Wel dan nu na mijn aanmelding mijn eerste topic. Heb al wat rondgezocht in het forum maar voor de zekerheid toch maar plaatsen.
Mijn Passat (Highline) kreeg ik in 1997 splinternieuw. Al die jaren heb ik hem als mijn vrouw behandeld (heel voorzichtig dus) en het voiture is altijd op tijd in onderhoud geweest bij de VW-dealer. Door de jaren heen heeft mij dit het nodige gekost aan onderhoud. De dealer (VW-Pon in Amersfoort) is er één die vindt dat de wagens die zij in onderhoud hebben altijd de toets der kritiek moeten kunnen doorstaan. Daar heb ik al die jaren vrede mee gehad maar nu weet ik niet meer wat te doen. De laatste gebeurtenis:
Een aantal weken geleden begon mijn temperatuurmeter afwijkingen te vertonen. Bij een toerental rond 2000 ging de wijzer keurig op 90 graden. Bij het minderen van het toerental daalde de naald tot een derde. Toch maar een keer gebeld met de vraag of mijn koppakking wellicht aan het overlijden was. Dat zou niet het geval zijn; vermoeden was een defecte waterpomp waarvan het schoepje wellicht een scheur bevatte. "Kom hem straks maar even langsbrengen". Afijn, zo gezegd zo gedaan en naar een uurtje, twee koffie en een krant kwam de diagnose. Waterpomp moet vervangen worden. En als we hem toch open hebben kunnen we meteen de distributieriem vervangen want die is over 2000 kilometer ook aan de beurt.
Het hele gebeuren werd over het weekend getild en ik besloot eerst maar voor de waterpomp te gaan en de rest even te laten voor later. Maandagmiddag maar even gebeld hoe de zaken er voor stonden. Raadsels alom; niemand die er iets van snapte. Waterpomp gedemonteerd; in prima conditie. Temperatuursensor (thermostaat?) gecontroleerd; in prima conditie. Hup.... 4 monteurs in de wagen en belasten die hap. Waarschijnlijk (zo goed als zeker) een lekkende koppakking. Advies: trek er geen caravan mee, ritje Groningen zou ik ook niet doen maar je kunt er nog wel mee rijden. We horen het nog wel. Mogelijke kosten voor reparatie afhankelijk van wat aangetroffen wordt. Als na verwijdering van de oude pakking en schoonmaken een nieuwe pakking volstaat 1000 euro. Blijkt dat er groeven in zitten en gevlakt moet worden 1500. Moet er een hele nieuw kop op dan 3000.
Nu staat dit beestje waar ik verknocht aan ben wel op 474000 KM maar volgens mij kan hij veel meer..... (wishfull thinking?).
Ik ben dus duidelijk op zoek naar advies of ik een second opinion moet zoeken, de gok nemen dat een nieuwe pakking zonder extra kosten volstaat, of dat ik gewoon afscheid moet nemen van het trouwe beestje dat mij nog nooit heeft laten staan en nog steeds 1:20 rijdt.
Vraag
George uit Wombarg
Wel dan nu na mijn aanmelding mijn eerste topic. Heb al wat rondgezocht in het forum maar voor de zekerheid toch maar plaatsen.
Mijn Passat (Highline) kreeg ik in 1997 splinternieuw. Al die jaren heb ik hem als mijn vrouw behandeld (heel voorzichtig dus) en het voiture is altijd op tijd in onderhoud geweest bij de VW-dealer. Door de jaren heen heeft mij dit het nodige gekost aan onderhoud. De dealer (VW-Pon in Amersfoort) is er één die vindt dat de wagens die zij in onderhoud hebben altijd de toets der kritiek moeten kunnen doorstaan. Daar heb ik al die jaren vrede mee gehad maar nu weet ik niet meer wat te doen. De laatste gebeurtenis:
Een aantal weken geleden begon mijn temperatuurmeter afwijkingen te vertonen. Bij een toerental rond 2000 ging de wijzer keurig op 90 graden. Bij het minderen van het toerental daalde de naald tot een derde. Toch maar een keer gebeld met de vraag of mijn koppakking wellicht aan het overlijden was. Dat zou niet het geval zijn; vermoeden was een defecte waterpomp waarvan het schoepje wellicht een scheur bevatte. "Kom hem straks maar even langsbrengen". Afijn, zo gezegd zo gedaan en naar een uurtje, twee koffie en een krant kwam de diagnose. Waterpomp moet vervangen worden. En als we hem toch open hebben kunnen we meteen de distributieriem vervangen want die is over 2000 kilometer ook aan de beurt.
Het hele gebeuren werd over het weekend getild en ik besloot eerst maar voor de waterpomp te gaan en de rest even te laten voor later. Maandagmiddag maar even gebeld hoe de zaken er voor stonden. Raadsels alom; niemand die er iets van snapte. Waterpomp gedemonteerd; in prima conditie. Temperatuursensor (thermostaat?) gecontroleerd; in prima conditie. Hup.... 4 monteurs in de wagen en belasten die hap. Waarschijnlijk (zo goed als zeker) een lekkende koppakking. Advies: trek er geen caravan mee, ritje Groningen zou ik ook niet doen maar je kunt er nog wel mee rijden. We horen het nog wel. Mogelijke kosten voor reparatie afhankelijk van wat aangetroffen wordt. Als na verwijdering van de oude pakking en schoonmaken een nieuwe pakking volstaat 1000 euro. Blijkt dat er groeven in zitten en gevlakt moet worden 1500. Moet er een hele nieuw kop op dan 3000.
Nu staat dit beestje waar ik verknocht aan ben wel op 474000 KM maar volgens mij kan hij veel meer..... (wishfull thinking?).
Ik ben dus duidelijk op zoek naar advies of ik een second opinion moet zoeken, de gok nemen dat een nieuwe pakking zonder extra kosten volstaat, of dat ik gewoon afscheid moet nemen van het trouwe beestje dat mij nog nooit heeft laten staan en nog steeds 1:20 rijdt.
Link naar reactie
Delen op andere sites
32 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten