Ga naar inhoud
  • 0

Airco in de winter


alaskabear

Vraag

Hallo,

 

Even een vraagje voor de airco experts onder ons;

 

Als de buiten temperatuur zakt, werkt dan de airco in de Passat minder, ik bedoel hoofdzakelijk het ontwasemen van de ramen. Bij de Saab doet hij het perfect alleen bij de VW is het net of hij wat minder goed werkt. Volgens de garage-smurf (VW) komt dat omdat de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde is. Is deze uitspraak correct ??

 

Bij voorbaat vriendelijk dank,

 

Benjamin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja ik heb de accubak al nagekeken, de auto is ook kurkdroog hoor. Alleen deze week haalde mijn vrouw mijn vader op en die is niet meer zo snel met instappen, het regende erg hard, dus die 2 zijn met drijfnatte jassen in de auto gaan zitten en de ramen sloegen meteen dicht, en ze had erg veel problemen om ze helder te krijgen. Nu stond er mij ook iets bij dat airco in een VW onder een bepaalde temperatuur niet meer optimaal functioneerde. dus deze morgen even langs de VW gereden om dat na te vragen. alleen die monteur die mij te woord stond.......................... Tja soms zit het mee en soms ??????????? :mrgreen::angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In een stukje van Theo Stek las ik dat de airco zichzelf uitschakelt bij temperaturen beneden de 5 graden. Dus dat zou heel goed kunnen kloppen.

 

(Ben weliswaar zeker geen airco-expert, maar ik hoop dat je hier desondanks toch iets aan hebt) :mrgreen:

:cool2::thumb:

 

@alaskabear dat klopt, als de temperatuur daalt dan daalt ook de druk in het systeem, druk en temperatuur zijn immers aan elkaar gerelateerd.

Bij ecc wordt dit electronisch geregeld door de sensor op de verdamper, deze meet de verdampingstemperatuur.

Er zijn ook systemen die nog lager gaan dan 5°C tot 2°C dit is ook het uiterste.

 

Betreft het beslaan van de ramen en het moeilijk ontwasemen hiervan, kan dus zijn dat de airco buitenwerking was, of de interieurfilter/waterafvoer is verstopt.

Maar er is een maar, als het systeem niet juist is afgevuld klopt de druk ook niet meer al is de buitentemperatuur hoger dan 5 °C, dan krijgt de compressor gewoon te weinig geleverd.

Morgen heb ik zo'n gevalletje van een medeforummer, ben daar de vorige week diagnose gaan stellen? en bleek dat de lage druk op 2 bar lag bij 18°C, de hoge druk was aan het pingelen tussen 4 en 5 bar.

 

Een andere reden die ik opgeef als bovenstaande niet aan de orde is, de relatieve luchtvochtigheid die absoluut wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Alleen deze week haalde mijn vrouw mijn vader op en die is niet meer zo snel met instappen, het regende erg hard, dus die 2 zijn met drijfnatte jassen in de auto gaan zitten en de ramen sloegen meteen dicht, en ze had erg veel problemen om ze helder te krijgen.

Dan krijgt de auto het inderdaad wel erg moeilijk, ook bij mij is dat zo. Maar als ik 'm dan op de ontwasem-/ontdooistand zet lukt het meestal toch wel vrij snel om de voorruit schoon te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Vriendelijk dank voor de reakties. Mijn airco krijgt gewoon, zoals voorgeschreven zijn onderhoud, dus het probleem zal idd wel temperatuur gerelateert zijn. Gisteravond had ik de Passat mee en heeft hij een tijdje geparkeerd gestaan in een ondergrondse parkeergarage. Bij vertrek was het razend druk dus heb ik een tijdje met draaiende motor in de file gestaan. De airco sloeg toen ook gewoon aan dus ik ben helemaal gerustgesteld. In onze Saab blijft hij volgens mij gewoon werken hoor hoe koud het ook is, maar misschien vergis ik mij. We zien wel Op 5 januarie gaan we naar Oostenrijk, daar is het dan echt koud en dan zullen we het wel eens uitproberen. alleen is de lucht dan veel droger daar. Nogmaals vriendelijk dank voor de geruststelling.

 

Benjamin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo wat ik er van weet is dat als de temp. lager word als 8gr an stopt de airco automatisch.

Dat zei een vw dealer tegen mij.

Gr Mars

 

Ga toch niet altijd te werk dat alles automatisch stopt of dat de VW dealer dat zegt..!

 

Ik heb al verschillende keren vermeld, dat druk en temperatuur aan elkaar gerelateerd zijn, om het simpel en eenvoudig te houden.

De VW dealer heeft in feite gelijk, maar zegt er niet bij dat dit alleen van toepassing is op systemen die in orde zijn of nagenoeg op het randje staan.

 

Er zijn namelijk wetten aan verbonden voor het automatisch afslaan tussen (haakjes).

De wet van de thermodynamica o.a enthalpie.

 

Gaat er ook niet automatisch een olie druk lampje branden?

Als dat gaat branden is het in veel gevallen al te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waarom schakeld een airco uit beneden de ongeveer 5 graden uit? Blijkbaar is het bij de Saab niet zo.

Ik doe zelf ok veel met koeling (freon , amoniak) Veel winkelkoeling e.d. Wel overigens alleen het elktrische gedeelte.

 

Lees mijn repley ééns van 13-12-'08?

 

Een Saab is geen Passat, alaskabear vermeld

In onze Saab blijft hij volgens mij gewoon werken hoor hoe koud het ook is, maar misschien vergis ik mij.

Wat als de Saab een hogere druk heeft dan de rest of vergelijkingen?

Heeft de Saab airco onderhoud gehad?

 

Ik ben bereid om nu! een airco systeem af te vullen voor de helft met stikstof en de rest met koudemiddel, gegarandeerd !! al is het -2 °C de airco zal werken.

Waarom?

Omdat stikstof een NIET condenseerbaar gas is..deze brengt de druk omhoog, plus de temperatuur...dit geldt hetzelfde voor vocht of lucht dat aanwezig is in het systeem.

De wet van de thermodynamica o.a enthalpie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik neem aan dat er R134a is de airco zit. Volgens mij is dat bij alle automerken zo.

Aan gezien druk en temp. gerelateerd zijn aan elkaar lijkt het mee vreemd dat de Saab op een hogere druk zou werken.

Vandaar ook mijn vraag over het uitschakelen van de airco.

 

Over het laatste stukje Theo.

Kan dat stikstof en freon? Stikstof kan en wordt (ijsbaan Enschede) overigens wel als koudemiddel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In vrijwel alle auto's zit het koudemiddel R134a.

Stikstof wat ik gebruik om het systeem af te persen is in zuivere gasvorm, dat mag dus niet in het systeem achter blijven.

Wat ik bedoelde te zeggen met stikstof en koudemiddel een systeem te vullen? is een voorbeeld om aan te geven dat het systeem niet wordt uitgeschakeld bij lagere temperaturen.

Stikstof brengt de druk omhoog en beinvloed de verdampingstemperatuur (hoger) van het koudemiddel.

In de lucht zit ook stikstof 80%, moest een airco systeem lucht bevatten dan wordt ook de druk verhoogd.

Idd kan stikstof bij een ijsbaan als koudemdiddel gebruikt worden, maar dit is dan wel vloeibare stikstof (77K).

 

Niet alle auto's hebben dezelfde in en uitschakeldruk, in het algemeen zou een systeem dat lager komt te liggen dan 2 bar niet meer mogen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In vrijwel alle auto's zit het koudemiddel R134a.

Stikstof wat ik gebruik om het systeem af te persen is in zuivere gasvorm, dat mag dus niet in het systeem achter blijven.

Wat ik bedoelde te zeggen met stikstof en koudemiddel een systeem te vullen? is een voorbeeld om aan te geven dat het systeem niet wordt uitgeschakeld bij lagere temperaturen.

Stikstof brengt de druk omhoog en beinvloed de verdampingstemperatuur (hoger) van het koudemiddel.

 

Ik begrijp het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het allemaal zeer verhelderd was/is vooral wat Theo geschreven heeft. Verder kan ik nog vertellen dat de airco het normale voorgeschreven onderhoud krijgt. Normaal heb ik er niet zo veel problemen mee, het was nu misschien gewoon een samenloop van omstandigheden denk ik. twee mensen die met drijfnatte jassen in de auto waren gaan zitten, een lage buitentemperatuur, de laatste weken (maanden) alleen kleine stukje gereden ja das in mijn optiek vragen om problemen.

 

Nu heb ik nog 1 vraagje; waar zit de afvoer van het intrieurfilter ??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dan ook nog een vraagje, als je de knop indrukt van het ontwasemen van je ramen bij de ecc, normaal gaat dan ook de airco aan, als hij dus niet aanslaat door de temp buiten, kun je dan wel gewoon deze knop gebruiken dat hij automatisch de blower harder zet of moet je dan bewoon de blower handmatig harder zetten en deze knop niet gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden