Ga naar inhoud
  • 0

Licht piepen/fluiten 2.3 V5 3BG motor


boldie74

Vraag

Mensen,

 

Zoals ik al heb beschreven bij: ik ben... en ik rij.......

 

Sinds dit weekeinde ben ik de troste eigenaar van een VW Passat 2.3 V5 Variant 3BG.

Deze heb ik gekocht met 6 maanden Bovag garantie en ik heb een Dekra keuring laten uitvoeren (hierbij zijn geen gekke zaken aan het licht gekomen). Maar nu zit het volgende me niet helemaal lekker. De dealer waar ik deze heb aangeschaft, zegt vorig jaar bij deze auto de spanrollen te hebben vervangen, maar bij met name koude motor piept deze een beetje.

 

Aangezien ik ook nog een met een lege accu stond bij mij thuis (een lekkere start zullen we maar zeggen), heb ik hiervoor de ANWB heb laten opdraven (daar ben je nu eenmaal lid voor), heb ik de behulpzame man gelijk naar het hierboven beschreven probleem laten luisteren en deze zei vrijwel direct dat dit de spanrollen waren (maar of dit een kwestie van afstellen of vervangen was kon hij niet zeggen).

 

Hoe kan ik nagaan of dit idd een kwestie van afstellen is of dat de garage deze daadwerkelijk heeft vervangen (volgens de garage bij de vorige APK zo'n 7000km terug).

 

De tellen staat inmiddels op 130.000km en los van deze twee zaken rijdt hij geweldig!

 

BvD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
starten met de airco uit of op de econ stand, is het geluid er dan, dan is het de pomp niet of de pomp moet niet uitschakelen, dit kun je makelijk testen als de motor even een beetje van toerental verspringt met het in of uitschakelen ervan.

 

 

Dit had ik al geprobeerd, maar het geluid is (ook) aanwezig als hij op "econ" staat. :(

 

Overigens wel alleen bij koude start.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog tips om vast te stellen of het idd de aircopomp is

 

Je moet even de luchtbuis loshalen vanaf de grill en heb je een spuitbus W40 nodig. Dan moet je motor starten, het liefst koud, en moet je met de W40 spuiten waar de V snaar zit van de airco pomp. Als de piep weg is, heb je het ei van Columbus gevonden. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik heb zelf ook een probleem met piepen/fluiten bij mijn VW passat 2.3 V5 (alleen koude start). Naar 2 verschillende garages geweest en konden het defect niet traceren. Rollers vervangen, vrijloop poulie vervangen, nieuwe airco erop gezet, het mocht allemaal niet helpen (de oude airco is weer terug gezet).

 

Crack: Welke koelvin hebben ze bij jou vervangen, de grote koelvin van het motorblok of de kleine vin van de ventilator?

 

Bij mij lijkt het geluid van links onderin te komen (als je ervoor staat) t.h.v. de airco. Crack: Was dit bij jou ook het geval?

 

Boldie74: Al enig resultaat?

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

 

Ik heb zelf ook een probleem met piepen/fluiten bij mijn VW passat 2.3 V5 (alleen koude start). Naar 2 verschillende garages geweest en konden het defect niet traceren. Rollers vervangen, vrijloop poulie vervangen, nieuwe airco erop gezet, het mocht allemaal niet helpen (de oude airco is weer terug gezet).

 

Crack: Welke koelvin hebben ze bij jou vervangen, de grote koelvin van het motorblok of de kleine vin van de ventilator?

 

Bij mij lijkt het geluid van links onderin te komen (als je ervoor staat) t.h.v. de airco. Crack: Was dit bij jou ook het geval?

 

Boldie74: Al enig resultaat?

 

Patrick

 

Vorige maand nog wel vermeld voor de APK, maar met vlag en wimpel er doorheen, niets kunnen vinden. Het piepen heb ik niet meer gehoord, misschien omdat het weer wat warmer is geworden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als je je airco op OFF zet, is het geluid er dan nog?

 

Ja, dan is het geluid er nog.

 

Vorige week WD-40 op het wiel van de aircopomp en op de multiriem gespoten. De volgende dag, bij een koude start, ging het geluid sneller weg, maar het was er nog wel.

 

Vandaag eerst nogmaals WD-40 gespoten. Vervolgens na het lezen van een aantal berichten een teflon spray gebruikt, omdat dit beter zou smeren. Ik heb ook teflon in de koelvin van de airco gespoten. Morgen luisteren of dit heeft geholpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn V5 maakt ook redelijk wat geluid bij koude start, is weg als ie warm is.

 

Sowieso een wat zwaarder geluid, beetje dieselachtig en een 'slijpend' geluid alsof er iets aanloopt. De eerste 500 meter hoor ik altijd een wat hoger 'wieeee'-geluid ; ik neem aan dat dat de multiriem is maar het zou ook de distributieketting kunnen zijn, dat hoop ik niet eerlijk gezegd (maar 140dkm gelopen). Dat 'wieee'-geluid Het is niet het typische gejank van een slippende v-snaar. Daarnaast maakt de motor een tijdje meer toeren (zeg 1100) , na +/- 1 minuut loopt ie weer normaal stationair (800-900 tpm).

 

Een monteur zei dat het lager van de fan (aangesloten op de multiriem) geluid maakte (vooral trilling, geen piep overigens). Dat lager is een 'viscokoppeling' ; de as van de fan draait wel maar de fan zelf niet ; die begint pas te pakken als die koppeling warm genoeg wordt, als ik 't goed begrepen heb.

 

Nu ik dit zo lees wil ik echt graag komende meetings andere V5's horen , voor wat extra gemoedsrust zeg maar :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...vanochtend mijn auto gestart en het piepende geluid hoorde ik heel kort, een fractie van een seconde, tijdens het starten.

 

Nu afwachten of het zo blijft of dat het na verloop van tijd weer erger wordt (als het bijvoorbeeld kouder wordt). Ik vraag me af wat er nu gesmeerd is en dus minder geluid maakt.

 

Het is wel opmerkelijk dat ik zoveel V5 bezitters hier vind met soortgelijke problemen (niet alleen deze thread maar ook andere threads, bijvoorbeeld in het "Airco" topic). Je zou toch zeggen dat dit dan een bekend probleem is bij VW!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nu ik dit zo lees wil ik echt graag komende meetings andere V5's horen , voor wat extra gemoedsrust zeg maar :blink:

 

Als duidelijk wordt wanneer de zomermeeting is kan ik kijken of ik wat kan regelen om erbij te zijn.

Dan zet ik de mijne wel even naast die van jou. Kunnen we geluidjes vergelijken.

2 bijna dezelfde zwarte V5's naast elkaar ziet er ook wel aardig uit, denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat wordt dus poetsen voor me anders is ie lichtgeel (zit nu onder 't saharazand c.q. stuifmeel ofzo) ;)

 

Ik heb 'm eergisteren helemaal opgepoetst en zit nu ook weer onder de saharazand. Hier heeft het een meer groene kleur.

Zal een kleurrijke meeting worden denk ik zo.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemorgen,

 

Sinds vorig weekend ook trotse eigenaar van een Passat Variant V5 3BG.. Helaas na een kleine 1000 km stil komen te staan (met 109dkm op de teller) op de snelweg waar ik tot de conclusie kwam dat er een looprol was vastgelopen en mijn multiriem gehalveerd was in dikte (maar gelukkig nog wel heel!).. Naar de garage laten slepen waar de multiriem, looprollen, waterpomp en dynamopoulie zijn vervangen.

Vervolgens weekendje weg waar ik de volgende ochtend met een vrij irritante piep geconfronteerd werd.. ANWB gebeld om te vragen of ik verder mocht rijden, want na een rekening van dik 600eu had ik geen zin om hier een risico in te nemen door toch te gaan rijden.. Volgens de ANWB is het de Aircopomp, kon wel naar huis rijden.. Garage gebeld en waterpomppoulie vervangen zal rond de 150eu kosten..

 

Nu lees ik van alles over WD40 'en de piep is weg', maar ik vraag me af of dit goed is.. En als de piep dan weg is door de WD40, dan is er natuurlijk een kans dat de pomp vastloopt en weer alles in de soep draait (of zal dit dan niet snel gebeuren?)

 

Met warme motor inderdaad geen irritante piep meer, maar helemaal gezond klinkt het ook niet (soort rateltje, maar dit kan ook de ketting zijn..)

 

Wat is wijsheid? Mvgr Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om even terug te komen op dit antieke topic :)

 

Het beste kun je denk ik EERST WD40 gebruiken en het een uurtje of drie in laten werken. DAARNA gewoon een beetje spuitvet (Valvoline, verkrijgbaar bij elke doe het zelf zaak). Ik ga dat namelijk binnenkort ff proberen want ik erger me ook dood aan die irritante piep. Als ik piepjes wil horen had ik wel een Italiaanse pauperbak gekocht :twisted: Vandaag had ik de kachelmotor nog uitgebouwd en ingespoten maar daarmee was niets mee aan de hand :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden