Ga naar inhoud
  • 0

Koppakking ja of nee en hoe nu verder?


George uit Wombarg

Vraag

Wel dan nu na mijn aanmelding mijn eerste topic. Heb al wat rondgezocht in het forum maar voor de zekerheid toch maar plaatsen.

 

Mijn Passat (Highline) kreeg ik in 1997 splinternieuw. Al die jaren heb ik hem als mijn vrouw behandeld (heel voorzichtig dus) en het voiture is altijd op tijd in onderhoud geweest bij de VW-dealer. Door de jaren heen heeft mij dit het nodige gekost aan onderhoud. De dealer (VW-Pon in Amersfoort) is er één die vindt dat de wagens die zij in onderhoud hebben altijd de toets der kritiek moeten kunnen doorstaan. Daar heb ik al die jaren vrede mee gehad maar nu weet ik niet meer wat te doen. De laatste gebeurtenis:

 

Een aantal weken geleden begon mijn temperatuurmeter afwijkingen te vertonen. Bij een toerental rond 2000 ging de wijzer keurig op 90 graden. Bij het minderen van het toerental daalde de naald tot een derde. Toch maar een keer gebeld met de vraag of mijn koppakking wellicht aan het overlijden was. Dat zou niet het geval zijn; vermoeden was een defecte waterpomp waarvan het schoepje wellicht een scheur bevatte. "Kom hem straks maar even langsbrengen". Afijn, zo gezegd zo gedaan en naar een uurtje, twee koffie en een krant kwam de diagnose. Waterpomp moet vervangen worden. En als we hem toch open hebben kunnen we meteen de distributieriem vervangen want die is over 2000 kilometer ook aan de beurt.

 

Het hele gebeuren werd over het weekend getild en ik besloot eerst maar voor de waterpomp te gaan en de rest even te laten voor later. Maandagmiddag maar even gebeld hoe de zaken er voor stonden. Raadsels alom; niemand die er iets van snapte. Waterpomp gedemonteerd; in prima conditie. Temperatuursensor (thermostaat?) gecontroleerd; in prima conditie. Hup.... 4 monteurs in de wagen en belasten die hap. Waarschijnlijk (zo goed als zeker) een lekkende koppakking. Advies: trek er geen caravan mee, ritje Groningen zou ik ook niet doen maar je kunt er nog wel mee rijden. We horen het nog wel. Mogelijke kosten voor reparatie afhankelijk van wat aangetroffen wordt. Als na verwijdering van de oude pakking en schoonmaken een nieuwe pakking volstaat 1000 euro. Blijkt dat er groeven in zitten en gevlakt moet worden 1500. Moet er een hele nieuw kop op dan 3000.

 

Nu staat dit beestje waar ik verknocht aan ben wel op 474000 KM maar volgens mij kan hij veel meer..... (wishfull thinking?).

 

Ik ben dus duidelijk op zoek naar advies of ik een second opinion moet zoeken, de gok nemen dat een nieuwe pakking zonder extra kosten volstaat, of dat ik gewoon afscheid moet nemen van het trouwe beestje dat mij nog nooit heeft laten staan en nog steeds 1:20 rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het gaat hier om een 3B, 90PK TDI, en hij is een nulletje vergeten bij de km-stand, moet 474.000 km zijn.

Het is meestal inderdaad wel te zien als je kop of koppakking lek is aan de symptomen die Nitro68 aangeeft, maar helaas niet altijd. Wat je ook nog even kunt doen is (bij koude motor) de dop even van de radiateur te draaien. Als je dan de auto start en de vloeistof begint te borrelen dan is het foute boel. Als er allemaal witte drab in je koelvloeistof zit is er ook iets niet goed. Maar als dat er allemaal goed uitziet...

Ik kan jouw klachten alleen niet echt koppelen aan een lekke cylinderkop, ik zou voordat je dure uitgaven gaat doen toch eens een second opinion proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Diesel, benzine? 1.8 1.9 2.0 4,5,6,7,8,9,10 cylinder TDI GTFGX???

 

Als je koppaking het begeeft zou je dus koelvloeistof moeten kwijtraken, is dat zo?

Expansie tank gaat leeg na verloop van tijd?

 

1.9 TDI. Ik verlies wel wat koelvloeistof (niet zoveel) en dat weet de dealer ruim een jaar geleden aan een kleine lekkage in de radiator. Nu wordt gezegd dat er hoge druk wordt opgebouwd en dat de slangen (geen idee welke) hard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je ook nog even kunt doen is (bij koude motor) de dop even van de radiateur te draaien. Als je dan de auto start en de vloeistof begint te borrelen dan is het foute boel. Als er allemaal witte drab in je koelvloeistof zit is er ook iets niet goed. Maar als dat er allemaal goed uitziet...

...

 

Dank je 3V ga ik morgen even doen. Laat weten hoe het er uit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jos even bellen (http://www.jbautoservice.nl)

 

Zal ik doen, maar ik ben benieuwd naar de kosten die hij dan rekent. Ik heb het nodige gelezen op deze site maar ik vraag me af of ik dan echt voor 600 euro klaar ben. Heb namelijk nergens iets gelezen over groeven en vlakken. Alleen dat een nieuwe koppakking 600 kost, een vervangkop 1200 en een originele kop 1500. Hoe zeker kan ik zijn dat na een reparatie door hem het boeltje blijft draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jos even bellen (http://www.jbautoservice.nl)

 

Zal ik doen, maar ik ben benieuwd naar de kosten die hij dan rekent. Ik heb het nodige gelezen op deze site maar ik vraag me af of ik dan echt voor 600 euro klaar ben. Heb namelijk nergens iets gelezen over groeven en vlakken. Alleen dat een nieuwe koppakking 600 kost, een vervangkop 1200 en een originele kop 1500. Hoe zeker kan ik zijn dat na een reparatie door hem het boeltje blijft draaien?

 

Je kan er zeker van zijn dat je auto weer goed rijd als hij bij Jos geweest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Diesel, benzine? 1.8 1.9 2.0 4,5,6,7,8,9,10 cylinder TDI GTFGX???

 

Als je koppaking het begeeft zou je dus koelvloeistof moeten kwijtraken, is dat zo?

Expansie tank gaat leeg na verloop van tijd?

 

1.9 TDI. Ik verlies wel wat koelvloeistof (niet zoveel) en dat weet de dealer ruim een jaar geleden aan een kleine lekkage in de radiator. Nu wordt gezegd dat er hoge druk wordt opgebouwd en dat de slangen (geen idee welke) hard zijn.

Is er in het verleden wel eens zo'n pil tegen lekkage in je koelsysteem gegooid? Die krengen kunnen namelijk het systeem behoorlijk verstoppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoest ooit mogelijk dat de temperatuurmeter reageert op het gaspedaal :shock:

De temperatuur van de koelvloeistof kan in werkelijkheid nooit zo snel veranderen 8)

 

Misschien iets elektronisch? :roll:

 

 

dit is na mijn idee hellaas wel mogelijk, heb het bij mijn vorige auto ook gehad(sierra cosworth) resultaat was een lekke kopppaking :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de meter van de tank, veranderd die ook bij gas loslaten?

 

Nee dat doet ie niet. Gisteren opeens een *kuch* en nog maar weinig vermogen. Jos heeft inmiddels gemailed en ik ga hem maar bellen. Auto staat nu in Dronten en ik durf er eigenlijk niet meer mee te rijden. Vraag is dan hoe hij bij Jos komt als ik hem bij hem laat repareren :roll:

 

Overigens is er nooit een 'pil' ingegooid. Lijkt me trouwens ook niet iets voor een Pon-dealer om dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist Jos gebeld. Kijken of de wegenwacht hem bij Jos kan krijgen en als ie daar staat gaat Jos kijken wat er precies loos is. Hij kan zich nauwelijks voorstellen dat de motor aan gort ligt. Waarschijnlijk zelfs niet de koppakking (eerder temperatuurregeling) maar dat moet ie natuurlijk nog checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kreeg trouwens van de dealer nog een nota toegestuurd. Zoals ik in mijn eerste post al aangaf heb ik opdracht gegeven, naar aanleiding van hun diagnose door de telefoon, de waterpomp dan maar te vervangen; en niets anders. Voor demontage en montage van de intacte pomp kreeg ik niets in rekening gebracht. Toen waterpomp en thermostaat in orde bleken (dat laatste betwijfelt Jos) zijn ze met een aantal monteurs in de wagen gaan zitten om deze eens zwaar te belasten; daaruit zou blijken dat het de koppakking was. Voor deze ongevraagde diagnose kreeg ik dus een rekening. Ga maar eens schrijven dat ik het hier niet mee eens ben en als ze volharden er brieven naar Pon importeur en de Bovag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat er om dat ik vanuit de auto belde dat waarschijnlijk de koppakking aan het overlijden was en de dealer zei dat het de waterpomp moest zijn; koppakking kon haast niet. Auto gebracht en de monteurs hebben ernaar gekeken. Diagnose: waterpomp. Als dan blijkt dat na demontage het ding niet kapot is wordt ongevraagd een koppakkingdiagnose gesteld; door met een paar monteurs te gaan rondrijden. Het gaat er dus niet om of de koppakking kapot is maar om het feit dat initieel de verkeerde diagnose is gesteld en ik nooit gevraagd heb om een diagnose van de toestand van de koppakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update.......

 

Ben een paar dagen ziek geweest. Toen het allemaal weer ging een brief voor Jos gedicht en op de camping de wegenwacht laten komen. Bleek dat de turboslang was losgeschoten met als gevolg: verlies van vermogen (noodloop) en zwarte roetwolken.

 

Wegenwacht heeft de slang weer vastgezet en bij flink gas geven werd de omgeving vergeven van de zwarte roetwolken. Door de lostgeschoten slang was de brandstofverhouding volledig zoek en zaten de uitlaat en filter vol roet. Na het gazon onder de uitlaat flink te hebben gezwart kwamen er geen verdachte dampen meer uit de uitlaat. Vervolgens heeft hij antwoord gegeven op alle vragen die ik kon stellen aangaande de koppakking. Al die vragen (sludge, borrelen van koelwater etc) heb ik dank zij jullie kunnen stellen. De wegenwachter is er van overtuigd dat er met de koppakking niets aan de hand is; geen sludge, geen borrellen......... niets. Met name het niet warmer worden dan 90 graden was voor hem overtuigend. Volgens hem ligt het dalen van de temperatuur naar 70 graden aan een niet goed functionerende thermostaat waardoor bij afname van belasting de koeling nog even doorgaat. Bij belasting vervolgens weer netjes naar 90 graden. Vandaag vanuit Dronten weer naar Woudenberg gereden en de auto heeft zich voorbeeldig gedragen.

 

Jos geïnformeerd en afgesproken dat de wagen binnenkort bij hem komt voor een beurt waarbij tevens ons (eventuele maar niet verwachte) probleem nog even wordt nagekeken.

 

Tot zover bedankt voor jullie gewaardeerde adviezen en ik hou jullie op de hoogte.

 

(Passat)groet,

 

George

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden