Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok ik schrok er toch erg van. maar ik heb nu contact gehad met Coen Donckers, en die kunnen het doen voor €450,- waarbij het kan oplopen tot maximaal €550,- als ze nog wat slangen moeten vervangen.

Ze vervangen dan de oliepomp, filter en de olie. ze maken daarbij ook nog meteen de zeef mee schoon en ze vervangen de leidingen. Zelfs nog meer dan wat ze bij de dealer doen, voor minder geld. ik ben ook al erg te spreken hoeveel tijd Coen neemt om je vragen goed te beantwoorden.

Ik ga hem vandaag wegbregen en dan kan hij hem dinsdag maken. (durf er eigenlijk niet eens meer naar toe te rijden :? ) Ik hoop dat hij daarna weer helemaal goed loopt. Maar zoals Arjen (3V) al zei, voor een specialist rij ik graag een stukje om. Bedankt voor de tip dus! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gister mijn auto op gehaald bij Audiparts (Coen Donckers) en ik kan niet anders dan zeggen dat ze daar echt weten wat vakmanschap is! echt petje af voor de mannen bij deze garage. Ze zijn super klant vriendelijk, leveren puik werk en nog snel ook. Afspraak is afspraak bij hun en wat ze zeggen doen ze ook. Zo hadden ze me een indicatiebedrag gegeven van wat het zou gaan kosten, daar bleken ze iets overheen te komen omdat ze toch 5 uur aan mijn auto hadden gesleuteld. Om toch bij het indicatie bedrag in de buurt te blijven hebben ze me een korting van 30% op het arbeidsloon gegeven.

Mijn oliepomp is gemaakt en alles loopt weer zoals het zou moeten! ik kreeg zelfs mijn oude pomp mee naar huis en er werd duidelijk uitgelegd wat ze hadden gedaan en wat er mis was. Daar hoefde ik niet eens naar te vragen.

 

Kortom, maar ik denk dat jullie dat wel proeven :-) echt een top garage daar in Veghel. Zeker waard om een uurtje voor om te rijden! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik lees je berichte nu pas, maar ik was 600 euro kwijt voor dit probleem.

 

600? heb je hem ook bij Coen Donkers laten repareren? wat hebben ze bij jou dan allemaal gedaan?

nee, bij p. martens waar ik hem ook gekocht heb. ze hebben er een nieuwe olie pomp, nieuwe olie zeef, nieuwe olie + filter opgedaan. verder weet ik zo niet. miss dat ik de rekening nog wel ergens heb liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Stoen Coen zn UrQuattro met V8-motor daar ook?

Er stond idd wel een hele gave Quattro met een hoop decals. Bedoel je degene die binnen in de "showroom" staat, vlak bij de balie? Echt een super audi! :mrgreen:

 

ze hebben er een nieuwe olie pomp, nieuwe olie zeef, nieuwe olie + filter opgedaan. verder weet ik zo niet. miss dat ik de rekening nog wel ergens heb liggen.

 

Misschien dat het daar aan ligt, bij mij hebben ze 5 uur arbeid, 1 oliepomp (dat is inclusief de zeef) en een (en nu weet ik het niet zeker omdat ik zo'n leek ben) aanzuig slang van de turbo vervangen. Een filter had ik er namelijk zelf pas op laten zetten (big kahuna) en die kan nog wel even mee.

Feit blijft dat het een hele prettige garage is. Ik heb Coen gisteren nog even opgebeld om mijn dank en lof uit te spreken over zijn bedrijf. Echt een aanrader voor iedereen hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik lees je berichte nu pas, maar ik was 600 euro kwijt voor dit probleem.

 

600? heb je hem ook bij Coen Donkers laten repareren? wat hebben ze bij jou dan allemaal gedaan?

nee, bij p. martens waar ik hem ook gekocht heb. ze hebben er een nieuwe olie pomp, nieuwe olie zeef, nieuwe olie + filter opgedaan. verder weet ik zo niet. miss dat ik de rekening nog wel ergens heb liggen.

 

Tegen mij zeiden ze dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt-nu dus wel.

Ook hadden ze er 0W30 in gegooid met een verversingtermijn van 30000 km.

Hebben ze er bij jou wel 5W40 in gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tegen mij zeiden ze dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt-nu dus wel.

Ook hadden ze er 0W30 in gegooid met een verversingtermijn van 30000 km.

Hebben ze er bij jou wel 5W40 in gedaan!

 

Bij mij hebben ze er ook 0W30 ingedaan. maar ik moet het voor de zekerheid nog even op de rekening nakijken. je hoort van me ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

600? heb je hem ook bij Coen Donkers laten repareren? wat hebben ze bij jou dan allemaal gedaan?

nee, bij p. martens waar ik hem ook gekocht heb. ze hebben er een nieuwe olie pomp, nieuwe olie zeef, nieuwe olie + filter opgedaan. verder weet ik zo niet. miss dat ik de rekening nog wel ergens heb liggen.

 

Tegen mij zeiden ze dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt-nu dus wel.

Ook hadden ze er 0W30 in gegooid met een verversingtermijn van 30000 km.

Hebben ze er bij jou wel 5W40 in gedaan!

ik weet het zo ook niet. er zit geen longlife meer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmorgen auto gestart, en stukje naar loods gereden waar ik de auto binnen heb gezet. Tijdens rijden viel mij al de grote hoeveelheid witte rook op, maar gezien de koude temperatuur verder weinig aandacht aan geschonken. Eenmaal in de loods aangekomen rookte de auto nog bijhoorlijk, terwijl het binnen in de loods 20 graden was. Ook de stank viel mij gelijk op, beetje te omschrijven als verbrand metaal of zo iets. De afstand naar de loods was iets van 4 km, dus de auto was nog lang niet op temperatuur. Gelijk motorkap open, en ook daar een vieze lucht. Olie was op peil, wel erg veel witte smurrie op pijlstok en binnenzijde dop, nog niet eerder gehad :shock: . Koelvloeistof was in orde, spoot er niet uit, en juiste kleur.

We hebben de auto even goed op bedrijfstremperatuur laten komen, paar keer goed gas gegeven, en de witte rook is weg. Vieze lucht wordt minder, maar wel aanwezig. Volgens een oud-monteur kon het liggen aan de katalysator, rijden van veel korte stukjes (klopt), en misschien de ophoping van olieresten in het carter.

 

Hamvraag; Moet ik mij nu zorgen maken? Is dit het bekende sludge verhaal, en is het zinvol om op dit moment de boel te flushen en zeef te vervangen/reinigen?? Olie is 5000 km geleden vervangen (longlife).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vanmorgen auto gestart, en stukje naar loods gereden waar ik de auto binnen heb gezet. Tijdens rijden viel mij al de grote hoeveelheid witte rook op, maar gezien de koude temperatuur verder weinig aandacht aan geschonken. Eenmaal in de loods aangekomen rookte de auto nog bijhoorlijk, terwijl het binnen in de loods 20 graden was. Ook de stank viel mij gelijk op, beetje te omschrijven als verbrand metaal of zo iets. De afstand naar de loods was iets van 4 km, dus de auto was nog lang niet op temperatuur. Gelijk motorkap open, en ook daar een vieze lucht. Olie was op peil, wel erg veel witte smurrie op pijlstok en binnenzijde dop, nog niet eerder gehad :shock: . Koelvloeistof was in orde, spoot er niet uit, en juiste kleur.

We hebben de auto even goed op bedrijfstremperatuur laten komen, paar keer goed gas gegeven, en de witte rook is weg. Vieze lucht wordt minder, maar wel aanwezig. Volgens een oud-monteur kon het liggen aan de katalysator, rijden van veel korte stukjes (klopt), en misschien de ophoping van olieresten in het carter.

 

Hamvraag; Moet ik mij nu zorgen maken? Is dit het bekende sludge verhaal, en is het zinvol om op dit moment de boel te flushen en zeef te vervangen/reinigen?? Olie is 5000 km geleden vervangen (longlife).

 

Alvast bedankt!

 

Als daar klontjes zitten, is het verstandig om de olie te vervangen, en ook een motorflush te doen. Ook is het dan verstandig om geen longlife olie meer te nemen, maar synthetisch, anders krijg je weer het zelfde probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke. Klontjes hebben niet echt gezien, wel opgedroogde olie direct onder de vuldop in het blok, zeg maar. We waren al beetje aan het twijfelen over een flush. De auto gaat binnenkort de garantie uit, maar we zitten ernstig te denken de Passat dan direct in te ruilen. Beetje kosten maken is niet erg, maar het vertrouwen in deze wagen is gedaald tot niveau 0 gezien alle andere ellende die we al hebben gehad. Probleem is dat de dealer nu iets heeft van "auto heeft nu geen problemen, dus doen we niets aan" maar het is natuurlijk niet wenselijk 1 dag na afloop van garantie met een kapot blok te staan (...). Ik verwacht niet dat de dealer nu kostenloos even een flush gaat uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De flush kun je ook zelf doen (als je zelf olie kunt vervangen). Merken als Forte etc zijn hiervoor geschikt. Ik heb zelf naast Forte ook nog preventief een Auto-RX flush gedaan, 4000 km met Auto-RX, daarna 5000 km met normal olie (geen vol-synthetisch). Daarna weer de normale vol-syntetische olie om de 10 dkm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden