Ga naar inhoud

  • 0

te hard over drempel gegaan, nu schokkend stuur


passsat

Vraag

Hallo,

 

Ik ben gisteravond te hard over een drempel gereden. Dit ging dermate hard dat ik door de schokdempers heen ging. Dit hoorde ik aan het geluid. Sindsdien heb ik last van een schokkend stuur als deze terug draait naar het midden. Ik zal het duidelijk proberen uit te leggen mbv het plaatje.

 

1. ik draai het stuur naar rechts

2. het stuur komt terug, maar dit gaat schokkerig

 

siepl1.jpg

 

Als ik zelf met wat kracht het stuur van links naar rechts gooi verneem ik niet veel.

Als ik rustig van links naar rechts stuur verneem ik ook schokken.

 

Zou iemand weten wat ik hiermee beschadigd zou kunnen hebben?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem nadat ik met een noodgang (dus weer eens veel te hard) in een bocht, naast de weg kwam met mijn voorwiel en uiteraard precies in een gat reed. Sindsdien heb ik hetzelfde "probleem".

Aan de ophanging ed kan ik niets vinden, ik zoek het eerder in een kromme velg of kapotte band. Maar eerlijk gezegd ben ik te lui om ernaar te kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja dat is lekker Matthijs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ik de wagen op bokjes zet, de motor start en ga sturen, zie ik nog niks :P:P:P:P:P:P

 

dat scheelt bekeuringen ;) ;)

 

je moet het idd wel met zn 2-en doen maar alleen gaat het ook wel.. het gaat erom of het trilt of niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja dat is lekker Matthijs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ik de wagen op bokjes zet, de motor start en ga sturen, zie ik nog niks :P:P:P:P:P:P

 

Maar dan is er heel wat anders aan de hand! Dan werken je ruitenwissers niet Johan!

 

en ik lees nu net iets over een kromme velg, maar hoe controleer je zoiets dan? je kan het misschien niet op het oog zien, maar hij kan wel krom zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je het probleem ook als je stuurt terwijl je stilstaat? In dat geval kun je kromme velgen en aandrijfassen dus vergeten, daar ligt het dan niet aan. Ik denk toch aan de fusee's, omdat je er geen last van hebt als de stuurservo moet werken, maar wel als je 'm op eigen kracht terug laat komen. Als de servo moet werken maskeert hij als het ware het hakerige draaien van de fuseekogels.

Om dat eens uit te proberen: auto opkrikken met beide voorwielen van de grond, en sleutel in het contact doen en 1 stand draaien i.v.m. stuurslot. Probeer dan met de hand de wielen eens van links naar rechts te sturen. Voel je het dan ook?

Trouwens: in het algemeen, als je de sleutel in het contact moet laten tijdens werkzaamheden, doe dan even je raampje open. Je zal niet de eerste zijn waarbij de auto zichzelf spontaan afsluit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een klap wordt opgevangen door de ophanging, niet de stuurinrichting. Die klap is zover gegaan dat de schokbreker het niet meer heeft kunnen opvangen, de kracht gaat dan terug naar de velg en dan met name de binnenkant van de velg. Kromme velg dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is inderdaad alleen bij sturen. En dan ook nog eens bij lagere snelheden dus wanneer je het stuur verder moet doordraaien. Het is een schokkerig gevoel. Net of ie over een tandwiel loopt wat erg hakkerig gaat.

Velg lijkt mij geen optie aangezien het niet bij rechtuitrijden het geval is en dan zou de wagen idd moeten trillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt voor de reacties. ik zal me snel ook eens voorstellen.

 

Op een rechte weg trekt de auto niet een bepaalde kant op. Net nog getest.

 

Ik heb een maand of 4-5 geleden de auto nog laten uitlijnen bij een erkend bedrijf (Pouw, Zwolle).

 

Ik heb net wel weer iets nieuws ontdekt; als ik het stuur heel snel naar links en rechts slinger hoor ik een tik. er is een stukje speling in het stuur waarneembaar. Dit uit zich in een soort schokken in het stuur als het stuur in het midden terecht komt. (je voelt dit verder niet in de auto, alleen het stuur)

Wat zou ik nog uit deze bevindingen kunnen halen..?

 

ik verneem trouwens ook niets als ik stil sta! Ik merk wel dat het toerental iets toeneemt als ik instuur als ik stilsta. Dit zal vast ook zijn als ik rij, maar dat is niet te vernemen als ik rij natuurlijk. Ik hoor het als ik stil sta, dit is normaal? (ja, ben een leek)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat je toerental iets omhoog gaat is op zich vrij normaal. Op het moment dat je gaat draaien moet je stuurbekrachtiging (servo) namelijk gaan werken, en die haalt zijn kracht van de motor. Die moet dan iets harder werken en zou normaal in toerental terugvallen. De electronica regelt dat echter bij, in jouw geval iets te enthousiast. Vrij normaal, niets om je zorgen over te maken.

 

Wat je stuurprobleem betreft: ik ben steeds meer ervan overtuigd dat het je fuseekogel is. Daar scharniert je voorwiel om als je gaat sturen en als daar een deukje in zit is die niet meer 100% rond. En draait 'ie dus ook niet meer 100% rond.

Op zich niets ernstigs, wel iets om met de eerstvolgende beurt even te melden.

Aan de andere kant, als de wielophanging zo'n opdoffer heeft gekregen, kan het nooit kwaad om er even door een deskundige naar te laten kijken, in verband met eventuele andere schade. Want het is wat DM ook zei, de klap wordt vooral opgevangen door de draagarmen en banden/velgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De homokineet staat hier helemaal los van. Ik bedoel de voorste van de onderste fuseekogels. Die zit immers aan de draagarm waar de veerpoot op vastzit en die heeft dus de eerste knal te pakken gekregen. De andere 3 fuseekogels 'bewegen slechts mee' bij inveren.

 

EDIT: ik ga er hierbij vanuit dat dit een standaard, niet verlaagde auto is en dus de veerpoot uiteindelijk de veerweg beperkt, als dat niet het geval is maar bijvoorbeeld de bovenste draagarmen, dan zul je de kapotte fusee daar moeten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nogmaals dank voor de helpende reacties weer :-)

 

Ik merk trouwens ook op de snelweg een heel snel trillen in het stuur bij bepaalde snelheden, zodat ik in m'n handen een tintelend gevoel heb aan het einde van zo'n rit

 

Ik heb voor volgende week maandag een afspraak staan bij een garage

http://www.autobedrijftenhove.nl/

 

Ik zal zeggen dat een fuseekogel dan waarschijnlijk aanneembaar is

Ik zal laten weten wat hun ondervindingen zijn en de kosten vermelden

 

Pouw Zwolle (http://www.pouwonline.nl/) zei trouwens dat ik zsm moest komen met de auto als 'ie dit euvel vertoonde, omdat er iets kon afbreken waardoor een band stuurloos werd. ik vat dat als overdreven op denk ik dan maar...

 

als het fuseekogels zijn, waar ramen jullie de kosten dan op? denkend aan originele onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat trillen is inderdaad wel een serieus probleem, kan eigenlijk niet door de fusee veroorzaakt worden. En als je er tintelende handen van krijgt, is het wel ernstig. Ik zou er inderdaad toch maar niet teveel mee rijden tot hij is nagekeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een hele snelle trilling in het stuur wordt veroorzaakt door onbalans. Dat zou in je velgen kunnen zitten, maar ook ergens anders in je aandrijflijn. Klinkt (als mijn theorie van de fusee klopt tenminste) alsof er meerdere problemen zijn bij je voorwielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou maar snel even de auto opkrikken als ik jou was. Zorg dat de voorwielen allebei van de grond zijn. Pak dan een van je wielen beet en maak krachtige korte bewegingen. Er zit hoogstwaarschijnlijk speling op je fusees of binnenste/buitenste stuurkogels! Het zou ook kunnen dat door de klap er een draagarmrubber de geest heeft gegeven!

Controleer dit snel of laat het doen want dit kan gevaarlijke situaties opleveren!!!

Dat je motor meer toeren maakt bij het insturen bij stilstand is volkomen normaal!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nogmaals dank voor jullie reacties! Ik ben deze week ziek geweest, dus ben helemaal nergens heen geweest. ik ga volgende week dinsdag 13:00 naar dezelfde garage als waar ik voorheen had afgesproken. ik zal zo snel mogelijk een update geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden