Ga naar inhoud
  • 0

Traction Control?


Rene

Vraag

Zo moest ik gister nog rustig het gaspedaal indrukken in de 2, om niet te gaan spinnen als een idioot. Vandaag (plots?!) kon ik 'm vol indrukken en was het alsof de auto de massive power enigsinds blokkeerde, ala traction control ofzo? ESP stond gewoon aan, gister ook.

 

Iemand een idee? Ik vond 'm gister veel feller. Ook al moest ik zelf een beetje opletten hoeveel gas ik gaf. Dat was juist de sport :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
ESP is geen antispin maar een stabilisatiecontrol.

 

Je kunt het volgens mij niet uitzetten maar je hebt het wel.

 

Er is vast iemand die het beter kan uitleggen. :wink:

 

OKe dankje ik hoop dat iemand uit kan leggen wat het presies inhoud. Ook heb ik volgens de garage traction controle maar daar merk ik weinig van als ik af en toe het verbrande rubber ruik na wegtrekken. Ga zo het boekje nog is doorlezen hoe dat presies werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan heb jij of een hele snelle passat, of die alfa was een 1.6'je..

anders had je het kunnen schudden tegen de 156 ;)

 

geen idee wat voor motor erin lag heb zijn achterkant niet gezien ik weet wel dat hij 1.8T zag. Ik had hiervoor een 6 cilinder bmw 3 serie, daar was ik ook 9 van de 10 keer de snelste mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vriend van me heeft ESP op zijn Leon 1.8T. Als deze ingeschakeld is, kan je weinig leuks doen met de wagen. Even wat rubber achterlaten wordt beantwoord met een motor die gewoon geen vermogen levert. :)

 

Zet je het ESP echter uit, dan is er opeens een stuk leuker te rijden met de wagen, en heb je in situaties waarin je op de grens van tractie (of niet) zit, geen motor meer die inhoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ESP/ASR kun je wel uitzetten ik tenminste wel op mijn Passat TDI 85 kw uit 2000 (Sportline.) en deze schakelaar zit inderdaad links onder op je middenconsol, mocht je hem uitzetten wordt dit weer gegeven op je dashbord bij je toerenteller. en inderdaad bij een 4-motion is dit niet aanwezig.

 

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ESP is Electronic Stability Program en is in de meeste auto's uit te zetten.

Als het goed is zorgt het er gewoon voor dat je auto minder kans heeft op uitbreken.

Ik heb een luxe Vito bus in de ronte gekregen (op legeparkeer plaats) met ESP aan dus het is altijd wel te overtroeven.... kwestie van lompheid.

Maar in de regel helpt het een hoop bij hard door bochten scheuren.

 

Maar als ik het zo lees krijg ik sterk het idee dat mensen hier ABS en ESP door elkaar halen.

 

ABS:

Antilock Braking System =--> Zorgt voor maximale remkracht zonder blokkeren van je wielen. (nix meer en nix minder)

 

TCS

Traction Control System =--> Zorgt ervoor dat je wielen niet spinnen (doorslippen) bij het optrekken.

 

ESP:

Electronic Stability Program =--> Zorgt dat een auto stabiler door de bocht vliegt (uhm... rijdt) Dus verhelpt onder/over stuur houdt de stand van je wielen in de gaten en meet dat zijdelingse krachten.

Aande hand hiervan grijpt het systeem in door een bij te remmen of meer vrij te laten.

Ook kan het zijn dat het systeem gas terug neemt maar dit is in het uiterste geval.

 

ESP heeft bij andere merken ook andere namen:

Audi/VW: Electronic Stability Program (ESP).

BMW: Dynamic Stability Control (DSC).

Jaguar: Dynamic Stability Control (DSM).

Lexus: Vehicle Skid Control (VSC)

Porsche: Porsche Stability Management (PSM).

Volvo: Dynamic Stability Traction Control (DTSC).

 

Maar doet in de regel allemaal hetzelfde.

 

ABS is niet uit te zetten door knopje.... alleen door de zekering te trekken :P

ESP heeft meerstal wel een knopje... ivm met zware vrachten enzo.

TCS is bij mijn weten ook niet uit te zetten door een knopje.... dus ook zekering trekken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

 

TCS

Traction Control System =--> Zorgt ervoor dat je wielen niet spinnen (doorslippen) bij het optrekken.

 

 

TCS is bij mijn weten ook niet uit te zetten door een knopje.... dus ook zekering trekken :)

 

TCS helpt niet alleen bij optrekken, ook bijvoorbeeld bij aquaplanning, en als je met 160 door een mooie flauwe bocht de druk op het binnenste voorwiel verliest waardoor hij wil spinnen :wink:

 

en op sommige auto's is TCS ook uit te zetten, en dan merk je pas hoe snel hij ingrijpt(vaak aan de veilige kant)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah kijk eens aan... dat wist ik niet dat dat ook zo uit te zetten was...

Weer wat geleerd :)

 

Maareh... ik vertouw nog steeds veel liever op mijn slipcursus dan al die systemen bij elkaar.

:)

 

Misschien eens een ideetje om een vwpassat.nl slipcursus dag te houden :)

Lijkt me wel weer eens wat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Slotemakers op circuit van Zandvoort

 

Prijs Antislipcursus personenauto, per persoon.

Maandag t/m vrijdag € 174,- inclusief BTW en Lunch

Weekend € 179,- inclusief BTW en Lunch

 

Bij anderen zie ik prijzen van €250,- langs komen...

 

Maar ik zal eens kijken of er een ANWB slipschool ergens centraal in het land is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden