Ga naar inhoud
  • 0

Airco problemen...


DM

Vraag

Sinds een paar dagen weigert de handmatige airco dienst, normaal dan daalt het toerental en de vacuummeter iets als ik de airco aanzet, nu dus niet meer. Ik heb al begrepen dat als er te weinig spul in het circuit zit de airco het ook niet doet, kan tevens de koppeling op de compressor zijn, nog andere suggesties?

 

Weet iemand wellicht een adres in de buurt waar je goed geholpen wordt mbt airco's?

 

Thnx, Arjen

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is het niet de buitentemperatuur die te laag is? Vanaf 3.5 graad Celsius werkt de zooi niet meer.... (onze deed het afgelopen week ook toevallig weer eens, toen het in de garage warmer was dan 3.5 graad. :))

 

Verder kan het inderdaad zijn dat de druk in het systeem te laag is. Om de compressor tegen drooglopen te beschermen werkt het systeem dan ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het niet de buitentemperatuur die te laag is? Vanaf 3.5 graad Celsius werkt de zooi niet meer.... (onze deed het afgelopen week ook toevallig weer eens, toen het in de garage warmer was dan 3.5 graad. :))

 

Verder kan het inderdaad zijn dat de druk in het systeem te laag is. Om de compressor tegen drooglopen te beschermen werkt het systeem dan ook niet.

 

Je was me net voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat laatste is een al eeuwen durende discussie.. Hoe kan het dan dat bij lage temperaturen wel de auto snel ontwasemd. Dan doet de airco het echt wel hoor. Alleen op de kachel gaat dat echt niet zo snel..

 

Of werkt de koeler niet, maar de verdamper wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet helemaal wat jij bedoeld V5 ?

 

Maar bij de dealer hebben ze mij toen verteld dat de verwarming het altijd doet alleen de koeling werkt NIET onder de 10 graden (temp. weet ik niet meer zeker) en/of als de "econ" stand actief is bij een climatronic.

 

Nu is de vraag wat bedoelen zij met koeling...?

Koel element + pomp en alles wat daarmee te maken heeft.

Of alleen koel element ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een bekend gegeven dat je in een auto met airco lekker makkelijk je ramen kunt ontwasemen. Ook bij lage temperaturen gaat dat goed. Dat is voor mij een bewijs dat het systeem ook bij lage temperaturen gedeeltelijk moet draaien. In ieder geval dan het deel dat het vocht uit de lucht haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het hele aircosysteem ligt toch echt plat bij een buitentemperatuur van 3.5 graad Celsius of lager. Dan merk je ook dat de boel slecht ontwasemd. Is het nu 4 graden en de boel beslaat, dan is het in een mum van tijd weer ontwasemd.

 

Is overigens te controleren door naar de magneetkoppeling bij de aircopomp te luisteren. (of naar de diverse relais in het dashboard) Ook de koeling sprint niet aan, en dat deed hij deze week in de garage bij een temperatuur van 3,5/4.0 graad wel. (wel op standje laag, maar toch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is al een topic over wanner de airco/climatronic uitgaat.. Ze zeggen idd 4 / 3.5 graden..

 

Maar..

 

Toevallig was ik m'n olie pijl aan het checken.. en daarvoor had ik even mijn motor aan met de motorkap open. Het was 2.5 graden volgens de auto. En ik hoorde iets draaien... dus ik kijken... zag ik de fan van de climatronic draaien... Dus weer ff naar binnen en de ECON stand aan gedaan, toen stopte hij met draaien... dit dus bij een temp van onder de 3.5 graden... zou je denken dat hij dus niet helemaal uit gaat...

 

Overigens gaat het onwasemen idd slecht bij een lage temperatuur.. vooral achter beslaat het erg! Dan zou je weer zeggen de clima wel helemaal uit staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Was dus net bij de KwikFit voor een (gratis) checkup, de monteur zei dat een climatronic afslaat bij zo'n 5 graden en dat de handbediende airco helemaal niet afslaat bij lagere temperaturen. Die laatste heb ik dus, de zaak is doorgemeten en de airco deed het ineens weer (natuurlijk). De onderdruk (koude kant) raakte net de 2 bar (wel OK), de warme kant startte eerst op 6 bar en werd later bijna 7bar, dit was net iets aan de lage kant maar niet verontrustend. Wellicht dat er soms net te weinig druk is om de switch vrij te geven. Tijd voor een aircoservicebeurt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Was dus net bij de KwikFit voor een (gratis) checkup, de monteur zei dat een climatronic afslaat bij zo'n 5 graden en dat de handbediende airco helemaal niet afslaat bij lagere temperaturen. Die laatste heb ik dus, de zaak is doorgemeten en de airco deed het ineens weer (natuurlijk). De onderdruk (koude kant) raakte net de 2 bar (wel OK), de warme kant startte eerst op 6 bar en werd later bijna 7bar, dit was net iets aan de lage kant maar niet verontrustend. Wellicht dat er soms net te weinig druk is om de switch vrij te geven. Tijd voor een aircoservicebeurt dus.

 

Heb je ook toevallig gevraagd om de hoevel jaar/km zoiets moet gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden