gang). Van die laatste weet ik niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik beginnen te zeggen dat welke keuze je ook maakt het een goede is. Ten eerste omdat je hem zelf maakt en ten tweede omdat je voor een passat gaat :lol: Je geeft aan dat de V6 al afvalt maar waarom... :?: een beetje teveel van het goede? Ik zou je adviseren om niet direct de V6 uit te sluiten..Je rijdt weinig en alleen het weekend...dus de kosten blijven beperkt. Ik heb een V6 en dik tevreden, met TT5 uiteraard en vol leer. Een vriend heeft een 1.8T en ook dik tevreden. Maar elke keer wanneer hij bij mij in de auto zit zegt hij steevast, toch wel erg lekker he, zo'n V6...

Dus: ga een keer rijden in alle smaken, inclusief de V6. Alle adviesen over automaten etc goed ter harte nemen. Er zit veel kaf onder het koren. Succes met kiezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, moeilijk hè keuzes maken in het leven. Waren ze allemaal maar als deze!

 

Je geeft aan dat je niet zo veel gaat rijden met de auto, dus zal het verbruik niet zo belangrijk zijn. Een V5 of een V6 kunnen aardig verbruiken. Een 1.8T is dan toch zuiniger als is dit natuurlijk ook relatief.

 

Voordeel van een 1.8T is dat je met een (goede!) chip er aardig wat vermogen en trekkracht bij kan krijgen. Zeker dit laatste is wel heel geweldig rijden, daar de 1.8T bij lage toerentallen al aardig wat trekkracht in huis heeft en al helemaal als deze gechipt is. Een V6 heeft natuurlijk een heel mooi geluid in huis en 193 pk is ook niet behelpen. Een V5 zou ik niet kiezen, wel mooi geluid, maar minder vermogen en toch een flink verbruik.

 

Succes met je keuze.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me kunnen voorstellen dat de V6 bewust buiten beschouwing wordt gelaten, al zou het alleen al zijn omdat die 9 van de 10 keer gecombineerd is met 4-Motion. Daardoor wordt het een heel andere auto.

Bij de keuze tussen 1.8T en 2.3 V5 kan ik weinig zinnigs zeggen. Probeer met allebei te rijden, ik denk dat ze qua motorkarakter nogal verschillen en je kunt dan beter kiezen wat bij jou past. Let bij de 1.8T wel op de problemen met olieverkoling. Check dit forum even om te zien hoe je dat kunt controleren. Is daar iets mee aan de hand, of krijg je oliedrukproblemen tijdens de proefrit, direct laten staan en ergens anders kijken. Verder is zowel de 2.3 als de 1.8T erg betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb beide motoren zelf gehad alleen dan allebei in een 3BG (van na 2001).

Dus een V5 met 170Pk. en een 1.8T met 150Pk (later wel gechipped naar de ca.200)

De 1.8T die ik had was een tip-tronic, heerlijke auto, en inderdaad sjippie erin en een bult meer vermogen en een heel ander karakter van de auto.

Maar ik zou toch weer voor de V5 gaan als ik de keuze moest maken. inderdaad minder (lees: niet) te tunen, maar man wat een heerlijke motor.

Helaas heb ik niet de ervaring met een 3B V5 met 150PK, dus daar kan ik je weinig over vertellen.

Ik vond vooral het gevoel van de auto heel erg verschillen. Met de V5 had ik veel meer het idee met een zwaardere auto onderweg te zijn die veel rustiger van karakter was. En áls je hem de sporen gaf, ging hij ook best van z'n plek.

Zeker op de snelweg in een tussensprint (van 100 naar 160 bij voorbeeld) moesten ook de meeste heel erg hun best doen om het bij te houden.

Ik denk dus als je een snelwegkroezer wilt, kan je beter voor de V5 gaan, maar wil je aan de tuning, dan de 1.8T.

Beide hele fijne motoren, maar de rest van het pakketje van de auto moet ook kloppen (uitrusting, onderhouds historie etc.etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden