Ga naar inhoud
  • 0

Bocht-verlichting


Brooklands

Vraag

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Misschien eens kijken hoe ze dit bij Seat gedaan hebben?

Ik heb nml al een paar keer de nieuwe ibi (ibiza) gezien die heeft dit ook.

Dit mistlamp als bochtverlichting is enkel op wagens die volledig can bus zijn, bij de 3BG zal dit dus een ander paar mouwen zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien eens kijken hoe ze dit bij Seat gedaan hebben?

Ik heb nml al een paar keer de nieuwe ibi (ibiza) gezien die heeft dit ook.

Dit mistlamp als bochtverlichting is enkel op wagens die volledig can bus zijn, bij de 3BG zal dit dus een ander paar mouwen zijn denk ik.

 

Weer wat geleerd :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het een idee om een kwikschakelaartje/reedmagneetje op je stuurstang te plaatsen. Als het schakelaartje in een bepaalde hoek staat dan schakelt het kwik cq reedschakelaartje je mistlamp aan.

 

Nu ik dit optik denk ik dat een reedcontactje makkelijker is, dan plaats je het magneetje op de stuurstang en het contactje met draadjes vlak boven het magneetje, dit is wat handiger met het draaien dan blijven de draadjes op hun plek.

 

het "bochtverlichtinginschakelcircuit" komt dan wel parallel te staan tov je normale schakelcircuit.

Geen garantie of dit werkt maar het moet volgens mij wel een mogelijkheid zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of, je gebruikt t signaal dat ook je richtingaanwijzer-relais aanstuurt. Eventueel met een vertragend component om tijdens korte signalering niet meteen een mistlamp aan te hebben. Eventueel uit te breiden met een interruptor voor het andere mistlicht indien de mistlichten aan staan.

Dan doet dat het alleen als je je richtingaanwijzer ook echt gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Of, je gebruikt t signaal dat ook je richtingaanwijzer-relais aanstuurt. Eventueel met een vertragend component om tijdens korte signalering niet meteen een mistlamp aan te hebben. Eventueel uit te breiden met een interruptor voor het andere mistlicht indien de mistlichten aan staan.

Dan doet dat het alleen als je je richtingaanwijzer ook echt gebruikt.

 

Volgens mij werkt dat zo ook bij Mb en seat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mercedes werkt het helemaal anders, heet Kurvenlicht. als je tot 20km/h rijd word het systeem ingeschakeld.. werkt met een Stuurunit SAM V, je stuurhoeksensor, snelheidssignaal enz enz..

 

zo met Originele onderdelen zal het nooit in een andere auto passen, weet wel dat er iets bij Hella in de schappen ligt ???, of zelf iets inmekaar zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

normale mistlampen van de 3bg hebben niet de gewenste hoek voor het licht, dus je komt uit op extra verlichting erbij.

Heb daarom een extra set roosters besteld die om de mistlampen heen zitten, in die roosters komen speciale led's (met lens) in de gleuven van de roosters.

Licht straalt dan mooi naar de zijkant en de opbrengst is vergelijkbaar met 50watt halogeen.

 

D.m.v. microcontrollertje en pwm worden de lampen gestuurd, zodat deze ook mooi kunnen dimmen.

Snelheidssignaal haal ik bij de radio weg.

Blijft dus de stuurhoek over, dat wordt toch lastig, pas als dat wil lukken ga ik de hele handel inbouwen.

Of er zou ergens een sensor te monteren moeten zijn waarmee je de stuurhoek uit kunt lezen (dus niet de sensor aan het stuurwiel gebruiken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hoeft je richtingaanwijzer niet te gebruiken hoor om de 'Cornering-light' zoals ze officieel heten te laten werken.

Ook hier gelden echter weer wettelijke regels, de lampen dienen te zijn voorzien van de codering " B of F".

Dus het kan alleen bij mistlichten en niet bij andere lampen die te monteren zijn in de bumper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Algemene inbouwhandleiding van het systeem:

http://dynaview.hella-online.com/downlo ... versal.pdf

Tachosignal bij 3B/BG wordt hier vandaan gehaald:

http://dynaview.hella-online.com/downlo ... at.doc.pdf

 

De afstelling van het systeem (op een 3B/BG) is vrij uitgebreid:

1. Licht uit, motor en contact uit

2. Contact aan

Tussen punt 2 en punt 5 (inclusief) mogen maximaal 10 seconden voorbijgaan, anders wordt het systeem niet gekalibreerd!

Tussen punt 2 en punt 11 (inclusief) mogen maximaal 5 minuten verstrijken, anders wordt de elektronica teruggezet in de normale bedrijfsmodus!

3. Motor aan

4. Licht in-/uitschakelen => 3 keer snel achterelkaar

5. Waarschuwingsknipperlichtinstallatie inschakelen

6. Cornering Light schakelt automatisch in.

7. Waarschuwingsknipperlichtinstallatie uitschakelen.

8. Licht inschakelen

9. Wegrijden

10. Cornering Light gaat automatisch uit.

11. Bij 40 km/h de waarschuwingsknipperlichtinstallatie inschakelen (de knipperlichten dienen ten minste eenmaal te knipperen)

12. Na punt 11 knipperen beide Cornering Lights 5 seconden om de kalibratie te bevestigen.

 

De algemene set van hella heeft ook aangepaste lampen (met reflectoren die naar de zijkant gericht staan) die op de plaats van de mistlampen gemonteerd moeten worden.

0103_popup.jpg

 

Voor de 3C gebruikers zonder Xenon af-fabriek:

Ik twijfel of het zinvol is om de standaard mistlamp van een 3C in te zetten als bochtverlichting middels VAG-COM. Over de mistlampen van een 3C ben ik eigenlijk niet te spreken. De lichtopbrengst van de mistlampen is vrijwel ninhil. Als ik ze aanzet is het net of er niks gebeurd, zo weinig licht komt er bij, laat staan aan de zijkant.

Het is zeker niet te vergelijken met de statische bochtverlichting van een 3C, die kan je echt niet missen als die aan gaat. Daar komt echt een forse, opzij gerichte bundel licht uit die veel extra licht en zicht verschaft.

 

Wat misschien wel voor de 3C interessant is, is de Hella set voor de Golf 5:

0104_popup.jpg

Hier zitten lampen bij de bij de Golf op de plaats van mistlampen gemonteerd moeten worden, mogelijk dat dat met wat tweaken ook wel op een passat past. Het stuurapparaat zal waarschijnlijk wel werken op een passat 3C.

 

Als laatste nog het filmpje:

http://dynaview.hella-online.com/EN/filme/corner.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden