Ga naar inhoud
  • 0

Gierend geluid FRK 6 bak 130pk TDI


WickedS

Vraag

Hallo,

 

Ik ben vrij nieuw hier op het forum en heb al even zitten zoeken maar kon niks over dit onderwep vinden.

 

Sinds een paar maanden heb ik een Passat 3bg variant 130pk tdi sportline met een FRK 6 bak van 2003.

Vanaf het moment dat ik de auto heb hoor ik al een sleepend geluid tijdens het schakelden (met name 5 en 6e versnelling)

Nu sinds twee weken hoor ik ook tijden het rijden vanaf ongeveer 70 km/h een gierend geluid uit de bak komen, dit geluid hoor je ook als je de koppeling in trapt en ook als de auto in z'n vrij zet en uit laat rollen( boven de 70 km/h).

 

Nu las ik wel op een duits forum dat die probleem vaker voorkomt en alleen bij tdi's van 2003 met een FRK 6 bak. :shock:

Als ik het goed gelezen heb is het een lager van de hoofdas die in het dif zit, waardoor de hoofdas ook aangetast is.

 

Is iemand van jullie bekend met dit probleem?

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat vroeg ik me eerst idd ook af maar gister heb ik de auto hier thuis even op de brug gehad en eronder gestaan terwijl een vriend van me gas gaf tot de 6e versnelling.

Toen hoorde ik goed dat het geluid echt uit de bak komt :(

Hier staat het probleem op dat duitse forum beschreven : http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic.php?t=67778&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=effd432c600782d368b8cb640bfadb5a

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben een beetje bang dat die hoofdas ook aangetast is net als het plaatje op dat duitse forum of denken jullie dat die nog wel te gebruiken is omdat mijn bak nog gewoon werkt en niet vastgelopen is?

Die hoofdas alleen kost al iets van 950 euro bij de dealer :|

 

Zijn de onderdelen van de bak ook nog ergens anders te koop dan bij de dealer?

 

Rutger

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn er bepaalde versnellings bak codes die hier last van hebben? of is de 6 vak gewoon iets zwakker dan een 5 bak?

 

Mischien kan je het wel in duitsland bestellen?

Ik verwacht namelijk niet dat een automaterialen zaak dit soort dingen heeft liggen. Maar je zou is een belletje kunnen wagen als het ooit zover mocht komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben een beetje bang dat die hoofdas ook aangetast is net als het plaatje op dat duitse forum of denken jullie dat die nog wel te gebruiken is omdat mijn bak nog gewoon werkt en niet vastgelopen is?

Meestal betreft het alleen het lager werk, met name het voorste lager op de hoofd as.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben een beetje bang dat die hoofdas ook aangetast is net als het plaatje op dat duitse forum of denken jullie dat die nog wel te gebruiken is omdat mijn bak nog gewoon werkt en niet vastgelopen is?

Meestal betreft het alleen het lager werk, met name het voorste lager op de hoofd as.

 

Zou mooi zijn als het alleen de lagers zijn dan kom ik er nog redelijk goedkoop vanaf..

Misschien dat ik dit weekend de bak er al onderuit haal en demonteer om te zien welke lagers vervangen moeten worden zodat ik ze bij de dealer kan bestellen.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Bedankt alvast voor alle info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De bak vanochtend opgehaald bij Eric.

Het lager van de hoofdas was idd behoorlijk gaar..

 

Mijn complimenten aan Eric dat ik zo snel terrecht kon! :thumb:

 

Vanavond gaat de bak er weer onder :lol:

 

Ja... anders zat je mooi ge'bak'ken ;) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou na heel wat uurtje zit de bak er gelukkig weer onder! :lol:

Alles werkt weer en het gierende geluid is helemaal WEG!!!!

 

Is wel een gemis hoor een week niet kunnen rijden in me 3bg..

 

Nogmaals bedankt Eric voor de snelle service en het vervangen van de lagers.

:thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kooi was niet stuk, alleen pitting op de rollen.

Smering lijkt me geen probleem, lager draait in de olie.

Voorspannig van de lagers is met de nieuwe iets te veel (dus minder gemaakt) dit zou de oorzaak dus kunnen zijn.

Kan ook aan de lagers liggen, maar deze lagers worden bij veel versnellingsbakken van het zelfde type gebruikt. Problemen komen meestal alleen voor bij een FRK dus of een slechte serie of verkeerde afstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden