Ga naar inhoud
  • 0

Opf filter / regeneratie


subdin

Vraag

Beste allen, 

Het valt mij op dat sinds een week of twee /drie mijn auto erg veel lawaai maakt nadat ik hem uitzet na een lange rit. Hiermee bedoel ik dan dat ik de auto nog hoor blazen alsof de airco pomp nog vol draait. Tijdens die paar warme dagen dacht ik nog dat het de aircopomp was maar inmiddels zijn we dik onder de 16 graden en blijft de auto dit doen. Tegelijkertijd zie ik dat mijn verbruik van 7/100 km naar 11 is gegaan (lange afstand). 

Ik heb enige tijd geleden mijn opf filter eruit gehaald en ook weg laten schrijven. 

Ik krijg een vermoeden dat de auto blijft regenereren en dat dat het geluid is wat ik hoor. Dit zou ook het verbruik enigszins verklaren. 

Is het normaal dat de auto zo lang blijft regenereren en wat kan ik eraan doen? 

Betreft een 2.0 tsi 4 motion facelift. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@VdubIk moet eerlijk zeggen dat ik wel twijfel of dat het is. Het wegschrijven is inmiddels wel maanden geleden gedaan dus het zou gek zijn dat het nu problemen geeft lijkt mij. 

 

Maar toch, de combinatie van het blazende geluid en hoger verbruik doet mij daaraan denken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je eerder langere tijd gereden met die auto en weet je wat de regeneratietermijn/tijd/km's is? Doordat het nu misschien verkeerd is uitgetuned is gaat ie in een soort onafgemaakte regeneratiemodus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vaker langere afstanden gereden, 70km enkele reis (snelweg). 

Nee, ik durf niet te zeggen hoe lang de regeneratie tijd is. 

Moet ik terug naar de tuner of random garage met vcds of hiermee of stopt de regeneratie dan uiteindelijk toch vanzelf? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

officieel zou die niet mogen regenereren.. anders heeft de tuner zn werk niet goed gedaan.. origineel maken kan niet omdat er geen filter zit, is het NIET goed gedaan dan moet je denk ik je OPF weer terugbouwen, software origineel flashen, laten regenereren, als dat succesvol is afgerond, OPF weer demonteren en goed laten uitschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 8-7-2024 at 18:24, Vdub said:

officieel zou die niet mogen regenereren.. anders heeft de tuner zn werk niet goed gedaan.. origineel maken kan niet omdat er geen filter zit, is het NIET goed gedaan dan moet je denk ik je OPF weer terugbouwen, software origineel flashen, laten regenereren, als dat succesvol is afgerond, OPF weer demonteren en goed laten uitschrijven.

Ik heb de auto naar een autodiagnose specialist gebracht. Hij kwam tot de conclusie dat het filter inderdaad niet correct was weg geschreven. Ze hadden ook codes weggeschreven zodat je ook geen foutcodes kan krijgen maar de auto was inderdaad aan het regeneren. 

Inspuitingstijd en nog wat grafieken heeft hij meegestuurd zodat ik de tuner om z'n oren kan slaan omdat hij bleef vasthouden dat het niet daaraan kon liggen. 

De specialist heeft het nu gedaan en verbruik is weer netjes 7l/100km.. Wat een blamage. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minutes ago, Roy_01 said:

Wat een faal zeg, dat mag die tuner wel even gaan compenseren die kosten die je hebt moeten maken. 
Vind het verbruik nog vrij fors, of trek je er een aanhanger achter en veel belading, hoge snelheid? 

Ja die tuner is inderdaad niet blij haha.. Hij heeft wel een aantal keer aangegeven dat het niet online moest, zou z'n goede naam aantasten. Prima, maar dan inderdaad wel compensatie. 

Wat betreft het verbruik, het is een 2.0 tsi 4 motion (r editie) op stage 2. Ik vond het nog meevallen. Toen ik hem had gekocht uit de showroom liep hij 7.6 gemiddeld dus hij zelfs efficiënter geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 13-9-2024 om 18:08, Roy_01 zei:

Oh sorry ja ik heb het verkeerd gelezen. Zijn nu meerdere verhalen in dit topic. Dan is het zeker netjes. 

Heb die er even tussenuit gehaald en een nieuwe topic van gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 13-9-2024 om 09:06, subdin zei:

Ja die tuner is inderdaad niet blij haha.. Hij heeft wel een aantal keer aangegeven dat het niet online moest, zou z'n goede naam aantasten. Prima, maar dan inderdaad wel compensatie. 

Wat betreft het verbruik, het is een 2.0 tsi 4 motion (r editie) op stage 2. Ik vond het nog meevallen. Toen ik hem had gekocht uit de showroom liep hij 7.6 gemiddeld dus hij zelfs efficiënter geworden. 

Ik weet hoe makkelijk is is voor toetsenbordridders om een tuner aan de schandpaal te nagelen/negatief naar voren te brengen, er zijn er veel die gewoon een keer niet geholpen werden door bepaalde modificaties die ze gedaan hebben die de tuner niet wenste af te stellen en daardoor maken ze bij elke FB Post bijv die ze zien die tuner belachelijk of zeggen ga daar niet naar toe etc..

Dat je de tuner niet bij naam noemt is uiteraard geen probleem en ook nergens voor nodig, een tuner kan niet alles weten(of goed kopiëren ;) ), is het een alle-merken-tuner dan tja..

Ik begrijp dat die diagnosespecialist het nu getuned heeft of een andere tuner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Vdub said:

Ik weet hoe makkelijk is is voor toetsenbordridders om een tuner aan de schandpaal te nagelen/negatief naar voren te brengen, er zijn er veel die gewoon een keer niet geholpen werden door bepaalde modificaties die ze gedaan hebben die de tuner niet wenste af te stellen en daardoor maken ze bij elke FB Post bijv die ze zien die tuner belachelijk of zeggen ga daar niet naar toe etc..

Dat je de tuner niet bij naam noemt is uiteraard geen probleem en ook nergens voor nodig, een tuner kan niet alles weten(of goed kopiëren ;) ), is het een alle-merken-tuner dan tja..

Ik begrijp dat die diagnosespecialist het nu getuned heeft of een andere tuner?

Exact, in dit geval betreft het een tuner die niet exclusief VAG tuning doet. Desalniettemin verwacht ik ook van hem en zeker omdat het geen goedkope one size fits all bepaalde kwaliteit. 

Ondertussen heb de inlaten laten reinigen en diverse andere zaken omdat hij volhardde dat de opf goed was weggeschreven. 

Afijn, de diagnose specialist heeft de opf nu goed weggeschreven inderdaad. 

Op zich was de stage 2 tune niet perse het probleem maar het feit dat de opf niet goed stond weggeschreven en in regeneratie modus bleef. 

Vanzelfsprekend wil ik niet direct iemand z'n naam zwart maken voordat ik hem in de gelegenheid stel om dit te compenseren. Wel wil ik mensen hier ook waarschuwen voor opf wegschrijven, zorg dat dat je zeker weet dat deze tuner vaker deze generatie heeft gedaan, het schijnt iets anders te zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Doorgaans zit daar het probleem bij het niet Exclusief VAG doen, OK, als ze 1 merk bijv BMW of Mercedes erbij doen dan gaat dat nog wel maar als ze alle merken doen gaat ergens doorgaans de kennis verloren. Je kan nl vrijwel onmogelijk ontwikkelen bij zoveel verschillende merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden