Poehpoeh... het aanschaffen van de OBD-II stekker heeft zo zijn gevolgen...
Waar begint het verhaal?
Ik kocht de OBD-II stekker, en wilde nadat ik foutcodes (=0) had gezocht, eens het vermogen testen. De logs van deze testritjes had ik ter beoordeling aan DM gestuurd. Conclusie: vermogen te weinig. (120pk)
MAF-waarden waren te laag, retard timing op alle 4 cilinders te hoog, en de lambdawaarden weken ook nogal af.
Om het e.e.a. te elimineren ben ik begonnen met het reinigen van de luchtmassameter. Deze heb ik daarna terug geplaatst en voor het gemak even een open luchtfilter erop gezet. Hierna leek de gasresponse (in de vrij) fenomenaal te zijn. Ik dacht dus dat het reinigen en het open filter een flinke verbetering waren. Dat bleek een tegenvaller vanochtend. Auto is totaal niet meer te rijden. In de 1 en 2 houdt hij behoorlijk in, en vanaf de 3 is er nauwelijks nog response vanuit de machinekamer. E.e.a. werd erger na een poging om te accelerern op de snelweg in de 4 of 5, toen er een knal te horen was.
Tot dan geen foutcodes te vinden...
Daarna het originele filter teruggeplaatst en de lmm nogmaals gereinigd. Geen verbetering.
Toen maar eens de accupool losgehaald, en na een uur weer vastgezet en gasklep aangeleerd. (als dat goed gegaan is althans)
Ook hier geen verbetering... Nee, sterker nog, behoorlijke verslechtering.
Na het vastzetten van de accupool wel 2 storingen in het geheugen. 1 voor de LMM, en nog een als gevolg van de stroomuitval. (zal ze dadelijk even plakken in dit topic)
Ik ben nu wel eventjes ten einde raad wat dit alles kan veroorzaken... Ik heb gedacht aan een definitief overleden LMM, maar hij heeft nog steeds (lage) waardes door. Ook lijkt mij het motorgedrag daar te erg voor.
Ook heb ik gedacht aan een of andere motor/turboschade. (mechanisch) Het feit dat e.e.a. verslechterd nadat ik de stroom eraf haal, maakt dit weer discutabel. Echter, er zijn bij gasgeven in de vrij soms wel onheilspellende geluiden te horen in het vooronder....
Stationair loopt hij echter (zoals altijd) prachtig rond.
Verder dit er op het luchtfilterhuis een of ander blokje met 2 aansluitingen erop. Indien je deze loskoppelt, loopt de motor niet meer. Nu heb ik deze (lomp als ik ben) eens laten vallen. Kan dit wellicht voor problemen zorgen?
Als iemand wellicht suggesties heeft... graag. Auto loopt totaal niet nu, en moet komend weekend naar Brussel rijden.
Heb de beschikking over een laptop met vagcom, en ben niet bang voor vuile handjes...
Vraag
Turbo-Variant
Poehpoeh... het aanschaffen van de OBD-II stekker heeft zo zijn gevolgen...
Waar begint het verhaal?
Ik kocht de OBD-II stekker, en wilde nadat ik foutcodes (=0) had gezocht, eens het vermogen testen. De logs van deze testritjes had ik ter beoordeling aan DM gestuurd. Conclusie: vermogen te weinig. (120pk)
MAF-waarden waren te laag, retard timing op alle 4 cilinders te hoog, en de lambdawaarden weken ook nogal af.
Om het e.e.a. te elimineren ben ik begonnen met het reinigen van de luchtmassameter. Deze heb ik daarna terug geplaatst en voor het gemak even een open luchtfilter erop gezet. Hierna leek de gasresponse (in de vrij) fenomenaal te zijn. Ik dacht dus dat het reinigen en het open filter een flinke verbetering waren. Dat bleek een tegenvaller vanochtend. Auto is totaal niet meer te rijden. In de 1 en 2 houdt hij behoorlijk in, en vanaf de 3 is er nauwelijks nog response vanuit de machinekamer. E.e.a. werd erger na een poging om te accelerern op de snelweg in de 4 of 5, toen er een knal te horen was.
Tot dan geen foutcodes te vinden...
Daarna het originele filter teruggeplaatst en de lmm nogmaals gereinigd. Geen verbetering.
Toen maar eens de accupool losgehaald, en na een uur weer vastgezet en gasklep aangeleerd. (als dat goed gegaan is althans)
Ook hier geen verbetering... Nee, sterker nog, behoorlijke verslechtering.
Na het vastzetten van de accupool wel 2 storingen in het geheugen. 1 voor de LMM, en nog een als gevolg van de stroomuitval. (zal ze dadelijk even plakken in dit topic)
Ik ben nu wel eventjes ten einde raad wat dit alles kan veroorzaken... Ik heb gedacht aan een definitief overleden LMM, maar hij heeft nog steeds (lage) waardes door. Ook lijkt mij het motorgedrag daar te erg voor.
Ook heb ik gedacht aan een of andere motor/turboschade. (mechanisch) Het feit dat e.e.a. verslechterd nadat ik de stroom eraf haal, maakt dit weer discutabel. Echter, er zijn bij gasgeven in de vrij soms wel onheilspellende geluiden te horen in het vooronder....
Stationair loopt hij echter (zoals altijd) prachtig rond.
Verder dit er op het luchtfilterhuis een of ander blokje met 2 aansluitingen erop. Indien je deze loskoppelt, loopt de motor niet meer. Nu heb ik deze (lomp als ik ben) eens laten vallen. Kan dit wellicht voor problemen zorgen?
Als iemand wellicht suggesties heeft... graag. Auto loopt totaal niet nu, en moet komend weekend naar Brussel rijden.
Heb de beschikking over een laptop met vagcom, en ben niet bang voor vuile handjes...
Link naar reactie
Delen op andere sites
44 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten