Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuur schommelingen


ambuPijl

Vraag

Beste forumlezers:

 

Sinds kort schommelt de temp.meter op het dashboard tussen 90 en 75.

Voorheen zag je de meter oplopen tot 90 en dan bleef ie ook constant die waarde aangeven ongeacht of ik nou een heel eind moest rijden of niet.

De laatste dagen klimt de meter keurig tot 90 maar zakt even later tot 75 om vervolgens weer richting de 90 te gaan en dan weer af te zakken naar 50-75 ( en blijft zo verder schommelen)

Ik kan geen lekkage in het koelsysteem vinden en ook de hoeveelheid koelvloeistof blijft steeds op het normale peil.

Nu weet ik dat een te hete moter niet goed is maar kan zoiets ook erg veel kwaad? en is zoiets eenvoudig te herstellen??

 

Ik wacht, wederom, op jullie kennis en kunde.

 

gr. Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

die temperatuur sensoren zijn echte ziektes bij de passats .

normaal als ge de auto laat uitlezen moet deze fout aan het licht komen .

als het de thermostaat is dan doet de temperatuur van de wagen weel zottere dingen of hij word dan niet meer warm of hij loopt gewoon heet .

grz guy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb laatst een collega met een GTI met hetzelfde probleem de ECU uitgelezen, niks! Ik heb hem geadviseerd eerste de tempsensor te vervangen, wederom geen oplossing. Nu dus de thermostaat vervangen en het probleem is opgelost.

 

Als er geen codes zijn die specifiek wijzen naar de sensor dan is volgens mij het makkelijkst/goedkoopst om eerst de tempsensor te vervangen. Geeft dit niet de oplossing dan is er ook geen man overboord qua kosten en vervang je de thermostaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik heb op dit moment ook een temperatuurmeter probleem.

 

Als de auto warm is dan begint de ellende. Hij staat met rijden op 90 graden en zodra ik het gas loslaat gaat hij meteen naar 130 graden (max) en begint te piepen en zegt check coolant level. Als ik stationair draai dan schiet hij omhoog en zodra ik het gas iets intrap gaat hij terug richting 90 (is een beetje toerental afhankelijk). Ook hoor je in de zekeringkast continue een relais tikken. De motor zelf wordt niet te heet en het koelvloeistof peil is ook goed.

 

Ik denk zelf aan een temp sensor en de enige die kan vinden is de ene bij de onderste radiateurslang aan de voorzijde.

 

Ik heb nog geen tijd gehad om hem uit te lezen dus dat moet ook nog, de sensor heb ik wel besteld.

 

Het gaat om een 130 pk tdi van 2003.

 

Heeft iemand hier ervaring mee??

 

Groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als een auto bij gas los ineens heel warm wordt denk ik dat je eens naar je waterpomp moet laten kijken..

 

Nee, de temperatuur van de auto is gewoon goed. Hij geeft aan dat hij te heet wordt maar dat is tie niet. Ik rij er ook al 2 weken mee dus als hij heet zou worden dan was tie al lang kapot geweest. hehehe.

 

Ik ga vrijdag even naar een maatje van me die werkt bij de VW en leest hem ff uit voor me. Ik houd jullie op de hoogte.

 

Gertjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben je er al uit, Robert.

Anders kan ik hem wel eens voor je uitlezen.

Kom vaak in Lw. voor mijn werk.

_________________

VW Passat Variant Arctic 1.9 TDI, 18'' RS4, Xenon 6000K, EGR dicht, PDC.

 

 

Sorry..........duizendmaal excuses: ik had wel wat vlotter kunnen reageren.

Maar ik vertrouwde 't niet langer en sinds de thermosat is vervangen is e.e.a. niet meer voorgekomen.

gr. Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben je er al uit, Robert.

Anders kan ik hem wel eens voor je uitlezen.

Kom vaak in Lw. voor mijn werk.

_________________

VW Passat Variant Arctic 1.9 TDI, 18'' RS4, Xenon 6000K, EGR dicht, PDC.

 

 

Sorry..........duizendmaal excuses: ik had wel wat vlotter kunnen reageren.

Maar ik vertrouwde 't niet langer en sinds de thermosat is vervangen is e.e.a. niet meer voorgekomen.

gr. Robert

 

No problemo.

 

Als er weer eens wat aan de hand is geef je maar een gil. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb precies hetzelfde meegemaakt; weet alleen niet meer wat "het" (sensor/thermostaat) was; :embarassed: in ieder geval zat "het" aan de kopse kant van/in het motorblok bij het schutbord.

 

als je het hele topic even door had gelezen was je bovenstaande post ook tegengekomen... :book:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

ik heb een passat tdi 85kw bouwjaar 2000 temperatuurmeter komt niet naar 90 blijft er constant onder bij het gas geven of soms bij stationair hoor je een soort waterstromend geluid alleen in de auto zelf buiten hoor je dat eigenlijk niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

helaas heb je een lekke koppakking, dit komt erg veel voor bij de 115pk PD tdi's(AJM en ATJ) neem even contact op met Jos_br(hier op het forum), hij heeft complete ruilkoppen liggen zodat je me 1 dag weer rijd.

 

http://www.jbautoservice.nl/

 

JB Autoservice

De Wringen 16

7984 NM Dieverbrug

 

Tel: 0521 - 351 223

Fax: 0521 - 351 732

Mobiel: 06 - 5127 1950

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden