Ga naar inhoud
  • 0

Gierend geluid FRK 6 bak 130pk TDI


WickedS

Vraag

Hallo,

 

Ik ben vrij nieuw hier op het forum en heb al even zitten zoeken maar kon niks over dit onderwep vinden.

 

Sinds een paar maanden heb ik een Passat 3bg variant 130pk tdi sportline met een FRK 6 bak van 2003.

Vanaf het moment dat ik de auto heb hoor ik al een sleepend geluid tijdens het schakelden (met name 5 en 6e versnelling)

Nu sinds twee weken hoor ik ook tijden het rijden vanaf ongeveer 70 km/h een gierend geluid uit de bak komen, dit geluid hoor je ook als je de koppeling in trapt en ook als de auto in z'n vrij zet en uit laat rollen( boven de 70 km/h).

 

Nu las ik wel op een duits forum dat die probleem vaker voorkomt en alleen bij tdi's van 2003 met een FRK 6 bak. :shock:

Als ik het goed gelezen heb is het een lager van de hoofdas die in het dif zit, waardoor de hoofdas ook aangetast is.

 

Is iemand van jullie bekend met dit probleem?

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt erop dat het lager onder te hoge belasting is gemonteerd geweest.

Waardoor er geen smering tussen de tonnen komt.

Daardoor krijg je materiaal op materiaal.

Zijkanten zijn ook aardig donker, lijkt erop dat ie aardig heet is geweest.

Zit er een verstelling (borgmoer) op waardoor je de speling kan instellen of is het zo in elkaar gemonteerd.

Moet toch altijd minimaal 0.1 - 0.15 tussen zitten.

 

Ps. wat voor nr. staat erop het lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op het lager zelf staat het nummer 568082

op de ring waar het lager in valt staat het nr. 576582

Vragen over hoe het lager gemonteerd zit zou Eric moeten beantwoorden ik heb de bak zelf niet open gezien.

 

Hier nog een foto van het lager met de incl de ring.

lager2.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je nu een testrit gaat maken met een h6-bak, wat zijn dan tips om op te letten?

 

Rutgerf zei dit: In het begin hoorde ik alleen geluid uit de bak komen in z'n 5 en 6 als ik de pook iets naar voren of naar achter duwde.

 

Alvast bedankt

 

Dat was idd waar ik aan merkte dat er iets mis was met de bak, dit geluid was het beste hoorbaar bij snelheden boven de 100Km/h dus ga bij een testrit even op de snelweg rijden.

Verder komt het probleem naar mijn weten enkel voor bij FRK bakken in auto's van 2003 dus je zou in het boekje kunnen kijken wat voor bak de auto heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lagers worden afgesteld doormiddel van shim's. De lagers zelf zijn voor VW gemaakt, geloof door FAG. Zijn helaas niet in de vrijehandel of aftermarket te koop.

Rutger is op tijd gestopt als je langer doorrijd komt er meer schade als alleen het lager.

 

Hoi Eric,

 

Mocht er teveel spanning op het lager komen kan je ook overwegen om andere shim's te gebruiken. (0.05 minder doet een hoop soms)

Toch raar dat de 6 - bak versie hier last van heeft.

 

Nr wat op de lagers staat zijn geen originele lagers nr's.

Zijn waarschijnlijk de nr's van VW zelf.

Gewoon met het lager naar een lagerhandel gaan, deze zoeken het zo voor je uit.

 

Wij halen onze lagers bij http://www.wielens.nl/contact.jx

Perfect bedrijf, veel keus en mochten ze het niet hebben.

Bestellen ze het en is het er snel.

 

Scheelt je toch heel veel in de prijs denk ik.

Misschien toch een tip voor de volgende keer evt.

 

Ben het met je eens dat Rutger er op tijd bij geweest is, hoop schade voorkomen zo.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorspanning heb ik d.m.v een dunnere shim minder gemaakt.

 

Lagers zijn speciaal gemaakt voor VW, is niet in de vrije handel te koop. Ik heb al veel geprobeerd, bij één van de grootste leveranciers van Nederland.

Kon wel een serie laten maken, maar dat is niet erg aantrekkelijk wat betreft de prijs :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de bak van ferry samen met Eric (B5-5racer) gedaan.

Ook bij Ferry moesten net als bij de meeste andere FRK bakken van 2003 alleen de lagers van hoofdas vervangen worden.

Daarna is het probleem helemaal weg!

 

Voor verdere vragen kun je mij of B5-5racer een pb sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb de bak van ferry samen met Eric (B5-5racer) gedaan.

Ook bij Ferry moesten net als bij de meeste andere FRK bakken van 2003 alleen de lagers van hoofdas vervangen worden.

Daarna is het probleem helemaal weg!

 

Voor verdere vragen kun je mij of B5-5racer een pb sturen.

 

Bedankt. Ik ga B5-5racer eens pb-en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo, het probleem komt voor bij bj 2003, maar hoe zit dit dan bij een okt/nov 2002 FRK 6bak??

Hebben deze dit probleem nog niet?

 

De auto van Ferry is ook van eind 2002 dus het is mogelijk dat een frk van okt/nov er ook last van heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jip net als jij marco, alleen die van mij is een paar maandjes ouder, gelukkig heb ik het geluid nog helemaal niet kunnen ontdekken, dus voorlopig maak ik me nog geen zorgen. Al had ik zeker verwacht dat mijn auto ook in deze klasse zou vallen aangezien hij modeljaar 2003 heeft.

Groeten.............................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt me niet anders is ie wel erg laat op kenteken gezet.... ik neem overigens aan dat niet elke FRK 6 bak dit probleem heeft??!?!?!

Anders kunnen we nog altijd samen even naar een revisie mannetje rijden! :D of 2 voor de prijs van 1,5?

 

:mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hallo

ik heb precies dezelfde probleem

wie kan dat vervangen en wat kost dat ?

Mijn auto is van 2002 6 bak passat tdi

heeft 207.000 km gelopen

 

mvg zilem

zilem@orange.nl

 

 

Kijk even op pagina 3 van dit topic, daar worden de kenners en vakmensen genoemd die dit kunnen even een pm sturen zou ik zeggen.

 

succes ermee groetjes iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat uit 2004 (GVS-bak?) maakt ook al sinds 180 Mm gierend geluid.

Bedrijf waar we hem kochten heeft er andere olie (misschien toevoeging?) ingedaan en wilde er verder niks aan doen.

Nu staat ie op 204 Mm en geluid verergert niet, schakelt soepel, ook na rit van bv 500 km.

Revisie kost 2400 euro dus daar wacht ik dan nog liever even mee.

Maar als alle 6-bakken er rond de 2 ton aangaan, wordt het dan niet tijd voor een terugroepactie van VW of garantieherstel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Passat uit 2004 (GVS-bak?) maakt ook al sinds 180 Mm gierend geluid.

Bedrijf waar we hem kochten heeft er andere olie (misschien toevoeging?) ingedaan en wilde er verder niks aan doen.

Nu staat ie op 204 Mm en geluid verergert niet, schakelt soepel, ook na rit van bv 500 km.

Revisie kost 2400 euro dus daar wacht ik dan nog liever even mee.

Maar als alle 6-bakken er rond de 2 ton aangaan, wordt het dan niet tijd voor een terugroepactie van VW of garantieherstel?

 

Tsja dat zou nog eens SERVICE zijn van VW, maar ik ben bang dat ze voor zulke service niet zo hard zullen lopen. Misschien dat je bak nog lang mee gaat, ik heb tot nu toe 173.000km nog nergens last van, en merk ook nog niet dat er iets aan te komen zit, maar goed dat is natuurlijk geen garantie dat het nog lang niet zal komen.

 

In iedergeval succes ermee, en op dit forum kun je in iedergeval specialisten vinden die het goed en met de juiste kennis voor je kunnen repareren.

gr. iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar als alle 6-bakken er rond de 2 ton aangaan, wordt het dan niet tijd voor een terugroepactie van VW of garantieherstel?

 

Niet alle versnellingsbakken hebben er last van. Zelfs niet alle FRK bakken, er zijn er genoeg die het probleem niet hebben. Het zijn vooral de FRK bakken vanaf eind 2002. Zelfs de KM stand doet er niet echt toe heb ze al gezien met net een ton op de klok maar ook met 3 ton die problemen hebben.

 

Revisie kost 2400 euro dus daar wacht ik dan nog liever even mee.

Dit is gewoon teveel voor revisie, zelfs met uit en inbouw van de versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden