Ga naar inhoud
  • 0

Help...


Turbo-Variant

Vraag

Poehpoeh... het aanschaffen van de OBD-II stekker heeft zo zijn gevolgen...

 

Waar begint het verhaal?

Ik kocht de OBD-II stekker, en wilde nadat ik foutcodes (=0) had gezocht, eens het vermogen testen. De logs van deze testritjes had ik ter beoordeling aan DM gestuurd. Conclusie: vermogen te weinig. (120pk)

MAF-waarden waren te laag, retard timing op alle 4 cilinders te hoog, en de lambdawaarden weken ook nogal af.

 

Om het e.e.a. te elimineren ben ik begonnen met het reinigen van de luchtmassameter. Deze heb ik daarna terug geplaatst en voor het gemak even een open luchtfilter erop gezet. Hierna leek de gasresponse (in de vrij) fenomenaal te zijn. Ik dacht dus dat het reinigen en het open filter een flinke verbetering waren. Dat bleek een tegenvaller vanochtend. Auto is totaal niet meer te rijden. In de 1 en 2 houdt hij behoorlijk in, en vanaf de 3 is er nauwelijks nog response vanuit de machinekamer. E.e.a. werd erger na een poging om te accelerern op de snelweg in de 4 of 5, toen er een knal te horen was.

 

Tot dan geen foutcodes te vinden...

 

Daarna het originele filter teruggeplaatst en de lmm nogmaals gereinigd. Geen verbetering. :cry:

 

Toen maar eens de accupool losgehaald, en na een uur weer vastgezet en gasklep aangeleerd. (als dat goed gegaan is althans)

Ook hier geen verbetering... Nee, sterker nog, behoorlijke verslechtering.

 

Na het vastzetten van de accupool wel 2 storingen in het geheugen. 1 voor de LMM, en nog een als gevolg van de stroomuitval. (zal ze dadelijk even plakken in dit topic)

 

Ik ben nu wel eventjes ten einde raad wat dit alles kan veroorzaken... Ik heb gedacht aan een definitief overleden LMM, maar hij heeft nog steeds (lage) waardes door. Ook lijkt mij het motorgedrag daar te erg voor.

Ook heb ik gedacht aan een of andere motor/turboschade. (mechanisch) Het feit dat e.e.a. verslechterd nadat ik de stroom eraf haal, maakt dit weer discutabel. Echter, er zijn bij gasgeven in de vrij soms wel onheilspellende geluiden te horen in het vooronder.... :oops:

Stationair loopt hij echter (zoals altijd) prachtig rond.

 

Verder dit er op het luchtfilterhuis een of ander blokje met 2 aansluitingen erop. Indien je deze loskoppelt, loopt de motor niet meer. Nu heb ik deze (lomp als ik ben) eens laten vallen. Kan dit wellicht voor problemen zorgen?

 

Als iemand wellicht suggesties heeft... graag. Auto loopt totaal niet nu, en moet komend weekend naar Brussel rijden. :?

 

Heb de beschikking over een laptop met vagcom, en ben niet bang voor vuile handjes... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Sterkte Ken. Voor mij weer een reden om mijn andere plannen door te zetten.. Hoewel dat natuurlijk ook vragen om problemen kan worden..

 

Iemand nog een Opel Vivaro of een Mitsubitshi Eclipse kopen ?

 

Er wordt je wat aangeboden als je op internet adverteert..

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De beschrijving van het inhouden in de lage versnellingen en het niet willen rijden in de hogere versnellingen was overigens ook zo toen mijn V5 destijds door bobineproblemen op vier pitten liep.

 

Maar goed. Dat zou wel uit de foutencodes moeten komen toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bobines heb ik ook aan gedacht. Foutcodes over bobines geeft hij niet.

Er lijkt in ieder geval iets weg te vallen... Ontsteking of injectie.

 

Ik ga er echter vanuit dat bovenstaande probleemjes een gevolg zijn van mijn beunpraktijken. (hoewel dat niet het geval hoeft te zijn)

 

Gevalletje domme pech denk ik... 'T is niet dat de 1.8T motoren slecht zijn. Denk alleen dat ze een beetje geplaagd worden door "geävanceerdheid". (zoals alle leuke motoren tegenwoordig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, vervangen is inderdaad beter. Schoonmaken leek me echter als tijdelijke oplossing wel in orde.

 

De waarden zijn overigens vrijwel hetzelfde gebleven. En het afkoppelen van de LMM als gevolg dat de motor nog slechter loopt... Wellicht werkt hij dus wel nog enigszins... (maargoed, als hij dezelfde waarden doorgeeft als vóór het reinigen, dan kan hij toch niet zo beroerd lopen nu?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als iemand wellicht suggesties heeft... graag. Auto loopt totaal niet nu, en moet komend weekend naar Brussel rijden.

 

heu, en je bent 16?

 

 

naja, als je de boel echt tot shit verklooit moet je maar ff roepen. Brussel heb ik ook gewoond, dus best aardig om weer eens te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hihi, zit je een beetje met de auto van een ander te experimenteren!?

 

Maar goed, ik hou me er maar beter buiten, heb geen idee wat dat motormanagement aan inputs krijgt. Maar klinkt - oeps, doe ik het toch - of er e.e.a mist aan inputs. stekkers los/kapot, geheugen toch niet helemaal gewist etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Log MB 002, stationair moet de Air Mass 1.8 - 4.0 g/s meten, bij 2520 toeren in neutraal 7.5-12g/s. Waarden komen uit de Bentley. Vallen de waarden hierbuiten, en dat zal denk ik wel het geval zijn, dan is je LMM toch stuk.

 

Wat voor blokje is dat nou precies? Ik snap het nog niet.

 

Je kunt ook de LMM loskoppelen en kijken hoe de motor dan loopt, geen wetenschappelijke aanpak maar het geeft je wel een idee of de LMM roet in het eten gooit, vooraf even de codes resetten. Na het loskoppelen de motor enige tijd stationair leten draaien en niet schrikken van de codes ;)

 

knalletje zal wel een detonatie zijn geweest aangezien je MB 032 al op +25% staat (buiten bereik arm mengsel, de ecu kan niet meer bijregelen).

 

Ik zou, met afgekoppelde LMM, eerst even rustig toeren en de trims laten zetten, dit duurt 10-20 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Um... bij mijn weten is een fout waar "Intermittent" een fout die niet contstant heerst.

Een fout die zich dus af en toe voordoet.

 

Verder staat er dit bij Gerrit Speek op de site:

 

foutcode: 16486 P0102

nl Luchtmassameter (G70) signaal te laag

du Luftmassenmesser (G70) Signal zu klein

en Mass or Volume Air Flow Circ (G70) Low Input

 

 

Mogelijke oorzaken:

Draadbreuk in de ECU naar de LMM (G70)

LMM kapot

 

Iig succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met afgekoppelde LMM liep de motor maar 400rpm stationair en viel soms uit...

 

Vind ik wel een vreemd gevolg van lmm afkoppelen... Wellicht een (of meerdere) bobines die uitvallen??

 

Als het ff kan morgen nog maar eens wat testen. Kijken of er te rijden valt met afgekoppelde lmm. Nu eerst slapen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, ik heb net de MAF afgekoppeld en ermee gereden alsof er niets aan de hand was, wel code 16486, zelfde als jij hebt.

 

Wellicht moet je eerst de LMM afkoppelen en de codes resetten, en er daarna mee gaan rijden. Na een code reset gaan de fuel trims naar nul en worden deze opnieuw geleerd, doe je dit niet dan ga je rijden met de +25% trim en dat gaat de motor nooi leuk vinden.

 

Ik ben ook nog een probleempje aan het zoeken en wilde de LMM elimineren, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat rijden nu echt niet verstandig is. Zelfs bij een beetje gassen in neutraal hapert de motor enorm....

 

Wat ik me overigens net bedacht... Na die klap is de motor nog een stuk beroerder gaan lopen als ervoor.

 

Toen ik de MAF afkoppelde, en startte, leek er niks aan de hand. Na een paar seconden viel de motor echter uit. Na opnieuw gestart te hebben liep deze maar heel laag stationair. Dacht eerst dat dit door de LMM kwam, maar blijkaar niet.

 

Hoop eigenlijk even 4 bobines te kunnen testen...

 

Overigens, dat blok wat op de grond gestuiterd is, betreft 8d0905351. Is dat blok wat bovenop het originele luchtfilterhuis zit, met 2 verschillende stekkers erop. Zit nog een koellichaam onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas heeft de beste man afgelopen avond ook nog niets kunnen vinden.

 

Wat hij voor ons wel kan testen is een nieuwe LMM, en dat blokje wat ik heb laten vallen. (is volgens mij voor de ontsteking). Voorlopig heeft hij echter geen tijd.

 

Ik ga dus komende week eens op zoek naar lekken in onder/overdruk systeem, en ik wil op de een of andere manier even zo'n blok testen. Ding kost namelijk dik 100 euro, en vervangen zonder resultaat vind ik ook zonde... (dat kan je ook weer aan een nieuwe lmm uitgeven)

 

Eens kijken of een sloperij of autobedrijf zo'n blokje heeft liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden