Ga naar inhoud
  • 0

Wel of geen airco in de winter


j de jong

Vraag

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Airco in de winter een 10 minuten 1x p/week te gebruiken? bijvoorbeeld voor het ontwasemen van de ramen.

Let wel het systeem zal niet werken onder een bepaalde temperatuur/druk in de winter.

 

de een zegt ik heb hem altijd aan en regel het wel bij met de verwarming

de ander doet hem gewoon uit.

 

gaat de airco stuk als je hem uitzet tot het weer mooi weer wordt

 

groeten jacob

 

Het volledig afsluiten van de airco in de winter kan herleiden tot uitdrogen van O-ringen, hierdoor ontstaat er geen afdichting meer van bepaalde onderdelen en zal koudemiddel weg lekken.

Het gevolg is altijd in de zomer merkbaar dat de airco installatie laat afweten, en voor (ernstige) problemen kan zorgen.

Een tijdige jaarlijkse airco controle kan u behoeden (hier)voor (hoge) onkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb mijn climatronic bijna altijd aan staan. Met slecht weer blijven de binnenkanten van mijn ramen lekker droog.

idd. bij slecht weer zet ik m aan, en als mijn vrouw rijdt met de wagen zet ik m ook aan. Zij snapt er de ballen van :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wil ik even toelichten,

 

Ik krijg verschillende vragen via email en of PB.

 

Heb daar geen problemen mee, maar telkens wordt in de mail of pb verwezen naar die zegt aan laten staan en ik beweer anders.

Er is al genoeg over geschreven denk ik :?: toch.

Of de airco nu altijd bij die mensen aan blijft staan moeten die mensen zelf weten en gaan ondervinden, omkleed dan de vermelding? waarom die aan blijft staan?

Er wordt te veel vertrouwd op automatisch zelf uitschakelen enz, bij bepaalde temperaturen? idd, maar een systeem dat hogere drukken heeft dan toegelaten bij bepaalde temperaturen zal aanslaan..

 

Gebruik de airco naar behoren en maatstaven, climate control wil enkel zeggen dat er automatisch klimaat regeling van toepassing is en niets anders.

Tot slot richt ik mij tot ecc systemen, deze hebben geen lagedruk beveiling t.o.v handmatige systemen, dit wordt electronisch geregeld.

Mocht de electronica het laten afweten o.a (temp.sensor) dan zal het systeem in werking treden en wens ik u veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik laat 'm altijd aanstaan, als het kwaad kan schakelt hij zichzelf wel uit en als hij wel 'mag werken' droogt 'ie gelijk mijn interieur nog een beetje :-)

 

Dit is volgens mij idd de beste optie. Gewoon op auto laten staan. Als je bij de huidige weersomstandigheden je auto inkomt beslaat hij meestal. Wanneer je de AC hebt aanstaan is het zo weg. Alleen moet je wanneer hij op "intern" gaat even niet roken..... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Theo:

 

weer wat geleerd, bedankt. Ik heb altijd gedacht dat het geen kwaad kon, en het is simpelweg gemakszucht. Verder kan ik niet echt een motivatie aangeven, ik ben nogal lui aangelegd :mrgreen:

 

Ik wil je wel motiveren tot over te gaan om de airco NOOIT op auto te laten staan..? :roll: zie foto en dan met betrekking tot stinken.

Mijn advies hoeft niet opgevolgd te worden of nageleefd.

Nu is er weer een repley

Dit is volgens mij idd de beste optie. Gewoon op auto laten staan. Als je bij de huidige weersomstandigheden je auto inkomt beslaat hij meestal. Wanneer je de AC hebt aanstaan is het zo weg.

 

Als de temperatuur het NIET toe laat zal de airco niet werken..

Er wordt te veel vertrouwd op auto, en de praktijk wijst anders uit, en dat heeft niets te maken met dat het systeem automatisch uit schakelt onder bepaalde temperaturen.

Neem nu dat een temp sensor in de winter door een defect + 30 aangeeft?

Maar gezien de buiten temperatuur is het -3°C airco mag en kan dan niet werken, geloof me nu maar de ecc slaat de airco aan, koudemiddel is condenseerbaar.

Bij -3 behoort een druk van 1,6 bar in het systeem dus bevriezen alle componenten, met risico tot het systeem open scheurt.

Hoe kan dan in godsnaam de airco toch aan slaan?

ecc heeft GEEN lagedruk beveilings pressostaat.

Dit wordt electronisch geregeld door de sensoren, maar 1 hiervan is defect en geeft +30 aan.

 

Een vergelijk: Een persoon gebruikt antivries in het koelsysteem en denkt tot -10°C is goed genoeg en voldoende, want een temperatuur van -10°C is al lang niet meer aan de orde in Nederland.

Zegt tegen zijn vrouw: Kom schat we gaan een weekend naar de Alpen in de Sweichz, en daar is het -12°C...?

Een analfabeet weet dat zijn systeem zal bevriezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Theo

 

Ik heb mijn passat nu inmiddels bijna 11 jaar. Ik heb hem in die 11 jaar nooit van auto afgehaald. Ik heb geen gebarsten systeem, geen vieze luchtjes, alleen zoals ik al vertelde gaat het stinken wanneer je in de zomer rookt wanneer de airco op interne circulatie gaat. Gewoon een kwestie van OF je peuk uitdoen OF de temperatuurinstelling hoger zetten zodat hij van interne circulatie afgaat. Ik zou nog een aantal dingen kunnen verzinnen wanneer de airco niet goed zou reageren. Maar we gaan uit van een goed werkend systeem. En dat is bij mij het geval.

 

Dus met alle respect laat ik hem gewoon op auto. Waarom zou VW die stand anders verzonnen hebben????

 

groeten van Albert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog maar ééns.

 

Er moet geen vergelijk gemaakt worden met "auto" dat het systeem altijd aan mag/moet blijven staan.

Voor die mensen die hem altijd aan laten staan, oké geen probleem, ik zal er echt niet van wakker liggen.

 

De knop "auto" wil enkel zeggen dat er een automatische klimaat regeling wordt toegepast, wat geheel electronisch wordt geregeld.

Deze knop heeft er verder niets mee te maken of de airco (altijd) aan blijft staan.

Handmatige airco heeft ook een aan/uit knop als die niet bediend wordt op uit, zal het airco systeem automatisch aan en uitgaan bij het afzetten/starten van de auto.

 

Gebruik/hanteer/bedien de airco op de juiste manier, ook de bedienings knoppen zitten er niet voor niets..

Het altijd aan laten staan is niet bevordelijk voor het systeem, hiermee bedoel ik te zeggen dat het koelproces abrupt wordt afgebroken.

Wat ik vermeld is om jullie duidelijk te maken om voor onverwachte kosten komen te staan door verkeerd gebruik van de installatie.

95% van de storingen liggen voornamelijk bij de gebruiker.

 

Dit jaar heb ik een VW Golf gehad met ecc, klant had hem ook altijd op auto staan, en keek er ook niet meer naar om. De auto heeft ie nieuw gekocht dus eerste eigenaar.

Klacht: airco koelt niet genoeg en maakt lawaai.

diagnose: lage/hoge druk dezelfde drukwaarde.

oorzaak: Het electronisch regelventiel in de compressor defect en de temp sensor verdamper.

gevolg: compressor heeft vloeistofslag gekregen.

 

En wat kreeg ik te horen, hoe kan dat nu heb hem altijd op auto staan als er iets mis gaat stopt ie toch?

Nee hoor meneer deze systemen hebben geen lagedruk beveiling, de airco werd niet uitgeschakeld door het defect elektronisch regelventiel.

 

Geef ik nog tot slot in het kort de werking van "auto"

Deze staat dus op "auto" de regelunit gaat de elektronische klep in de compressor aansturen.

De regelunit meet nu via de sensor op de verdamper de uitgangstemperatuur van de verdamper.

Er wordt nu bepaald met welke zuigdruk en verdampingsdruk de compressor moet gaan werken. Druk en temperatuur zijn aan elkaar verbonden.

Loopt de temperatuur te hoog op, zorgt de regelunit ervoor dat de elektronische klep langer aangestuurd wordt, hierdoor zal de compressor meer koudemiddel gaan verpompen.

Komt de temperatuur aan het einde van de verdamper onder het vriespunt, wordt de klep korter aangestuurd en zal er minder koudemiddel verpompt worden om rijp te voorkomen.

Deze systemen mogen NIET onder de 2 bar komen.

 

Als de elektronische klep in de compressor defect raakt, wordt het een nieuwe compressor.

 

Hopenlijk geeft dit een ander beeld door te beamen of te zeggen ik heb hem altijd op "auto" staan.

Zeg nooit nooit en doe het altijd zo en gaat al jaren goed, ééns komt de tijd en die komt! anders had ik geen werk.

Dat hoeft niet bij 1 persoon te zijn of auto er zijn meerdere gegadigden die net zo denken en verkeerd gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Theo,

 

Ik sta altijd weer versteld van je geduld en uitgebreide uitleg. Complimenten voor je waardevolle vermeldingen op dit forum!

 

 

Groeten,

 

Rob

Mooie uitleg Theo :thumb:

 

Dank voor de complimenten,

 

Laat ik maar zeggen, waar het hart van vol is loopt de mond van over.. :wink:

Niemand is te oud om nog iets bij te leren.

Baadt het niet, mij schaadt het niet.

 

Tenslotte draait het bij mij maar om 1 ding en dat is om service te leveren zowel in praktijk als theorie. adviseren, behoeden, dan volgt kwaliteit en later kwantiteit.

Kwaliteit verschaft zekerheid op lange termijn, kwantiteit een doel op korte termijn, maar geen zekerheid.

Bovendien is het sturen op kwaliteit veel beter in de hand te houden dan het sturen op kwantiteit, omdat ik de kwaliteit zelf produceer.

Kan kwaliteit zonder kwantiteit bestaan?

Mijn antwoord daarop is nee, zonder klanten geen werk, dus ook geen mogelijkheid om kwaliteit te leveren of te ontwikkelen.

 

Toch heb ik ook een trots en waardeer ik ook dat er mensen zijn via dit forum waar ik al geweest ben ,of dat ze bij mij aan huis zijn gekomen, van heinde en ver..

Köln, Zeeland, en Zoetermeer, het eertste slachtoffer was Roermond, (Led Nighting), en de persoon of forummer (Ruud, Passat eigenaar) uit Zoetermeer die zijn buurman met een Mercedes naar mij toe verwees, met vermelding daar moet je gaan. (4 uur rijden)

Dat is voor mij gewoon genieten..

Ik heb van tuut tuut Ruud niets meer vernomen of diens buurman, dus zal het wel goed zijn.

Ook van Ledje Shining niets meer, dus neem ik aan dat mijn werk met de juiste zorg, instelling e.d zoals het behoort is afgeleverd met kwaliteit.

 

grtz

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is fijn om te lezen Ruben.

Ik zal je bij tijd en wijlen schriftelijk mailen, de service pakketten gaan veranderen. (bijgekomen)

Dus ik zit nog met een marketing, hoe ik dit ga inplannen.

 

Je hebt in iedergeval al een voordeel de aircoleiding en accumulator zijn er niet meer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden