Ga naar inhoud
  • 0

Leeftijd distributieriem te achterhalen ??


Baksteen

Vraag

Baksteen heeft dus sinds kort een andere Passat.

 

Het is een fijne 1.8T geworden en geweldig zoals dit rijdt 8)

 

Enige is dat de boekjes tot 99.000 zijn afgetekend en er nu 145.000 op de teller staat.

Nergens is terug te vinden dat de distributieriem is vervangen en zover ik kan achterhalen zou dat bij deze motor ( AEB 148 304 ) bij 120.000 moeten gebeuren.

 

Tijd dus om het snel te laten doen!!!!

 

Tenzij.... tenzij er nu een riem op ligt van een jongere productiedatum als maart 98 (bouwjaar van de auto).

In dat geval moet er dus toch al een keer de riem vervangen zijn.

 

Is er op eoa manier te achterhalen van wanneer zo'n riem is ??

Gegevens die erop staan:

 

Gates

Power Grip 90151 x 25mm

GEA058109119A

 

HNBR

GF

PA60

 

397AG

 

:?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Bij mij is er een plaatje onder de motorkap boven de grill geplaatst met een ingekraste km stand wanneer de riem is vervangen. Wellicht bij jou ook, neem in ieder geval geen onnodig risico.

 

Yep, het is wel gebruikelijk dat het ergens aangegeven word, maar dit keer dus niet.

 

Maar tot 99.000 is er door de VW dealer onderhoudt gepleegd n dat is bijgehouden in t serviceboekje.

Daar staat ie uiteraard niet bij, omdat het bij 99.000 nog niet nodig is.

Mocht er nu dus te herleiden zijn dat de riem die erop zit van 2005 is.... dan is die riem er dus NA 99.000 opgekomen.

En kan ik rustig weer doorrijden tot minstens 99 + 120 = 219.000 km.

Snappie...??

 

Mocht er niets aan te herleiden zijn en/of de riem is de eerste die er af fabriek op is gekomen, dan word hij inderdaad en uiteraard zsm vervangen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je niet weet wanneer de riem vervangen is moet je die gelijk (laten) vervangen. Je kunt eventueel kijken wat voor type riemspanner erop zit en hoeveel slijtage op de riem/tanden waarneembaar is.

 

De oude spanner heeft een soort smilie waarmee de spanner wordt vastgezet, dit type spanner wil nog wel een falen. De nieuwe spanner is hydraulisch.

 

Oud type (niet goed):

TB_oldtensioner.jpg

 

Nieuw type:

TB_P1010048.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je niet weet wanneer de riem vervangen is moet je die gelijk (laten) vervangen. Je kunt eventueel kijken wat voor type riemspanner erop zit en hoeveel slijtage op de riem/tanden waarneembaar is.

 

De oude spanner heeft een soort smilie waarmee de spanner wordt vastgezet, dit type spanner wil nog wel een falen. De nieuwe spanner is hydraulisch.

 

Oud type (niet goed):

 

 

Nieuw type:

 

Daar heb ik wat aan :)

 

 

Oke..... dat is ook wat, ik zit nu dus echt te twijfelen welke spanner ik gezien heb.... :bash:

Straks maar weer eens al die kappen loshalen om die spanner te bekijken.

 

Volgende vraag is nu uiteraard dan weer geworden vanaf wanneer die hydraulische spanners erin gegaan zijn :roll:

 

 

De riem zelf ziet er eigenlijk verbazend goed uit, slijtage of droogte of whatever is niet van te zien.

Maar idd, als ik niets zinnigs kan achterhalen gaat ie er alsof vanaf !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

AEB en APU motoren zijn af-fabriek uitgerust met de oude spanner, als je nu een rep.set koopt voor de distributieriem dan koop je de nieuwe spanner, de riem is ook een tandje anders. Je dan nodig:

 

-DB-riem rep.kit 058 198 479, met riem, spanner en spanrol

-DB-riem roller 058 109 244, kleine rol op foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De spanner laat aan duidelijkheid geen twijfel....

 

En dit is dus absoluut de doorslaggevende tip geweest.

Het was al onwaarschijnlijk dat de riem toch ooit al eens vervangen was maar de laatste 0,0082346 % twijfel is nu ook weggenomen.

 

Cool dat er zulke kennis zo gedeeld word. :thanks: DM

 

Volgende week nieuwe erop, icl spanner en rollers.

post-4964-1423822659,536_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dacht dat Orig. VW DB-riemen met een vw nummer zijn gestempeld. met Gates en hun eigen maten word volgens mij vanaf de fabriek niet gemonteerd.

 

ik kan het fout hebben, maar tot nu toe elke Vw die k zelf heb gedaan (eerste riem) zat er geen Gates stempel in.

 

maar ik zou het goed late nakijke idd ook met die snapper, als het verkeerd gaat is het een dure grap !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt op de foto al mooi zien hoe scheef de spanpal staat op de bal van de spanrol, slecht ontwerp.

 

Ja, een orginele riem is van contitec, staat ook een vw nummer op. De gates is dus een nieuwere, good point.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
nice, bij twijfel gewoon lekker vervangen, ik heb een APU motor en die hoefde eigenlijk pas bij 180.000 km maar heb hem ook lekker vervangen, de waterpomp was ook aan de beurt zag ik toen, maar die had ik gelukkig ook al besteld.

 

greetz

 

Jahjajaja... maar voor 560 euro is t toch de moeite om eens te kijken of het wel echt nodig is of dat het 10.000 kilometer voordat je de auto kocht al gebeurd was ;)

 

Volgende week nog links het voorwiellager vervangen... en dan is ie voorlopig helemaal op-en-top :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Boy's,

 

ik heb een vraagje aangezien ik ook binnen kort een distributieriem, v snaar en airco riem ga vervangen. moet ook de spanner gelijk vervangen worden.

 

ik zie bij foto's dat er een zweet of olie is. dat heb ik ook op mijn distributieriem beschermer van mijn 1.8t. is dat erg of hoor dat gewoon. want ik heb mijn koppakking waar de distributieriem zit nagekeken en daar is alles droog.

 

welke merken voor de distributie riem en waterpomp zouden jullie aanraden. ik had al wat gezocht en vond van Conti tech met demper en spanrol en de water pomp van het merk valeo. zijn dat goede merken of niet.

 

 

ik hoor het graag van jullie.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden