Ga naar inhoud
  • 0

lampje brand


querine

Vraag

tijdens onze vakantie in Spanje ging spontaan een lampje branden op het dashboard. (een motortje).Tevens melding op info display "abgas werkstatt!". Eerst boekje maar even geraadpleegd, hier staat in dat het iets is met de katalysator of de lambda-sonde. Maar er boven staat dat dit alleen geldt voor benzine auto's. Helaas staat er niets vermeld over het lampje wanneer de auto is voorzien van een dieselmotor. Er zat Spaanse V-power in de tank. Ik ben naar de VW dealer aldaar gegaan (wat een garage zeg! keurig netjes, het lijkt wel of je een laboratorium binnenrijdt echt perfect) Daar hebben ze hem met laptop uitgelezen en gereset. Storing kwam niet meer terug. Ik hoefde niets te betalen en werd meteen geholpen (terwijl het 12:50 was en om 13:00 siesta). Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat het geweest zou kunnen zijn, heeft iemand een idee?

 

gr

berry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelfde probleem hier, alleen met een benzine motor.

 

2 weken terug weekendje weggeweest naar Limburg. Onderweg, berg op, ging lampje branden. EGR volgens het boekje. Even overlegd, en doorrijden kon wel. Naar garage geweest: slangetje zat los. Vastgezet, en weer rijden.

 

Helaas paar dagen later ging het lampje weer branden. Nu hebben we maar een afspraak bij de dealer gemaakt. Volgens hem kan het 5 dingen zien, en om te bepalen welke van de 5 gaan ze hem nakijken. Ze schatten in dat alleen dat al zo'n 3 uur gaat kosten. Á 60,- per uur... :(

 

Ik houd mijn hart vast, voor wat erachter weg komt....

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh, dan moet ik nog eens in het boekje kijken... Het is in elk geval het motor tekentje... :embarassed:

 

Hij loopt sinds gisteren inderdaad slecht. Wilde niet starten, en toen hij eenmaal liep was dat niet echt soepel. Beetje schokkerig, bij gebrek aan betere omschrijving. Lampje van de ECP brande ook. Maar na thuiskomst nog eens gestart, en geen problemen meer. Het lampje van ECP was ook weer uit. Nu regende het gisteren ook flink, dus ik weet het daaraan.

 

Ik zal in elk geval nog even overleggen met de garage.

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat oranje lampje is een van de meest nietszeggende waarschuwingslampjes in je dashboard volgens mij. Het kan echt van alles betekenen, meestal heeft het wel te maken met een probleem in het motormanagement...

Uitlezen is de enige optie, misschien leuk om de garage de gevonden code te vragen, daar kunnen ze hier vast wel wat mee :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als ie slecht loopt zou je even kunnen kijk aan de linkerkant van het blok, nabij het spruitstuk, daar lopen 2 slangen naar de achterkant van het blok, je zou de slangen eens één voor één dicht kunnen knijpen kijken of het beter wordt.

 

je mag ook naar mij komen voor het uitlezen.. kost je niks(een paar lekkere koeken voor bij de koffie is we lekker)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitlezen is de enige optie, misschien leuk om de garage de gevonden code te vragen, daar kunnen ze hier vast wel wat mee :-)

 

De code die ze hebben uitgelezen bij de garage is P1136 (Additieve mengsel korrektie / mengsel te arm).

 

Hij staat nu bij de garage, en morgenvroeg gaan ze ermee aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte! ;)

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist bericht van de garaga. Hoogstwaarschijnlijk is het de lambdasonde. Kosten 150,- ex btw, ex montage. Voor 500,- (dus inclusief onderzoek) zijn we dus waarschijnlijk klaar. Nog steeds een hoop geld, maar ben blij dat het niet meer is.

 

Einde van de week in elk geval weer rijden.

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet mezelf even corrigeren. :embarassed:

 

Net nog even met mijn vrouw gesproken, die contact had met de monteur.

 

Onderzoek was een uurtje, lambdasonde was een kwartiertje werk. Kosten ca 75,-. De sonde zelf zit op 142,- ex btw. Totaal dus rond de 225 tot 250 euro.

 

Toch de helft van wat ik eerder zei... ;)

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
tijdens onze vakantie in Spanje ging spontaan een lampje branden op het dashboard. (een motortje).Tevens melding op info display "abgas werkstatt!". Eerst boekje maar even geraadpleegd, hier staat in dat het iets is met de katalysator of de lambda-sonde. Maar er boven staat dat dit alleen geldt voor benzine auto's. Helaas staat er niets vermeld over het lampje wanneer de auto is voorzien van een dieselmotor. Er zat Spaanse V-power in de tank. Ik ben naar de VW dealer aldaar gegaan (wat een garage zeg! keurig netjes, het lijkt wel of je een laboratorium binnenrijdt echt perfect) Daar hebben ze hem met laptop uitgelezen en gereset. Storing kwam niet meer terug. Ik hoefde niets te betalen en werd meteen geholpen (terwijl het 12:50 was en om 13:00 siesta). Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat het geweest zou kunnen zijn, heeft iemand een idee?

 

gr

berry

 

ik heb het een keer gehad met mijn touran,in de bergen.

lampje ging later vanzelf weer uit.bij thuiskomst uitgelezen,bleek de smoorklep van het inlaatspruitstuk te wezen.(had een keer gehapert)

hebben ze toen nog in de garantie vervangen.

tja het kunnen zoveel dingen zijn.egr bijvoorbeeld.

als de storing niet teruggekomen is zou ik me er niet zo druk om maken.

als er echt iets was geweest dan had het lampje allang weer gebrand.

volgende keer vragen wat voor een foutcode erin staat.

als het lampje weer aan gaat dan weet je tenminste of het dezelfde fout is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zojuist bericht van de garage. Hoogstwaarschijnlijk is het de lambdasonde. Kosten 150,- ex btw, ex montage. Voor 500,- (dus inclusief onderzoek) zijn we dus waarschijnlijk klaar. Nog steeds een hoop geld, maar ben blij dat het niet meer is.

 

Einde van de week in elk geval weer rijden.

 

Gr,

Mark

 

Hoi Mark,

Je geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk de lambdasonde is. Ik hoop voor je dat het hiermee is opgelost.

Mocht het lampje onverhoopt weer gaan branden dan kan je storing hebben die ik heb gehad.

 

Ik heb 2 jaar geleden een storing gehad waarvoor ik 5 of 6 keer terug moest naar de dealer. Uiteindelijk is het opgelost door LMM of de lambdasonde samen met een ander onderdeel tegelijkertijd te vervangen (deze oplossing kwam bij PON vandaan).

 

Maar goed ik ga er vanuit dat het is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
EGR volgens het boekje

kan niet, zit niet op een benzinemotor nmw.

 

een benzine motor ( niet alle ) is wel degelijk voorzien van een egr klep.en die krengen willen nog wel eens de geest geven.

idd, ik heb het even opgezocht.. weer wat geleerd!

 

De procedure is als volgt:

 

Contact AAN, motor UIT

Check of de accuspanning minimaal 11.5 Volt is.

Start VAG-COM

Kies [select Control Module]

Kies [01-Engine]

Kies [MeasBlocks-08]

Kies Groep [074]

Kies [Go!]

Je ziet achtereenvolgens:

MVB 074.1: Min Position in Volts (0.77)

MVB 074.2: Max Postion in Volts (3.75)

MVB 074.3: Potentiometer voltage (0.908)

MVB 074.4: Adaption status (Run/OK/etc)

Kies: [switch to Basic Settings]

MVB 074.4: Adaption Status: (Run) verandert in 'ADP OK' (calibratie is nu voltooid).

Kies [switch to Measuring Blocks]

Kies [Close Controller]

Kies [Go Back-06] etc

contactsleutel eruit en na na 10 sec weer in en klaar

 

(bron Gerrit Speek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3B en 3BG 1.8T hebben geen EGR, echt niet. Bij de 3BG is er wel een combiklep tbv Secondary Air (emissie maatregel). Indien Sec Air nodig is wordt de combiklep opengezet. Probleem is dat door uitlaatgassen de combiklep vervuilt en open gaat staan waardoor de Sec. Air pomp door waterdamp uit de uitlaatgassen uiteindelijk stuk gaat.

 

De combiklep zit op de kop van het blok, achterop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb even mij boekje erbij gepakt.

 

21 - Uitlaatgas-waarschuwingslampje

Knippert: asl de katalysator door cilinder-overslag kan worden beschadigd

Brandt: als tijdens de rit een storing ontstaat waardoor de reiniging van de uitlaatgassen verslechterd (b.v. defecte lambda-sonde).

Gas loslaten en voorzichtig naar de dichtstbijzijnde Volkwagen-dealer rijden de motor laten controleren.

 

Inmiddels is daarbij gekomen:

 

15 - Motorstoring

Als bij benzinemotoren tijdens de it een storing in de motorelektronica ontstaat, wordt dit aangegeven doordat dit controlelampje gaat branden - de motor direct door een Volkswagen-dealer laten controleren.

De informatietekst in de multi-functie-indicatie luidt:

" MOTORSTORG. WERKSTATT!"

(Motorfout werkplaats)

 

Dus, daar mag u het mee doen! ;)

 

Het schuingedrukte komt rechtstreeks uit het boekje, overigens....

 

Morgen wordt hij nagekeken, hopelijk vinden ze wat het is. We willen over 2 weken met vakantie naar Zuid-Duitsland, dus....

 

Gr,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden